Lasse Skrevet September 20, 2008 Rapporter Skrevet September 20, 2008 Dette vil revolutionere den finansielle verden. Der er ikke længere brug for grådige banker! Bankerne har siddet som tæger og suget på samfund verden over, dette lader til snart at være historie - også set i lyset af den forestående finanskrise. Anyway, here is the good news for everybody: Du kan låne/udlåne penge via peer-2-peer princippet. Tag for jer af retterne :D http://www.loanland.se (Det lader til at systemmet er i opstartsfasen i Sverige, men kigger man på den samme service andre steder i verden, er systemerne i fuld gang, med renter ned til 7-8%. I Sverige er systemmet koblet til det nationale credit-scorings-system, så man kan låne alt fra 1000 sek til 250.000 alt efter ens credit score.)
dabp Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Tja, det virker umiddelbart ikke som en helt god idé.... Hvis man som låner ikke betaler, så får udlånerne ikke deres penge... Som jeg ser det er renterne også temmelig høje da det ikke er særlig mange bud på udlånene.... Men så længe det er sådan og lånerne betaler, så tjener udlånerne jo en del penge...
thn Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Dette vil revolutionere den finansielle verden. Der er ikke længere brug for grådige banker! Bankerne har siddet som tæger og suget på samfund verden over, dette lader til snart at være historie - også set i lyset af den forestående finanskrise. Anyway, here is the good news for everybody: Du kan låne/udlåne penge via peer-2-peer princippet. Tag for jer af retterne :D http://www.loanland.se (Det lader til at systemmet er i opstartsfasen i Sverige, men kigger man på den samme service andre steder i verden, er systemerne i fuld gang, med renter ned til 7-8%. I Sverige er systemmet koblet til det nationale credit-scorings-system, så man kan låne alt fra 1000 sek til 250.000 alt efter ens credit score.) pricippet er da meget godt. Men jeg turde da ALDRIG lægge mine penge der. Man ser også typisk at det er dem der har fået nej i banken som låner her.. hint?
Guest jxhab Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 pricippet er da meget godt. Men jeg turde da ALDRIG lægge mine penge der. Man ser også typisk at det er dem der har fået nej i banken som låner her.. hint? Lige præcis! OG det er det samme med sms lån og alt muligt andet crap! .. Hvorfor folk ikke sætter sig ned og regner på hvad det rent faktisk koster dem i sidste ende at låne 20.000 kroner sådan nogle steder, det fatter jeg ikke.. Jeg ved ikke hvordan det er i Sverige, men så vidt jeg husker i Danmark, så skal firmaerne oplyse omkostningerne ved lånet (ÅOP osv)..
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Jeg er med på at sms lån og andre lån fra det private låne marked - også kaldet det grå låne marked - er helt hen i skoven og kun ude på at udnytte svage individers desperation eller uvidenhed. MEN! Denne service er noget helt andet. Ideen er jo netop at renten varierer med markedet og risiko for den enkelte persons kredit score. Jeg tror at det er misvisende at der lige nu udbydes en del lån til 30%, og dette er fordi systemet er nyt og ikke er kommet i gang endnu. Prøv at tage et kig på http://www.prosper.com/ som var det første site der udbyd denne service. Der ligner renterne noget bankrenter og uden "sikkerhed". Der er jo en form for sikkerhed i systemet, idet det er koblet op på kredit scoren i Sverige, så jeg går udfra at hvis man ikke betaler et lån tilbage, så ender man som dårlig betaler og bliver udelukket for at låne igen samt andre sanktioner som vi kender fra RKI i Danmark. Men jeg kender ikke detaljerne i dette. Dog synes jeg at ideen er genial med p2p lån, og jeg er 100% sikker på at det bilver et hit på sigt. Der er jo masser af mennesker som af den ene eller anden grund ikke kan låne i banken, det behøver ikke at have noget at gøre med at de ikke betaler tilbage. Der er jo selvstændige som er ved at starte et firma op, eller studerende uden nævneværdig indkomst eller indvandrer som ikke kan låne i banken pga systemets træghed. Alle som kan være gode betalere. Ja, må igen sige som jeg plejer: Tiden må vise om jeg får ret, men mærk jer mine ord, dette bliver fremtiden! :)
Guest jxhab Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Jeg er med på at sms lån og andre lån fra det private låne marked - også kaldet det grå låne marked - er helt hen i skoven og kun ude på at udnytte svage individers desperation eller uvidenhed. MEN! Denne service er noget helt andet. Ideen er jo netop at renten varierer med markedet og risiko for den enkelte persons kredit score. Jeg tror at det er misvisende at der lige nu udbydes en del lån til 30%, og dette er fordi systemet er nyt og ikke er kommet i gang endnu. Prøv at tage et kig på http://www.prosper.com/ som var det første site der udbyd denne service. Der ligner renterne noget bankrenter og uden "sikkerhed". Der er jo en form for sikkerhed i systemet, idet det er koblet op på kredit scoren i Sverige, så jeg går udfra at hvis man ikke betaler et lån tilbage, så ender man som dårlig betaler og bliver udelukket for at låne igen samt andre sanktioner som vi kender fra RKI i Danmark. Men jeg kender ikke detaljerne i dette. Dog synes jeg at ideen er genial med p2p lån, og jeg er 100% sikker på at det bilver et hit på sigt. Der er jo masser af mennesker som af den ene eller anden grund ikke kan låne i banken, det behøver ikke at have noget at gøre med at de ikke betaler tilbage. Der er jo selvstændige som er ved at starte et firma op, eller studerende uden nævneværdig indkomst eller indvandrer som ikke kan låne i banken pga systemets træghed. Alle som kan være gode betalere. Ja, må igen sige som jeg plejer. Lad tiden vise vejen. Men mærk jer mine ord, dette bliver fremtiden! :) Ja helt bestemt.. Jeg ser spændt med på fremtidsudsigterne, man skal bare huske på at lånte penge skal man betale tilbage på et eller andet tidspunkt og der er sikkert en forskel på et banklån og et forbrugslån som dette. De skal jo også tjene deres penge på en eller anden måde? Jeg har hånden på hjertet ikke læst alt på websitet, så det kan godt være der står et eller andet fantastisk i forhold til at låne i banken. Men spændende er det da, jeg læste lidt på de her websites omkring det: http://www.economist.com/finance/displaystory.cfm?story_id=10026377 http://www.forbes.com/investoreducation/2007/05/21/payday-loan-credit-pf-education-in_je_0521investopedia_inl.html
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Iøvrigt er der altid en meget lille procentdel som ikke betaler, fordi de dør, går bankerot, stikker til udlandet, ryger i fængsel eller andet. Sagen er den at risikoen er spredt ud via p2p lending. Man udlåner/låner jo små beløb til/fra mange forskellige mennesker, så hvis en 'defaulter' ryger der kun en meget lille del af udlåners provenu. Samme princip som i en bank, her er der blot den forskel at 'folket' ageerer bank og får gevindsten. Kun en lille %-del betales til internet sitet. Meget mindre end det spread som er på bankers renter: man får 3% på indlån og skal betale 10% på udlån, eller hvordan det nu er for den enkelte kunde. På p2p er spread'et meget lille i form af små gebyrer for udlåner.
thn Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Jeg synes altså det ser dyrt ud. Først oprettelse på 160-320 kr. så transaktionsaftigt på 1%. Så 20.- hver måned i aviafgift (ved elektronisk). Alle disse afgifter kan ikke trækkes fra i skatten. Alt i alt løber spread´en temmelig langt op på denne måde Men selvfølgelig kan det være disse afgifter bliver mindre hvis det bliver mere populært
credde Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Ellers findes der også MyC4, som har været oppe i en tidligere tråd. http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=13809 Her låner man dog penge ud til mindre erhvervsdrivende i udvalgte afrikanske lande. Der er ihvertfald ikke nogen oprettelsesafgift eller månedligt gebyr.
thn Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Ellers findes der også MyC4, som har været oppe i en tidligere tråd. http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=13809 Her låner man dog penge ud til mindre erhvervsdrivende i udvalgte afrikanske lande. Der er ihvertfald ikke nogen oprettelsesafgift eller månedligt gebyr. Nej ikke for indskyderen. Men for den lille afrikaner er der store omkostninger. For at du kan få 11-12% i afkast skal han betale over 30% Alligevel synes jeg MyC4 er en god ide da det giver muligheder for lån
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Jeg synes altså det ser dyrt ud. Først oprettelse på 160-320 kr. så transaktionsaftigt på 1%. Så 20.- hver måned i aviafgift (ved elektronisk). Alle disse afgifter kan ikke trækkes fra i skatten. Alt i alt løber spread´en temmelig langt op på denne måde Men selvfølgelig kan det være disse afgifter bliver mindre hvis det bliver mere populært Hvis du låner 100.000 over to år, svarer de omkostninger du nævner til (((320+24*20+0,01*100.000)/100.000)/2) = 0,9% af lånebeløbet. (som ikke kan trækkes fra i skat). Resten er den procent som markedet bliver enige om. Der er langt fra et bankspead (10%-1% = 9%) som det har været i mange år til 0,9% !! Banken kræver i dette eksempel hele 10 gange så meget som denne service kræver i omkostninger. De resterende ~8,1% går direkte ned i lommerne på udlåner/låner. Resultatet er af p2p-servicen er at man 'cutter' fordyrende mellemled, nemlig banker. Bankerne vil helt sikkert gå amok og prøve at spænde ben for disse services. Som vi alle ved, er det meget svært at stoppe udviklingen. Og ja renterne ser dyre ud nu, men bare vent til der kommer gang i markedet, så ryger de ned i et realistisk leje. Så jeg er ked af at sige det, men jeg synes din betragtning er en OMMER ;)...
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Ellers findes der også MyC4, som har været oppe i en tidligere tråd. http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=13809 Her låner man dog penge ud til mindre erhvervsdrivende i udvalgte afrikanske lande. Der er ihvertfald ikke nogen oprettelsesafgift eller månedligt gebyr. Jeg kender ikke dette projekt, men det lyder som noget helt andet, da det er udlån til virksomheder i Afrika. p2p lending er et reelt alternativ til banksektoren for mennesker i "den vestlige verden". (I europa er det kun Sverige, Tyskland og Polen som har p2p lending. I USA kører det for fulddrøn og kan sikkert redde en række familier fra bankerot.)
thn Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Hvis du låner 100.000 over to år, svarer de omkostninger du nævner til (((320+24*20+0,01*100.000)/100.000)/2) = 0,9% af lånebeløbet. (som ikke kan trækkes fra i skat). Resten er den procent som markedet bliver enige om. Der er langt fra et bankspead (10%-1% = 9%) som det har været i mange år til 0,9% !! Og ja renterne ser dyre ud nu, men bare vent til der kommer gang i markedet, så ryger de ned i et realistisk leje. Så jeg er ked af at sige det, men jeg synes din betragtning er en OMMER ;)... Nu tog jeg udgangspunkt i de fleste lån som ligger derinde og de ligger på 10.000-20.000. Der vægter omkostningerne væsentlig højere. og 9% spred ved jeg nu ikke om jeg er enig i. Jeg har da en kassekredit på 9% i dag (uden sikkerhed) og en indlånskonto på 4,65
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Nu tog jeg udgangspunkt i de fleste lån som ligger derinde og de ligger på 10.000-20.000. Der vægter omkostningerne væsentlig højere. og 9% spred ved jeg nu ikke om jeg er enig i. Jeg har da en kassekredit på 9% i dag (uden sikkerhed) og en indlånskonto på 4,65 Enig i at de mindre lån vil blive ramt hårdere af disse gebyrer. Som du selv siger kunne man forestille sig at gebyrerne vil falde med tiden. Det er stadig et reelt alternativ til bank og specielt til "det grå lånemarked". Angående spreadet i dit tilfælde: ~9%-4,65% = 4,35% er stadig en del mere end 0,9% !
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 iøvrigt virker gebyrerne begge veje: hvis man låner 250.000 sek så er vi nede på 0,036% i omkostninger. Men det er klart låner man 10.000 sek, bliver omkostningerne 9%. Så konklusionen må være at det bedst kan betale sig at låne større beløb over p2p lending. (jeg har lavet udregningerne ultrahurtigt, så korrektioner er meget velkommende.)
