Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Er der nogen her der har en rimelig forklaring på den svenske krones kurshop. Kan man forvente at dette er en blivende tendens eller er der tale om sessong udsving. Der må være nogen der har lidt tjek på det økonomiske.

Besvaret
Er der nogen her der har en rimelig forklaring på den svenske krones kurshop. Kan man forvente at dette er en blivende tendens eller er der tale om sessong udsving. Der må være nogen der har lidt tjek på det økonomiske.
De fleste forventer en stigende svensk krone igennem en periode på 3-24 måneder. Jeg har optaget lån i DKK :)
Besvaret
De fleste forventer en stigende svensk krone igennem en periode på 3-24 måneder. Jeg har optaget lån i DKK :)
*lol*...kort sætning der dækker "dem" ret godt ind over en længere periode. Lidt det samme som "jeg forventer en mulig fyldig lottogevinst indenfor en periode på 1 - 66 måneder" :p (Hvem er "de fleste"? Landmænd? Finanspolitikere? Bankfolk? Vingummifabrikanter?)
Besvaret

Dejlig med kursstigning Jeg fik et dejligt brev fra Nordea i Sverige i går. De penge jeg fik for min svenske lejlighed da jeg solgte den lod jeg stå på en svensk konto. Pludselig var de penge blev en del mere værd :)

Besvaret
*lol*...kort sætning der dækker "dem" ret godt ind over en længere periode. Lidt det samme som "jeg forventer en mulig fyldig lottogevinst indenfor en periode på 1 - 66 måneder" :p (Hvem er "de fleste"? Landmænd? Finanspolitikere? Bankfolk? Vingummifabrikanter?)
Jeg er uddannet økonom, så jeg ringede lige til en ven eller to :) Estimater fra en 2-3 store bankers investerings- analyseafdelinger...der har jeg min viden fra :) Mener også at det materiale der publiceres fra forskellige banker understøtter denne forventning, men det vil jeg nu ikke hænges op på...
Besvaret

Der har da været skrevet en del i pressen om at den nyvalgte regering og dennes formodede kurs i forhold til at rette op på svensk økonomi ville styrke den svenske krone varigt.

Besvaret

Dette er vel bare en del af det "game" man har overvejet at deltage i ved at flytte herover? Vi har hér, budgeteret med at kronen kunne gå 1:1, og så taget den derfra. Det er desværre én faktor vi absolut ikke har kontrol over! Jeg hælder nu også mest til enten en stabiisering på max. 0,85-0,90, og så evt. svagt dalende tilbage mod 0,80 igen, såfremt Reinfeld ikke kan køre sine mærkesager i hus... Men jeg er jo ikke vismand, så hvem ved!

Besvaret
Synd og sige der er de vilde overraskelser i det. Det så vist mest vildt ud mellem medio 2000 og primo 2001. I begyndelsen af 2 kvartal 2001, det var der man skulle have købt et kæmpehus herovre, til kurs 0.75.
Ja - og betalt det kontant ikk'? Ellers er fordelen jo ikke så gigantisk ;)
Besvaret

Den buttede godsejer fortalte jo afløserne, at de kom til et dækket bord. Jeg vil snarere sige, at alliancen kommer til et tomt bord, men køleskabet og fryseren bugner - det er bare at begynde at tage frem. Det gør de så ved at sænke skatten på arbejde, og i går røg den såkaldte Lex Uggla - det er egentlig en lempelse af formueskatten og en forbedring af muligheden for at lade sine penge blive i Sverige, uden at de bliver ædt op af staten. tigertojl3.jpg Det er nærmest skræmmende mange penge, der er trukket ud af Sverige, og er blevet til gavn og nytte andre steder i verden, og hvis alliancen nu fjerner formueskatten, så de kan vende hjem, eller strømmen ud i hvert fald kan vende, så vil det være som at gå ind i buret til en sovende tiger og give den et spark i røven - så det er måske derfor, de tager det lidt i trin og lige ser, hvad der sker, når de trækker den lidt i halen. Der sker ting og sager allerede. :)

Besvaret
Det er nærmest skræmmende mange penge, der er trukket ud af Sverige, og er blevet til gavn og nytte andre steder i verden, og hvis alliancen nu fjerner formueskatten, så de kan vende hjem, eller strømmen ud i hvert fald kan vende, så vil det være som at gå ind i buret til en sovende tiger og give den et spark i røven - så det er måske derfor, de tager det lidt i trin og lige ser, hvad der sker, når de trækker den lidt i halen. Der sker ting og sager allerede. :)
Så det du siger, er at man med en vis sandsynlighed for gevinst skal flytte sine ultra likvider (læs: penge) over i svenske kroner, for derved at få sin bid af kagen holdt oppe i mod DKR. Dog uden at glemme de indirekte omkostninger som kurtage osv.
Besvaret
Så det du siger' date=' er at man med en vis sandsynlighed for gevinst skal flytte sine ultra likvider (læs: penge) over i svenske kroner, for derved at få sin bid af kagen holdt oppe i mod DKR. Dog uden at glemme de indirekte omkostninger som kurtage osv.[/quote'] Hvis man er bange for at SEK skal stige, kan man beskytte sig mod virkningen. Det er ikke noget man bliver hverken rig eller fattig af. Det er vel mere, om det er vigtigt for én psykologisk, at der ikke er for store udsving - så vil det være fornuftigt at tage låne i EUR eller DKK, hvis ens svenske bank skulle være så avanceret, at den kan magte det. Et lån har man jo i mange år, men en valgperiode er kort. Vi aner ikke, hvad der sker om fire år, og måske vil man komme til at ærgre sig over et EUR-lån, når sosserne vender tilbage i 2010 opfyldt af hævnlyst og går i gang med at klynge små og store kapitalister op i lygtepælene. :rolleye: Dette er ikke et forslag til, hvad man skal gøre, men bare en tanke. Når man ser på kurven med en enkelt dag, hvor SEK koster 75 øre, så kunne man jo forestille sig, at det sker måske hvert tiende år, at SEK er til salg for ingen penge. Så burde man lægge sit lån sådan, at man amorterer i tre afdrag - et afdrag hver tiende år. I stedet for månedlige afdrag sparer man op i gode papirer i en passende valuta og afventer stille og roligt, at SEK går i dørken. Så køber man en million SEK og nedbringer sit lån med det. Derefter kan man så vente 7-9-13 år igen på næste gang markedet bliver desperat efter at slippe af med SEK. Man kunne også gøre det med kortere tidshorisont, så man havde et fast skambud liggende på SEK, og kun vekslede en enkelt gang eller et par gange om året, når der er udsalg. Det er dyrt at være fattig = billigt at være rig. :rolleyes:
Besvaret

Sakset fra dagens nyhedsbrev fra Forex: "Eftersom Kinas centralbank vill byta sin valutareserv i USD mot annan valuta, är även SEK eftertraktat i Kina! Flera faktorer ligger bakom svenska Kronans förstärkning, bl a den att Kinas centralbank ökar sitt innehav i svenska Kronor. Kina har gigantiska valutareserver. Vanligaste valutan i valutareserven är USD. Kina har ambitionen att bli världens mäktigaste land. Framför allt vill de ge USA tuff konkurrens. Världsbanken spår också att Kina inom kort uppvisar stora framgångar. För 2006 beräknas tillväxten av BNP till 10,4%. Därmed vill man också sänka den tidigare så starka amerikanska Dollarn. De gör allt för att byta valutareserven i USD till annan valuta, däribland den nu så starka svenska Kronan."

Besvaret

...hmmm. Interessant. Kunne en af de valuta-kyndige her på debatten måske kommentere: Vil Kina kunne "ryste" nogle økonomier? Og hvad vil konsekvenserne i så fald blive?

Besvaret

Samme Forex-nyhedsbrev spår, at USD falder yderligere i værdi: "USD har fallit med 40 Öre de senaste veckorna. FOREX analytiker bedömer att USD faller ytterligare. Till mitten av 2007 spås USD kosta ca 6,30 SEK. Många länder har mer eller mindre knutit sin egen valuta mot USD: Kenya, Thailand, Australien, Kanada, Hongkong, Syd- och Mellanamerika, Västindiska öarna m fl."

Besvaret

Mon ikke det vender lidt når nu (/dansk dialekt)Georg Dubbwya Bush(/end) smutter i svinget snart... USD er jo desværre endnu mere en spejling af den politiske situation, og nutidige stemning i det store land mod Syd.

Besvaret

Valutakurser er stort set umulige at forudse. De rigtigt gode af de profesionelle analytikere rammer måske rigtigt i 51% af tilfældene på 50/50 events. Hvis nogen mener at kende nogen, som får ret i bare 60% af tilfældene, på 50/50 bets, så spørg dem om hvorfor de ikke er mange-milliardærer. Det burde være en snild sag at udvikle en trading strategi ovenpå sådan en evne, således at man kunne høste milliarder ud af markedet til sig selv. Husk det næste gang i hører på eksperter, der mener at den skal op eller ned. Den finansielle branche er en af de få, hvor folk kommer kørende til i Bentley for at blive rådgivet af nogen, som er ankommet i en gammel Skoda.

Besvaret
Undskyld' date=' men blev George Soros ikke netop rig pga. valutaspekulationer? [/quote'] Jo - men han rådgiver jo ikke nogen, men udnytter sine idéer selv. Der er masser af eksempler på at folk er blevet rige på at spekulere eller investere rigtigt. Et stor kendetegn for alle er, at de hovedsageligt gjorde det for egne penge og IKKE rådgav alle mulige andre mennesker om, hvad der var klogt at gøre, men udnyttede deres viden selv, inden andre opdagede ideén/fidusen før dem.
  • 2 weeks later...
Besvaret

Dollar i forhold til SEK Det ser ikke alt for godt ud at Dollaren taber så meget tærren til den svenske krone, så hurtigt som det sker nu. Man læser rundt omkring at de store svenske eksport virksomheder ikke er helt glade for situationen og regner med tab på den konto. Sjovt nok så falder DKR også i forhold til SEK, men ikke i samme omfang som USD. Betyder det ikke at sveriges konkurrencesituation i udelandet forværres?! Altså skal væksten drives af indlandsk efterspørgsel, hvis dampen skal holdes oppe... Jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke låser til EURO...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...