Jump to content
Sign in to follow this  
thygesen

Fartkameraer i Øresundstunnelen skal stoppe fartsyndere

Recommended Posts

Følgende artikel er fra Rapidus' nyhedsbrev. Fartkameraer i Øresundstunnelen skal stoppe fartsyndere - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Fartsynderne i tunnelen giver Øresundsbrokonsortiet store problemer. Øget politikontrol har ikke hjulpet, og nu vil konsortiet installere kameraer til automatisk hastighedsovervågning, i lighed med dem der allerede findes på mange svenske motorveje. Men forslaget er kontroversielt - fartkameraerne ville blive de første i Danmark. Allerede i efteråret kunne Rapidus fortælle om de alvorlige problemer med hastighedsovertrædelser på Øresundsforbindelsen. Et øget antal politikontroller har givet flere bøder og inddragede kørekort, men ikke hjulpet på situationen. I 2005 og 2006 er der givet i alt 361 klip i danske kørekort - fter tre klip inddrages kortet - og skrevet 479 bøder. -- Mange af dem, der kører for stærkt, sænker hastigheden netop i nærheden af tunnelmyndighederne, hvor de ved at politiet står, siger Øresundsbrons sikkerhedschef Ulla Eilersen til Rapidus. Klager fra utrygge bilister og en række tilfælde af hastigheder på 150-200 km/t i tunnellen, hvor hastighedsgrænsen er 90, har fået brokonsortiet til at ansøge Københavns Politi om tilladelse til at opsætte fartkameraer. Flere politikontroller inde i selve tunnelen er ikke muligt på grund af risikoen for personalet, oplyser Ulla Eilersen. Samtidig tror hun, at ansøgningen kan blive en meget varm politisk kartoffel. På dansk jord er der endnu ikke installeret fartkameraer. -- Mange vil nok sige, at der er andre motorvejsstrækninger i Danmark, som er værre. Men vi har set andre steder i Europa, hvor alvorlige konsekvenser det kan have med trafikulykker og brande i en tunnel, siger hun og tager katastrofen i Mont Blanc-tunnelen i slutningen af halvfemserne som et eksempel. 39 mennesker omkom ved den lejlighed, efter af en overtændt lastbil var blevet forladt af chaufføren på kørebanen midt i tunnelen. Af Erik Olausson

-- Mange vil nok sige, at der er andre motorvejsstrækninger i Danmark, som er værre. Men vi har set andre steder i Europa, hvor alvorlige konsekvenser det kan have med trafikulykker og brande i en tunnel, siger hun og tager katastrofen i Mont Blanc-tunnelen i slutningen af halvfemserne som et eksempel. 39 mennesker omkom ved den lejlighed, efter af en overtændt lastbil var blevet forladt af chaufføren på kørebanen midt i tunnelen.
Så vidt jeg ved er der ikke nogen lastvogne, som kører igennem tunellen med 150-200 kmt/t, så jeg kan ikke helt følge rationaliseringen her. Eller mener hun at en lastvogn går i brand hvis en personbil kører hurtigt forbi den?:rolleye: Der er måske nogen stykker som godt kunne tåle at blive dæmpet lidt ned i myldretiden, hvor de også kan være til fare for andre end dem selv, men hvis alle skal tvinges til at køre max 90 i de sene nattetimer vil det altså føre til flere ulykker - simpelthen fordi folk falder i søvn bag rattet.

Fatter ikke helt deres skiltning på øresundsbroen en gang imellem. Her til morgen måtte man køre mellem 50 og 70 på broen, i tunnellen 90, men lige efter man kommer ud på den dansk side står der "70" derefter "50" (på de dér lysskilte) og lidt længere henne "110" (det danske skilt). Det er jo til at blive helt forvirret af! Jeg mener, 90+70+50 er jo 210, men så står der pludselig 110?! Må man så køre 320?! (lidt i overkanten med alt det sne, synes jeg) Jeg forstår det ikke helt... :rolleyes:

Så vidt jeg ved er der ikke nogen lastvogne, som kører igennem tunellen med 150-200 kmt/t, så jeg kan ikke helt følge rationaliseringen her. Eller mener hun at en lastvogn går i brand hvis en personbil kører hurtigt forbi den?:rolleye: Der er måske nogen stykker som godt kunne tåle at blive dæmpet lidt ned i myldretiden, hvor de også kan være til fare for andre end dem selv, men hvis alle skal tvinges til at køre max 90 i de sene nattetimer vil det altså føre til flere ulykker - simpelthen fordi folk falder i søvn bag rattet.
Der er da ingen, som tvinger dig til noget som helst! Du kan da køre lige så vanvittigt igennem tunellen som du vil, bare du betaler konsekvensen for det. Jeg synes det er en fremragende idé, selvom jeg da gerne så at hastighedsgrænsen var 110 i tunellen istedet for 90.

Bravo - det har de sq været længe om!:th2: Men jeg forstår ikke rigtigt den med, at der ikke er fartkameraer i DK. Vi har da de der biler med fartfoto. Sådan nogle kan de da bare hænge op i loftet. Ja, altså ikke bilerne, men kameraerne. Hvor svært kan de være.:rolleyes:

Bravo - det har de sq været længe om!:th2: Men jeg forstår ikke rigtigt den med, at der ikke er fartkameraer i DK. Vi har da de der biler med fartfoto. Sådan nogle kan de da bare hænge op i loftet. Ja, altså ikke bilerne, men kameraerne. Hvor svært kan de være.:rolleyes:
Det kan være ret svært når der ikke er lovgrundlag for det!

Ja for fanden Lad os få fastmonterede kameraer som i UK, hvor der nu er flere kameraer end indbyggere!!!! De er endda ved at opsætte kameraer for at overvåge de andre kameraer..... Magen til syg berøvelse af personlig frihed skal man lede længe efter..... :fight:

Ja for fanden Lad os få fastmonterede kameraer som i UK, hvor der nu er flere kameraer end indbyggere!!!! De er endda ved at opsætte kameraer for at overvåge de andre kameraer..... Magen til syg berøvelse af personlig frihed skal man lede længe efter..... :fight:
Nej, bare fart kameraer, ligesom i Holland ;)

Og Sverige.....
Du kan ikke sammenligne de kameraer i Holland med dem i Sverige. I Holland bliver ALLE biler filmet når de kører ind i en zone - og når de igen køre ud af zonen. Den tid det så har taget at passerer gennem denne zone er så afgørende for hvor stor fart bøden bliver. Der er lidt samme princip som i DK hvor politiet benytter sig af de gule krydser og helicopter.

Du kan ikke sammenligne de kameraer i Holland med dem i Sverige. I Holland bliver ALLE biler filmet når de kører ind i en zone - og når de igen køre ud af zonen. Den tid det så har taget at passerer gennem denne zone er så afgørende for hvor stor fart bøden bliver. Der er lidt samme princip som i DK hvor politiet benytter sig af de gule krydser og helicopter.
Ja okay. Men resultatet er vel det samme. Hvis man så blot sørger for at slette de der ikke har kørt for stærkt. Så længe de skilter med at det er der har jeg som sådan ikke noget problem med det. Man gør da det samme i DK på indfaldsvejene til København for at beregne gennemsnitshastigheder, det bliver blot ikke brugt til fartkontrol.

Ja okay. Men resultatet er vel det samme. Hvis man så blot sørger for at slette de der ikke har kørt for stærkt. Så længe de skilter med at det er der har jeg som sådan ikke noget problem med det. Man gør da det samme i DK på indfaldsvejene til København for at beregne gennemsnitshastigheder, det bliver blot ikke brugt til fartkontrol.
Nu kender jeg ikke til disse registreringer - men er det ikke kun en registrering af at der er kørt en bil forbi den opstillede 'føler' med en given hastighed - eller bliver div. biler også filmet?

Nu kender jeg ikke til disse registreringer - men er det ikke kun en registrering af at der er kørt en bil forbi den opstillede 'føler' med en given hastighed - eller bliver div. biler også filmet?
Nej, som jeg husker der så registreres nummerpladen når man kører ind i området og igen når du forlader området igen. Jeg kan ikke huske hvor det var jeg læste det, men det var en artikel omkring teknikken bag - nummerpladen genkendes. Når gennemsnitsfart er beregnet eller der er gået x tid så slettes data.

Se her http://www.vejdirektoratet.dk/publikationer/VDnot105/html/chapter03.htm Evaluering af TRIM systemet, der inkluderer genkendelse af nummerplader.
Ja, det ser ud til at være samme type system som de benytter i Holland - bare som et dansk projekt. Pt. er det muligt at benytte informationerne på Fyn og Jylland TRIM Rejsetid - men det virker bare ikke pt. ;-( TEC Traffic Systems ANPR - Automatic Number Plate Reading

Eller som i Tyskland I en by i Tyskland har de sat fart-kamera op i gågaden. Årsagen er at de mener at taxi'er og lastvogne kører for hurtigt i gågaden, når de skal levere noget. Problemet er bare at man ikke må kører hurtigere end 7km i timen. Mange fodgængere, kørestolsbrugere og cyklister bliver derved også blitzet. Hvor går grænsen til dumhed fra det offentlige :scared: Penge misbrug. Hvad er det der gør at man skal være ekstra forsigtig i tunnelen i forhold til rådhuspladsen. I tunnelen er 90km grænse og ingen bløde bilister. På gaden ved Rådhuspladsen er der 60 km grænse og 100 potentielle fart-ofre. :laugh:

Det offentlige får pænt svært ved at kræve penge ind fra "u-nummerplade-rerede" fodgængere, cyklister og kørestolsbrugere - så mon ikke at det helt regulerer sig selv!? ;)

Hvad er det der gør at man skal være ekstra forsigtig i tunnelen i forhold til rådhuspladsen. I tunnelen er 90km grænse og ingen bløde bilister. På gaden ved Rådhuspladsen er der 60 km grænse og 100 potentielle fart-ofre. :laugh:
Hmm.... spørger du virkelig om det :scared: Måske fordi på Rådhuspladsen bliver bilisterne ikke kvalt i tilfælde af f.eks. storbrand, som følge af et bunkesammesnstød; Rådhuspladsen kan alle flygte fra når og hvis; redningskøretøjer kan komme til og fra Rådhuspladsen uden større problemer; helikoptere kan ligeledes lande på Rådhuspladsen men ikke i tunnelen :rolleye: og der er sikkert flere andre fordele ved at blive smadret på Rådhuspladsen i stedet for det samme i tunnelen :laugh:

Guest Supermule

Det sjove er jo så bare at.....; Man efterlader ALDRIGg sin lastbil brændende i en tunnel..... Man kører bare til den ikke kan mere.....Alt for at få den ud.... Desuden er sovende mennesker bag rattet en langt større fare i tunnelen end dem der kører for stærkt..... Det er i regelen ikke farten der ensidigt slår ihjel. Uheldet har altid en start og det er sjældent farten der starter kædereaktionen..... Som altid en uopmærksom bilist der hverken blinker eller orienterer sig.... Kig på de tyske motorveje.... De har masser af tunneler og der er hastigheden fri..... Er det noget problem???? Så er der jo det faktum, at miljøbelastningen bliver større, da en moderne bil ikke forbrænder benzin/diesel effektivt nok ved disse lave hastigheder.....Derved lukkes der en del flere skadelige partikler ud i tunnelluften og det kan/er kræftfremkaldende...... Så der er mange tanker bag. Men det er nok på tide at jeg skaffer mig et par polske nummerplader...... :lol: