Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Lige et spørgsmål til de kloge folk herinde. Kan man være ejer af en svensk bil hvis man bor i DK, og brugeren af bilen er bosiddende i Sverige? Lyder lidt mærkeligt ja, men jeg er tit i Sverige og har tænkt mig at købe en bil sammen med min kæreste som bor der i forvejen, det vil være billigst for os at jeg står på som ejer mht. den svenske forsikring. Er det noget der kan ske uden videre problemer, hvis jeg selvfølgelig følger reglerne og undgår at køre bilen i DK, hvor det kun er min kæreste der fører bilen da han har Svensk kørekort og har folkeregister adresse i Sverige. Kan man komme i klemme med skatte far hvis skat finder ud af at ejeren af en svensk bil er Dansker og har folkeregister adresse i DK? Mvh. Nina

Besvaret
Kan man komme i klemme med skatte far hvis skat finder ud af at ejeren af en svensk bil er Dansker og har folkeregister adresse i DK?
Jeps.. det kan sagtens giver flere hundretusinde i bøde. Er du uheldig takseres det med den danske registreringsafgift x 2. Det vil dog kun være hvis du kører i den i Danmark.
Besvaret
Jeps.. det kan sagtens giver flere hundretusinde i bøde. Er du uheldig takseres det med den danske registreringsafgift x 2. Det vil dog kun være hvis du kører i den i Danmark.
Jeg ved ikke om jeg har forstået dig rigtigt? Risiker jeg at betale bøde / afgift kun hvis jeg bliver taget i at køre med bilen i DK ? Som jeg skrev vil jeg ikke køre bilen medmindre vi er i Sverige, hvilket vi er tit. I Danmark vil alene min kæreste køre bilen, og han er registreret som værende bosat i Sverige, han har også en bro bizz så han vil køre over sundet samtlige hverdage i ugen, han vil dog opholde sig i DK i weekenden. Alt ovenstående er måske ligemeget hvis Skat.dk er græsk katolske og ser på hvem ejeren er og hvor han reelt bor ?
Besvaret

Så vidt jeg ved, så kan du ikke registreres som bruger hos din kærestes forsikringsselskab, medmindre du selv har et svensk person nummer, som hvis du alligevel var "flyttet over". *edit* læste lige dit første indlæg igen, Du kan IKKE stå som ejer og din kæreste som bruger hvis ikke du er registreret i Sverige. Altså, uden svensk person nummer kan DU ikke købe eller forsikre en bil. SKAT er ligeglade hvad du gør i bilen i SE, da de jo af gode grunde ikke har nogen mulighed eller ret til at følge din anvendelse af din kærestes svenske bil på svensk jord. Det eneste, som jeg vist tror du har styr på, er at du må ikke føre bilen i DK på noget tidspunkt, da netop DET er ulovligt jvf. Skatteloven. I bør nok undersøge forsikringsbetingelserne ifbm. at du, hvis du ikke har svensk person nummer, benytter din kærestes bil. Ikke at jeg tror de vil sige så meget, men måske er der nogle rent juridiske problemer i det at du er "udlænding" og ikke kan registreres som bruger.

Besvaret
Så vidt jeg ved, så kan du ikke registreres som bruger hos din kærestes forsikringsselskab, medmindre du selv har et svensk person nummer, som hvis du alligevel var "flyttet over". *edit* læste lige dit første indlæg igen, Du kan IKKE stå som ejer og din kæreste som bruger hvis ikke du er registreret i Sverige. Altså, uden svensk person nummer kan DU ikke købe eller forsikre en bil. SKAT er ligeglade hvad du gør i bilen i SE, da de jo af gode grunde ikke har nogen mulighed eller ret til at følge din anvendelse af din kærestes svenske bil på svensk jord. Det eneste, som jeg vist tror du har styr på, er at du må ikke føre bilen i DK på noget tidspunkt, da netop DET er ulovligt jvf. Skatteloven. I bør nok undersøge forsikringsbetingelserne ifbm. at du, hvis du ikke har svensk person nummer, benytter din kærestes bil. Ikke at jeg tror de vil sige så meget, men måske er der nogle rent juridiske problemer i det at du er "udlænding" og ikke kan registreres som bruger.
Hey og tak for din input. Vi har undersøgt det med vägverket og de siger at blot jeg sender en kopi af min dansk kørekort, så vil de registrer mig og lave en Svensk CPR til mig, behøves ikke bopæl i Sverige for det. Forsikrings selskabet vil efterfølgende lave en forsikring hvor jeg står som forsikringstager for bilen. (Så langt har jeg styr på det) Jeg er blot bange for om skat vil inkassere bilen fordi jeg-ejeren er dansk og bor i Kbh. Min kæreste bor reelt i sverige og kan dokumenter at han køre frem og tilbage med bilen, men i sidste ende står han stadigvæk ikke som ejer af bilen rent lovligt, han er "kun" bruger. Vil skat så bare være ligeglade med om bilen køre til sverige og tilbage til KBH dagligt fordi ejeren er mig og jeg bor i KBH. Vil det på nogen måder blive betragtet som snyd fra skat's side?
Besvaret

Hvis du kan få VV og det svenske forsikringsselskab med på ideen, skulle der ikke være nogle problemer i, at du ejer en svensk indreg. bil. Du må bare aldrig selv køre i den inden for Danmarks grænser. Men din kærste må gerne, så længe han har adresse i sverige mv. Og husk, at selv en tur til bageren, søndag morgen - kan udløse fuld reg. afgift plus op til 2 gange afgiften i bøde. Hvis du er føreren af bilen. SKAT er også ligeglade med om du bare skulle køre din kærste hjem fra en fest hehe.

Hey og tak for din input. Vi har undersøgt det med vägverket og de siger at blot jeg sender en kopi af min dansk kørekort, så vil de registrer mig og lave en Svensk CPR til mig, behøves ikke bopæl i Sverige for det. Forsikrings selskabet vil efterfølgende lave en forsikring hvor jeg står som forsikringstager for bilen. (Så langt har jeg styr på det) Jeg er blot bange for om skat vil inkassere bilen fordi jeg-ejeren er dansk og bor i Kbh. Min kæreste bor reelt i sverige og kan dokumenter at han køre frem og tilbage med bilen, men i sidste ende står han stadigvæk ikke som ejer af bilen rent lovligt, han er "kun" bruger. Vil skat så bare være ligeglade med om bilen køre til sverige og tilbage til KBH dagligt fordi ejeren er mig og jeg bor i KBH. Vil det på nogen måder blive betragtet som snyd fra skat's side?
Besvaret

Et eller andet sted så er der jo ikke noget "snyd" involveret i det her. Men helt ærligt så er bødestørrelserne så voldsomme at det ville være dumt at få en bøde ved en fejl. Man kan få det der hedder "bindende" (mener jeg) svar fra SKAT, så jeg ville kontakte SKAT og forespørge specifikt på jeres konstruktion. Den danske lovgivning på det her område er total tåbelig fordi de forsøger at opretholde de latterlige afgifter. Det kan være svært for os dødelige at gennemskue det juridiske grundlag...desværre.

Besvaret
Hvis du kan få VV og det svenske forsikringsselskab med på ideen, skulle der ikke være nogle problemer i, at du ejer en svensk indreg. bil. Du må bare aldrig selv køre i den inden for Danmarks grænser. Men din kærste må gerne, så længe han har adresse i sverige mv. Og husk, at selv en tur til bageren, søndag morgen - kan udløse fuld reg. afgift plus op til 2 gange afgiften i bøde. Hvis du er føreren af bilen. SKAT er også ligeglade med om du bare skulle køre din kærste hjem fra en fest hehe.
Det der med at køre svensk bil som dansker har dog et tvist... Hvis ejeren af bilen sidder ved siden af, så må en dansker godt føre bilen... Dette vil ikke udløse bøde... Men det ville så kræve at manden stod som ejer... Nina, en ting jeg ikke forstår, hvordan kan det være billigere for dig at have forsikringen end din kæreste?? Den kan jeg ikke umiddelbart lure....
Besvaret

Pga. forsikring? Hvor meget sparer I hvis du selv står som ejeren af bilen? Hvad koster bilen? Jeg tror at du vil selv være ejeren af bilen, fordi du er bange for hvis I ikke bliver kærester en dag, beholder han bilen og du mister dine penge? Du stoler ikke på ham. :):)

Besvaret
Det der med at køre svensk bil som dansker har dog et tvist... Hvis ejeren af bilen sidder ved siden af, så må en dansker godt føre bilen... Dette vil ikke udløse bøde... Men det ville så kræve at manden stod som ejer... Nina, en ting jeg ikke forstår, hvordan kan det være billigere for dig at have forsikringen end din kæreste?? Den kan jeg ikke umiddelbart lure....
Er du sikker på det ? mht. føre kontra ejer, og ejer sidder ved siden af ? -
Besvaret
Der er ingen problemer i at eje en svensk bil som folkeregistreret i DK, så længe man kun kører i den på den rigtige side af broen, altså SE. Der er faktisk danskere med fritidsbolig i SE, der har en svensk bil. Det eneste det kræver er et samordningsnummer hos Skatteverket.
Nøh - det kræver en svensk adresse at sende "regningen" til, fik jeg for nogle år siden at vide af skattevärket. De sender ikke til DK, ligesom forsikringen ikke kan etableres/tegnes, hvis ikke man har svensk personnummer. Blot mine 2 cents...
Besvaret
Nøh - det kræver en svensk adresse at sende "regningen" til' date=' fik jeg for nogle år siden at vide af skattevärket. De sender ikke til DK, ligesom forsikringen ikke kan etableres/tegnes, hvis ikke man har svensk personnummer. Blot mine 2 cents...[/quote'] Det med svensk personnummer er ikke noget problem, som skrevet længere oppe. Myndighederne udsteder et såkaldt samordningsnummer, netop til brug for folk, som ikke er/har været folkbokförd i SE. Som trådstarter selv skriver: Vi har undersøgt det med vägverket og de siger at blot jeg sender en kopi af min dansk kørekort, så vil de registrer mig og lave en Svensk CPR til mig, behøves ikke bopæl i Sverige for det. Men konstruktionen hér, er selvfølgelig ikke dem der går flest af på dusinet:rolleyes: Tror også trådstarters største bekymring er SKAT. Kan dog heller ikke se problematikken, så længe hun ikke fører bilen, men jeg er enig med Trine mht. at få et bindende svar fra SKAT. Det koster 300kr., men så kan man også sove trygt de næste 5 år.
Besvaret

En ting, som der lige skal tænkes på er, hvor tit kæresten er i Danmark med bil og fx. besøge Sveske24 for at overnatte. Det kommer sådan set ikke mig ved, og jeg vil på alle måder helst være fri for den slags "dyneløfteri", men SKAT vil jo i bedste DDR stil blande sig. Hvis kæresten overnatter så tit hos Sveske24 i Danmark, at han kan siges at have sit "centrum for livsinteresser" der, så tæller det lige pludseligt som om han er bosiddende i Danmark og så må HAN heller ikke føre bilen i Danmark uden at betale registreringsafgiften - uanset hvor han er folkebogført.

Besvaret
Er du sikker på det ? mht. føre kontra ejer' date=' og ejer sidder ved siden af ? -[/quote'] Jeps.. det er vi helt sikre på .. Jeg mener det var Credde som til og med fik det på skrift fra rigspolitiet, så det er der ingen problemer i..
Besvaret

Uanset hvad, så kommer de efter dig.........Med alt hvad den kan trække. Centrum for livsinteresser.....Har du dit job, din kæreste, din økonomi osv i DK, så kan du ha' 47 adresser i Sverige og de vil være fløjtende bedøvende ligeglade. Husk også at det er DIG der skal bevise tingene og ikke omvendt.....Og så kan de sparede penge vise sig at være særdeles dyrekøbte. Skal du smide 500.000 i bøde, så kunne du få gratis forsikring i 20 år for de penge..... Har du lyst til at være testperson på den konstellation der???

Besvaret

Den forsikring lyder altså meget underlig... Hvad er det for en bil der er tale om??? Hvor gamle er I hver især? Er der nogen specielle omstændigheder I ikke har oplyst os om som gør forskellen? Jeg har bare svært ved at forestille mig et selskab der tilbyder forsikring for en bil under de præmisser I oplyser....?!

Besvaret

Mht "præmisserne" så fik vi de samme. Hvis min kone skulle stå for forsikringen skulle vi betale mere end hvis jeg skulle stå for den Det galdt også hvis hun skulle stå som bruger eller medejer. Nu låner hun bare bilen af mig.

Besvaret
Det med svensk personnummer er ikke noget problem, som skrevet længere oppe. Myndighederne udsteder et såkaldt samordningsnummer, netop til brug for folk, som ikke er/har været folkbokförd i SE. Som trådstarter selv skriver: Vi har undersøgt det med vägverket og de siger at blot jeg sender en kopi af min dansk kørekort, så vil de registrer mig og lave en Svensk CPR til mig, behøves ikke bopæl i Sverige for det. Men konstruktionen hér, er selvfølgelig ikke dem der går flest af på dusinet:rolleyes: Tror også trådstarters største bekymring er SKAT. Kan dog heller ikke se problematikken, så længe hun ikke fører bilen, men jeg er enig med Trine mht. at få et bindende svar fra SKAT. Det koster 300kr., men så kan man også sove trygt de næste 5 år.
Hej Ja Lotte min bekymring er som sagt Skat, og hvordan de vil forholde sig til spørgsmålet hvis de finder ud af at en ejer af en svensk bil er bosiddende i Danmark-Kbh. Selvom den reele bruger er bosiddende i Sverige og køre over sundet regelmæssigt (Kan dokumenteres). Vi har fuldstændig styr på alt andet, mht. Ejer forhold og hvordan det kan klares hvis man bor og har adresse i DK , og det kan sagtens lade sig gøre. Ps. Vi spare en del penge ved at have mig på som forsikrer, min kærester skal af med 23.000 skr. hvor jeg kun skal af med 10.800 skr jeg har haft kørekort siden jeg var 18, han kun i 2 år, det er nok det der gør forskellen. /Nina
Besvaret
Nøh - det kræver en svensk adresse at sende "regningen" til' date=' fik jeg for nogle år siden at vide af skattevärket. De sender ikke til DK, ligesom forsikringen ikke kan etableres/tegnes, hvis ikke man har svensk personnummer. Blot mine 2 cents...[/quote'] Ved det ikke helt om det gør, om ikke andet kan jeg bede dem sende regningen til min kærestes adresse i SE. Han bad bare om en SE adresse som jeg besøger engang imellem, og det gør jeg jo det er min kærestes bolig i Malmø han tog udregningen fra denne adresse, de skal nemlig have en svensk Adresse de kan forholde sig til når de skal beregne præmie. Ellers sagde han ikke noget om hvor regningen skulle sendes, kun at det kan vi sagtens få tegnet. /Nina
Besvaret

Pas på!!!! Min kæreste lånte min svenske bil forrige år inden vi flyttede sammen i malmø. Han skulle "bare" hente nogle reservedele til sin egen bil og kørte i den i dk. Han blev stoppet og politiet fortalte ham at vi begge ville få en kæmpe bøde plus vi kunne risikere at skulle betale en halv million i afgift. Jeg var efterfølgende til flere møder hos politiet med gennemgang af hele bilen. stel nummer osv. Et værre rod og i flere måneder vidste vi ikke om vi var købt eller solgt!!! Ikke fedt at gå så længe og tro du måske skal ligge så mange penge for din bil. pyha. Vi slap dog med skrækken og en advarsel. :)

Besvaret
Hej Ja Lotte min bekymring er som sagt Skat, og hvordan de vil forholde sig til spørgsmålet hvis de finder ud af at en ejer af en svensk bil er bosiddende i Danmark-Kbh. Selvom den reele bruger er bosiddende i Sverige og køre over sundet regelmæssigt (Kan dokumenteres). Vi har fuldstændig styr på alt andet, mht. Ejer forhold og hvordan det kan klares hvis man bor og har adresse i DK , og det kan sagtens lade sig gøre. Ps. Vi spare en del penge ved at have mig på som forsikrer, min kærester skal af med 23.000 skr. hvor jeg kun skal af med 10.800 skr jeg har haft kørekort siden jeg var 18, han kun i 2 år, det er nok det der gør forskellen. /Nina
Hvordan vil DU dokumentere, at det er din kæreste, som sidder bag rattet, når bilen krydser sundet??
Besvaret
Hvordan vil DU dokumentere' date=' at det er din kæreste, som sidder bag rattet, når bilen krydser sundet??[/quote'] Mener ikke at jeg skal dokumentere / bevise at det er ikke mig der køre over sundet med den, da det jo er umuligt at bevise/modbevise. Hvorfor skal jeg dokumenter at det er ham der sidder bag rattet, det må man da gå udfra når jeg nu aldrig bliver stoppet i bilen siddende bag rattet i DK. Det er så min kæreste der køre over fordi han har Brobizzen i sit navn og betaler for den via hans konto. Det er også ham der bor i SE og ikke mig. Bare lige en scenarie, men syntes nu at et par medlemmer herinde siger en masse uden at tænke sig rigtigt om :) Jeg har fået masser af gode input's tror at jeg forholder mig til førstnævnte "Bindende svar fra skat". /Nina
Besvaret
Mener ikke at jeg skal dokumentere / bevise at det er ikke mig der køre over sundet med den, da det jo er umuligt at bevise/modbevise. Hvorfor skal jeg dokumenter at det er ham der sidder bag rattet, det må man da gå udfra når jeg nu aldrig bliver stoppet i bilen siddende bag rattet i DK. Det er så min kæreste der køre over fordi han har Brobizzen i sit navn og betaler for den via hans konto. Det er også ham der bor i SE og ikke mig. Bare lige en scenarie, men syntes nu at et par medlemmer herinde siger en masse uden at tænke sig rigtigt om :) Jeg har fået masser af gode input's tror at jeg forholder mig til førstnævnte "Bindende svar fra skat". /Nina
At brobizzen er i din kærestes navn beviser da intet. Der er mange, som bor i Sverige, der har 2 eller flere brobizzer, hvor man låner en eller flere ud til venner og familie, så de kan besøge dem noget billigere.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...