credde Skrevet October 5, 2009 Rapporter Skrevet October 5, 2009 Fra Børsen. http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/167166/ Fra næste år er det slut med attraktive vilkår, hvis man skylder eller har penge til gode i skat, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten. Det kommer til at koste danske skatteydere en regning på 275 mio. kr. om året de næste to år og derefter 285 mio. kr. om året, anslår Skatteministeriet. "Det er en af de stramninger, der skal finansiere skattelettelserne. Der bliver tale om rimeligt heftige renter, hvis man skylder i skat eller betaler skatten for sent," konstaterer Las Olsen, privatøkonom i Danske Bank. I dag er skattegæld op til 40.000 kr. gratis, hvis man betaler inden for et halvt år, men fremover kræver staten en rente, som i modsætning til de fleste andre renteudgifter end ikke er fradragsberettiget. Renten er variabel og bliver beregnet ud fra et gennemsnit af obligationsrenterne på børsen. Ifølge beregninger fra Danske Bank ville renten være 4,5 pct., hvis den skulle beregnes nu. Det svarer til en bankrente på 6,8 pct., da renten af skattegæld ikke udløser et fradrag. "Der skal betales renter for hver dag fra nytårsaften, hvor man ikke har betalt pengene, og man skal selv finde ud af, hvor meget man skylder i skat," siger Las Olsen. Det bliver endnu dyrere, hvis skattegælden først bliver betalt efter den 1. juli. I så fald opkræves den enten i andet halvår eller bliver lagt oven i skatten året efter. Det kan da godt betale sig lige at gennemgå sin økonomi inden årets udgang for at slippe for en eventuel strafrente, hvis man ser ud til at skulle betale restskat.
Rikke Rost Besvaret October 5, 2009 Rapporter Besvaret October 5, 2009 Bare de betaler for at låne mine penge, så er det fint.....:D
Lollikken Besvaret October 5, 2009 Rapporter Besvaret October 5, 2009 Bare de betaler for at låne mine penge' date=' så er det fint.....:D[/quote'] Jeps så længe vi andre får samme rente så har jeg det fint ;)
Rikke Rost Besvaret October 5, 2009 Rapporter Besvaret October 5, 2009 Det er jo ulovligt....Man kan ikke tage renter for at låne folk penge, men ikke gi' nogen for at låne folks penge......
mrode Besvaret October 5, 2009 Rapporter Besvaret October 5, 2009 Det er jo ulovligt....Man kan ikke tage renter for at låne folk penge' date=' men ikke gi' nogen for at låne folks penge......[/quote'] Hvad ulovligt er der i det? Det har bankerne da præsteret i lang tid. Men derudover så giver de skam 1,4% p.a. i rente for overskydende skat og tager 7,4% p.a. for restskat (hvis renten fra lovforslagene holder).
ahmad.dk Besvaret October 5, 2009 Rapporter Besvaret October 5, 2009 Fra Børsen. http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/167166/ Fra næste år er det slut med attraktive vilkår, hvis man skylder eller har penge til gode i skat, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten. Det kommer til at koste danske skatteydere en regning på 275 mio. kr. om året de næste to år og derefter 285 mio. kr. om året, anslår Skatteministeriet. "Det er en af de stramninger, der skal finansiere skattelettelserne. Der bliver tale om rimeligt heftige renter, hvis man skylder i skat eller betaler skatten for sent," konstaterer Las Olsen, privatøkonom i Danske Bank. I dag er skattegæld op til 40.000 kr. gratis, hvis man betaler inden for et halvt år, men fremover kræver staten en rente, som i modsætning til de fleste andre renteudgifter end ikke er fradragsberettiget. Renten er variabel og bliver beregnet ud fra et gennemsnit af obligationsrenterne på børsen. Ifølge beregninger fra Danske Bank ville renten være 4,5 pct., hvis den skulle beregnes nu. Det svarer til en bankrente på 6,8 pct., da renten af skattegæld ikke udløser et fradrag. "Der skal betales renter for hver dag fra nytårsaften, hvor man ikke har betalt pengene, og man skal selv finde ud af, hvor meget man skylder i skat," siger Las Olsen. Det bliver endnu dyrere, hvis skattegælden først bliver betalt efter den 1. juli. I så fald opkræves den enten i andet halvår eller bliver lagt oven i skatten året efter. Det kan da godt betale sig lige at gennemgå sin økonomi inden årets udgang for at slippe for en eventuel strafrente, hvis man ser ud til at skulle betale restskat. Ja held og lykke med det, som om man ikke bor/arbejder i det land i verden hvor man betaler mest i skat. For ikke saa laenge siden saa laeste jeg en artikel om at Skat gaar glip af X-antal milliarderda de ikke kan inddrive skat/moms mm. pga for mange som er bukket under pga finanskrisen og dermed de hoeje skatter. Jeg vil lykoenske Skatteministeren for det lovforslag, og med de saa mange firmaer som vil kunne klare sig endnu bedre i laengden pga det nye forslag. Saa bliver der klemt lidt haardere paa smaa igangsaettere og deres virksomheders nosser. De rige klarer sig fint mens de fattige blive endnu fattigere. Peace
Rikke Rost Besvaret October 5, 2009 Rapporter Besvaret October 5, 2009 Hvis de bare betalte det de skyldte kostede det dem jo ingenting..... Så læs lige lorten af på de rigtige og ikke på gerningsmændene....
Basse Besvaret October 5, 2009 Rapporter Besvaret October 5, 2009 Det er ikke så svært at se om man skal betale eller ej - Ret Decembers skattekort til med årets faktisk udgifter, og vupti - så er du restskattefri. Eller også så lav beregningen på SKAT, og indtast alle dine faktiske oplysninger, så får du også af vide om du har betalt nok eller for lidt. Men nu er ændringen af renten på restskat nu ikke kun for at financierer skattelettelserne. Der har i flere år være diskutioner inden for "the firm", hvorfor SKAT skulle financierer folks lån, gennem skatten. Der er en hel del personer, som bevist hiver mere fradrag ud hver måned, for så at rette til på selvangivelsen og betale restskatten rentefrit. På den måde har de jo faktisk lånt penge rente og gebyrfrit hos SKAT, med andre ord hos alle os andre skatteydere også. Dette er ulovligt, men umuligt at komme til livs og bevise. Derfor vil en pålægning af renter gøre det meget mindre attraktivt at bruge SKAT som låneformidler. Dog vil det stadig være Danmarks nemeste sted at optage lån, hvis man er tilfreds med 7.4 %p.a. hehe. Det er billigere end et alm. forbrugslån :D Så når politikkerne siger det er pga skattelettelserne skal financieres, så ligger der altså mere i det. Men man kan ikke komme med en udtalelse som jeg, hvis man er politikker.
Rene Larsen Besvaret October 5, 2009 Rapporter Besvaret October 5, 2009 Det skulle også fra den kommende selvangivelse være slut med at kunne rette de fortrykte beløb - og derved måske kunne 'snyde' skattefar. Var det ikke noget med at 95% af alle rettelserne af de fortrykte beløb i dag er blevet rettet til forkerte beløb - og derved ekstra arbejde til SKAT.
ahmad.dk Besvaret October 5, 2009 Rapporter Besvaret October 5, 2009 Hvis de bare betalte det de skyldte kostede det dem jo ingenting..... Så læs lige lorten af på de rigtige og ikke på gerningsmændene.... Det er ikke noget med at laeslort af paa nogen. Kan godt hoere at du er en ansat uden ansvar for andet end din loen sidst paa maaneden. Proev lige at se konkurs tallene de sidste 2 aar. Hvorfor tror du at SELVESTE skat er maerket af de her svaere tider. Men at toere den af paa de som slaas for overlevelsen er da ret dumt. Vi ved alle at der ogsaa findes spekulanter i skat og skattelovgivning, platugler som skylder i skat her og der, men dem faar du ikke dine penge af FORDI du saetter renten op, de skylder jo millioner i forvejen og dem kan du engang inddrive. Men der er altsaa forretningsdrivende,igangsaettere, smaa firmaer, som SLAAS for at betale alles loen mens de proever at klare den ogsaa, saa kommer Hr. Kristian Jensen og presser dem endnu yderligere ved at laase dme i rente faelden! FLOT siger jeg bare!
Nils Besvaret October 6, 2009 Rapporter Besvaret October 6, 2009 Ahmad, nu er det altså ikke noget nyt for virksomheder, at de skal betale renter af deres gæld til det offentlige - almindeligvis mere end 6,8 procent, men med dit udgangspunkt kan du jo glæde dig over, at Skats post med uinddrivelig gæld er vokset til 18 milliarder. Det er altså 18 milliarder, der er ydet i skattelettelser til virksomheder, der ikke kan løbe rundt. Juhuuu. (not) Det jeg synes, er noget pis... eh principielt problematisk ved dether forslag er, at man skal betale renter af sin skat før den er fastsat. Der er ikke tale om renter af skattegæld, for man har ikke fået en regning endnu. Konsekvensen må være, at alle har ret til at få deres slutopgørelse 1. januar. På svensk har udtrykket "skatta" stadig også sin gammeldags betydning: At banke på døren midt om natten og forlange sølvtøjet, hestene og datteren udleveret, ellers bliver gården brændt ned. Dether forslag er beskatning classic: Man tager folks penge fordi man kan. Det skal man være forsigtig med i det land i verden, der har det højeste skattetryk, for pludselig en formiddag har skatteinddrivelsen mistet sin legitimitet.
Rikke Rost Besvaret October 6, 2009 Rapporter Besvaret October 6, 2009 Nu driver jeg rent faktisk mit eget firma..... ;) Så ro på inden du farer i flint. Det er ikke noget med at laeslort af paa nogen. Kan godt hoere at du er en ansat uden ansvar for andet end din loen sidst paa maaneden. Proev lige at se konkurs tallene de sidste 2 aar. Hvorfor tror du at SELVESTE skat er maerket af de her svaere tider. Men at toere den af paa de som slaas for overlevelsen er da ret dumt. Vi ved alle at der ogsaa findes spekulanter i skat og skattelovgivning, platugler som skylder i skat her og der, men dem faar du ikke dine penge af FORDI du saetter renten op, de skylder jo millioner i forvejen og dem kan du engang inddrive. Men der er altsaa forretningsdrivende,igangsaettere, smaa firmaer, som SLAAS for at betale alles loen mens de proever at klare den ogsaa, saa kommer Hr. Kristian Jensen og presser dem endnu yderligere ved at laase dme i rente faelden! FLOT siger jeg bare!
bananas Besvaret October 6, 2009 Rapporter Besvaret October 6, 2009 Det jeg synes, er noget pis... eh principielt problematisk ved dether forslag er, at man skal betale renter af sin skat før den er fastsat. Der er ikke tale om renter af skattegæld, for man har ikke fået en regning endnu. Konsekvensen må være, at alle har ret til at få deres slutopgørelse 1. januar. Præcis. Det er også min indvending. Hvis man har indtægter, renteudgifter eller andre fradrag i andre valutaer end i danske kroner, så er det pr. definition umuligt at udregne sin skat førend året er gået, fordi de kræver at man skal bruge en officiel gennemsnitskurs til valuta-omregningen, og denne kurs kendes først når året er gået. Det gælder faktisk for alle os grænsegængere. Jeg synes ganske vist at de nuværende regler er for lempelige - folk spekulerer i dem - men dette her er altså at gå for langt over i den anden grøft. Januar måned burde i det mindste være rentefri og de første 5000 burde også være fritaget.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu