Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Nogen der har erfaring med at få lavet et svensk kørekort, er det bare op på politistationen med et billede, pas, gammel kørekort mm.?? Har også hørt at man som dansker, bosat i sverige slet ikke må køre rundt med et dansk kørekort?! Har nemlig lige tabt mit gamle danske og tænkte det var tid til et svensk, også fordi man kan bruge det som legitimation her i SE :th2:

Besvaret
Nogen der har erfaring med at få lavet et svensk kørekort, er det bare op på politistationen med et billede, pas, gammel kørekort mm.?? Har også hørt at man som dansker, bosat i sverige slet ikke må køre rundt med et dansk kørekort?! Har nemlig lige tabt mit gamle danske og tænkte det var tid til et svensk, også fordi man kan bruge det som legitimation her i SE :th2:
Du skal aflevere dit danske kort for du kan få et svensk. Når du så har tabt det ved jeg ikke hvad processen er.
Besvaret
Du skal aflevere dit danske kort for du kan få et svensk. Når du så har tabt det ved jeg ikke hvad processen er.
Det skal meldes tabt hos f.eks Tårnby Politi, som udsteder et midlertidigt som du så kan få ombyttet til et Svensk kørekort.. Ring til Tårnby Politi, de har været igennem processen et par gange..
Besvaret

Det spørgsmål har været oppe snart 50 gange, men siden søgefunktionen ikke virker, så tillader jeg mig lige at citere mig selv fra en tråd jeg fandt ved at skrive "kørekort" i søgefunktionen:

Jep, det er hos Länsstyrelsen man får byttet sit danske kørekort til et svensk. Proceduren i Malmö er: Besøg Länsstyrelsen (Kungsgatan 13) og medbring dit danske kørekort. Udfyld den formular de giver en dernede. Dernæst afleverer man formularen og sit danske kørekort i skranken, og man modtager et papir med en kopi af sit danske kørekort, inklusiv et stempel fra Länsstyrelsen om at kortet er indraget pga ombytning til svensk kort. Efter en lille uges tid modtager man et brev, hvor i der står, at man er blevet godkendt til at bytte sit danske kørekort til et svensk. I brevet er der en svarkuvert man udfylder, og man vedlægger et pasbillede (efter svenske regler, og ja, reglerne er beskrevet i svarkuverten). Man sender så svarkuverten tilbage, og efter endnu en lille uges tid, så modtager man en seddel hvor på der står, at man kan hente sit nye kørekort på et postkontor. Husk at have et svensk ID-kort med for at få udleveret det nye kørekort hos Posten! Alternativt kan man tage en ven med, som har svensk ID-kort/kørekort, og som kan bekræfte at man er den man er. Alt i alt skide nemt, og det tager omtrent to uger fra man afleverer sit danske kørekort hos Länsstyrelsen. I mellemtiden gælder det stykke papir man får af Länsstyrelsen, når man afleverer sit kort, som kørekort på lige fod med det man lige har afleveret. Det kan evt være en idé at runde Skatteverket (som ligger lige ved siden af, Kungsgatan 15), og få et personbevis på at man er den man er, og man har adresse der hvor man bor. Oplys Skatteverket at formålet med at få et personbevis er ombytning af kørekort.. Det koster 315 SEK at udskifte sit danske kørekort til et svensk, og samtidig kan det bruges som ID-kort (ligesom det ID-kort man kan få lavet i sin bank). Til sidst er der bare at sige, at Länsstyrelsen's kontor lukker kl. 16.00 :)
All you need to know :th2:
Besvaret
Kørekortkontoret i Hvidovre skrev alle oplysninger der skulle bruges og gav det stempel og underskrift. Det afleverede jeg til länsstyrelsen. Jeg skulle selv tilføje, at jeg havde tabt mit danske. Jeg kunne ikke få et midlertidigt dansk kørekort, da jeg ikke bor i dk!? Daniel
Besvaret
Kørekortkontoret i Hvidovre skrev alle oplysninger der skulle bruges og gav det stempel og underskrift. Det afleverede jeg til länsstyrelsen. Jeg skulle selv tilføje, at jeg havde tabt mit danske. Jeg kunne ikke få et midlertidigt dansk kørekort, da jeg ikke bor i dk!? Daniel
Ok... da jeg er i samme sitiuation må jeg jo lige ha fat i kørekortkontoret så... Sjovt nok da jeg meldte kortet tabt hos politiet i kbh. kendte manden i telefonen ikke reglerne for dette... men sådan er det jo engang i det store system.. ellers tak for alt info... og ja, tænkte nok det havde været oppe før, men kunne jo som sagt ikke søge på det :confused:
Guest Nadynka
Besvaret

? til udstedelsesdato Hey Må lige komme med et spørgsmål... Hvis man smutter ned og søger om SE kørekort, vil der så står den oprindelige dato man fik det i DK, eller vil der står udstedt på den pågældene dato man få det i SE ? Går ud fra det sidste men man ved jo aldrig :flov: Nadynka:)

Besvaret
Hey Må lige komme med et spørgsmål... Hvis man smutter ned og søger om SE kørekort, vil der så står den oprindelige dato man fik det i DK, eller vil der står udstedt på den pågældene dato man få det i SE ? Går ud fra det sidste men man ved jo aldrig :flov: Nadynka:)
Nej, der står dato for udstedelsen af dit EU kørekort. Altså hvornår du tog det i DK. Daniel
  • 4 weeks later...
Besvaret
Nej, der står dato for udstedelsen af dit EU kørekort. Altså hvornår du tog det i DK.
Vil det sige, at man blot ombytte til et svensk kørekort uden videre og dermed undgå det danske klippekort system?
Besvaret
Vil det sige' date=' at man blot ombytte til et svensk kørekort uden videre og dermed undgå det danske klippekort system?[/quote'] Ja. Men du kan jo stadig godt få køreforbud i Danmark hvis de tæller "klip" på udenlandske kort. Om de gør det står vist nok hen i det uvisse.
Besvaret

Det der med at melde det tabt Hvad for man egentlig ud af at melde sit DK kort tabt i stedet for blot at bytte det hos Länsstyrelsen. Bliver det ikke "afmeldt" (og dermed ugyldigt) hvis man melder det tabt til polisen i Danmark? Edit: Læste lige tråden rigtigt, og når man faktisk HAR tabt det er det jo måde. Men har bare ført læst det med at bare sige det var bortkommet, så man ender med at ha' to kort. Og det var i den situation, der er det gamle Danske vel egentlig ikke gyldigt længere - er det?

Besvaret
Hvad for man egentlig ud af at melde sit DK kort tabt i stedet for blot at bytte det hos Länsstyrelsen. Bliver det ikke "afmeldt" (og dermed ugyldigt) hvis man melder det tabt til polisen i Danmark? Edit: Læste lige tråden rigtigt, og når man faktisk HAR tabt det er det jo måde. Men har bare ført læst det med at bare sige det var bortkommet, så man ender med at ha' to kort. Og det var i den situation, der er det gamle Danske vel egentlig ikke gyldigt længere - er det?
Nej det er ikke længere gyldigt og bliver du stoppet af det danske polisen, kan du få en bøde for at køre med det!
Besvaret
Nej det er ikke længere gyldigt og bliver du stoppet af det danske polisen' date=' kan du få en bøde for at køre med det![/quote'] Vel ikke kun bøde? du skriver jo tro og love med at du har mistet det, er vist ens eget ansvar at kontakte dem ved fund! Mon ikke den giver hæfte i værste fald? Kunne lige forestille mig en betjent i dårligt humør, stoppe en dansker i en stor mercedes med et bortkommet kørekort ;-) Måske de prøver at taktsere det hårdest muligt :-(
  • 5 months later...
Besvaret
All you need to know :th2 Oprindeligt indsendt af Toft Jep, det er hos Länsstyrelsen man får byttet sit danske kørekort til et svensk. Proceduren i Malmö er: Besøg Länsstyrelsen (Kungsgatan 13) og medbring dit danske kørekort. Udfyld den formular de giver en dernede. Dernæst afleverer man formularen og sit danske kørekort i skranken, og man modtager et papir med en kopi af sit danske kørekort, inklusiv et stempel fra Länsstyrelsen om at kortet er indraget pga ombytning til svensk kort. Efter en lille uges tid modtager man et brev, hvor i der står, at man er blevet godkendt til at bytte sit danske kørekort til et svensk. I brevet er der en svarkuvert man udfylder, og man vedlægger et pasbillede (efter svenske regler, og ja, reglerne er beskrevet i svarkuverten). Man sender så svarkuverten tilbage, og efter endnu en lille uges tid, så modtager man en seddel hvor på der står, at man kan hente sit nye kørekort på et postkontor. Husk at have et svensk ID-kort med for at få udleveret det nye kørekort hos Posten! Alternativt kan man tage en ven med, som har svensk ID-kort/kørekort, og som kan bekræfte at man er den man er. Alt i alt skide nemt, og det tager omtrent to uger fra man afleverer sit danske kørekort hos Länsstyrelsen. I mellemtiden gælder det stykke papir man får af Länsstyrelsen, når man afleverer sit kort, som kørekort på lige fod med det man lige har afleveret. Det kan evt være en idé at runde Skatteverket (som ligger lige ved siden af, Kungsgatan 15), og få et personbevis på at man er den man er, og man har adresse der hvor man bor. Oplys Skatteverket at formålet med at få et personbevis er ombytning af kørekort.. Det koster 315 SEK at udskifte sit danske kørekort til et svensk, og samtidig kan det bruges som ID-kort (ligesom det ID-kort man kan få lavet i sin bank). Til sidst er der bare at sige, at Länsstyrelsen's kontor lukker kl. 16.00:
Betaler man de 315 sek for kørekortet på posthuset ved afhentning ??
Besvaret
Der kommer et girokort sammen med et "kort" der skal sendes tilbage med billede og underskrift til dit nye kortkort.
Besvaret
Nej, du betaler pr. post/bankgiro. Girokortet kommer samtidigt med et papir, der skal returneres med billede og underskrift. Min kæreste har lige betalt 465 SEK for det. (Prövning och tillverkning av körkort).
Besvaret
Nej, du betaler pr. post/bankgiro. Girokortet kommer samtidigt med et papir, der skal returneres med billede og underskrift. Min kæreste har lige betalt 465 SEK for det. (Prövning och tillverkning av körkort).
Tak. Kan se det er steget lidt i pris siden...
Besvaret

Vad händer när ni danskar (i Sverige) ska förnya körkortet, alltså vart 10:e år. Eller gör man inte det i Danmark? Jag upptäckte en dag att mitt körkort hade utlöpt 4 månader innan (!!), så det blev till att ansöka om ett nytt. Det är ren pappersexercis. Men jag fick ett nytt svensk, fastän jag bor i Danmark. Det skulle avhämtas på ambassaden, så då fick jag tillfälle att se den också!

Besvaret
Danske kørekort skal ikke fornyes. De gælder fra udstedelsen indtil man fylder 70 år' date=' hvorefter det så skal fornyes årligt efter et lægetjek.[/quote'] Egentlig utroligt at de ikke har ændret den praksis. Staten går glip af en del indtægter her...:surprise:
Besvaret
Egentlig utroligt at de ikke har ændret den praksis. Staten går glip af en del indtægter her...:surprise:
Det mest fantastiske er jo at man faktisk kan bruge det som ID-kort :eek: Med tanke hvordan jeg så ud den gang jeg fik det og hvordan jeg ser ud i dag :rolleye: Hvis jeg blev presenteret for det, så ville jeg til en hver tid nægte at billedet forestillede mig....
Besvaret
.... Det skulle avhämtas på ambassaden' date=' så då fick jag tillfälle att se den också![/quote'] För många år sedan använde dom "Blå Biblioteket" på andra våningen när man skulle rösta. Den gamla hissen upp och skaka hand med ambasadsekretäraren. Snacka lite om väder och vind. Så hälsa på damen som var utskickad från UD i Stockholm till att klara pappersarbetet. Rösta. Lite småsnack och så hissen ned igen. :th2: Det var något annat än en gymnastiksal. Så ändrade dom det till att rösthandlingen skedde nere vid expeditionen :( och så var det inte så högtidigt. Efter det så startade jag att poströsta.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...