Jump to content
Sign in to follow this  
thygesen

Fartkameraer i Øresundstunnelen skal stoppe fartsyndere

Recommended Posts

Guest Mogens
Måske fordi på Rådhuspladsen bliver bilisterne ikke kvalt i tilfælde af f.eks. storbrand, som følge af et bunkesammesnstød; Rådhuspladsen kan alle flygte fra når og hvis; redningskøretøjer kan komme til og fra Rådhuspladsen uden større problemer; helikoptere kan ligeledes lande på Rådhuspladsen men ikke i tunnelen :rolleye: og der er sikkert flere andre fordele ved at blive smadret på Rådhuspladsen i stedet for det samme i tunnelen
De tunnelulykker du sammenligner med, skete i tunneler, hvor trafikken ikke var separeret i 2 rør - altså tunneler, hvor der var modkørende trafik. Dette faktum forstærker en given ulykkens mulighed og konsekvens ! Jeg var i Schweiz for at se på installationer, der kan imødegå de nævnte ulykker (kamera'er der identificerer biler som stopper umotiveret, varmekabler der måler temperaturen for hver meter), men der er ikke opmærksomhed nok på (og dermed penge) den slags i DK/S...

Guest Supermule

Desuden er det til Øresundstunnelens fordel, at den ikke er så lang som Frejus eller Mt. Blanc tunnelen........ Man kan trods alt flytte sig rimeligt hurtigt ud af tunnelen i et brændende vogntog..... Det er som regel altid en dækbrand der er starten på brand i en lastbil.... Der er en gylden regel og det er bare om at køre til lortet er slukket af sig selv. Jo mere du holder bilen igang, jo mindre skader på omgivende materiale, grundet køling af vind osv.... Til sidst brænder dækket ud. Det er prøvet....;)

De tunnelulykker du sammenligner med, skete i tunneler, hvor trafikken ikke var separeret i 2 rør - altså tunneler, hvor der var modkørende trafik. Dette faktum forstærker en given ulykkens mulighed og konsekvens ! Jeg var i Schweiz for at se på installationer, der kan imødegå de nævnte ulykker (kamera'er der identificerer biler som stopper umotiveret, varmekabler der måler temperaturen for hver meter), men der er ikke opmærksomhed nok på (og dermed penge) den slags i DK/S...

Guest Supermule

Ja mange steder.... Men det kommer an på trafikmængde osv.....Mange steder er der diff. hastighedsgrænser baseret på trafikmængde og tid på døgnet.....

Det er som regel altid en dækbrand der er starten på brand i en lastbil.... Det er prøvet....;)
Har sq aldrig hørt om dæk der er brændt ud over hvis resten af bilen brændte. Som regel er det bremserne der bliver varme og antænder men dækket alene. Nej den har jeg sq aldrig hørt eller set før!

Guest Supermule

Ja det er jo klart, men bremserne brænder jo ikke......

Har sq aldrig hørt om dæk der er brændt ud over hvis resten af bilen brændte. Som regel er det bremserne der bliver varme og antænder men dækket alene. Nej den har jeg sq aldrig hørt eller set før!

Øresundsbroen tager det ret så alvorligt med at sætte fartkameraer op i tunnelen. Hørte i radion i morges, at det eneste de ventede på var politiets accept. Yddermere sagde de at der har været rigtigt mange kunder der har klaget over farten. Der har med garanti været endnu flere der har klaget over deres prispolitik, men som alle ved så er broen ikke så hurtig på aftrækkeren her. Kunne også læse at ulykkesfrekvensen var faldet en hel del siden broen blev taget i brug, så hvorfor al det postyr. Det eneste de vil få ud af det er en massa kødannelser i tunnelen og så er det at man kan få rigtigt farlige situatuioner. Forstil jer kø gennem hele tunnelen og der så kommer en lastbil godt læsset, bliver blendet af solen på vej ind i tunnelen, jeg vil sgu ikke være den bagerstholdende. Har set engang konsekvensen af en sådan ulykke i en tunnel. De døde skulle nærmest spules væk fra vejbanen.

Det eneste de vil få ud af det er en massa kødannelser i tunnelen og så er det at man kan få rigtigt farlige situatuioner.
Hvorfor er det lige du forestiller dig at automatiske fartkameraer i tunnelen skulle give specielt mange kødannelser? Jeg syntes ikke jeg har oplevet kø de steder de findes på de svenske landeveje fx.

Trafikken i tunnelen er også noget højere end på de svenske landeveje. Er faktiskt meget skufffed over dette tiltag, men mest skuffed over de mennesker som absolut skal køre i 120+ i tunnelen så at vi andre bliver lidende. Og broens hastighetspolitik som ikke er til at forstå, hvorfor i al verden skal vi altid køre i 50 - 70 km/ tim når det er regn/blæst/sne etc etc...???

Fordi der altid vil være en eller anden der kører hurtigere og kan ikke komme forbi, så må han bremse op. Den bagvedkørende gør det samme. Vi ved jo hvor lidt der skal til før det propper. Desuden har folk en tendens til at køre langsommere når der er kontrol. Men vent og se hvad der sker.

Det eneste de vil få ud af det er en massa kødannelser i tunnelen og så er det at man kan få rigtigt farlige situatuioner. QUOTE] :surprise::confused: øøøøøh Forstår slet ikke din argumentation. Som jeg oplever det er der tre kategorier bilister i tunnelen. 1. Den lille del som kører 90, fordi det nu er den gældende hastighed. 2. Den meget store del som kører 100-105, fordi det gør man bare og så trækker vi også 10% fra og .... 3. Den sidste del er den farlige, den som kører 120+ (eller mener at der er fri hastighed). Kategori 2 bilister vil meget ofte skulle overhale kat. 1. Det går jo meget godt. Den farlige situation kommer når en kat. 3 bilist pludsligt dukker op :fight: Så for min skyld kan man godt sætte kameraer op.

Tja, så er der en masse folk der burde køre gratis over broen. Det vil blive ca 20 000 kr om måneden i bøde. Det er sgu da fuldstændigt fucking urealistisk at køre 90 gennem det rør. Fjern nummerpladen foran

Som jeg oplever det er der tre kategorier bilister i tunnelen. 1. Den lille del som kører 90, fordi det nu er den gældende hastighed. 2. Den meget store del som kører 100-105, fordi det gør man bare og så trækker vi også 10% fra og .... 3. Den sidste del er den farlige, den som kører 120+ (eller mener at der er fri hastighed). Kategori 2 bilister vil meget ofte skulle overhale kat. 1. Det går jo meget godt. Den farlige situation kommer når en kat. 3 bilist pludsligt dukker op :fight: Så for min skyld kan man godt sætte kameraer op.
Det var da en underlig legitimering af din gruppe 2 bilister. :tongue2: Du kan jo ligeså godt argumentere for: Kat. 3 bilister vil altid overhale Kat 1 bilister. Den farlige situation kommer når en kat. 2 bilist pludseligt dukker op :fight: Eller at Kat 3 altid vil overhale Kat 2 bilister. Den farlig situation kommer når en kat.1 bilist pludseligt dukker op foran ..??? Og så mangler du den voksende Kat 0 bilister som kører langsommere end 90 km/t. Og jo tættere på sommeren vi kommer, jo oftere vil vi møde dem igen. Søndags turister, nu også om hverdagen .. eeekk Måske skulle vi bare holde fast på, at den farlige situation opstår, når folk ikke er opmærksomme på hvad hulen der sker omkring sig - mens de manøvrerer rundt i et 1-2 tons tungt mord instrument, der koster betydeligt flere penge end deres fancy mobil telefon, dagens avis, samlingen af CD'ere eller makeup/barberingen som løber med 80% af opmærksomheden på den jævnt kedelige tur igennem de grå cement rør. Det er skrækindjagende hvad man kan observere på den korte tur.

Det var da en underlig legitimering af din gruppe 2 bilister. :tongue2: Du kan jo ligeså godt argumentere for: Kat. 3 bilister vil altid overhale Kat 1 bilister. Den farlige situation kommer når en kat. 2 bilist pludseligt dukker op :fight: Eller at Kat 3 altid vil overhale Kat 2 bilister. Den farlig situation kommer når en kat.1 bilist pludseligt dukker op foran ..??? Og så mangler du den voksende Kat 0 bilister som kører langsommere end 90 km/t. Og jo tættere på sommeren vi kommer, jo oftere vil vi møde dem igen. Søndags turister, nu også om hverdagen .. eeekk Måske skulle vi bare holde fast på, at den farlige situation opstår, når folk ikke er opmærksomme på hvad hulen der sker omkring sig - mens de manøvrerer rundt i et 1-2 tons tungt mord instrument, der koster betydeligt flere penge end deres fancy mobil telefon, dagens avis, samlingen af CD'ere eller makeup/barberingen som løber med 80% af opmærksomheden på den jævnt kedelige tur igennem de grå cement rør. Det er skrækindjagende hvad man kan observere på den korte tur.
Ja, jeg holder nu på, at de farlige situationer opstår, når der er nogen, der tror, at venstre vejbane er forbeholdt dem, der ikke gider overholde gældende hastighedsgrænser :rolleyes:

Kør så hurtigt som I vil.... ... men stakkels den der pga høj fart skader min familie eller venner!!! Jeg synes at der er for meget debat omkring hvad der er farligt og hvad/hvem der er skyld i farlige situationer. Faktum er at hvis man kører hurtigt vil en evt. uventet situation være farligere end hvis man kører almindeligt. Er der nogen af Jer der har oplevet noget uventet i trafikken i denne uge, den sidste måned eller det sidste år? Jeg vil ikke være spor hellig på nogen måde, da jeg ligesom alle andre til tider skynder mig lidt. Der er dog stor forskel på at skynde sig, og på at køre 170 kmt i tunnellen mens der er mange andre biler på vejen. Jeg har flere gang oplevet at man pludselig opdager en bil i bakspejlet der nærmer sig med stor hast og aggressivt blinker til mig, åbenbart fordi jeg i al hast ønskes at klemme mig ind mellem de to biler jeg nu var ved at overhale. Det holder bare ikke, da det tvinger mig til at foretage en handling der involverer at andre billister skal vige for mig. Hvis man kunne køre 170 uden at have nogen indflydelse på andre billister og man på ingen andre måder havde mulighed for at influere andre så skal man da bare køre løs og håbe ikke at få en bøde. Jeg ville da selv gøre det, hvis ikke lige det var fordi jeg har mit kørekort meget kært. Min pointe er at man skal bare passe på hinanden i trafikken, og det gør man ikke ved at blinke til folk så man kan komme forbi bare fordi man ikke kan vente 30 sekunder på at den forankørende flytter sig. Fart er da fedt, men når det influerer andres kørsel og fremtvinger uventede situationer så er det bare farligt, uanset hvor fantastisk man er til at køre bil. Just my 5 cents...

Tak CAC :love2: Jeg har sådan på fornemmelse at vi allesammen glemmer at der ikke er nogen der har ret til grøn bølge/at køre for hurtigt/have en fri venstre kørebane/... og anden kørselsadfærd. :thumbdown Til gengæld har vi pligter som f.eks højrevigepligt samt pligt til at vise hensyn overfor andre medtrafikanter. :thumbup: Det kan godt være at vi har valgt at glemme hvad som var hvad, men en ting er jeg helt sikker på! Jeg har aldrig lært at jeg har pligt til at holde mig inde i højre kørebane så at der er fri fart i venstre!!!:scared:

... men stakkels den der pga høj fart skader min familie eller venner!!! Jeg synes at der er for meget debat omkring hvad der er farligt og hvad/hvem der er skyld i farlige situationer. Faktum er at hvis man kører hurtigt vil en evt. uventet situation være farligere end hvis man kører almindeligt. Min pointe er at man skal bare passe på hinanden i trafikken, og det gør man ikke ved at blinke til folk så man kan komme forbi bare fordi man ikke kan vente 30 sekunder på at den forankørende flytter sig. Fart er da fedt, men når det influerer andres kørsel og fremtvinger uventede situationer så er det bare farligt, uanset hvor fantastisk man er til at køre bil. Just my 5 cents...
Fantastisk endelig at høre en som har en ordentlig forståelse for det! Kunne ikke være mere enig:th2:

......' date=' men en ting er jeg helt sikker på! Jeg har aldrig lært at jeg har pligt til at holde mig inde i højre kørebane så at der er fri fart i venstre!!!:scared:[/quote'] Nu er jeg IKKE fortaler for fri hastighed i venstre kørebane, men lovgivningsmæssigt skal du altså holde til højre.. Dvs. hvis der er frit og et stykke op til næste bil så skal du altså trække HELT ud til højre.. det betyder indersporet på en 3-sporet motorvej, men det er der ofte mange der glemmer..

Guest Supermule

§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt. Stk. 2. Har kørebanen tre vognbaner, må et køretøj ikke benytte den vognbane, som er beliggende yderst til venstre i færdselsretningen, medmindre færdslen på kørebanen er ensrettet. Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og køretøjet foran. Stk. 4. Kørende skal holde til højre for helleanlæg, færdselsfyr og lignende, der er anlagt eller anbragt på kørebanen. Kørende kan dog også køre venstre om, hvis dette er tilkendegivet ved afmærkning, eller indretningen er beliggende på kørebaner med ensrettet færdsel. Stk. 5. Køretøj, der anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden forsigtighed føres således, som det er nødvendigt af hensyn til arbejdet Så lærte i også noget nyt i dag....Folk der IKKE holder så langt til højre som muligt, overtræder i samme grad færdselsloven, som dem der kører for stærkt.... Bare til info....

§ 15. ...... Så lærte i også noget nyt i dag....Folk der IKKE holder så langt til højre som muligt, overtræder i samme grad færdselsloven, som dem der kører for stærkt.... Bare til info....
... hvilket giver mig lyst til at citere fra Körkortsboken (den svenske teoribog): Trafikens grundregler Trafikreglerna är skrivna så man uppfattar att man som trafikant har en mängda skyldigheter men inga rättigheter. Man hittar uttryck som skal lämna företräde, får inte, skall ge, skall följa. Däremot hittar man inget om rätten att göra någor, där någon annan har en skyldighet. Orsaken till detta är enkel. Med ett sådant system tvingar man trafikanterna att vara försiktiga. Försiktighet är av största betydelse för trafiksäkerheten! Se det er jo kloge ord skrevet af fra den svenske teoribog. Bestemt værd at huske på - især når man kører i en svensk indregistreret bil, hvor omgivelserne kan forvente at man har lært denne grundregel.