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Nu tog jeg udgangspunkt i de fleste lån som ligger derinde og de ligger på 10.000-20.000. Der vægter omkostningerne væsentlig højere. og 9% spred ved jeg nu ikke om jeg er enig i. Jeg har da en kassekredit på 9% i dag (uden sikkerhed) og en indlånskonto på 4,65 Iøvrigt må du huske at du er en god kunde i din bank, boligejer og fast indkomst. Så dine renter er anderledes end mange andre. OG selv du ville (måske?) have fordel af at benytte p2p lending i fremtiden fremfor en kassekredit i banken. Eller kunne få en højere rente af dit indestående hvis du satte det i cirkulation via p2p lending. Det lyder som om jeg har aktier i denne virksomhed, og det har jeg ikke. Jeg synes bare det er den mest geniale ide jeg længe har set.
thn Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Nå, jeg prøvede lige for sjov. Efter at have fyldt personnr. ind blevet jeg omgående afvist. Så den går nok ikke med indkomst i DK
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Nå' date=' jeg prøvede lige for sjov. Efter at have fyldt personnr. ind blevet jeg omgående afvist. Så den går nok ikke med indkomst i DK[/quote'] JEg oprettede en konto igår (som udlåner), det virkede fint. (jeg abejder du også i dk)
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Du burde kunne oprette dig. Det lyder underligt.
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Men det har nok noget at gøre med at credit scoren mangler pga arbejde i DK. Ellers opret dig som udlåner, og tom din kassekredit (9%) og udlån pengene til (25%) - fed profit :)
Pakwhan Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Samme ide Har været afprøvet i Danmark Det blev lukket ned efter 6-12 mdr. ?? Næsten alle lån kom i restance i løbet af kort tid. I alt blev der lånt under 1000000 ud . Selskabet sagde de ville holde udlånere skadesløse og åbne igen Når der kom lidt mere styr på det hele. De er ikke åbnet igen, efter hvad jeg ved. Jeg synes det lyder som en god ide, men endtil videre har det været svært at få til at fungere. Jeg skrev til selskabet fordi, jeg ønskede at man kunne følge med i hvor mange lån der blev betalt/ikke blev betalt. Så man kunne følge lidt med i hvor stor risiko man løber. Det var noget de ville overveje, men ikke lige nu i opstarts fasen.
thn Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Men det har nok noget at gøre med at credit scoren mangler pga arbejde i DK. Ellers opret dig som udlåner, og tom din kassekredit (9%) og udlån pengene til (25%) - fed profit :) Nej tak. ALT for stor risiko til mig! som de selv skriver under nyheder: Vi har noterat en viss ökning av sena betalningar under sommaren och vi kommer därför att ta i med hårdhandskarna mot sena låntagare.
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Samme ide Har været afprøvet i Danmark Det blev lukket ned efter 6-12 mdr. ?? Næsten alle lån kom i restance i løbet af kort tid. I alt blev der lånt under 1000000 ud . Selskabet sagde de ville holde udlånere skadesløse og åbne igen Når der kom lidt mere styr på det hele. De er ikke åbnet igen, efter hvad jeg ved. Jeg synes det lyder som en god ide, men endtil videre har det været svært at få til at fungere. Jeg skrev til selskabet fordi, jeg ønskede at man kunne følge med i hvor mange lån der blev betalt/ikke blev betalt. Så man kunne følge lidt med i hvor stor risiko man løber. Det var noget de ville overveje, men ikke lige nu i opstarts fasen. Jeg tror ikke det samme kommer til at ske med det svenske alternativ. Hvis man ikke betaler ryger kravet til kronfogden, og så er det slut med mobiltelefon og en masse andre goder. Og hvem gider at smadre sin credit score på et mindre lån? Der er jo også en scala man kan låne efter alt efter ens credit score: Kreditklass Kreditscore Maximalt lånebelopp Kreditklass A 0,00% - 1,30% 250 000 kr Kreditklass B 1,40% - 2,50% 150 000 kr Kreditklass C 2,60% - 5,00% 100 000 kr Kreditklass D 5,10% - 10,00% 30 000 kr Kreditklass E 10,10% - 17,50% 3 000 kr Desuden sorterer de dem fra med virkelig dårlig credit score (højere end 17,5%). Jeg ved ikke hvad der gik galt for det danske firma, men hvis man ser på tallene for et lignende amerikansk site, taler de sit eget sprog: "In 2005, there was $118 million of outstanding peer-to-peer loans, and there were $269 million and $647 million in 2006 and 2007 respectively. The projected amount for 2010 is $5.8 billion.[1]" Kilde: Wiki Set fra min optik, bliver dette en succes ud over alle grænser. Men lad tiden vise om jeg får ret :)
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Nej tak. ALT for stor risiko til mig! som de selv skriver under nyheder: Vi har noterat en viss ökning av sena betalningar under sommaren och vi kommer därför att ta i med hårdhandskarna mot sena låntagare. De sender dem jo til inkasso hvis ikke de betaler, og derefter kronfogden.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu