Jump to content

Flytte dansk firmapension til Sverige og slip billigere i skat?

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa Er der nogen der ved om det er muligt at flytte sin firmapension til Sverige...... Som jeg har forstået det, bliver man kun beskattet med 25% i Sverige - når den engang skal udbetales......

Besvaret
Er der nogen der ved om det er muligt at flytte sin firmapension til Sverige...... Som jeg har forstået det, bliver man kun beskattet med 25% i Sverige - når den engang skal udbetales......
Vældig interessant ! - www.ditengland.dk/article.54.html ”Fra januar 2008 er det takket være krav fra EU blevet muligt også at oprette skattebegunstigede pensionsordninger i andre EU-lande, ligesom det nu er muligt skattefrit at overføre sin pensionskapital til et andet EU-land. Årsagen er kravene om kapitalens fri bevægelighed indenfor EU…”
Besvaret

Hov! Den har jeg ikke hørt om før - og kan ikke sige noget om, hvorvidt der er muligheder. Det lyder lidt for godt til at kunne være sandt. Hvad jeg dog kan sige foreløbigt er, at det hele vil handle om beskatningen. Nogen udenlandske ordninger kan måske være mere fleksible end de danske ordninger, men der er næppe det store at hente med hensyn til mere professionel forvaltning - og formenlig slet ingen ting at hente på lavere omkostninger - snarere tværtimod mht. omkostningerne. Under alle omstændigheder fatter meningmand ikke nok til at kunne gennemskue, hvad der er det bedste produkt. De danske ordninger er jo faktisk overordentligt fornuftige med hensyn til beskatning af indbetalingerne - der er jo ingen - man indsætter før skat midler (dog fratrukket AM-bidrag). Beskatningen undervejs på 15% af afkastet er ikke voldsomt slem. Hvis ikke man får fradrag i indkomstskatten for en udenlandsk ordning er der i hvert fald ingen fidus. Der hvor de danske ordninger er skattemæssigt dyre er på udbetalingen, hvor der trækkes dansk indkomstskat. Hvis det legalt kan lade sig gøre at flytte sin danske ordning til et sted, hvor der ikke trækkes dansk skat ved udbetaling eller førtidshævning er der ikke bare tale om et mindre skattehul, men om en ladeport af dimensioner.

Besvaret

Jeg ved ihvertfald - at de 15% du nævner - kaldet PAL skat - denne kan du bliver fritaget for hvis du bor i Sverige :-)

Den har jeg ikke hørt om før - og kan ikke sige noget om, hvorvidt der er muligheder. Det lyder lidt for godt til at kunne være sandt. Hvad jeg dog kan sige foreløbigt er, at det hele vil handle om beskatningen. Nogen udenlandske ordninger kan måske være mere fleksible end de danske ordninger, men der er næppe det store at hente med hensyn til mere professionel forvaltning - og formenlig slet ingen ting at hente på lavere omkostninger - snarere tværtimod mht. omkostningerne. Under alle omstændigheder fatter meningmand ikke nok til at kunne gennemskue, hvad der er det bedste produkt. De danske ordninger er jo faktisk overordentligt fornuftige med hensyn til beskatning af indbetalingerne - der er jo ingen - man indsætter før skat midler (dog fratrukket AM-bidrag). Beskatningen undervejs på 15% af afkastet er ikke voldsomt slem. Hvis ikke man får fradrag i indkomstskatten for en udenlandsk ordning er der i hvert fald ingen fidus. Der hvor de danske ordninger er skattemæssigt dyre er på udbetalingen, hvor der trækkes dansk indkomstskat. Hvis det legalt kan lade sig gøre at flytte sin danske ordning til et sted, hvor der ikke trækkes dansk skat ved udbetaling eller førtidshævning er der ikke bare tale om et mindre skattehul, men om en ladeport af dimensioner.
Besvaret
Som jeg har forstået det, bliver man kun beskattet med 25% i Sverige - når den engang skal udbetales......
Hvor har du det tal fra???? Er du sikker på at du ikke blander det sammen med svensk SINK skat for udenlandsk bosatte (dvs. folk som bor udenfor Sverige).??
Besvaret

Hej. skat har tidligere oplyst, at man kan flytte sin danske pension (rate og kapital) til en bank i Sverige. De forudsatte dog at de skulle godkende banken. Desværre slap energien op, så jeg fik ikke set på konsekvenserne - depot/skat etc. Jeg tillader mig at hægte mig på denne tråd, det lyder altså fedt, om man kunne slippe med svensk skat ve hævning, især for kapitalpension, hvor skatten er 40% mod 36% for ratepension (for fattigere pensionister som mig) Glæder mig til at høre mere. Thage

Besvaret
Jeg ved ihvertfald - at de 15% du nævner - kaldet PAL skat - denne kan du bliver fritaget for hvis du bor i Sverige :-)
Og hvordan er det lige man gør det ...?
Besvaret

/servicemeddelelse begin

Prøv at bruge søgefunktionen' date=' det er omtalt herinde tidligere.[/quote']"Søgefunktionen" er der (desværre) to af - lidt forvirrende, i know ;) Brug denne! (og ikke søgeboksen oppe i højre hjørne på denne side.) /servicemeddelelse end
Besvaret
Du kontakter Skattecenter Maribo og beder om at blive fritaget for at betale PAL-skat i Danmark. Prøv at bruge søgefunktionen' date=' det er omtalt herinde tidligere.[/quote'] Deadline 15. Januar...
Besvaret

Tvivler på at der er nogen huller Jeg fandt følgende link på Skat's hjemmeside, som basalt set giver svar: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=72949 Som jeg ser det kort fortalt - du kan godt flytte din pensionsordning til et andet EU-land, men kun såfremt at det modtagende institut er eller bliver godkendt af Skat - og kun såfremt at du indvilliger i at beskatningsretten ved udbetaling stadigvæk tilfalder Danmark. Se følgende: Ved underskrift på blanketten indvilliger du i at blive beskattet af udbetalinger fra pensionsordningen efter reglerne i pensionsbeskatningsloven. Du vil derfor blive beskattet af udbetalinger fra ordningen i det omfang, Danmark ville kunne have beskattet udbetalingen, hvis pensionsinstituttet havde haft hjemsted her i landet. Jeg kan ikke se den store fidus ved at flytte en ordning så.

Besvaret

Hvor står der d. 15 januar ? ringede til mit pensionselskab som mente at deadline var overskredet, men jeg kunne læse hos nordea at de mente at deadline er 17 januar. OG..... personen sagde ligeledes at deadline var når skat havde fået en mail med blanketten... ikke at pensionsselskabet havde fået papirne fra skat... men hun lød ikke helt sikker, nogen der er sikre?

Besvaret

Det som jeg synes er rigtig rigtig interessant, er beskatning ved udbetaling af kapitalpension. SKAT skriver: "Når du får en kapitalpension udbetalt, skal du betale en afgift og ikke en skat." Afgiften er 40 %. Hvordan var det nu lige, det var med udbetalingen af SP-opsparingen? SKAT snuppede en afgift, men da der ikke blev betalt skat til Danmark, syntes Skatteverket godt at de kunne opkræve indkomstskat. Og så var der pludselig ikke så meget tilbage. Er min frygt begrundet? I givet fald, kan man så ændre kapitalpensionen til en ratepension (hvor man betaler skat til Danmark af udbetalingerne), eller er der andre muligheder for at undgå at betale to gange?

Besvaret

Den danske kapitalpension er ifølge en SKatteverksmeddelelse fritaget for svensk beskatning http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2010/stallningstaganden2010/13147951210111.5.1a098b721295c544e1f800054980.html Såvidt jeg husker skal man have en pensionsordning i udlandet godkendt af SKAT, og den udenlandske pensionsforvalter skal være med på, at der skal trækkes dansk skat, når det hele kommer til udbetaling. Da man så ikke bliver stillet bedre (som jeg kan gennemskue det) rent beskatningsmæssigt, er der måske penge at hente i forrentningen af pengene, som man har stående. Men der er også svensk pensionsafkastskat, som skal betales af en svensk ordning (vil jeg tro). Så indkomstskatten er den samme, men den løbende beskatning af afkastet er hårdere. Det danske pensionsafkast på en dansk ordning skal såvidt jeg ved ikke beskattes i Sverige. Så det lyder ved første ørekast som en god idé, men at få en svensk forvalter med på ideen om at der skal trækkes, indberettes og indbetales dansk skat af udbetalingerne er nok en opgave i sig selv. Beskatningen er isoleret set det samme af udbetalingerne, men det løbende afkast bliver formentlig beskattet hårdere (min antagelse - ikke bekræftet). Men jeg hører gerne om initiativrige mennesker, der har en forstående pensionsforbindelse i Sverige. Det skal da udbredes til de hungrende masser, hvis der er kød og idé i det... Kapitalpension kan uden problemer laves om til en ratepension. Husk at begge lande kan beskatte pensionsudbetalinger fra 1. januar 2010 (eller var det 2009?), så man kommer samlet til at betale den højeste skat af de to landes skattetryk. Er den danske skat højst, ender det med dansk skat, og hvis den svenske skat er højst, betaler man dansk skat og skal så betale forskellen mellem dansk og svensk skat til Skatteverket.

Besvaret
Den danske kapitalpension er ifølge en SKatteverksmeddelelse fritaget for svensk beskatning
Det var beroligende. Så vil jeg ikke bekymre mig om at ændre min danske kapitalpension.
Besvaret
Den danske kapitalpension er ifølge en SKatteverksmeddelelse fritaget for svensk beskatning http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2010/stallningstaganden2010/13147951210111.5.1a098b721295c544e1f800054980.html
Men hvad med skatten af pensionsafkastet i alle de år der går inden pensionen kommer til udbetaling? Hvis man melder PAL skat fra, så må man da i det mindste undersøge om der skal betales skat af afkastet i Sverige!
Besvaret
I det brev jeg modtog fra pensionsrådgiveren...
Det er jo helt vildt, det i har gang i. At melde PAL skatten fra, uden at vide hvordan skatteverket forholder sig til dette spørgsmål, virker ansvarspådragene! Hvis man ikke har overblik over hvordan beskatningen af afkast på pensioner er i Sverige, så skal man sgu ikke melde sin PAL skattebetaling fra i Danmark. Gør man det alligevel, så handler man i ond tro, og det med en stor fed streg under.
Besvaret
Det er jo helt vildt, det i har gang i. At melde PAL skatten fra, uden at vide hvordan skatteverket forholder sig til dette spørgsmål, virker ansvarspådragene! Hvis man ikke har overblik over hvordan beskatningen af afkast på pensioner er i Sverige, så skal man sgu ikke melde sin PAL skattebetaling fra i Danmark. Gør man det alligevel, så handler man i ond tro, og det med en stor fed streg under.
Hvad ved du præcist om mine forhold?? Det er jo helt vildt, det du har gang i :rolleye:
Besvaret
Hvad ved du præcist om mine forhold?? Det er jo helt vildt, det du har gang i :rolleye:
Jeg ved ikke en dyt om dine forhold! Jeg skrev heller ikke "du" i teksten men "i" - så tag en slapper. Men når du nu bringer dine egne forhold på banen. Hvordan betaler du skat af dit pensionsafkast i Sverige, hvis du melder PAL skatten fra i Danmark? Kan du svare på det uden at rulle med øjnene? :D
Besvaret
Så undlad at citere mig !
Du skulle læse hvad jeg skrev i stedet for at tage sådan på vej. :laugh: Til jer andre der læser med, så er det direkte tåbeligt at melde PAL skatten fra, hvis man ikke har styr på de svenske regler omkring beskatning af pensionsafkast.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...