lol87 Skrevet April 15, 2009 Rapporter Skrevet April 15, 2009 Hej, Jeg er nyuddannet som Civil Ingeniør og meldte mig ind i IAK (Ingeniørernes A-kasse), men fik afslag af IAK fordi at jeg har en bopæl adr. i Sverige. Derfor har jeg forsøgt at melde mig ind i unionen og/eller AEA (akademikers A-kasse). www.aea.se eller www.unionen.se Begge typer af A-kasse kræver nemlig at man arbejder i mindst 5 uger (17 timer/ugen) for at overhovedet for at være medlem af den Svenske A-kasse. Derfor ringede jeg til A-kasserne i Sverige og de sagde at man skal arbejde i Sverige og ikke i Danmark. De forslog at jeg kunne arbejde i hotel branchen eller svensk postmedarbejder el. lign. Jamen, det er jo ikke meningen at jeg skal bruge tid og kræfter på at lede efter et ufaglært arbejde. Jeg skal arbejde et sted hvor man er kvalificeret. Jeg har søgt både faglært og ufaglært arbejde i Sverige/Danmark. Jeg søger primært faglært arbejde i Danmark, men det har ikke været let for mig at finde et job i Danmark pga. finanskrisen. Jeg blev færdig uddannet siden 2008 oktober og har ikke haft noget som helst indkomst siden dag og MAN KAN IKKE LEVE UDEN EN INDKOMST. Man har skrevet til Øresundsdirekt og der fik jeg en meget uhøflig mails fra dem at de helst ikke vil blande sig i min a-kasse situation. Hvad skal jeg gøre? Det eneste løsning er at jeg flytter tilbage til Danmark. Er der nogen som kan hjælpe med et godt råd? Det er enormt frusterende at man bruger hele dagen på at skrive ansøgninger og at man ikke kan få noget som helst hjælp fra Danmark eller fra Sverige. Arbejdsdirektoratet er ikke til nogen hjælp her. De er helt klart på A-kassens side.
sup3rior Besvaret April 15, 2009 Rapporter Besvaret April 15, 2009 Hvis du har været medlem af en A-kasse kan du blive overflyttet til en svensk og få understøttelse... Har du ikke har A-kasserne ganske ret... Uden job i DK vil de ikke have noget med dig at gøre, og en svensk A-kasse vil nok ikke tage dig når du ikke har job i SE...
Nils Besvaret April 15, 2009 Rapporter Besvaret April 15, 2009 Tjek evt. hvad www.alfakassan.se kan gøre for dig. Edit: Ingenting formentlig, da jeg kan se, at det såkaldte studerandevillkor, som var en kattelem for nyuddannede, nu er blevet afskaffet. Så den eneste mulighed for økonomisk støtte, når man ikke opfylder arbejdsvilkåret er nok at gå på kommunen og bede om socialbidrag/försörjningsstöd.
Markowitch Besvaret April 15, 2009 Rapporter Besvaret April 15, 2009 Jeg er medlem af IAK. Jeg blev optaget mens jeg boede i Danmark, og bopælsskiftet til Sverige har ikke voldet problemer i den henseende. De kedelige rudekuverter finder stadig vej. EDIT: Jeg blev i sin tid optaget via et specielt program med stærkt nedsat karenstid, for folk der lige havde afsluttet deres uddannelse.
Jakriborg Besvaret April 15, 2009 Rapporter Besvaret April 15, 2009 Du er i samme situation som alle nyuddannede i Sverige - ingen arbejdserfaring i mindst 6 måneder = ingen a-kasse-ydelser. Eneste mulighed for at få økonomisk hjælp er derfor kommunen, hvis du ikke har formue at leve af.
Lollikken Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 Hej, Jeg er nyuddannet som Civil Ingeniør og meldte mig ind i IAK (Ingeniørernes A-kasse), men fik afslag af IAK fordi at jeg har en bopæl adr. i Sverige. [klip] Hvad skal jeg gøre? Det eneste løsning er at jeg flytter tilbage til Danmark. Er der nogen som kan hjælpe med et godt råd? [klip] Det er enormt frusterende at man bruger hele dagen på at skrive ansøgninger og at man ikke kan få noget som helst hjælp fra Danmark eller fra Sverige. Om ikke så længe kommer jeg til at stå i samme situation som dig: ny uddannet midt i en "krise". Min plan er at have nogle timers arbejde om ugen i DK (hvilket som helst arbejde) og søge supplerende dagpenge. Jeg ved dog ikke om det virker for os i ingenmandsland (læs Skåne), men jeg kender et par der har gjort det i DK.
lol87 Besvaret April 16, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 16, 2009 Jeg er medlem af IAK. Jeg blev optaget mens jeg boede i Danmark, og bopælsskiftet til Sverige har ikke voldet problemer i den henseende. De kedelige rudekuverter finder stadig vej. EDIT: Jeg blev i sin tid optaget via et specielt program med stærkt nedsat karenstid, for folk der lige havde afsluttet deres uddannelse. Mens at jeg boede i Sverige blev jeg færdig med min uddannelse i Danmark. Derfor er jeg ikke underlagt en betinget medlem af Dansk A-kasse og for at være medlem af en fagforening, så skal man søge medlemskab hos bopæl landet (altså Sverige i dit tilfælde). Så har du misforstået reglerne. Ifølge IAK's hjemmeside, så kan du få Dansk A-kasse hvis du er færdig med din uddannelse og du har bopæl i Danmark. Du har ret til 3 måneder Dansk A-kasse når du flytter til Sverige ( eller til en andet EØS land ). Hvis du har fået mere end 3 måneders Dansk A-kasse mens at du har bopæl i Sverige, er du sådan set forpligtet til at oplyse dette til de Danske myndigheder. Ellers kan du blive straffet for dette, det kaldes for øknomisk bedrageri. Udover det, så må du ikke være medlem af IAK, da de bor i et EØS land. Derfor skal du afmelde IAK og melde dig ind i en Svensk Akasse. Ellers kan du ringe til IAK for at få afklaret reglerne.
lol87 Besvaret April 16, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 16, 2009 Du er i samme situation som alle nyuddannede i Sverige - ingen arbejdserfaring i mindst 6 måneder = ingen a-kasse-ydelser. Eneste mulighed for at få økonomisk hjælp er derfor kommunen' date=' hvis du ikke har formue at leve af.[/quote'] Altså reglerne er altså forskellige. Det svenske AEA eller unionen kræver at du arbejder mindst 5 uger/17 timer/uge. Læs reglerne her under "work requirement": http://www.aea.se/join_us.aspx
Jakriborg Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 Så vidt jeg kan læse, er de krav, du henviser til i AEA, krav for at blive medlem af a-kassen - men der er andre og ens krav for alle a-kasser i Sverige, når det kommer til udbetaling af "ersättning" - og det er bl.a., at du har arbejdet i mindst 6 måneder forinden.
lol87 Besvaret April 16, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 16, 2009 Om ikke så længe kommer jeg til at stå i samme situation som dig: ny uddannet midt i en "krise". Min plan er at have nogle timers arbejde om ugen i DK (hvilket som helst arbejde) og søge supplerende dagpenge. Jeg ved dog ikke om det virker for os i ingenmandsland (læs Skåne), men jeg kender et par der har gjort det i DK. Jeg antager at du er akademisk uddannet. Men har snakket med AEA og Unionen personligt og telefonisk, de siger at 5 ugers reglenr ikke dækker for arbejde i udlandet, da man er bange for at man lettere kan begå svindel med lønsedler/falske lønsedler. De er altså mest trygge ved de Svenske lønsedler. At finde et arbejde i Sverige kan man ligeså godt opgive, selv skåneboerne har svært ved at finde arbejde i SE og finder oftest lettere arbejde i dk. Du skal være opmærksom på at du kan få mellem 10-12.000 SEK i akasse, svarende til 8000 dkk. Det er altså ingenting.
lol87 Besvaret April 16, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 16, 2009 Så vidt jeg kan læse' date=' er de krav, du henviser til i AEA, krav for at blive medlem af a-kassen.[/quote'] Derfor bliver du gjort opmærksom på at jeg er uddannet som Ingeniør, så derfor har jeg nogle andre krav.
lol87 Besvaret April 16, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 16, 2009 Ingenting formentlig' date=' da jeg kan se, at det såkaldte studerandevillkor, som var en kattelem for nyuddannede, nu er blevet afskaffet. Så den eneste mulighed for økonomisk støtte, når man ikke opfylder arbejdsvilkåret er nok at gå på kommunen og bede om socialbidrag/försörjningsstöd.[/quote'] Ok, hvad får man i socialbidrag/försörjningsstöd per måned efter skat? Jeg har snakket med forsakringskassan, men de siger at man skal søge økonomisk støtte hos fagforening. Jeg har ellers forklaret dem sitationen på Engelsk, men de siger at de ikke kan gøre noget.
Menace Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 Lyder som om du bare skal tage et eller andet arbejde, evt. i servicesektoren (rengøring, vikar, lager osv.), mens du søger videre, det gør andre altså. Jeg kan ikke se hvorfor du har så stor fokus på at blive optaget i en Akasse, det får du ingen penge af det før om 1 års arbejde Kan heller ikke se hvad du skulle få ud af at flytte tilbage til DK, det giver ingen penge Jeg kan ikke læse ud fra dine indlæg om du har været i en dansk Akasse mens du var studerende ?
Jakriborg Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 I Sverige betales ingen skat af försörjningsstöd. Du kan gøre en prøveberegning af hvor stort et beløb, du kan være berettiget til, her http://app.socialstyrelsen.se/sacalc/DefaultJS.aspx Husk, at hvis du har penge i banken, så får du ingen penge fra kommunen
Jakriborg Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 Derfor bliver du gjort opmærksom på at jeg er uddannet som Ingeniør' date=' så derfor har jeg nogle andre krav.[/quote'] Hver a-kasse har sine egne optagelseskriterier - altså krav for at blive medlem. Det kan fx være krav til uddannelse eller krav om, at man skal have arbejdet en vis tid i Sverige. Men reglerne for udbetaling af a-kasse-ersättning er de samme, uanset hvilken svensk a-kasse vi taler om. Og her kræves altså, at man har arbejdet i mindst 6 måneder (til sammenligning er kravet i Danmark, at man har arbejder i mindst 12 måneder, medmindre man er nyuddannet).
Menace Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 . Og her kræves altså' date=' at man har arbejdet i mindst 6 måneder (til sammenligning er kravet i Danmark, at man har arbejder i mindst 12 måneder, medmindre man er nyuddannet).[/quote'] mht nyuddannet har fagforening/akasser også forskellige regler, nogen kræver du er indmeldt hos dem hele uddannelsesperioden, nogen 2 eller 3 år
lol87 Besvaret April 16, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 16, 2009 Lyder som om du bare skal tage et eller andet arbejde, evt. i servicesektoren (rengøring, vikar, lager osv.), mens du søger videre, det gør andre altså. Jeg kan ikke se hvorfor du har så stor fokus på at blive optaget i en Akasse, det får du ingen penge af det før om 1 års arbejde Kan heller ikke se hvad du skulle få ud af at flytte tilbage til DK, det giver ingen penge Jeg kan ikke læse ud fra dine indlæg om du har været i en dansk Akasse mens du var studerende ? Jeg gider for det første ikke at arbejde som rengøringsassistent mens at jeg er jobsøgende indenfor mit fagfelt. Det er ikke meningen at jeg skal tage et ufaglært arbejde. Desuden er det de færeste der ansætter folk, som er arbejdssøgende, fordi at man hele tiden skal til jobsamtale, derved forstyrre man sit ufaglærte arbejde. Man skal ikke være medlem af en Dansk fagforening mens man er studerende. IAK optager simpelhent ikke folk som ikke er færdiguddannet eller som ikke arbejder som ingeniør. Man kan i princippet godt være medlem af en fagforening mens at man er studerende, men så skal man have et deltid/fast Ingeniør arbejde mens at man er studerende. Desuden har de enkelte studerende ikke råd til at betale for medlemsbidrag for fagforening, når man betaler for TV licens, store/tunge bøger (8000 dkk om året), sportsaktiviteter, kollegieleje osv. I Danmark får ny-uddannede altså dagpenge lige efter deres sidste eksamen. Sådan er det altså ikke i Sverige. Derfor ser jeg ingen andre udveje i at flytte til Danmark, fordi at det ikke er nemt at finde et faglært arbejde i krisetider og at det ikke er nemt at finde et ufaglært arbejde. Selv Post DK og netto assisten har meldt klart ud at alt er booket.
lol87 Besvaret April 16, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 16, 2009 (til sammenligning er kravet i Danmark' date=' at man har arbejder i mindst 12 måneder, medmindre man er nyuddannet).[/quote'] Det passer faktisk ikke. Jeg syntes ikke at du bør kommentere om emnet når du ikke ved noget om dette. Jeg har faktisk flere venner som også er ingeniør uddannet og de blev meldt ind i en akasse (IAK) dagen efter deres speciale eksamen. De fik faktisk a-kasse fra den dag hvor de blev færdig uddannet. Det skal siges at mine venner, medstuderende osv bor alle i Danmark. Jeg har også venner som er blevet opsagt deres arbejde eller fyret under krisetider, som har fået dagpenge fra den dag af hvor de er blevet opsagt. Så de 12 måneder passer faktisk ikke. Det kan være at disse 12 måneder gælder for ufaglærte eller for andre fagforeninger. De 12 måneder som du snakker om, gælder nok hvis man ikke er medlem af en fagforening i forvejen og at man ikke er ny-uddannet. Ellers er du velkommen til at læse mere om disse regler hos www.iak.dk og hvis du i virklig ikke kan finde de informationer som du søger, så kan du evt ringe til dem for at få det afkræftet dine formodninger. Men, det debatten handler om, er at hvordan at jeg skal klare mig uden en indkomst som ny-uddannet? Hvis jeg flytter tilbage til DK, så kan jeg godt få dagpenge, men jeg bliver boende i SE, så er der altså ingen indkomst. Hvorfor får de nyuddannede ikke dagpenge i Sverige? Det giver ingen mening.
dannemare Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 Jeg gider for det første ikke at arbejde som rengøringsassistent mens at jeg er jobsøgende indenfor mit fagfælt. Det er ikke meningen at jeg skal tage et ufaglært arbejde. Dette er altså noget pjat, hvis du spørger mig. Snup da bare et eller andet job. Det er sgu da federe end at få understøttelse, IMO. Jeg har aldrig været medlem af A-kasse af samme grund. Ud at finde et arbejde! Der er vel andet at lave end lige rengøring (som du bestemt heller ikke fik mig til :D).
Jakriborg Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 Det passer faktisk ikke. Jeg syntes ikke at du bør kommentere om emnet når du ikke ved noget om dette. Okay, du har trods din uddannelse ikke lært at læse!? Jeg skrev netop, MEDMINDRE man er nyuddannet. Og Sverige afskaffede ordningen med at nyuddannede kunne få a-kasse for efterhånden 2-3 år siden. Meningen var vistnok at få de unge hurtigere ud på arbejdsmarkedet Og skal vi så lige en gang for alle afskaffe misforståelsen at fagforeninger og dagpenge har noget med hinanden at gøre - det har de ikke. En fagforening forhandler overenskomst. A-kasse forvalter en forsikringsordning.
Lollikken Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 Jeg antager at du er akademisk uddannet. Pudsigt nok også Civilingeniør ;) Men har snakket med AEA og Unionen personligt og telefonisk, de siger at 5 ugers reglenr ikke dækker for arbejde i udlandet, da man er bange for at man lettere kan begå svindel med lønsedler/falske lønsedler. De er altså mest trygge ved de Svenske lønsedler. At finde et arbejde i Sverige kan man ligeså godt opgive, selv skåneboerne har svært ved at finde arbejde i SE og finder oftest lettere arbejde i dk. Du skal være opmærksom på at du kan få mellem 10-12.000 SEK i akasse, svarende til 8000 dkk. Det er altså ingenting. Jeg vil arbejde i DK og søge om supplerende dagpenge, mens jeg selvfølgelig søger relevant arbejde. Jeg er enig med at 8k DKK ikke er det samme som den danske dagpenge sats, men det er stadig bedre end ingenting :) Dog kan jeg forstå at det er et regulært helvede som dansker at få bistand/a-kasse. Da min kæreste var mellem studie og job havde hun ingen indkomst i 1-2 måneder, mens Malmø kommune lige skulle "godkende" hende.
Lollikken Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 Dette er altså noget pjat' date=' hvis du spørger mig. Snup da bare et eller andet job. Det er sgu da federe end at få understøttelse, IMO. Jeg har aldrig været medlem af A-kasse af samme grund. Ud at finde et arbejde! Der er vel andet at lave end lige rengøring (som du bestemt heller ikke fik mig til :D).[/quote'] Nu skal du jo lige huske på at vi er universitetsstuderende og med den note vil jeg lige hive et citat frem:
Markowitch Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 Så har du misforstået reglerne. Ifølge IAK's hjemmeside, så kan du få Dansk A-kasse hvis du er færdig med din uddannelse og du har bopæl i Danmark. Du har ret til 3 måneder Dansk A-kasse når du flytter til Sverige ( eller til en andet EØS land ). Hvis du har fået mere end 3 måneders Dansk A-kasse mens at du har bopæl i Sverige, er du sådan set forpligtet til at oplyse dette til de Danske myndigheder. Ellers kan du blive straffet for dette, det kaldes for øknomisk bedrageri. Udover det, så må du ikke være medlem af IAK, da de bor i et EØS land. Derfor skal du afmelde IAK og melde dig ind i en Svensk Akasse. Ellers kan du ringe til IAK for at få afklaret reglerne. Jeg tror ikke jeg har misforstået noget som helst. Jeg kan sagtens være medlem af IAK sålænge jeg arbejder i Danmark. Bliver jeg arbejdsløs så skal jeg endten flytte til en svensk A-Kasse, eller blive i IAK betinget af at jeg kan finde et nyt job i Danmark. Dette nye job kan være hvad som helst. Selv et agtværdigt rengøringsjob dur. Det behøver ikke engang at være fuldtid for at kvalificere sig til supplerende dagpenge fra IAK.
Lollikken Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 Dette nye job kan være hvad som helst. Selv et agtværdigt rengøringsjob dur. Det behøver ikke engang at være fuldtid for at kvalificere sig til supplerende dagpenge fra IAK. Det var også det jeg mente, kan du evt. linke til IAKs side hvor dette står, for jeg kan ikke finde det bøjet i neon :)
Jakriborg Besvaret April 16, 2009 Rapporter Besvaret April 16, 2009 Ok' date=' hvad får man i socialbidrag/försörjningsstöd per måned efter skat? [/quote'] Beløbet afhænger af dine udgifter til fx bolig, fagforening, transport, osv., og naturligvis ikke mindst om du er single eller bor sammen med nogen, men vil typisk være på 10-14.000 SEK skattefrit. Bemærk at du skal være parat til at påtage dig et hvilket som helst job og aktivt skal søge job.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu