Rene Larsen Skrevet December 14, 2007 Rapporter Skrevet December 14, 2007 Er dette ikke en gamel nyhed? - eller ER det først fra 1. januar 2008 at Sverige begynder at opkræve skat af fortjenesten ved salg af bolig i DK. Sælg boligen før du flytter til Sverige
bananas Besvaret December 14, 2007 Rapporter Besvaret December 14, 2007 For os er det en gammel nyhed. Jeg tror, at det er første gang at den danske presse har beskrevet problemet.
LotteB Besvaret December 14, 2007 Rapporter Besvaret December 14, 2007 Jeg ved ikke om det bare er dårlig formulering, manglende research eller en kombination af begge dele fra journalistens side. Som udeforstående tror jeg det vil blive opfattet, som en helt ny "opfindelse" fra den svenske regerings side, hvad det jo IKKE er. Sådan har det været i mange år. Det er jo "bare" satserne der bliver ændret pr. 1 jan. 08 og så en årlig rente ved udskydelse af skat, der vil blive pålagt, nåh nej, det var jo lige dét det ikke var, en rente altså, men faktisk en årlig SKAT, der bliver pålagt (forklaring på det, har jeg vist beskrevet i anden tråd:rolleye:) Jeg forstår så ikke lige, hvorfor man planter bemærkningen "Danskerne snyder, når de ikke oplyser Skat om deres feriebolig i udlandet." lige oven over artiklen. Hvad har de to ting med hinanden at gøre:confused:
MC Manden Besvaret December 14, 2007 Rapporter Besvaret December 14, 2007 Hvordan kan han sige sådan noget ? "Når man tager bopæl i Sverige, så bliver man fuldt skattepligtig fra den dag, man flytter derover. Så skal man betale skat af gevinst på salg af fast ejendom - ligegyldigt om den ligger i Danmark eller Sverige, siger Ernst Larsen, der er chef for Skat Øresund." Jeg er da ikke fuldt skattepligtig i Sverige, eller er der noget jeg har misset ? Jeg er klar over at jeg skulle betale skat af salg af ejendom men, jeg er da grænsegænger og dermed ikke fuldt skattepligtig i Sverige, eller ?????
Gio Besvaret December 14, 2007 Rapporter Besvaret December 14, 2007 Jeg er klar over at jeg skulle betale skat af salg af ejendom men' date=' jeg er da grænsegænger og dermed ikke fuldt skattepligtig i Sverige, eller ?????[/quote']Du er fuldt skattepligtig af svensk indkomst - herunder salg af fast ejendom fra den dag du har din bopæl i S - det være sig ejendom i DK eller S.
LotteB Besvaret December 15, 2007 Rapporter Besvaret December 15, 2007 Jeg er da ikke fuldt skattepligtig i Sverige, eller er der noget jeg har misset ? Jeg er klar over at jeg skulle betale skat af salg af ejendom men, jeg er da grænsegænger og dermed ikke fuldt skattepligtig i Sverige, eller ????? Du er fuldt skattepligtig af svensk indkomst - herunder salg af fast ejendom fra den dag du har din bopæl i S - det være sig ejendom i DK eller S. Jo da, du er som Gio skriver, fuld skattepligtig og det er du, når du har din primære bolig i Sverige i mere end 6 på hinanden følgende måneder (taget frit fra hukommelsen uha-uha, så Nils må rette mig, hvis det ikke er korrekt). Det er så i kraft af den nordiske dobb.beskatningsaftale, at vi rent faktisk beskattes af vores DK-lønindkomst i kildelandet.
Gio Besvaret December 15, 2007 Rapporter Besvaret December 15, 2007 når du har din primære bolig i Sverige i mere end 6 på hinanden følgende månederDén var jeg ikke klar over...og synes da også den netop burde spænde ben for svensk beskatning af solgt dansk ejendom, hvis denne først afhændes et par måneder efter flytning til godis-land!? Nils...Anton....en-eller-anden skatte-teknisk orakel-type må lige chippe ind her, og kaste det rette lys over scenariet. :)
Nils Besvaret December 15, 2007 Rapporter Besvaret December 15, 2007 Den fulde skattepligt til Sverige indtræder uden forsinkelse i det øjeblik man melder sin ankomst på Skatteverkets folkbokförning. En anden problematik, som ikke vedrører den typiske skåneemigrant, er, at skatteydere, der bor og har skattedomicil i et andet land - typisk et land med lav skat - men gerne vil opholde sig i Danmark f.eks. bag nedrullede gardiner i en lejlighed med havudsigt og uden bopælspligt, støder på en halvårsregel. Hvis de opholder sig i Danmark mere end et halvt år anses de at have skattedomicil i Danmark og skal op med den store pung.
LotteB Besvaret December 16, 2007 Rapporter Besvaret December 16, 2007 Fuld skattepligt kontra begrænset skattepligt ... fuld skattepligtig og det er du' date=' når du har din primære bolig i Sverige i mere end 6 på hinanden følgende måneder [/quote']
Nils Besvaret December 16, 2007 Rapporter Besvaret December 16, 2007 LotteB, at man skal betale kapitalgevinstskat af sit danske boligsalg, hvis man bor i Sverige, når man sælger, er jo en konsekvens af, at den fulde skattepligt indtræder uopholdeligt. Kunne jo ellers være rart med et halvt fjumreår, men Skatteverket står der som et søm og gør krav på at kigge nærmere på globalindkomsten, hvilket de så af forskellige årsager i de fleste tilfælde ikke får så meget ud af. :o
LotteB Besvaret December 16, 2007 Rapporter Besvaret December 16, 2007 LotteB' date=' at man skal betale kapitalgevinstskat af sit danske boligsalg, hvis man bor i Sverige, når man sælger, er jo en konsekvens af, at den fulde skattepligt indtræder uopholdeligt. Kunne jo ellers være rart med et halvt fjumreår, men Skatteverket står der som et søm og gør krav på at kigge nærmere på globalindkomsten, hvilket de så af forskellige årsager i de fleste tilfælde ikke får så meget ud af. :o[/quote'] Kapitalvinstskat er ikke en konsekvens af fuld skattepligt. Som begrænset skattepligtig falder hammeren også, da du bl.a. skal betale skat af din kapitalindkomst. Så hvis du sælger din danske bolig dagen efter, du er folkbokförd og dernæst fraflytter SE inden for de næste 6 måneder, vil du være at betragte som begr. skattepligtig og som du selv siger, vil "Skatteverket stå der som et søm" og kræve deres lettjente andel:cool:
Nils Besvaret December 20, 2007 Rapporter Besvaret December 20, 2007 Kapitalvinstskat er ikke en konsekvens af fuld skattepligt. Som begrænset skattepligtig falder hammeren også, da du bl.a. skal betale skat af din kapitalindkomst. Så hvis du sælger din danske bolig dagen efter, du er folkbokförd og dernæst fraflytter SE inden for de næste 6 måneder, vil du være at betragte som begr. skattepligtig og som du selv siger, vil "Skatteverket stå der som et søm" og kræve deres lettjente andel:cool: Næhørnuher, svensk beskatning af salg af en dansk bolig bliver ikke udløst af, at boligsælgeren er begrænset skattepligtig i Sverige, som det f.eks. ville gælde for en københavner, der tager en avisrute i Malmö. Kravet om betaling af kapitalgevinstskat til Sverige af dansk boligsalg har kun vægt iogmed boligsælgeren ved flytningen til Sverige straks er blevet fuldt skatteligtig til Sverige. Til gengæld beskattes en skåning med dansk job heller ikke i Danmark af et svensk boligsalg. :)
LotteB Besvaret December 22, 2007 Rapporter Besvaret December 22, 2007 Næhørnuher' date=' svensk beskatning af salg af en dansk bolig bliver ikke udløst af, at boligsælgeren er begrænset skattepligtig i Sverige, som det f.eks. ville gælde for en københavner, der tager en avisrute i Malmö. Kravet om betaling af kapitalgevinstskat til Sverige af dansk boligsalg har kun vægt iogmed boligsælgeren ved flytningen til Sverige straks er blevet fuldt skatteligtig til Sverige. Til gengæld beskattes en skåning med dansk job heller ikke i Danmark af et svensk boligsalg. :)[/quote'] Altså Nils, nu må vi prøve at finde fælles fodslag, så julefreden kan sænke sig over land og by:tongue2: Jeg tror nu heller ikke vi er så uenige om, hvornår Skatteverkets hammer falder. Der hvor vandene skilles er, hvornår fuld skattepligt opstår - og ja, den indtræder på den første dag, HVIS dit ophold varer ud over 6 måneder. Ved ophold under 6 måneder, vil du typisk blive betragtet som begr.skatteskyldig. Når du så fastholder, at kapitalvinstskatten kun udløses ved fuld skattepligt, så skulle der jo i princippet ikke betales skat ved salg indenfor de første 6 måneder, om du kun er begr.skattepligtig (jeg taler kun om udenlandsk fastighet nu). Det har jeg svært ved at forestille mig kan være rigtigt:surprise: Som begr. skattepligtig får du jo hammeren i hovedet ved svensk fastighets salg:confused: http://skatteverket.se/skatter/internationellt/main/norge/begrsksky.4.65fc817e1077c25b8328000206.html ...og videre skriver de: Fysisk person som är begränsat skattskyldig i Sverige är skattskyldig i Sverige för kapitalvinst dels vid avyttring av fastighet och bostadsrätt här i riket, dels vid avyttring av aktier och vissa andra delägarrätter samt fordringsrätter i svenska företag, enligt den s.k. 10-årsregeln (3 kap. 19 § IL). ...og fra Nordisk eTax: Hvem er begrænset skattepligtig? Hvis du ikke er bosat i Sverige, har fast ophold i Sverige eller har en væsentlig tilknytning til Sverige, er du begrænset skattepligtig. Det er f.eks. tilfældet, hvis du ikke har boet i Sverige tidligere eller har opholdt dig mindre end 6 måneder i Sverige. Det er også tilfældet, hvis du ikke overnatter i Sverige, men kun pendler til Sverige om dagen fra et naboland, også selv om pendlingen står på i lang tid. Slutbemærkning: Som ventet blev de nye satser for Kapitalvinstskat vedtaget i mandags: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=11015&id=3643
Nils Besvaret December 22, 2007 Rapporter Besvaret December 22, 2007 Julefreden kan først rigtig sænke sig, når du har givet mig ret... :D Med Skatteverkets egne ord, som du netop linker til her, så indtræder den fulde skattepligt som jeg hævder, når man er bosat i Sverige og ikke seks måneder efter: Den som är bosatt, stadigvarande vistas eller har väsentlig anknytning till Sverige är obegränast skattskyldig. Kort kan sägas att med * bosatt avses den som normalt tillbringar dygnsvilan i Sverige och rätteligen ska vara folkbokförd här. * stadigvarande vistelse menas en vistelse som sammanhängande uppgår till minst sex månader. Kortare avbrott i Sverigevistelsen, t.ex. för besök i hemlandet, bryter inte vistelsen i Sverige. * väsentlig anknytning menas att man efter utflyttning har kvar bostad, familj, tillgångar etc som gör att man har anknytning till Sverige. Der er jo ikke tale om, at der skal være opfyldt to eller flere kriterier af disse tre. Et af dem rækker. Reglen om de seks måneders ophold er kun interessant for den, der mener, at hanhun bor mest i et andet land - af Skatteverket hjælpsomt benævnt "hjemlandet" - og dermed mener sig fuldt skattepligtig der og ingen andre steder. Den væsentligste konsekvens af at være fuldt skattepligtig til Sverige er jo, at man betaler kapitalgevinstskat af et dansk - udenlandsk - boligsalg. Og det hjælper ikke at flygte ud af landet igen over hals og hoved. Hvis man har solgt sin danske bolig, mens man har været bosat i Sverige jvf. første asterisk i ovenstående citat, så falder hammeren.
xanadu Besvaret December 30, 2007 Rapporter Besvaret December 30, 2007 Hej, hvornår ophører skattepligten i Sverige helt ved en fraflytning (f. eks. til Danmark)? Med det samme? Mvh xanadu
Rene Larsen Besvaret December 30, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret December 30, 2007 Hej, hvornår ophører skattepligten i Sverige helt ved en fraflytning (f. eks. til Danmark)? Med det samme? Mvh xanadu Når du har betalt "det-du-skylder" inkl. 'fortjeneste' skat af salg af bolig.
xanadu Besvaret December 30, 2007 Rapporter Besvaret December 30, 2007 Når du har betalt "det-du-skylder" inkl. 'fortjeneste' skat af salg af bolig. Hej René, tak og godt nytår. // xanadu
Merkur Besvaret January 2, 2008 Rapporter Besvaret January 2, 2008 Slutbemærkning: Som ventet blev de nye satser for Kapitalvinstskat vedtaget i mandags: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=11015&id=3643 Er der nogle som ved, om de 0,5 % skat skal betales hvert år eller om de bare tilskrives "gælden"?
supermib Besvaret January 4, 2008 Rapporter Besvaret January 4, 2008 svensk beskatning af salg af en dansk bolig Hej SPØRGSMÅL: Vedr. svensk beskatning af salg af en dansk bolig Jeg vil høre om der er nogle af Jer som ved, hvordan reglerne er hvis man derimod er flyttet fra Sverige til Danmark (dvs. er folkeregistreret i DK og har meldt flytning til Skatteverket i Sverige), og står i en situation hvor man sælger sin danske ejerbolig i DK FØR den svenske bolig i Sverige er solgt ? Er der så i dette tilfælde også beskatning på gevinsten ved salg af den danske bolig (før man har solgt den svenske bostädsrat lejlighed) ?
LotteB Besvaret February 14, 2008 Rapporter Besvaret February 14, 2008 Våbenhvilen er slut Julefreden kan først rigtig sænke sig, når du har givet mig ret... :D ........ Reglen om de seks måneders ophold er kun interessant for den, der mener, at hanhun bor mest i et andet land - af Skatteverket hjælpsomt benævnt "hjemlandet" - og dermed mener sig fuldt skattepligtig der og ingen andre steder. Nu har freden vist varet længe nok. Havde faktisk glemt vores lille før-jul-disput og det siges, at den der tier samtykker, så jeg må jo hellere lige tage til genmæle:D Det kan godt være, det er min retorik der er noget galt med og som nævnt tidligere, tror jeg egentlig ikke vi er så uenige. Jeg er enig i ovenstående, hvilket lige præcis er dér jeg vil hen. En lille historie fra den virkelige verden: En tidligere kollega fik desværre først solgt sin lejlighed i DK efter han flyttede til SE. Han valgte efter kun godt 4 mdr. at flytte ind hos kæresten i DK. Skat har "dømt" ham til værende fuld skattepligtig i DK i hele perioden, da de ikke mener, det har været hans hensigt at blive i SE:eek: Han kan, jf. dbo, ikke være fuld skattepligtig begge steder, ergo må han være begr. skattepligtig i SE. MEN som jeg tidligere skrev, tror jeg desværre ikke det ændrer en tøddel ved beskatningen af fortjeneste ved salg af fast ejendom i DK. Jeg er svært bange for, at han får en regning.....på et tidspunkt:sad:
Buddha Besvaret February 14, 2008 Rapporter Besvaret February 14, 2008 Det tror jeg faktisk ville være ulovligt hjemført skattelovgivningen pt..... Man kan ikke være fuldt skattepligtigi 2 lande på samme tid.... Så skal skatteverket lægge sag an imod den danske stat. Ikke ham.... Han skal nok huske at gemme det stykke papirt til senere.... :) Nu har freden vist varet længe nok. Havde faktisk glemt vores lille før-jul-disput og det siges, at den der tier samtykker, så jeg må jo hellere lige tage til genmæle:D Det kan godt være, det er min retorik der er noget galt med og som nævnt tidligere, tror jeg egentlig ikke vi er så uenige. Jeg er enig i ovenstående, hvilket lige præcis er dér jeg vil hen. En lille historie fra den virkelige verden: En tidligere kollega fik desværre først solgt sin lejlighed i DK efter han flyttede til SE. Han valgte efter kun godt 4 mdr. at flytte ind hos kæresten i DK. Skat har "dømt" ham til værende fuld skattepligtig i DK i hele perioden, da de ikke mener, det har været hans hensigt at blive i SE:eek: Han kan, jf. dbo, ikke være fuld skattepligtig begge steder, ergo må han være begr. skattepligtig i SE. MEN som jeg tidligere skrev, tror jeg desværre ikke det ændrer en tøddel ved beskatningen af fortjeneste ved salg af fast ejendom i DK. Jeg er svært bange for, at han får en regning.....på et tidspunkt:sad:
LotteB Besvaret February 14, 2008 Rapporter Besvaret February 14, 2008 Det tror jeg faktisk ville være ulovligt hjemført skattelovgivningen pt..... Man kan ikke være fuldt skattepligtigi 2 lande på samme tid.... :) Altså, det er jo lige det jeg skriver......det er vist over din sengetid:laugh: Han kan, jf. dbo, ikke være fuld skattepligtig begge steder, ergo må han være begr. skattepligtig i SE.
thsk Besvaret February 15, 2008 Rapporter Besvaret February 15, 2008 Det svenske globaliseringsprincip og skattepligt Hvordan tror i Skatteverket bedömmer denne situation? Efter at ha boet i Sverige i längere tid, flytter man til udlandet (land udenfor EU) og fremlejer sin svenske bostadsrätt. Efter man er flyttet til udlandet sälger man sin danske bolig. ---- Der er nok ingen tvivl om at fremlejeindtägten skal beskattes i Sv. Arbejdsindtägten fra udlandet fritaget fra svensk beskattning hvis man opfylder 6mdr/12mdrs reglerne, men skal beskattes i udlandet. Eftersom man stadig har den svenske bolig, på trods af at den er fremlejet, vil jeg gå ud fra at svenskerne stadigväk mener at man skal betale skat af overskudet af salget af den danske bolig. Andre "svenske" indtägter, "kapitalinkomster" mv. beskattes i Sv.
Nils Besvaret February 15, 2008 Rapporter Besvaret February 15, 2008 Skatteverket lader sig næppe påvirke af, hvad nogle skattebureaukrater i Utlandet hitter på, men danner sig deres egen helt personlige mening om, hvor en person er fuldt skattepligtig og fremsætter deres krav på den baggrund. Og hvis man er utilfreds må man gå klagevejen i Sverige.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu