Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg fik en sød Lab i mandags, meningen var da jeg var i DK og se på ham, at jeg ikke skulle have den med til SE med det samme, pga vacc og pas, men men dem som skulle af med ham ville ikke vente, nu havde de ligesom taget den svære beslutning at de skulle af med ham, så jeg tog chancen og fik han med hjem til SE. Men hvad fan gør jeg så nu ? Han skal jo have rabis-pas hvis jeg vil have ham med på tur til DK, og jeg kan vel ikke bare dukke op til en svensk dyrlæge når han nu ikke har fået det - hvad pokker gør jeg??:confused:

• Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

er det ikke bare at tage ham med (smule :) )tilbage til DK og køre til en Dyrlæge og få lavet de nødvendige ting og så ellers bare tage den med tilbage igen? eller?? ved ikke om man skal til dyrlæge over flere gange godt nok men ellers er det jo bare at tage chancen.. der er i al fald aldrig nogen tolder på den danske side.. Da vi kørte hest til sverige blev vi ikke engang stoppet.. så mon de tjekker en hund.

Besvaret

jo det tænker jeg også, men læste et indlæg om at der var en der skrev at i 2008 ville se stryge reglen om det med rabisvacc, men kan ikke læse en dyt om det på den der landbrukside eller hvad den nu hedder, vil jo helst gøre det hele så lovligt som muligt.

Besvaret

de strög den ikke alligevel ... gå ned til en svensk dyrläge og snak med dem de er til at snakke med .. ellers må du tage til dk men så går der hurtigt § år för du har passet alligevel .. jeg har haft min med frem og tilbage mange gange nu og blevet stoppet i tullen en del gange og der har jeg bare sagt jeg har glemt passet endnu har jeg ikke mödt en tolder der ikke har ladet mig passere .. jeg tror så länge du körer i en svensk bil osv så tror de oftest på at man bare har glemt det .. og hey det värste der kan ske er at de ber dig om at köre tilbage til dk med ham og så pröver man igen senere

Besvaret

½ år tror jeg du mener ik?? hvofor skulle der gå så lang tid?? så snart de/du har fået hunde tjekket så skal der vel bare laves et pas som så skal sendes ind og du får et rigtig hundepas retur?? Kæresten hest tog det MAX 14 dage så var det her.. ved ikke om det er noget andet med hunde.

Besvaret

det tager 6 måneder og få lavet hundepas, jeg har fået det lavet til vores 2, men da vi købte vores hus herovre havde vi 6 måneder før vi overtog det og derfor nåede jeg og få det gjort inden vi flyttede, men jeg føler også de pisseligeglade de toldere jeg har flere gange kørt over med en hund siddene på forsædet og gloet lige ind i tolderen og endda gøet af ham, og de har ik engang gide spørge til passet

Besvaret
½ år tror jeg du mener ik?? hvofor skulle der gå så lang tid?? så snart de/du har fået hunde tjekket så skal der vel bare laves et pas som så skal sendes ind og du får et rigtig hundepas retur?? Kæresten hest tog det MAX 14 dage så var det her.. ved ikke om det er noget andet med hunde.
det tager så lang tid fordi hunden skal ha 3 eller 4 rabiesvacciner hvor der skal gå 1 måned mellem hver og så skal der gå en måned eller mere fra sidste vaccine för de kan teste om de vacciner nu også har virket på den hund og hvis tallet på antistofferne er korrekt kan de så gi et hundepas som tager ca 14 dage at udfärdige ... udoverd et skal han ha ormekur max 10 dage för man tager ham med over og så en eller 2 gange om måneden (reglerne er vidst lidt anderledes med pendler hunde mht ormekur)
Besvaret
Jeg fik en sød Lab i mandags, meningen var da jeg var i DK og se på ham, at jeg ikke skulle have den med til SE med det samme, pga vacc og pas, men men dem som skulle af med ham ville ikke vente, nu havde de ligesom taget den svære beslutning at de skulle af med ham, så jeg tog chancen og fik han med hjem til SE. Men hvad fan gør jeg så nu ? Han skal jo have rabis-pas hvis jeg vil have ham med på tur til DK, og jeg kan vel ikke bare dukke op til en svensk dyrlæge når han nu ikke har fået det - hvad pokker gør jeg??:confused:
Som Don'en foreslår. Kør til DK og få den rabies vaccineret der (Indledende skud, test osv.). Ansøg sideløbende om indførsel af voksen hund. Om 3-6 måneder når den sidste test er foretaget, og du har givet hunden en ormekur, så er den klar til Sverige :) PS. Husk at overholde jordbrukverkets deadlines. De er benhårde på dette område., også selvom det betyder at man har 1-2 dage til at svare :(
Man skal ikke vide kvittering på hunden hos dyrlägen. Så lad väre med at oplyse at hunden er fra DK.
Det er sikkert forskelligt afhængigt af hvilken dyrlæge man vælger, men hos Haga Vetarniær skannede de chippen på begge vores hunde og bad om at få udleveret hundens papire fra jordbruksverket. Det drejede sig om rabies vac og ormekur. Hvis du har lyst, kan man sikkert bilde dyrlægen en historie på, men hvorfor tage chancen når du ka' gøre det i DK og samtidig søge officielt? :)
Besvaret

Hva så med hunden Hvad så med hunden det halve år der skal gå för papirerne er i orden :confused:

Som Don'en foreslår. Kør til DK og få den rabies vaccineret der (Indledende skud, test osv.). Ansøg sideløbende om indførsel af voksen hund. Om 3-6 måneder når den sidste test er foretaget, og du har givet hunden en ormekur, så er den klar til Sverige :) PS. Husk at overholde jordbrukverkets deadlines. De er benhårde på dette område., også selvom det betyder at man har 1-2 dage til at svare :( Det er sikkert forskelligt afhængigt af hvilken dyrlæge man vælger, men hos Haga Vetarniær skannede de chippen på begge vores hunde og bad om at få udleveret hundens papire fra jordbruksverket. Det drejede sig om rabies vac og ormekur. Hvis du har lyst, kan man sikkert bilde dyrlægen en historie på, men hvorfor tage chancen når du ka' gøre det i DK og samtidig søge officielt? :)
Besvaret
Hvad så med hunden det halve år der skal gå för papirerne er i orden :confused:
Ja der skal hunden jo opbevares et sted.... Det lader dog til at folk med biler på svenske plader ikke bliver stoppet af tolderen bare pga. en hund. .....
Besvaret

Hej Ulla, tillykke med hunden:th2: Selvom det er en lidt dum situation... Har du läst på jordbruksverket?: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt/atervanda/attresatillsverigefranettlandieuellerefta.4.52c6f10b903d789380003591.html Her står de rigtige svar, jeg ved ikke om jeg selv havde nerver til at tage den med over broen, men det er jo trods alt själdent der står toldere. Men altså, jeg ville nok også få tingene lavet i DK, sörg for at ringe rundt til forskellige dyrläger for priserne varierer meget! (man kan jo også ringe til en svensk veterinär og höre hvordan de forholder sig, vores veterinär gör dog intet uden at ha set papirerne). Jeg formoder det er en voksen hund, altså er det höjst sansynligt nok at gi en rabies vaccination og så vente 120 dage på svar om hunden har dannet antistoffer nok. (Alternativet som anbefales ellers er rabiesvaccination-vent 1 måned rabiesvaccination igen-vent 120 dage på antistofferne). Hvis hunden ikke har dannet antistoffer nok efter de 120 dage skal den rabiesvaccineres igen og så skal du vente i 120 dage mere! Er hunden chippet? Det bliver lovpligtigt fra 2011 hvis den skal rejse i EU, derfor blev vores hvalp chippet istedet for tatueret. Ormekurspillerne (til dvärgbandmask, som er den orm der ikke findes i SE) kan du köbe herovre, det er billigere end at få dem hos en dansk dyrläge, da de (nogle) pålägger recepttilläg. De hedder Drontal og kan fås til forskellige störrelser. Held og lykke med den og håber ikke den havner i karantäne:(

Besvaret
jeg ved ikke om jeg selv havde nerver til at tage den med over broen, men det er jo trods alt själdent der står toldere. Held og lykke med den og håber ikke den havner i karantäne:(
nerver til det? der sker jo intet ved det .. det värste der kan ske hvis du möder en tolder med en rigtig dårlig dag og ikke tror på dig, er at du skal köre tilbage til dk med hunden .. det med at de afliver den eller putter den i karantäne ligger mange år tilbage nu får du 3 valg 1. kör tilbage til dk 2. sät hunden i karantäne 3. afliv den og valget der er vel ikke så svärt .. isåfald vil jeg välge aflivning för jeg lod min hund stå 3 måneder på et internat .. men jeg kan virkeligt ikke se problemet få givet förste spröjte og en ormekur og tag hunden med så kan du altid få hundepasset senere , og skulle du väre så uheldig at du möder en tolder som rent faktisk bryder sig om hvorvidt du har dit hundepas eller ej , så vis dem vaccinekort og ormekuren og sig du ik har fået passet endnu eller har glemt det .. come on vi snakker om en regel hvor de ikke engang har en straf hvis du overträder den så hvor meget går de selv op i det efterhånden ...
Besvaret
nerver til det? der sker jo intet ved det .. det värste der kan ske hvis du möder en tolder med en rigtig dårlig dag og ikke tror på dig' date=' er at du skal köre tilbage til dk med hunden .. det med at de afliver den eller putter den i karantäne ligger mange år tilbage nu får du 3 valg 1. kör tilbage til dk 2. sät hunden i karantäne 3. afliv den og valget der er vel ikke så svärt .. isåfald vil jeg välge aflivning för jeg lod min hund stå 3 måneder på et internat .. [/quote']Nerverne er jo präcis det med at de kan sätte hunden i karantäne... At du så hellere vil aflive din hund end at den kommer i karantäne, forklarer jo netop hvorfor jeg nok ikke har nerverne til det:rolleyes: Men jeg kan da kun gläde mig over hvis tolderne sender en tilbage til DK, når det er:)
Besvaret

Läs reglerne Hvis du gad sätte dig ind i reglerne. så er en spröjte og en ormekur ikke nok. Og tänk på hvilket helvede det bliver for alle andre hvis de begynder at få öjnene op for at folk (pendlere) ikke overholder reglerne. Så begynder de jo at stoppe alle og enhver med hund i brobizz banerne og det er da irriterende.

nerver til det? der sker jo intet ved det .. det värste der kan ske hvis du möder en tolder med en rigtig dårlig dag og ikke tror på dig, er at du skal köre tilbage til dk med hunden .. det med at de afliver den eller putter den i karantäne ligger mange år tilbage nu får du 3 valg 1. kör tilbage til dk 2. sät hunden i karantäne 3. afliv den og valget der er vel ikke så svärt .. isåfald vil jeg välge aflivning för jeg lod min hund stå 3 måneder på et internat .. men jeg kan virkeligt ikke se problemet få givet förste spröjte og en ormekur og tag hunden med så kan du altid få hundepasset senere , og skulle du väre så uheldig at du möder en tolder som rent faktisk bryder sig om hvorvidt du har dit hundepas eller ej , så vis dem vaccinekort og ormekuren og sig du ik har fået passet endnu eller har glemt det .. come on vi snakker om en regel hvor de ikke engang har en straf hvis du overträder den så hvor meget går de selv op i det efterhånden ...
Besvaret
Hvis du gad sätte dig ind i reglerne. så er en spröjte og en ormekur ikke nok. Og tänk på hvilket helvede det bliver for alle andre hvis de begynder at få öjnene op for at folk (pendlere) ikke overholder reglerne. Så begynder de jo at stoppe alle og enhver med hund i brobizz banerne og det er da irriterende.
hvis du gad og läse hvad jeg skriver ville du vide at jeg udemärket ved at en spröjte og ormekur ikke er nok så hvad er din pointe? ffs hvor mange gange skal jeg skrive det til jer LÄS NU FOR HELVEDE HVAD JEG SKRIVER det er som om at ligeså snart jeg skriver nogetsomhelst her så skal folk modsige mig bare for modsigelsens skyld .. når de så i deres iver ikke engang läser hvad jeg skriver fremstår de bare som dumme individer ... de ved jo allerede at folk ikke overholder reglerne på mange punkter og isär reglen for hunde men de er pisseligeglade .. og hvad så hvis de får öjnene op det er jo bare synd for os som ikke overholder reglerne i andre regelryttere har jo intet at väre bange for .. og hvis du tänker på det tager tid så for det förste er der altid en chance for at man blir stoppet af den ene eller anden grund i tolden og derfor (hvis man har lidt hjerne) körer man altid 5 min för når man skal over .. for det andet igen hvis du har rent mel i posen og har hund med og hundepas tager det jo ikke mere end 10 sekunder at vise det så hvad er problemet? og så sidder du og whiner over jeg opfordrer til at snyde lidt når du rent faktisk gör det samme tidligere i tråden
Man skal ikke vide kvittering på hunden hos dyrlägen. Så lad väre med at oplyse at hunden er fra DK.
Besvaret

hey hey ro på nu, jeg skulle jo bare lige have lidt hjælp fra jer af, og takker mange gange. Jeg prøver lige en af dagene og kører ned til vores dyrlæge her i byen, og spørger mig lidt frem, og hvis det er negativt, ja så må jeg jo bare kører en tur til dk og få en sprøjte, det går jo nok :th2:

Besvaret

Vorherre bevares, sur hva Nu er hunden ligesom i Sverige, så det ville väre lidt fjollet at köre tilbage til DK for igen at indföre den ulovligt. Derfor min kommentar. Og jeg har ingen problem med at blive stoppet, jeg har meget själdent min hund med og skal ikke nå noget. Men der har väret adskellige tråde om dumme toldere og gule pinde på vejen, så det er åbenbart noget der kan hidse folk op.

hvis du gad og läse hvad jeg skriver ville du vide at jeg udemärket ved at en spröjte og ormekur ikke er nok så hvad er din pointe? ffs hvor mange gange skal jeg skrive det til jer LÄS NU FOR HELVEDE HVAD JEG SKRIVER det er som om at ligeså snart jeg skriver nogetsomhelst her så skal folk modsige mig bare for modsigelsens skyld .. når de så i deres iver ikke engang läser hvad jeg skriver fremstår de bare som dumme individer ... de ved jo allerede at folk ikke overholder reglerne på mange punkter og isär reglen for hunde men de er pisseligeglade .. og hvad så hvis de får öjnene op det er jo bare synd for os som ikke overholder reglerne i andre regelryttere har jo intet at väre bange for .. og hvis du tänker på det tager tid så for det förste er der altid en chance for at man blir stoppet af den ene eller anden grund i tolden og derfor (hvis man har lidt hjerne) körer man altid 5 min för når man skal over .. for det andet igen hvis du har rent mel i posen og har hund med og hundepas tager det jo ikke mere end 10 sekunder at vise det så hvad er problemet? og så sidder du og whiner over jeg opfordrer til at snyde lidt når du rent faktisk gör det samme tidligere i tråden
Besvaret
Nu er hunden ligesom i Sverige' date=' så det ville väre lidt fjollet at köre tilbage til DK for igen at indföre den ulovligt. Derfor min kommentar. Og jeg har ingen problem med at blive stoppet, jeg har meget själdent min hund med og skal ikke nå noget. Men der har väret adskellige tråde om dumme toldere og gule pinde på vejen, så det er åbenbart noget der kan hidse folk op.[/quote'] jamen udfra #0´s post så er problemet jo netop at den skal til dk igen ellers er der jo intet problem overhovedet.. så kunne hunden jo bare blive i sverige for evigt uden hundepas ... så igen det du skriver gir ingen mening .. udover det så läser du jo tydeligt ikke hvad jeg skriver hverken her eller i andre tråde fat dog at bare fordi man skriver et bandeord så betyder det ikke man er sur .. intet på et internetforum kan göre mig sur..jeg har for meget indhold i mit virkelige liv til at lade en virtuel verden gå mig på .. jeg tager det for hvad det er nemlig et internetforum og til folk der whiner over toldere .. så er det en del af det at pendle, lev med det eller flyt tilbage til dk eller find job i sverige det er ret så nemt .. jeg har ikke tänkt mig blindt at efterleve tumpedumme regler for at folk med stress kan undgå at bruge 10 sekunder i tolden .. og med tumpedumme regler mener jeg netop hele den rabiesregel det er da til grin når man så kan läse i en anden tråd at feks. kaniner som kan bäre rabies ligesågodt som hunde kan, ikke er underlagt de regler dvs en stor kanin kan frit tages med men en chihuahua kan ikke ? hvad faen er forskellen .. ligegyldige regler der ikke gir mening kan jeg desvärre ikke blindt fölge og hvis det er skyld i at nogen skal bruge 10 sekunder i tolden så ... sur röv som sagt hvis man ikke regner med forsinkelse på broen af den ene eller anden grund så er man et uvidende fjols
Besvaret
og til folk der whiner over toldere .. så er det en del af det at pendle' date=' lev med det eller flyt tilbage til dk eller find job i sverige det er ret så nemt .. jeg har ikke tänkt mig blindt at efterleve tumpedumme regler for at folk med stress kan undgå at bruge 10 sekunder i tolden .. og med tumpedumme regler mener jeg netop hele den rabiesregel det er da til grin når man så kan läse i en anden tråd at feks. kaniner som kan bäre rabies ligesågodt som hunde kan, ikke er underlagt de regler dvs en stor kanin kan frit tages med men en chihuahua kan ikke ? hvad faen er forskellen .. ligegyldige regler der ikke gir mening kan jeg desvärre ikke blindt fölge og hvis det er skyld i at nogen skal bruge 10 sekunder i tolden så ... sur röv som sagt hvis man ikke regner med forsinkelse på broen af den ene eller anden grund så er man et uvidende fjols[/quote']Jeg fatter ikke jeg gider svare dig, men andre vil måske gerne läre de eksakte regler. Det er IKKE kun rabies svensken er nervös for, det synes jeg i og for sig også er latterligt, da danmark ikke har haft et rabies tilfälde i ihvertfald 15 år og dengang var det i et får, desuden er det oftest flagermus som har fört rabies med sig og mon ikke de kan flyve over broen.. Men det var et sidespor... Svenskerne har ikke " rävens dvärgbandmask" (Echinococcus multilocularis) som findes i DK derfor disse specielle regler! Det kan jeg godt forstå de vil undgå at få indført. Dine omtalte 10 sek hos tolderne må være rettet til normale pendlere, og hvis du havde gidet at læse de tråde ordentligt ville du så også vide at de færreste pendlere har noget imod tolderne, men har noget imod de gule bump! Længere er den så heller ikke. Hvis det er os hundeejere du henvender dig til med de 10 sek, ved du vel også at det ikke er proceduren. At det er fuldstændig tåbeligt at skulle henvende sig til deres kontor, er en anden sag, men jeg håber du en dag, hvor du som så mange andre, løber ind i en tolder som har tænkt sig at følge reglerne, så bliver du da drevet til vanvid ha ha
Besvaret

Ja det er da bare at tage ham til dyrlægen i Sverige, jeg tror altså bestemt de fleste er til at tale med. Hvis du giver ham en ormekur og får ham rabiesvaccineret så går der så den tid der nu går før de kan påvise at rabies vaccinen er effektiv via en blodprøve og så kan du tage ham med. Ring eller kør forbi og tal med dyrlægen først, sig det som det er du har fået ham fra DK - de dyrlæger vi har brugt har været ret afslappede i forhold til det når hunden bare havde været i Danmark - så mon ikke du kan finde en der vil? Søg lidt herinde, jeg kan ikke huske præcist hvad de hedder - men vi fandt i dyrlæge i Malmö der stadig er OK med at man selv giver ormekur. Når man skal bruge intyg skriver man dem en mail og så er de klar til afhentning et par dage efter. Send mig en PM hvis du har brug for navn på dem, så skal jeg nok hitte det. Hunden skal jo registreres og ID'en angives i det pas du får lavet til ham, og jeg tror faktisk at de kan se ud fra chipnummeret hvilket land den er fra oprindeligt. Så med mindre han er iden Chip-ID så kan du ligeså godt sige det som det er. Vores sorte lab købte vi i Danmark som hvalp, så det var noget nemmere - for så kørte vi hende bare herover og fik hende chip-mærket her.

Besvaret
Jeg fatter ikke jeg gider svare dig' date=' men andre vil måske gerne läre de eksakte regler. Det er IKKE kun rabies svensken er nervös for, det synes jeg i og for sig også er latterligt, da danmark ikke har haft et rabies tilfälde i ihvertfald 15 år og dengang var det i et får, desuden er det oftest flagermus som har fört rabies med sig og mon ikke de kan flyve over broen.. Men det var et sidespor... Svenskerne har ikke " rävens dvärgbandmask" (E[i']chinococcus multilocularis) som findes i DK derfor disse specielle regler! Det kan jeg godt forstå de vil undgå at få indført. Dine omtalte 10 sek hos tolderne må være rettet til normale pendlere, og hvis du havde gidet at læse de tråde ordentligt ville du så også vide at de færreste pendlere har noget imod tolderne, men har noget imod de gule bump! Længere er den så heller ikke. Hvis det er os hundeejere du henvender dig til med de 10 sek, ved du vel også at det ikke er proceduren. At det er fuldstændig tåbeligt at skulle henvende sig til deres kontor, er en anden sag, men jeg håber du en dag, hvor du som så mange andre, løber ind i en tolder som har tænkt sig at følge reglerne, så bliver du da drevet til vanvid ha ha
japp og jeg forklarede de eksakte regler först i denne tråd det tager ca 6 måneder sådan er det og så kom jeg med alternativer .. og straks begynder folk at whine .. hvis du har dit hundepas iorden skal du jo ikke henvende dig på kontoret så hvad mener du? der blev sagt at det kunne väre irriterende for folk der overholder reglerne hvis tolderne fik öjnene op for at reglerne ikke blev overholdt .. det var disse mennesker min kommentar var rettet mod for har de rent mel i posen og har deres hundepas så nej så tager det ikke mere end 10 sek... og ja der er mere svensken er bange for men en ormekur tager ikke 6 måneder det er deres latterlige rabiesregel der gör det og det er den jeg snakker om jeg saghde ikke ormekuren var latterlig ... og jeg möder tit toldere der fölger reglerne på andre punkter men lige dette punkt der ser det ud som om at alle de toldere jeg har mödt er enige med mig for de er pisseligeglade .. og når jeg välger at bryde reglerne så må jeg leve med at det så kan forsinke min dag men du ser mig ikke whine over det det er forskellen ... i andre fölger reglerne og whiner over dem .. det må da väre tört at ha så mange ting at väre utilfreds over i sin hverdag .. og mht hvorfor du svarer det er ret simpelt du er tilsyneladende en af dem jeg omtaler längere oppe og i andre tråde .. en af de närtagende personer der tager alt der blir skrevet her närt og personligt
Besvaret
japp og jeg forklarede de eksakte regler först i denne tråd det tager ca 6 måneder sådan er det og så kom jeg med alternativer .. og straks begynder folk at whine .. hvis du har dit hundepas iorden skal du jo ikke henvende dig på kontoret så hvad mener du?
Jo, det skal man ifölge deres regler... Fölgende er sakset fra jordbruksverkets hjemmeside under "Anmälan till tullen vid gränspassagen": Gränskontroll vid ankomsten —var, när, hur? Mellanlandning Kontroll av djur från annat EU-land Var ? Införsel av djur från annat EU-land får ske över valfri svensk tullplats. När? Du ska alltid anmäla införseln hos Tullen. Hur? Genom att gå på rött, dvs ta dig till en så kallad Red Point och anmäla att du har ett djur med dig. Tullen väljer om de vill se djuret och passet, eller om de inte anser det nödvändigt. Är platsen obemannad för tillfället finns det vanligen en telefon på tullplatsen som du kan använda för att anmäla införseln muntligen. Är du osäker på något kring anmälan kan du kontakta Tullen på växelnumret 0771-520 520 eller läsa mera på www.tullverket.seexternallinknewwindow.png. Observera att djur som reser som fraktgods, dvs inte i kabinen eller som överviktsgods, måste ha genomgått ett besiktning hos en officiell veterinär 24 timmar före avresan. Det kontrollerar Tullen i passet. Jeg ved dette fordi min mor en dag mödte en emsig tolder, som decideret skäldte hende ud for ikke at og köre over til kontoret! At hun så näste gang gjorde som hun havde fået besked på og tolderen på kontoret kiggede märkeligt på hende er en anden sag. Det er fint nok du fortäller hvordan man skal forholde sig i praksis, men du skal ikke skrive at det er gäldende regler!
og mht hvorfor du svarer det er ret simpelt du er tilsyneladende en af dem jeg omtaler längere oppe og i andre tråde .. en af de närtagende personer der tager alt der blir skrevet her närt og personligt
b101.gif jamen dog' date= endnu en troll her på debattenb185.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...