thygesen Skrevet March 9, 2007 Rapporter Skrevet March 9, 2007 Ja så har SKAT nok plantet en historie om alle de skattesnydere der "flytter" til Sverige. De påstår at hver tredje der flytter over, rent faktisk kun gør det pga. billige biler... http://nyhederne.tv2.dk/video/ Find nyhederne kl. 7 og vælg "Danskere Snydere Skattevæsenet"
Skaanebo Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 TV2 citerer Urban, men det er nu ikke Urban, men derimod dato, som har historien på forsiden i dag.
credde Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Jeg hørte det også godt i P4 her til morgen på vej til arbejdet. Men hvis 3.000 flyttede over sidste år og hver 3. skulle være 'proforma' så betyder det, at der sidste år kom 1.000 biler proforma... Det lyder vist lidt langt ude. Hvis man lige, som jeg har gjort, brugte 2 minutter på at tage statistikken for antal overkørsler på broen i hhv. 2005 og 2006 giver det følgende (jeg har kun taget trafikken for personbiler): 2005: 4499640 2006: 5203178 En stigning på 703.538 overkørsler. Hvis man i gennemsnit har 250 arbejdsdage og private kørsler om året giver det 500 årlige kørsler pr. bil. 703.538 / 500 = 1.407 ekstra biler/mc/lastbiler. Det skal man så sammenholde med, at ikke alle kører i bil, mange kører flere i bil, nogle kører i tog, andre har endda måske fået job i Sverige, måske stigende privat trafik, gennemsnittet er måske ikke 500 årlige kørsler osv.
Skaanebo Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Christian, hele ideen med at flytte proforma er jo, at man slet ikke behøver at køre over broen for at få en billig svensk bil. Man flytter kun på papiret og beholder så sin adresse i Danmark - men nu med svensk bil i garagen. Altså ingen grund til at køre over Øresundsbroen hver dag.
Jette Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Christian' date=' hele ideen med at flytte proforma er jo, at man slet ikke behøver at køre over broen for at få en billig svensk bil. Man flytter kun på papiret og beholder så sin adresse i Danmark - men nu med svensk bil i garagen. Altså ingen grund til at køre over Øresundsbroen hver dag.[/quote'] Men det er vel for meget at forlange, at en journalist skal checke sine kilder og kunne tænke/regne selv En skam for standen, men vil for god ordens skyld sige, at de journalister jeg kender heldigvis trækker MEGET den anden vej :th2:
credde Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Christian' date=' hele ideen med at flytte proforma er jo, at man slet ikke behøver at køre over broen for at få en billig svensk bil. Man flytter kun på papiret og beholder så sin adresse i Danmark - men nu med svensk bil i garagen. Altså ingen grund til at køre over Øresundsbroen hver dag.[/quote'] Netop, det er jeg klar over, jeg tror du misforstår, hvad jeg skriver. Jeg prøvede blot at belyse historien i en anden sammenhæng, ved at kigge på antallet af overkørsler på broen - den trafik statistik, som vi har adgang til. Jeg prøver at forklare, at det lyder noget usandsynligt, at så mange (ca. 1.000) skulle være proforma flytninger ved at se på stigningen i trafikken på broen fra 2005 til 2006 og den inkluderer jo også de 2.000 andre, der er flyttet over, som efter denne historie skulle være "ægte" flytninger.
TDC Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Link til JP's version "Danskere svindler i Skåne Charmerende overskrift - og teknisk set er det vel i DK de svindler - hvis de gør det.
Skaanebo Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Det er hver tredje flytning, som Skatteverket har kontrolleret, som har været proforma, og da Skatteverket ikke kontrollerer alle 3000 flytninger, men kun har kontrolleret 300, så giver tallene kun et fingerpeg. Tal for Øresundsbroen skal også tages med en gran salt. Der findes også færger over Øresund, så det er svært at sjusse sig frem til noget præcist billede af trafiksituationen. Men det bliver naturligvis spændende at se, hvor mange Skat får fingre i, når de nu gør det til et særligt 'indsatsområde' for i år.
Jette Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Men det bliver naturligvis spændende at se, hvor mange Skat får fingre i, når de nu gør det til et særligt 'indsatsområde' for i år. Ja, det er så der vi andre kan hygge os trygt og godt i vores non-proforma bolig og bil efter eget valg i skønne Skåne :D
nielsen.se Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Ja så har SKAT nok plantet en historie om alle de skattesnydere der "flytter" til Sverige. De påstår at hver tredje der flytter over, rent faktisk kun gør det pga. billige biler... http://nyhederne.tv2.dk/video/ Find nyhederne kl. 7 og vælg "Danskere Snydere Skattevæsenet" Men det er da nok ikke helt skævt de tal der nævnes på JP fra SKAT. Selvfølgelig er der mange der snyder. Så hvad mener du med _plantet_?
cbpwr Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 man fatter så ikke af danskere tør snyde, hvis skat finder dem, bliver det sikkert meget dyrer. Så vidt jeg ved skal man kunne dokumentere man bor i Sverige hvis skat kræver det, det er jo nemt at se på ens dankort nota, jeg nægter at tro at mange danskere som bor i Sverige handler alt i Danmark. Fødevarer osv. I starten handlede jeg meget i Dk, men nu er det faktisk kun i Sverige jeg handler. Desuden skal man sådanne som jeg forstår reglerne være i Sverige mindst 180dage om året. Jeg er meget glad for Sverige, forstår slet ikke at folk kun flytter over på papiret, hvis de sælger deres hus eller what ever i DK, kan de sikkert få noget bedre og federe i Sverige. Jeg tror også generalt at holdningen på dette forum er flyt kun til Sverige hvis du vil ikke proforma. Jeg håber faktisk at skat for held til at finde alle Svindlerne! og at dem som svindler får en fed regning på deres Svenske bil som de troede var billig :) Claus.
hsahirf Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Okay, det er at skære snyderne over een kam, men mon ikke skat kan nikke genkendende til at flere af de snydere, de har fundet, er blevet fundet fordi politiet har bedt andre myndigheder på begge sider af sundet om at holde øje med specifikke personkredse?
credde Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Okay, det er at skære snyderne over een kam, men mon ikke skat kan nikke genkendende til at flere af de snydere, de har fundet, er blevet fundet fordi politiet har bedt andre myndigheder på begge sider af sundet om at holde øje med specifikke personkredse? Ja og hvis den personkreds indeholder de 300 personer og 1/3 af dem har snydt, så går journalisterne straks til værks og konkluderer automatisk, at så er det jo alle. Personkredsen kunne jo også være alle fra Fyn, der er flyttet til Sverige, alle mellem 18-22 osv. Det virker lidt som om, man ikke har alle facts på bordet.
claus Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Jeg er helt sikker på at der har været langt flere personere før , end der er nu som snyder , trafikken er jo steget over broen osv , så det holder ikke helt vand... Tja hvis du var skat , og havde fået smidt en historie om noget tast selv i nakken , så er det jo en meget god måde at komme lidt tilbage i kampen så at sige.....
Skaanebo Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Journalister arbejder nu engang helst med de tal, de kan få fra troværdige kilder, i stedet for selv at sjusse sig frem. Om de 300, som Skat har kontrolleret, har været under særlig mistanke, eller om det blot er en helt tilfældig gruppe af mennesker, fortæller historien ikke - for det har Skat ikke oplyst. Men det er vel i vores alles interesse, at svindlen stoppes. Der går efterhånden også nok af negative historier i medierne om danskerne i Skåne.
bananas Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Hvorfor er det bare at så mange journalister ingen sans har for statistik. Godt nok har 113 ud af 300 kontrollerede sager vist sig at være pro forma flytninger. Men af det kan man sgu da IKKE bare konkludere at så er 1/3 af alle flytninger nok snyd. For at kunne konkludere det, skal de 300 sager være et repræsentativt eller fuldstændigt tilfældigt udvalg af de i alt 3000 potentielle sager. Ellers får man det som kaldes for en "biased sample" i modsætning til det det burde være: en "unbiased sample". Hvis Skatteverket har kontrolleret 300 helt tilfældige sager i stedet for de 300 mest oplagte sager er de sgu da nogen idioter, der spilder tiden! Især, hvis de har tjekket dem, som slet ikke har bil:eek: Med bare lidt omløb i hovedet vil man starte med at kigge på dem, som kører i en meget dyr bil og bor meget billigt - især, hvis de ikke har nogen brobizz. Man kan sortere dem fra, som har relativt små biler og dem som bor så dyrt at det umuligt kan være pro forma osv. osv.
Tommyaa Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Den helt store snyder er skat. Jeg har da STOR medfølelse for alle de stakkels danskere der bliver snydt ved at skulle betale for 3 biler men kun får 1. Det er da en stor grund til at jeg flyttede, men ikke den eneste grund selvfølgelig. Tommy
Tommyaa Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 At man skal betale 185% i afgift det er ganske enkelt totalt uretfærdigt, de kan finde ud af det alle andre steder hvorfor så ikke i DK. Tommy.
Skaanebo Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Nu kan der være mange andre grunde til at svindle sig til en svensk folkeregistrering end blot en billig bil. Det kan fx også handle om, at man vil opnå at få opholdstilladelse til sin udenlandske ægtefælle, hvilket som bekendt kan være vanskeligt, hvis ikke umuligt, i Danmark - altså flytning på papiret udelukkende for at ens kone/mand skal få en eftertragtet Schengen-opholdstilladelse, uden at man så rent faktisk også flytter over Øresund. Det handler nok ikke kun om billige biler, men også om så meget andet. Det er ikke journalisten, men Skatteverket, som konkluderer, at hver tredje flytning er proforma. Hvornår lærer folk at læse det, som der rent faktisk står?
Pede Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Det er ikke journalisten, men Skatteverket, som konkluderer, at hver tredje flytning er proforma. Hvornår lærer folk at læse det, som der rent faktisk står? Nu har jeg kun læst JPs artikel på nettet og ikke DATOs egen men der er det ikke umidelbart Skatteverket der konkluderer noget som helst. De fortæller blot at 300 sager er undersøgt og der var fangst i 113 af dem. Der ligner det at avisen konkluderer ud fra det. Overskriften er direkte vildledende. Minder om en anden sag fra denne uge hvor familieministeren fremlægger en rapport der viser at mange forældre reelt ønsker et 3. barn men afholder sig fra at få det. Den SAMLEDE presse udlægger det som at ministeren, der i øvrigt ikke selv har børn, nærmest kræver at folk får 3 børn. Intet nyt under solen i at pressen puster småhistorier op, fordrejer og misinformerer. Det nye er at vi nu er ved at ha så mange medier at det sker oftere og oftere. Pede
Guest Trine Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Så vidt jeg er orienteret så er det 300 særligt mistænkelige sager der er valgt ud..af de sager der det 113 der er fundet fusk i. Og den særlige taskforce er tilbage fra 2004/2005.... Ved ikke hvor dato har "gravet nyheden" op men den støver sgu lidt.... Hører lige om vi har en direkte kontakt på Dato gennem foreningen.... Jeg er ikke særlig pressevant men en ting har jeg da lært siden vi stiftede foreningen i januar. Danske journalister vil helst høre om: 1) Luksus biler til ingen penge og særlig snyd med disse (de vil ikke høre om værkstedsregninger slidtage,værditab og broafgift) 2) Dansker ghettoer...(ikke noget om hvor mange penge vi lægger i den Skånske økonomi og det løft området har oplevet....) 3) Forbudssverige og hvordan vi dog overlever Systembolaget og dagsrejsen frem og tilbage hver dag.. GAAAAB SIGER JEG BARE!!!!!!!!11
Skaanebo Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Svindlen foregår jo i Skåne, man skal på Skatteverket i Skåne og tilmelde sig Folkbokföringen med en pap-adresse i Skåne, altså er det i Skåne, at man svindler - at der så er penge at hente for Skat i Danmark, når det bliver opdaget, er en anden sag, så jeg forstår ikke helt, hvad du mener med, at overskriften "Danskere svindler i Skåne" skulle være forkert? Svindlen foregår da i Skåne, det er her forbrydelsen sker. "Hver tredje flytning sker proforma og bliver blandt andet brugt til at svindle sig til billige svenske luksusbiler, viser en ny rapport fra Skatteverket." Sådan skriver journalisterne Lars Abild og Anders Kanberg i dato - ergo er det Skatteverket, som konkluderer dette, men nogle læser det åbenbart helt forkert. Det fremgår jo ellers tydeligt længere nede, at de konkrete tal netop kun er 113 ud af 300 undersøgte sager. Don't shoot the messenger!:th2:
Skaanebo Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Det nye er ikke, at Skatteverket for to år siden foretog en undersøgelse, hvor man fandt 113 proformaflytninger ud af de 300, man undersøgte. Det nye er, at Skat i Danmark nu har gjort flytninger til Skåne til et særligt indsatsområde, som skal granskes mere nøje, og at man mener, at problemet ikke er blevet mindre siden dengang, og at man nu bruger rigtigt mange ressourcer på det. Desuden er rapporten fra Skatteverket 'ny', skriver de.
Skaanebo Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 P.S. For lige et opveje de negative historier med de positive, så havde dato samme dag på erhvervssiderne en stort opsat reportage med overskriften: "Svenskere i kø til dansk arbejde - Bedre lønninger og kortere arbejdstid lokker svenskerne til Danmark'. Så det er ikke KUN negative sider om Øresundsregionen, der kommer i aviserne. Og reportagen var i øvrigt skrevet af samme Anders Kanberg, som den på forsiden.
nielsen.se Besvaret March 9, 2007 Rapporter Besvaret March 9, 2007 Moraliserende politimænd Og hvad så hvis der er nogen der snyder? Folk snyder alle steder der kan snydes. De fleste herinde snyder lidt med farten i tunnelen... Hvad så hvis der er nogle dækadresse-bil- og skattesvindlere? Hvad med alt det narko og hash f.eks der smugles over grænsen fra danmark ind i sverige? Hvorfor er der aldrig nogen der brokker sig over det? Det er da langt værre end nogle der snyder med adresser? Eller hvad med alt det sodavand og slik der kommer den anden vej? Den danske stat bliver snydt så det driver hver dag af opfindsomme slik- og sodavandssmuglere. Det er også svindel. Hvad med alt det sorte arbejde der bliver opfordret til, ikke kun herinde men alle steder i samfundet? Både det danske og det svenske? Det er adskellige milliarder der svindles med der. Polske underbetalte arbejdere? Kvinder der bliver groft udnyttet og handlet som slaver? Man kunne blive ved... Der er nogen der snyder med skatter og afgifter ved hjælp af dækadresser. Hvad betydning har det tror I?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu