lol87 Skrevet April 15, 2009 Rapporter Skrevet April 15, 2009 Hej, Jeg er nyuddannet som Civil Ingeniør og meldte mig ind i IAK (Ingeniørernes A-kasse), men fik afslag af IAK fordi at jeg har en bopæl adr. i Sverige. Derfor har jeg forsøgt at melde mig ind i unionen og/eller AEA (akademikers A-kasse). www.aea.se eller www.unionen.se Begge typer af A-kasse kræver nemlig at man arbejder i mindst 5 uger (17 timer/ugen) for at overhovedet for at være medlem af den Svenske A-kasse. Derfor ringede jeg til A-kasserne i Sverige og de sagde at man skal arbejde i Sverige og ikke i Danmark. De forslog at jeg kunne arbejde i hotel branchen eller svensk postmedarbejder el. lign. Jamen, det er jo ikke meningen at jeg skal bruge tid og kræfter på at lede efter et ufaglært arbejde. Jeg skal arbejde et sted hvor man er kvalificeret. Jeg har søgt både faglært og ufaglært arbejde i Sverige/Danmark. Jeg søger primært faglært arbejde i Danmark, men det har ikke været let for mig at finde et job i Danmark pga. finanskrisen. Jeg blev færdig uddannet siden 2008 oktober og har ikke haft noget som helst indkomst siden dag og MAN KAN IKKE LEVE UDEN EN INDKOMST. Man har skrevet til Øresundsdirekt og der fik jeg en meget uhøflig mails fra dem at de helst ikke vil blande sig i min a-kasse situation. Hvad skal jeg gøre? Det eneste løsning er at jeg flytter tilbage til Danmark. Er der nogen som kan hjælpe med et godt råd? Det er enormt frusterende at man bruger hele dagen på at skrive ansøgninger og at man ikke kan få noget som helst hjælp fra Danmark eller fra Sverige. Arbejdsdirektoratet er ikke til nogen hjælp her. De er helt klart på A-kassens side.
sup3rior Besvaret April 15, 2009 Rapporter Besvaret April 15, 2009 Hvis du har været medlem af en A-kasse kan du blive overflyttet til en svensk og få understøttelse... Har du ikke har A-kasserne ganske ret... Uden job i DK vil de ikke have noget med dig at gøre, og en svensk A-kasse vil nok ikke tage dig når du ikke har job i SE...