larsk Skrevet March 4, 2009 Rapporter Skrevet March 4, 2009 Jeg forsøgte forgæves i dag at bestille nogle møbler fra Ikea, men fik hele tiden at vide at mit kort var ugyldigt. Det er det IKKE Det er bare dansk, og selvom jeg ringede til deres kundeservice og blev stillet rundt kunne de ikke svare på hvorfor de afviser betaling med det internationale visakort, hvis det ikke er udstedt i SE. Faktisk var de ikke klar over hvilke begrænsninger, der var på deres eget site Og det eneste alternativ de kunne tilbyde mig var at ringe min bestilling ind (eller maile), og så betale via bankoverførsel efterfølgende. Men så kunne jeg først få en leveringsdato, når pengene var overført. FED online strategi.......
fisker Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Sådan er det på de fleste hjemmesider, osse hos elgiganten.se, der skal du have svensk kort.
Gio Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Sådan er det på de fleste hjemmesider' date=' osse hos elgiganten.se, der skal du have svensk kort.[/quote']Mit VISA er dansk - og jeg har ikke oplevet problemer med netbetalinger i Sverige endnu. Så det er nok en kende for tidligt at konkretisere
Thomas Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Mit VISA er dansk - og jeg har ikke oplevet problemer med netbetalinger i Sverige endnu. Så det er nok en kende for tidligt at konkretisere Hmm du kan ikke bruge dit danske visa på sibas hjemmeside, og har da ogaå oplevet et par stykker mere! Og har du snart fået ryddet op?:p
Gio Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Og har du snart fået ryddet op?:pJeps!...omend alt er relativt
dannemare Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Sådan er det på de fleste hjemmesider' date=' osse hos elgiganten.se, der skal du have svensk kort.[/quote'] Yeps, dette oplevede jeg til min store overraskelse i går aftes. :rolleye: Ville købe en tørretumbler. Endte med i stedet at bruge mit svenske Mastercard. F*ck hvor latterligt. :thumbdown
Jakriborg Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Fænomenet eksisterer også i Danmark- masser af danske hjemmesider accepterer ikke svenske betalingskort, men kun danske
Thomas Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Det mest besynderlige er sku at Bilka i fields kun tager mod danske kort:th2: Og at snart 75 af dem der arbejder der er svenskere
Pag1000 Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Samme problem for mig da jeg handlede ved http://www.bjoorn.com/ :(
LotteB Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Det mest besynderlige er sku at Bilka i fields kun tager mod danske kort:th2: Og at snart 75 af dem der arbejder der er svenskere Det er så ikke kun Bilka, men Dansk Supermarked generelt. Det har vel noget at gøre med de omkostninger der er forbundet med int.kreditkort.
Lollikken Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Det er så ikke kun Bilka, men Dansk Supermarked generelt. Det har vel noget at gøre med de omkostninger der er forbundet med int.kreditkort. Det tror jeg. Jeg ved ikke om det er prisen pr. terminal eller om de også vil undgå tab ved brugen af falske kreditkort. Men ja, DS tager kun Dankort (og vist nok Accept kortet). samt en check i ny og næ (hvilket stort set altid resulterer i en målløs ekspedient og en voksende kø :)).
swoop Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Det er så ikke kun Bilka, men Dansk Supermarked generelt. Det har vel noget at gøre med de omkostninger der er forbundet med int.kreditkort. Det er bare så dårlig en undskyldning. Der er intet nemmere end at lægge et gebyr på udenlandske kort. Det kan de finde ud af i Metro, så mon ikke Dansk Supermarked (Bilka, Føtex, Netto og A-Z m.fl.) også kunne hvis de ville?
Admin Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 Fænomenet eksisterer også i Danmark- masser af danske hjemmesider accepterer ikke svenske betalingskort' date=' men kun danske[/quote'] Det er også væsentligt dyrere for forretningen eller webbutikken, så det er meget forståeligt. Jeg forstår ikke problemet. Bør man ikke have et kort fra det land man bor i ? Jeg har da indtil flere på begge sider.
Mohlin Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 Jeg forstår ikke problemet. Bør man ikke have et kort fra det land man bor i ? Jeg har da indtil flere på begge sider. Och vad med turister? De har inga "lokala" kort. Jag har ett danskt Mastercard som jag använder i Sverige, och då ska de alltid ha legitimation. Hur gör man om man nu inte har det? Amerikanare är inte vana att legitimera sig när de handlar med kort, och det är inte alltid man har passet med sig.
Pede Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 Man bør altid have noget ID på sig til at legitimere sig med.
Thomas Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 Det er også væsentligt dyrere for forretningen eller webbutikken, så det er meget forståeligt. Jeg forstår ikke problemet. Bør man ikke have et kort fra det land man bor i ? Jeg har da indtil flere på begge sider. Hvorfor? Jeg har kun brug for 2 kort, og begge er danske. Det ene til brobizzen og det andet til mig:)
dannemare Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 Det er også væsentligt dyrere for forretningen eller webbutikken, så det er meget forståeligt. Jeg forstår ikke problemet. Bør man ikke have et kort fra det land man bor i? Boer? Naeh, hvorfor? Vi klarer os fint (gennem mere end 3 aar) med vores danske VISA'er (loenkonti) - ja, altsaa lige indtil jeg ville handle online hos elgiganten. :thumbdown Jeg har da indtil flere på begge sider. Vi har VISA DK og Mastercard SE, men derfor vil vi daelme selv kunne bestemme, hvilket der skal betales med. I SE saavel som i DK (det der med kun at supportere Dankort er sgu amatoeragtigt)! Jeg oenskede at anvende mit VISA hos elgiganten i forgaars, fordi det "bugner" med midler (loenkonto) modsat vores Mastercards.
dannemare Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 Man bør altid have noget ID på sig til at legitimere sig med. Njah, det kan der jo vaere noget om. Jeg har det saa ikke altid, og de meget faa gange, hvor en kasseekspedient har spurgt til det, taler jeg dansk tilbage til dem og lader dem vide, at jeg ikke har det paa mig. Saa er det som om (fordi jeg er dansk), at reglen alligevel ikke gaelder for mig. :D
SanneJ Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 Njah' date=' det kan der jo vaere noget om. Jeg har det saa ikke altid, og de meget faa gange, hvor en kasseekspedient har spurgt til det, taler jeg dansk tilbage til dem og lader dem vide, at jeg ikke har det paa mig. Saa er det som om (fordi jeg er dansk), at reglen alligevel ikke gaelder for mig. :D[/quote']Hvor er det dejligt at være udlænding hva? Så gælder de indfødtes tåbelige reglerne ikke for os, og der er ingen grund til at integrere sig;)
dannemare Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 Hvor er det dejligt at være udlænding hva? Så gælder de indfødtes tåbelige reglerne ikke for os' date=' og der er ingen grund til at integrere sig;)[/quote'] Det har sgu da ikke en pind at gøre med, at man ikke vil lade sig integrere, bare fordi man i ny og næ glemmer billed-ID, når man hopper op på cyklen med ens VISA i baglommen og sætter kursen mod købmanden. Sikke noget ævl. Det er jo ikke sådan, så jeg tager hjemmefra og tænker: "Jeg lader ID bliver hjemme. De skal ikke tro, de kan bestemme, hvorvidt jeg behøver det eller ej." Jeg glemmer (en sjælden gang imellem) mit ID, og jeg sætter jo ligesom heller ikke kassedamen en pistol for panden og kræver kravet om billed-ID tilsidesat. Jeg konstaterer blot, at de selv tilsidesætter reglen, når det går op for dem, at man er dansk. De gør det velsagtens, fordi de ikke ønsker, at danske turister i stedet handler andetsteds. Og ja, fy skamme. Dette udnytter jeg så 5 gange om året i stedet for at opgive mit indkøb og køre hjem igen. Vor herre til hest!
SanneJ Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 Det har sgu da ikke en pind at gøre med' date=' at man ikke vil lade sig integrere, bare fordi man i ny og næ glemmer billed-ID, når man hopper op på cyklen med ens VISA i baglommen og sætter kursen mod købmanden. Sikke noget ævl. Det er jo ikke sådan, så jeg tager hjemmefra og tænker: "Jeg lader ID bliver hjemme. De skal ikke tro, de kan bestemme, hvorvidt jeg behøver det eller ej." Jeg [u']glemmer (en sjælden gang imellem) mit ID, og jeg sætter jo ligesom heller ikke kassedamen en pistol for panden og kræver kravet om billed-ID tilsidesat. Jeg konstaterer blot, at de selv tilsidesætter reglen, når det går op for dem, at man er dansk. De gør det velsagtens, fordi de ikke ønsker, at danske turister i stedet handler andetsteds. Og ja, fy skamme. Dette udnytter jeg så 5 gange om året i stedet for at opgive mit indkøb og køre hjem igen. Vor herre til hest! "Vor herre til hest" HA HA er du fra 1500-tallet? det er godt nok lang tid siden jeg har hørt den:D Jeg er da ligeglad om det er fordi du har glemt dit ID-kort eller ikke har det, men du argumenterer med, at du bare kan snakke dansk til dem, så dropper de "sagen". Det er DET jeg har noget imod. En bevidst handling at tale dit eget modersmål, så de opgir (du er netop ikke turist). (Jeg har så også noget imod alle jer der nægter at få det svenske ID-kort fordi I synes det er latterligt (hvilket man sagtens kan argumentere for at det er!, men sådan er deres system nu engang) og jer der hellere vil skrive til menneskerettighedskommissionen og fortælle dem at I er blevet diskrimineret i en butik. Hvor herre til hest!)
dannemare Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 men du argumenterer med' date=' at du bare kan snakke dansk til dem, så dropper de "sagen". Det er DET jeg har noget imod.[/quote'] Ja, jeg er virkeligt ked af, at jeg ikke i stedet kan overbevise mig selv om at samle alle mine varer op fra kassebåndet, gå tilbage gennem butikken, lægge alt tilbage på hylderne, køre hjem efter mit ID og tilbage til butikken igen, for så at gå hele butikken igennem igen og starte forfra med at handle.
EBL Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 Jeg forsøgte forgæves i dag at bestille nogle møbler fra Ikea, men fik hele tiden at vide at mit kort var ugyldigt. Det er det IKKE Det er bare dansk, og selvom jeg ringede til deres kundeservice og blev stillet rundt kunne de ikke svare på hvorfor de afviser betaling med det internationale visakort, hvis det ikke er udstedt i SE. Faktisk var de ikke klar over hvilke begrænsninger, der var på deres eget site Og det eneste alternativ de kunne tilbyde mig var at ringe min bestilling ind (eller maile), og så betale via bankoverførsel efterfølgende. Men så kunne jeg først få en leveringsdato, når pengene var overført. FED online strategi....... Årsagen er at en netbutik skal have en såkaldt "indløsningsaftale for internationale betalingskort" for at man kan betale med et internationalt kort på deres hjemmeside. Der findes flere forskellige indløser-firmaer*, der sjovt nok alle tager penge for denne aftale, sikkert også mange penge. Butikken skal altså overveje om de vil ofre disse aftale-penge på at servicere deres interationale kunder, det vil de sikkert ikke hvis de ikke har så mange af dem, hvilket jeg kan forestille mig er tilfældet for Ikea.se, hvor langt hovedparten af kunderne sikkert har et svensk betalingskort. *Det mest kendte indløser-firma er for en dansker nok PBS, men der er også Teller, Euroline, BABS m.fl.
larsk Besvaret March 5, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret March 5, 2009 Årsagen er at en netbutik skal have en såkaldt "indløsningsaftale for internationale betalingskort" for at man kan betale med et internationalt kort på deres hjemmeside. Der findes flere forskellige indløser-firmaer*, der sjovt nok alle tager penge for denne aftale, sikkert også mange penge. Butikken skal altså overveje om de vil ofre disse aftale-penge på at servicere deres interationale kunder, det vil de sikkert ikke hvis de ikke har så mange af dem, hvilket jeg kan forestille mig er tilfældet for Ikea.se, hvor langt hovedparten af kunderne sikkert har et svensk betalingskort. *Det mest kendte indløser-firma er for en dansker nok PBS, men der er også Teller, Euroline, BABS m.fl. Men det bizarre er at man kan vælge visa fra deres dropdown på betalingssiden. Visa er vel grundlæggende et internationalt kort, så udstedelseslandet burde vel være underordnet?
EBL Besvaret March 5, 2009 Rapporter Besvaret March 5, 2009 Men det bizarre er at man kan vælge visa fra deres dropdown på betalingssiden. Visa er vel grundlæggende et internationalt kort' date=' så udstedelseslandet burde vel være underordnet? [/quote'] Ja du har grundlæggende ret, men så alligevel ikke helt. VISA har ganske rigtigt nogle regler om fri bevægelighed og anvendelighed for deres kort, disse regler kan dog "udbygges" i en for forbrugeren ufordelagtig retning af den lokale/nationale indløser, for danske VISA kort er indløseren ene og alene PBS. Visa International’s regler sikrer altså ganske rigtigt, at kortholderen kan anvende sit VISA-kort i alle de lande, hvor VISA har indløsningsaftaler. Men i Danmark hvor PBS er ene-indløser af alle VISA aftaler kan PBS' derfor frit finde på lokale regler og begrænsninger der så at sige overtrumfer de internationale regler. PBS' regler gælder altså for alle dansk udstedte VISA-kort uanset hvilket land VISA kortet anvendes i.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu