Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

På min vej til stationen imorges, så bliver jeg overhalet af en Audi A3, på danske plader (YL 29 885).... Det burde jo egntlig ikke betyde alverden, MEN.... Jeg holder og skal svinge til højre, i en lille landsby med 50km/t begræsning. Jeg skal svinge ud på hovedvejen. Normalt ser jeg migselv som en forholdsvis vågen og fornuftig bilist, og da jeg kigger til venstre ser jeg en bil, ca. 2-300 meter væk. Da der er 50km/t begræsning er dette jo så absolut ikke noget problem og jeg svinger til højre..... Jeg opdager med det samme at denne bil ihvertfald ikke holder 50km/t..... MIN. det dobbelte !!!! Jeg giver så meget gas som min bil kan trække (2.5l, V6 ... jeg holder ikke helt stille) og pludselige kommer denne sorte A3 på danske plader blæsende forbi mig... (jeg kører da 65km/t, da jeg gerne vil undgå at blive påkørt) ...idioten overhaler udover "sildeben" og altså mere end dobbeltoptrukne linier... Så skal jeg da love for at jeg vågnede.... Hvilken kæmpe idiot !!!! KØR DOG FORHELVEDE ORDENLIGT !!!!.. PS... Var det iøvrigt kun mig der oplevede at traction control'en var på overarbejde i morges ? (= is)

Besvaret
Jeg havde ingen problemer med is og lignende her til morgen (og jeg kører samme vej som dig) ;)
Ja, det er så meget sjovt... Hvordan i alverden kunne du svinge ud på vejen uden at køre sidelæns ? Måske pga. dine pigdæk og forhjulstræk ?
Besvaret

Ligefrem at skrive en nummerplade på et forum på internettet fordi du har fejlvurderet en anden mands hastighed - er det ikke i overkanten? Men jo - 100 kmt er meget inde i en by.

Besvaret
Ligefrem at skrive en nummerplade på et forum på internettet fordi du har fejlvurderet en anden mands hastighed - er det ikke i overkanten?
Hehe... I det mindste kan man ikke lige slå de danske nrplader op så let som de svenske...
Besvaret

Til en start; jeg er enig man skal anpasse farten i byen, men.... det giver ikke dig ret til at orientere dig ordenligt mangelfuldt før udkørsel fra en sidevej. Two wrongs doesn't make one right. Det er dig der har ubetinget vigepligt, og det er derfor dig der skal vurdere hvornår du kan køre ud uden at være til gene for andre. Ubetinget vigepligt betyder at du uden betingelser har vigepligt, og som sådan kun må køre ud når du kan gøre det så du ikke engang tvinger dem der allerede er på vejen til at lette på speederen. Og det er sådan set ligegyldigt om idioten havde kørt 100, 150, 200 eller 250 km/t for den sags skyld.

Besvaret
Ligefrem at skrive en nummerplade på et forum på internettet fordi du har fejlvurderet en anden mands hastighed - er det ikke i overkanten? Men jo - 100 kmt er meget inde i en by.
Joh, det kan man sige, men... lige præcis omkring kl. 8, så er der masser af børn og unge der krydser vejen for at komme med bussen til skole og gymnasium. Havde vedkomne kørt fornuftigt, evt. bremset op og ikke trukket indover sildebenene, så ville jeg ha' set igennem fingrene med det... Jeg kører heller ikke altid som et dydsmønster... Men, dether var simpelthen for åndssvagt
Besvaret

Nu lyder du sgu som Supermule........:fight::laugh:

Til en start; jeg er enig man skal anpasse farten i byen, men.... det giver ikke dig ret til at orientere dig ordenligt mangelfuldt før udkørsel fra en sidevej. Two wrongs doesn't make one right. Det er dig der har ubetinget vigepligt, og det er derfor dig der skal vurdere hvornår du kan køre ud uden at være til gene for andre. Ubetinget vigepligt betyder at du uden betingelser har vigepligt, og som sådan kun må køre ud når du kan gøre det så du ikke engang tvinger dem der allerede er på vejen til at lette på speederen. Og det er sådan set ligegyldigt om idioten havde kørt 100, 150, 200 eller 250 km/t for den sags skyld.
Besvaret
Ikke for at putte salt i såret.. Der er ikke ubetinget vigepligt der hvor vi svinge ud på hovedvejen - men fuldt stop. Man kan p.g.a. at vejen svinger kun se dem der kommer på 2-300 meters afstand. Det giver jo heller ikke den/dem som kommer kørende mere ret til vejen end dem som svinger ud på den - man skal jo stadig respektere hinanden.
Besvaret

Prøver du at argumentere for at du ikke har vigepligt, hvis det er en vej med fuldt stop(p) du holder ved?

Det giver jo heller ikke den/dem som kommer kørende mere ret til vejen end dem som svinger ud på den
Jo, det er lige netop hvad fuldt stop/ubetinget vigepligt gør
Besvaret
Prøver du at argumentere for at du ikke har vigepligt' date=' hvis det er en vej med fuldt stop(p) du holder ved?[/quote'] Nej, men "ubetinget vigepligt" er ikke det samme som fuldt stop. Foreskellen på de to er jo at ved "fuldt stop" - SKAL man stoppe HELT op og orientere sig før man køre ud, og ved "ubetinget vigepligt" behøves man ikke at stoppe helt op - før man køre ud.
Besvaret
Jo' date=' det er lige netop hvad fuldt stop/ubetinget vigepligt gør[/quote'] Ja, du har tildels ret - men jeg har ikke lyst til at komme ind i disse "jeg-har-mere-ret-end-du-har" diskutioner. Vi vil begge har ret i vores påstande, da det vil komme helt an på situationen.
Besvaret
Ubetinget vigepligt betyder at du uden betingelser har vigepligt' date=' og som sådan kun må køre ud når du kan gøre det så du ikke engang tvinger dem der allerede er på vejen til at lette på speederen. Og det er sådan set ligegyldigt om idioten havde kørt 100, 150, 200 eller 250 km/t for den sags skyld.[/quote'] Det er IKKE rigtigt. Da McManden er oppe på den tilladte fartgrænse INDEN idioten har indhentet ham, har han kørt helt korrekt Hvornår er man så til gene? hvis du kører ud på en landevej og herefter kører de lovlige 80 km/t. Efter 5 min bliver du så indhentet af en bil.. har du så ikke overholdt din vigepligt?
Besvaret

Jeg er 100% enig her, Palle er endda oppe på 65 km/t altså 15 km/t over det tilladte da han bliver overhalet. Den er da klokke klar, ham spaden skal køre ordentligt og især i en by.

Det er IKKE rigtigt. Da McManden er oppe på den tilladte fartgrænse INDEN idioten har indhentet ham, har han kørt helt korrekt Hvornår er man så til gene? hvis du kører ud på en landevej og herefter kører de lovlige 80 km/t. Efter 5 min bliver du så indhentet af en bil.. har du så ikke overholdt din vigepligt?
Besvaret
Det er IKKE rigtigt. Da McManden er oppe på den tilladte fartgrænse INDEN idioten har indhentet ham, har han kørt helt korrekt
Her må jeg erklære mig uenig - det er aldrig korrekt at køre ud foran en anden således at han må bremse op - uanset at den anden kører med idiotisk hastighed. Man har aldrig haft ret til at være til unødig gene for andre bare fordi man selv kører med den maksimale hastighedsgrænse. At det er forståeligt at det kunne ske i denne situation er en anden sag. Færdselsloven består af pligter og stort set ingen rettigheder. Fordi en anden ikke overholder sine pligter fritager det ikke en selv for nogen af disse pligter. Og man har pligt til at holde tilbage for alt ved ubetinget vigepligt - det ligger jo direkte i ordet "Ubetinget" - der er ikke noget "men" eller nogen undtagelser. Så MCManden er ikke helt uskyldig her - det var kun hvis den anden havde kørt så stærkt at McManden slet ikke havde kunnet se den anden for svinget, at han kunne kaldes helt uskyldig. Nå det så er sagt vil jeg dog lægge mindst 99% af ansvaret for den farlige situation på farttåben. Man kører bare ikke så stærkt i en byzone - det er pissefarligt at køre for stærkt i en byzone fordi der kan ske alle mulige ting, som man umuligt kan forudse ligemeget hvor god en bilist man er, og med for høj hastighed kan man ikke nå at reagere. At der kan komme nogen ud fra en sidevej er dog 100% forudsigeligt og den tåbelige manøvre vidner bare om, at fartidioten slet ikke har haft styr på hvad han lavede. Så jeg synes det er ok at hænge ham ud her.
Besvaret
Her må jeg erklære mig uenig - det er aldrig korrekt at køre ud foran en anden således at han må bremse op - uanset at den anden kører med idiotisk hastighed. Man har aldrig haft ret til at være til unødig gene for andre bare fordi man selv kører med den maksimale hastighedsgrænse. At det er forståeligt at det kunne ske i denne situation er en anden sag. Færdselsloven består af pligter og stort set ingen rettigheder. Fordi en anden ikke overholder sine pligter fritager det ikke en selv for nogen af disse pligter. Og man har pligt til at holde tilbage for alt ved ubetinget vigepligt - det ligger jo direkte i ordet "Ubetinget" - der er ikke noget "men" eller nogen undtagelser. Så MCManden er ikke helt uskyldig her - det var kun hvis den anden havde kørt så stærkt at McManden slet ikke havde kunnet se den anden for svinget, at han kunne kaldes helt uskyldig. Nå det så er sagt vil jeg dog lægge mindst 99% af ansvaret for den farlige situation på farttåben. Man kører bare ikke så stærkt i en byzone - det er pissefarligt at køre for stærkt i en byzone fordi der kan ske alle mulige ting, som man umuligt kan forudse ligemeget hvor god en bilist man er, og med for høj hastighed kan man ikke nå at reagere. At der kan komme nogen ud fra en sidevej er dog 100% forudsigeligt og den tåbelige manøvre vidner bare om, at fartidioten slet ikke har haft styr på hvad han lavede. Så jeg synes det er ok at hænge ham ud her.
Det er ikke hvad man lærer til køreprøve.. elller.. det var i hvert fald ikke hvad jeg lærte
Besvaret

Det eneste tidspunkt en bilist kan fritages for ansvar, er når vedkommende holder stille..... Uanset om MCManden holder sin hastighed på 50 km/t, pådrager han sig skyld jvfr paragraffen i færdselsloven om standsning for uforudsete forhindringer....

Besvaret
Uanset om MCManden holder sin hastighed på 50 km/t, pådrager han sig skyld jvfr paragraffen i færdselsloven om standsning for uforudsete forhindringer....
Og, hvordan vil du så liiiige få det til at passe ? Nu holdt jeg jo ikke ligefrem stille da jeg blev overhalet. Man må gå ud fra at vedkomne som kører op bag i mig (hvis det var sket) ville få skylden, idet han ikke holder tilpas afstand. Jeg har på ingen måde obstrueret trafikken, og jeg blev overhalet ca. 50-100 meter efter krydset... Det ville godt nok være svært at gi' mig skylden for denne forseelse. Da jeg var OVER den tilladte hastighed, indenfor bygrænsen, så har jeg svært ved at se hvordan jeg kan få skylden jvf. paragraffen i færdselsloven om standsning for uforudsete forhindringer Anyway.. Jeg valgte at nævne nummerpladen herinde, vel vidende at man ikke kan finde vedkomne, som man jo kan med svenske plader... Det eneste jeg håber er at vedkomne læser dette og hun fremover vil sætte hastigheden lidt ned.
Besvaret

Syntes egentlig det er lidt pudsigt at nogen har så travlt med at forsvare ham der tydelig har kørt alt for hurtigt igennem en by med dvs paragrafer, det er for loven sikkert rigtigt nok at Palle måske skulle have ladet ham køre forbi inden han kørte ud. Men det er trods alt langt være at køre 100 km/t igennem en by end at køre lidt for frisk ud foran en anden bil. Ja ja det er da pisse irreterende når bedstefar gør det og han aldrig kommer over 30 km/t. Men Palle nåede altså 65 km/t inden han blev overhalet. Man vælger at skyde på den der så trods alt har gjort "mindst" forkert, som Bananas skriver har Palle måske 1 % skyld og den anden 99 %. Jeg kommer til at tænke på de forældrene til de unge der lavede ballade på Nørrebro, stiller sig op og begynder at beskylde politiet for vold og overgreb mod deres børn. Ja Politiet skal ikke yde vold mod de unge, men når det jo nærmest er en krigs zone, startet af de unge, ja så kommer det jo til at gå lidt voldsomt for sig. Forældre skulle måske heller kigge på deres børn og sig selv. Men det er lidt typisk Dansk faktisk:cool:

Besvaret
Og, hvordan vil du så liiiige få det til at passe ? Nu holdt jeg jo ikke ligefrem stille da jeg blev overhalet. Man må gå ud fra at vedkomne som kører op bag i mig (hvis det var sket) ville få skylden, idet han ikke holder tilpas afstand. Jeg har på ingen måde obstrueret trafikken, og jeg blev overhalet ca. 50-100 meter efter krydset... Det ville godt nok være svært at gi' mig skylden for denne forseelse. Da jeg var OVER den tilladte hastighed, indenfor bygrænsen, så har jeg svært ved at se hvordan jeg kan få skylden jvf. paragraffen i færdselsloven om standsning for uforudsete forhindringer
Hvis du lægger mærke til det, så er det næsten altid sådan her i debatten, at hvis man siger noget om fartsyndere, så bliver man straks banket i hovedet med færdselsloven - at man ikke må være til gene, at man skal holde til højre (må i hvert fald ikke overhale, hvis der er en teoretisk mulighed for at en eller anden klaphat kommer buldrende og indhenter en inden man har fuldført overhalingen), at det ikke er farten, der er skyld i uheld, men de øvrige søvnige bilister osv. - og så er det iøvrigt ligegyldigt, hvad fartsynderen har overtrådt af love, det er modparten, der er den skyldige :rolleyes:
Besvaret
Syntes egentlig det er lidt pudsigt at nogen har så travlt med at forsvare ham der tydelig har kørt alt for hurtigt igennem en by med dvs paragrafer, det er for loven sikkert rigtigt nok at Palle måske skulle have ladet ham køre forbi inden han kørte ud.
Jeg kan nu ikke se nogen her, som har forsvaret farttåben - der er vist også umuligt. Det folk (incl. mig selv) påpeger er, at man ikke bare kan køre ud fra en vigepligt og antage at de andre trafikanter ikke kører for stærkt, har blinket korrekt osv. osv. Jeg kan godt lide Wikipedia's beskrivelse af færdselsloven: http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6rdselsloven Den fremhæver færdselslovens grundregel: § 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen. Og den dukseagtige trafikant er godt klar over at ens pligt til at vise hensyn til de andre trafikanter endda også gælder overfor de trafik-bøller, der på ingen måde er hensynsfulde. Det kan så være rimelig svært i praksis tidligt om morgenen når man er træt og ikke lige har det store mentale overskud. Men man skal i hvert fald ikke begynde at genere andre uanset hvor svinskt de kører. Sagt mere direkte: Det ville have været mest agtpågivende og hensynsfuldt at orientere sig grundigt inden man kørte ud, og derefter have ventet med at køre ud indtil en fartidiot af så høj rang havde passeret.
Besvaret

Jeg mener bestemt Palle går fri, grundet han har udvist "rettidig omhu" i den givne situation. Hvis man skal til at fartbestemme bøller nøjagtigt, før man har 'rent mel i posen' osv osv, så skal man enten have ekstremt god tid (og så er han jo alligevel blæst forbi) - eller medbringe sin egen fart-laser :rolleyes:

Besvaret

Nuvel det er nok en overdrivelse at fart fjolset er blevet forsvaret, men det var dog Palle der blev skudt på og ikke fart fjolset, men den tager jeg på min kappe;) Naturligvis skal man ikke køre ud foran andre billister, men som det er beskrevet her så er det efter min opfattelse klart at man ikke forventer folk kommer kørende med det dobbelte af det tilladte, og derfor er lige i røven af en, selv om man faktisk ganske hurtigt kommer op på over der tilladte. Jeg er også ganske sikker på hvem det er der ville blive stoppet hvis en betjent havde set situationen;)

Jeg kan nu ikke se nogen her, som har forsvaret farttåben - der er vist også umuligt. Det folk (incl. mig selv) påpeger er, at man ikke bare kan køre ud fra en vigepligt og antage at de andre trafikanter ikke kører for stærkt, har blinket korrekt osv. osv.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...