Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Er det bare mig eller er cyklisterne herovre i Malmø rent faktisk endnu større ignoranter med hensyn til egen sikkerhed end i København? Godt nok laver cyklisterne rigtigt mange unoder i København, men de ser sig da trods alt for inden de kører over for rødt/over en fodgængerovergang eler lign. - og passer ekstra på når der kører uden lys. Og man ser meget sjældent nogen cykle i den gale side af vejen - herovre vikre det jo næsten som om halvdelen gør det. Jeg har indtil flere gange været ude for efter mørkets frembrud at måtte klosse bremsen i de store 2-sporede rundkørsler på Lorensborgatan, fordi der lige pludseligt kom en cyklist kørende den gale vej rundt i rundkørslen UDEN lys i fuld fart. Og idioten kørte som om man naturligivs ville få øje på ham alligevel gennem mørket med 50 km/t:rolleye:. Når man kommer til en rundkørsel holder man jo skarpt øje med, hvad der sker til venstre for en selv, og forventer ikke at der kommer jubelidioter ind fra højre. På Mariendalsvägen er der forøvrigt nogen cykeloverskæringer lige op ad fodgængerovergangene. Har man som bil vigepligt overfor cyklister der ligesom overfor fodgængere? Har ikke rigtigt kunne observere en konsistent praksis blandt de andre bilister.

Besvaret
Er det bare mig eller er cyklisterne herovre i Malmø rent faktisk endnu større ignoranter med hensyn til egen sikkerhed end i København? QUOTE] ja... at cykelister kan finde på at krydse to vejbaner for at komme over i bilernes venstresvingsbane midt i eftermiddagstrafikken siger vist det hele..
Besvaret
ja... at cykelister kan finde på at krydse to vejbaner for at komme over i bilernes venstresvingsbane midt i eftermiddagstrafikken siger vist det hele..
Det skal man jo for at følge reglerne!
Besvaret
Det skal en cyklist ikke. Cyklister skal først køre lige over krydset og så' date=' når der bliver grønt, så kører over.[/quote'] Ja - iflg de danske regler. Men i Sverige kan cyklisten vælge om han/hun vil trække ud i venstresvingsbanen. Faktisk SKAL venstresvingende cyklist trække ud hvis der er en højresvingsbane det pågældende sted. Der er nogle mindre forskelle på færdselsreglerne i Damark og Sverige. Man kan (bør måske?) købe en svensk teoribog. Det kan man gøre her https://www.str.se/butik/prodblad/prodblad.asp?artnr=110 Det er en meget pædagogisk og letforståelig bog :th2:
Besvaret
Ja - iflg de danske regler. Men i Sverige kan cyklisten vælge om han/hun vil trække ud i venstresvingsbanen. Faktisk SKAL venstresvingende cyklist trække ud hvis der er en højresvingsbane det pågældende sted. Der er nogle mindre forskelle på færdselsreglerne i Damark og Sverige. Man kan (bør måske?) købe en svensk teoribog. Det kan man gøre her https://www.str.se/butik/prodblad/prodblad.asp?artnr=110 Det er en meget pædagogisk og letforståelig bog :th2:
Fuldstændig vanvittig regel med, at man kan trække ud i venstresvingsbanen... :sick:
Besvaret
Fuldstændig vanvittig regel med' date=' at man kan trække ud i venstresvingsbanen... :sick:[/quote'] Det ændrer jo ikke på at vi må forholde os til den - og overholde den ;) Jeg har en idé om at det er dyrt at knalde en cyklist bare fordi man synes at det er en fuldstændig vanvittig regel.
Besvaret
Er det bare mig eller er cyklisterne herovre i Malmø rent faktisk endnu større ignoranter med hensyn til egen sikkerhed end i København?
Nu har jeg også prøvet at være cyklist i Malmö city og der er sq noget bedre forhold for cyklister i København. Måske hænger tingene sammen ?
Besvaret

Ja jeg syntes også det er sindsygt at køre rundt efter mørkes frembrud uden lys på cyklen. De er fanme ikke nemme at se. Det er muligt det ikke er ulovligt, men det er fanme dumt.

Besvaret
Det ændrer jo ikke på at vi må forholde os til den - og overholde den ;) Jeg har en idé om at det er dyrt at knalde en cyklist bare fordi man synes at det er en fuldstændig vanvittig regel.
Nej bestemt ikke. Har heller ingen planer om at få en cyklist som kølerfigur på bilen :rolleye:
Besvaret
Nej bestemt ikke. Har heller ingen planer om at få en cyklist som kølerfigur på bilen :rolleye:
Det er ikke til at anbefale - det er både grimt og så lugter det. :rolleyes: Man har altid (jeg kan huske tilbage til 50'erne;) ) haft regelen om at cyklister skal ud i svingbanen. Barnelærdom fra de yngste klasser. Det betyder jo også at bilisterne ved det og forventer det. Men at køre uden lys er ikke lovligt og at køre den forkerte vej i rundkørslen er heller ikke lovligt. Skvadderpander!! :scared:
Besvaret
Ja jeg syntes også det er sindsygt at køre rundt efter mørkes frembrud uden lys på cyklen. De er fanme ikke nemme at se. Det er muligt det ikke er ulovligt' date=' men det er fanme dumt.[/quote'] ... det er både fuldstændig sindsygt og ulovligt såvel i Danmark som i Sverige
Besvaret
Ahh rart at vide' date=' det var måske idé at fortælle det til cykelisterne:th2:[/quote'] Ja, men desværre er der både i Danmark og Sverige meget blød justits når det gælder cyklister. Det er ret irriterende at cyklister har fået så dårligt ry, når man selv prøver at overholde reglerne.
Besvaret
Og man ser meget sjældent nogen cykle i den gale side af vejen - herovre vikre det jo næsten som om halvdelen gør det.
Ude på vejen må man ikke køre i den forkerte retning men næsten alle cykelstier i Malmö er tovejs - så her er det selvfølgelig ok at køre i den "forkerte retning".
lige pludseligt kom en cyklist kørende den gale vej rundt i rundkørslen UDEN lys i fuld fart.
Samme her - hvis der er cykelsti i rundkørslen (som du måske kender det fra Mariedalsvägen/Tessinsvägen lige før Bo01) er det fuldstændigt frivilligt for cyklisten hvilken vej man vil køre rundt... og jo jeg har også brugt bremsen et par gange før jeg lærte det :D Og med hensyn til lyset er vi helt enige, det må være selvmordskandidater.
På Mariendalsvägen er der forøvrigt nogen cykeloverskæringer lige op ad fodgængerovergangene. Har man som bil vigepligt overfor cyklister der ligesom overfor fodgængere? Har ikke rigtigt kunne observere en konsistent praksis blandt de andre bilister.
Du har ikke vigepligt - det har cyklisten men (citat VV):

"När du närmar dig en obevakad cykelöverfart ska du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister och mopedister (klass ll) som är ute på cykelöverfarten." Se evt.

http://www.vv.se/filer/publikationer/overgang_passage.pdf

Besvaret
Ude på vejen må man ikke køre i den forkerte retning men næsten alle cykelstier i Malmö er tovejs - så her er det selvfølgelig ok at køre i den "forkerte retning".
Det forklarer så hvorfor jeg synes det ser underligt ud - 2 vejs cykelstier i Danmark er udstyret med striber i midten - ellers er det i Danmark ulovligt at cykle i den gale side af vejen - jeg har i hvert fald fået en bøde for det som knægt.
Samme her - hvis der er cykelsti i rundkørslen (som du måske kender det fra Mariedalsvägen/Tessinsvägen lige før Bo01) er det fuldstændigt frivilligt for cyklisten hvilken vej man vil køre rundt... og jo jeg har også brugt bremsen et par gange før jeg lærte det :D
Det var alligevel utroligt - og rimeligt gak-gak. Når man kommer til en rundkørsel i alle andre lande kan man jo nøjes med at koncentere sig om, hvad der sker til venstre. Godt nok skal man også tjekke for fodgængere fra højre, men de bevæger sig jo langsomt så dem opdager man alligevel nemt. Kan der komme cyklister fra højre side er man jo pludselig nødt til at tjekke grundigt fra den side også. Det kan turister da ikke finde ud af - og heller ikke de fleste tilflyttende danskere. I det midste er der da fartbumb ved alle disse rundkørsler, så man er langt nok nede i fart til at bremse.
Besvaret

Jeg er også meget modstander af dobbeltrettede cykelstier. Jeg cykler på en på Filbornavägen og man er tit ved at blive kørt ned når man så når krydset og bilisterne ikke forventer at der kommer cykler fra den "forkerte" retning.

Besvaret

et er at de er dobbelrettede hvilket er irriterende for bilerne.. Men det er også skide irriterende for os på cykel da stien ofte skifter side på vejen.. så skal man krydse vejen hele tiden... mega belastende

Besvaret
Det forklarer så hvorfor jeg synes det ser underligt ud - 2 vejs cykelstier i Danmark er udstyret med striber i midten - ellers er det i Danmark ulovligt at cykle i den gale side af vejen - jeg har i hvert fald fået en bøde for det som knægt.
Men du er ikke i danmark mere... Hvorfor sammenligne?
Det var alligevel utroligt - og rimeligt gak-gak. Når man kommer til en rundkørsel i alle andre lande kan man jo nøjes med at koncentere sig om, hvad der sker til venstre. Godt nok skal man også tjekke for fodgængere fra højre, men de bevæger sig jo langsomt så dem opdager man alligevel nemt. Kan der komme cyklister fra højre side er man jo pludselig nødt til at tjekke grundigt fra den side også. Det kan turister da ikke finde ud af - og heller ikke de fleste tilflyttende danskere. I det midste er der da fartbumb ved alle disse rundkørsler, så man er langt nok nede i fart til at bremse.
Ikke alle andre lande... cth2.jpg
Besvaret
Men du er ikke i danmark mere... Hvorfor sammenligne?
Det gør man jo automatisk, når man har taget sit kørekort i Danmark. Forøvrigt vil jeg gætte på at alle de andre europæiske lande har de samme regler, som i Danmark på dette punkt, og her er det Sverige som er specielle. Det er jo ikke fordi at det står skiltet ved grænsen, så hvis ikke man får det at vide er det svært at opdage. Vi burde egentlig lave en sticky tråd med særlige svenske trafik-regler så vi danskere kan undgå at te os tosset i trafikken.
Besvaret

Bøde-størrelser - The Cyklist Way Fakta/Trafikpriser Så här mycket kostar det att bryta mot trafikförordningen:

• 500 kr. Icke fungerande framlyse eller baklyse. Inga reflexer. Ingen fungerande ringklocka. Om barnet i barnstolen inte har hjälm.
(Rabatt utgår om man felar på alla tre punkterna, då kostar det bara 1 000 kr.) *
  • 500 kr. Om man har lyse, men inte använder det.

• 500 kr per person. Vid paråkning på en cykel..
  • 1 500 kr. Inte stannar för rött.

• 1 000 kr. Bryter mot stopplikten.

*JA...man får gu´hjælpemig rabat ved at bryde flere regler på én gang :rolleye:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...