Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

I april 2009 udgaven af Fokus Øresund er der en artikel om en lille familie fra Bunkeflo som er flyttet til Danmark. Artiklen indeholder nogle sjove argumenter som jeg lige vil fremhæve. Allerførst har vi anekdoten, som skal få os til at forstå det følelsesmæssige perspektiv bag flytningen - som om der skal være en grund?

En aften, da Eva og Dennis var på vej hjem, var broen lukket, fordi det blæste for meget. Vi indså at vi måtte gøre noget ved vores situation. Hvad ville der ske, hvis Linus var i svensk daginstitution, og vi ikke kunne komme hjem?
Panik! Det er den første tanke der går gennem mit hoved! At Linus var i Dansk institution på tidspunktet, glemmer vi lige. Vi taler om en meget sjælden situation. Anekdoten betyder ingenting og blæses urimeligt op til at fremstå som et argument for at flytte til Danmark? At Lille Linus ville lære en masse andre børn at kende i en svensk institution, nævnes ikke. Ligesom det også antages at mor og far overhovedet ikke ville lære nogle af legekammeraternes forældre at kende, som de kunne ringe til når broen en sjælden gang er spærret. Derefter går artiklen videre og nævner det meget rimelige ønske om kortere til arbejde og mindre pendling. Det er selvfølgeligt helt fint, bortset fra at mange glemmer at tænke på hvor hyppigt de egentlig skifter job. Historien ender lykkeligt for den lille familie, der finder det sagnomspundende "drømmehus" i Værløse, nord for København, til 3.9 millioner kroner, men skøjter forbi den mulige tekniske insolvens der måske allerede har ramt familien? Tilsidst siger artiklen at deres barn Linus er svensk statsborger og at forældrene ønsker at han vokser op med både det danske og det svenske. Helt sikkert noget der kun er blevet lettere ved at flytte til Danmark? Heldigvis kan Linus vokse op med både Emil og Pippi på DVD. Jeg synes den artikel har så mange svagheder og det kunne være fedt hvis folk bare flyttede som det passede dem, uden alle disse dumme anekdoter, der i virkeligheden blot forvirrer mere end de gavner.
Besvaret
Det er okay at have en mening omkring forskellige ting' date=' men at du vurdere deres argumentation vag, gør den ikke nødvendigvis forkert (for dem altså).[/quote'] Jo, deres argumentation er både vag og forkert. Deres beslutning om at flytte tilbage er helt deres egen, men deres argumention for denne handling skal man absolut være kritisk overfor. Enhver ved at broer nogle sjældne gange kan være lukkede og enhver ved at de skal pendle til arbejde. Det er noget man ved allerede inden man flytter til Sverige. At trække dette frem som et argument for at vende tilbage til Danmark virker mere som om de flyttede til Sverige uden at tænke sig om i første omgang. Og at konen ikke lykkedes at få et job i Sverige var ærgeligt, men man kan jo ikke planlægge en flytning uden at være klar over risikoen for at begge må pendle til jobbet i Danmark. Det er derfor jeg er oppe i det røde felt over den artikel. Tænk hvis andre bliver smittet af deres dumme argumenter... ak!
Besvaret
Det er derfor jeg er oppe i det røde felt over den artikel. Tænk hvis andre bliver smittet af deres dumme argumenter... ak!
So what? Hvis du kan gennemskue argumenterne kan andre vel også? Det er jo ikke strafbart at være dum, og ofte skal døden jo ha' en årsag... så folk finder én for at redde ansigt. Vi aner jo ikke om der stikker mere under end de vil være ved, vel?
Besvaret
So what?
Uhh Paul spiller med de verbale muskler. På et offentligt forum skriver folk om hvad de har på hjertet og sådan skal det også være. Det er bl.a. derfor jeg har valgt kategorien "Fri Debat". Jeg ser også en del som jeg tænker "So what" til. Men sådan er det jo i et offentligt forum. At jeg skal forklare dig det er fuldstændig ufatteligt...
Hvis du kan gennemskue argumenterne kan andre vel også? Det er jo ikke strafbart at være dum, og ofte skal døden jo ha' en årsag... så folk finder én for at redde ansigt. Vi aner jo ikke om der stikker mere under end de vil være ved, vel?
Jeg har aldrig hævdet at jeg var den ENESTE der kunne gennemskue disse argumenter, så tag dig lige sammmen! Den lille familie kunne ganske givet have andre gode grunde til at flytte tilbage til Danmark som de ikke vil være ved eller som journalisten dumt har fortiet. Men det får vi jo aldrig at vide, så nu ser det bare ud som de kommer med dumme bortforklaringer der ikke hænger sammen ved nærmere eftersyn. Som sagt har jeg intet imod at folk flytter som det passer dem. Folk er frie til at gøre hvad de føler og har lyst til.
Besvaret
Ja' date=' de stakler... De flyttede til Bunkeflostrand i efteråret 2005 og 2 år senere "under efterårsstormen" havde de endnu ikke [i']nået at opbygget et netværk i Sverige. :rolleye:
tydeligtvis heller ikke fattet at togene körer uanset bläst haha
Besvaret
Uhh Paul spiller med de verbale muskler.
Jeg har aldrig hævdet at jeg var den ENESTE der kunne gennemskue disse argumenter' date=' så tag dig lige sammmen![/quote'] Har du en dårlig dag?! :) Ret interessant hvad mine kommentarer trigger... nå, whatever... har en ferie at passe. :p
Besvaret
Har du en dårlig dag?! :) Ret interessant hvad mine kommentarer trigger... nå, whatever... har en ferie at passe. :p
En dårlig dag? Ja sku - jeg har en dårlig dag - så pas du bare på! :) Din kommentar indeholdt noget der var hen i vejret og det var det jeg reagerede på.
Besvaret
Er de ikke Svenskere? Det må de vel väre siden at deres barn er Svensk statsborger:laugh:
Som jeg husker artiklen er konen svensker og manden dansker. Barnet er født i Sverige og derfor svensk statsborger (iflg. artiklen).
Besvaret

Det er jo fuldstændig irrelevant, hvor barnet er født. Man bliver ikke svensk statsborger af at blive født i Sverige. Barnet er svensk, fordi moren er svensk, men hvis faren er dansk, og hvis parret er gift, så har barnet også dansk statsborgerskab, altså dobbelt statsborgerskab, men det er forældrene måske ikke opmærksomme på. Eller også er de ikke gift.

Besvaret

de er jo tydeligtvis ikke de hurtigeste knallerter på havnen , når det med broen kan komme så alvorligt bag på dem .. og endda blive et så stort problem.. der er noget der hedder toge som körer uanset hvad ... (for det meste) + internettjeneste hvor man kan se om broen er lukket så man kan tage sine forholdsregler..

Det er jo fuldstændig irrelevant' date=' hvor barnet er født. Man bliver ikke svensk statsborger af at blive født i Sverige. Barnet er svensk, fordi moren er svensk, men hvis faren er dansk, og hvis parret er gift, så har barnet også dansk statsborgerskab, altså dobbelt statsborgerskab, men det er forældrene måske ikke opmærksomme på. Eller også er de ikke gift.[/quote']
Besvaret

Syns folk skal have lov til at have deres argumenter for at flytte i fred - hvis de gerne vil have mere tid med deres barn, så skal de da have lov til at flytte tilbage, uden vi andre skal sidde og dømme dem for deres argumenter. Så ønsk hellere famillien tillykke med deres nye hus i DK - og ønsk dem held og lykke :-) Og hvis man læser artiklen nærmere, så er broens lukning kun en af årsagerne - det fremgår også de vil skære ned på deres pendletid, hvorved de får mere tid til deres barn jo :-) Men at kalde det heldigt at de sælger deres svenske hus, før sek'en faldt , er nok korrekt, hvis det nu ikke var de havde købt et nybyg/nyudlagt hus lige før finanskrisen pressede boligpriserne endnu en gang. Eneste forskel er at de formentlig er mere tekniske insolvente nu, end de ville have været i SE :-) Men har de det samme rådighedsbeløb som før - tætttere på job,famillie og venner, så er det da helt godt syns jeg - måske kan man sige de har vundet lidt på det. Det er jo tydeligvis ikke venner de har kunne skaffe i SE på 4 år - lidt skræmmende da hehe.

Besvaret
Syns folk skal have lov til at have deres argumenter for at flytte i fred - hvis de gerne vil have mere tid med deres barn' date=' så skal de da have lov til at flytte tilbage, uden vi andre skal sidde og dømme dem for deres argumenter.[/quote'] Som du selv skriver er pendling og mere tid til børnene prisværdige grunde til at flytte. De andre argumenter i artiklen var derimod ikke meget værd. Folk må selvfølgelig selv om hvad de gør, men når historien slippes løs i et pendlerblad med 6.000 abonnenter, så ville det være mærkeligt hvis man ikke følte deres argumenter lidt på tænderne. Jeg synes ikke på nogen måde man skal håne den lille familie for deres beslutning, for den er helt deres egen. Men alt det bullshit med lukkede broer og børnepasningspanik kunne man godt have undværet. Dertil kommer at boligsituationen omkring København lige for tiden har potentialle til at blive en rigtig dårlig forretning, der måske følger den lille familie i mange år frem.
Besvaret
Som du selv skriver er pendling og mere tid til børnene prisværdige grunde til at flytte. De andre argumenter i artiklen var derimod ikke meget værd. Folk må selvfølgelig selv om hvad de gør, men når historien slippes løs i et pendlerblad med 6.000 abonnenter, så ville det være mærkeligt hvis man ikke følte deres argumenter lidt på tænderne. Jeg synes ikke på nogen måde man skal håne den lille familie for deres beslutning, for den er helt deres egen. Men alt det bullshit med lukkede broer og børnepasningspanik kunne man godt have undværet. Dertil kommer at boligsituationen omkring København lige for tiden har potentialle til at blive en rigtig dårlig forretning, der måske følger den lille familie i mange år frem.
Jeps, jeg skal i hvert fald ikke have fingerne i noget som helst dansk bolig i hovedstadsområdet foreløbig. Men nu lever jeg også den danske drøm jo herovre griner...ingen grund til at ændre på det :D
  • 2 weeks later...
Besvaret

Ang. blæst på broen, kunne man nuppe scanlines, som måske sejler, hh ferries gør ikke når det blæser. Jeg har aldrig ventet pga af vejret med scanlines, har prøvet det 4-5 gange da jeg brugte hh. Ved det er en omvej, men vel bedre end ikke at kunne komme hjem?

Besvaret

Minsandten om ikke samme historie havde fundet vej til TV-Avisen her kl. 20.30 - med samme par, samme argumenter - og så lige en journalistisk perle til sidst i retningen af at en løsning på "problemet" kunne være en hjemmeside med oplysninger om at flytte til Sverige og de praktiske problemer det medfører... :laugh::rolleye:

Besvaret
Minsandten om ikke samme historie havde fundet vej til TV-Avisen her kl. 20.30 - med samme par' date=' samme argumenter - og så lige en journalistisk perle til sidst i retningen af at en løsning på "problemet" kunne være en hjemmeside med oplysninger om at flytte til Sverige og de praktiske problemer det medfører... :laugh::rolleye:[/quote'] Jeg synes nu TV-A's historie var mere svulstig og skarpvinklet sammenlignet med den fra Fokus Øresund. Budskabet var, at det var bøvlet og bureaukratisk at leve et liv på begge sider af Øresund. Foreningen Øresundsborgers formand fik fint formuleret det i hans 3 sekunders fame. At den hjemvendte familie havde lang transporttid med barnet på trods af at der findes både bedre og billigere børnehaver herovre er så en anden sag. Og den med hjemmesiden..... Ja, Øresunddirekt må nok føle sig lidt overset....
Besvaret

Sikke et dårligt indslag - et eneste lyspunkt er at budskabet om systembøvl vist fes igennem hos den dumme journalist. Det er mærkværdigt at den "professionelle" licensbetalte dybdeborende journalistiske granskning ikke formåede at afdække de mange hjemmesider der findes for folk der lever på tværs af Øresund. En simpel søgning hos Google på "bo i sverige", ville nok have været en god start.

Besvaret

Kunne ikke være mere enige med de sidste par indlæg, Michael syntes det var så latterligt indslaget at han sendte en ordentlig mail/opsang til dem, og gav dem hans synspunkt på det indlæg :th2:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...