Jump to content

arbejdsgiver betalt brobizz

Recommended Posts

Skrevet

Hvis jeg går ned i løn, og får min arbejdsgiver til at betale en brobizz er der så nogen begrænsninger eller noget jeg skal dokumentere overfor skattevæsenet? Så vidt jeg kan se er dette jo skattefrit! Jeg håber jo på at jeg så kan bruge brobizzen til min arbejdskørsel, samt bruge de overskydende "klip" til et par smutture til fædrelandet... lyder det muligt? På forhånd tak

• Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Er du sikker på at de "resterende" klip er skattepligtige mener at jeg i en tidlige email korrespondace med skat-øresund har fået at vide at det var op til arbejdsgiver om disse måtte bruges privat - email'en er jeg selvfølgeligt kommet til at slette efterfølgende :-) Så ovenstående er kun noget jeg mener at kunne huske.

Besvaret

Det er givetvis op til arbejdsgiveren om du (også) må anvende brobizz'en til ren privat brug. Men som med alt andet i Danmark - er jeg 99% sikker på, at hvis du får noget af din arbejdsgiver som du anvender privat - skal du beskattes af værdien. Jeg spurgte for et par år siden - da vi boede i DK - skattevæsenet omkring reglerne hvis man får betalt bro/vejafgift osv som del af firmabilsordning. Det er også der således at fri bro/vejafgift skal man betale skat af udover skat af firmabilen. Klippene er selvsagt kun skattepligtige, hvis du anvender dem privat. Hvis du bare lader dem være ubrugte er de ikke.

Besvaret

Skatteministeren: "Endelig fastslår Ligningsrådet, at medarbejdernes sporadiske anvendelse af periodekortet til anden privat kørsel ikke vil medføre beskatning, med mindre kortet bliver brugt i et så væsentligt omfang, at der er tale om et sparet privatforbrug." hmm

Besvaret
Det er givetvis op til arbejdsgiveren om du (også) må anvende brobizz'en til ren privat brug. Men som med alt andet i Danmark - er jeg 99% sikker på, at hvis du får noget af din arbejdsgiver som du anvender privat - skal du beskattes af værdien. Jeg spurgte for et par år siden - da vi boede i DK - skattevæsenet omkring reglerne hvis man får betalt bro/vejafgift osv som del af firmabilsordning. Det er også der således at fri bro/vejafgift skal man betale skat af udover skat af firmabilen. Klippene er selvsagt kun skattepligtige, hvis du anvender dem privat. Hvis du bare lader dem være ubrugte er de ikke.
Tak for svaret. Betyder det så at hvis jeg kører 22 ture frem og tilbage (2x22) og har 3x2 ture tilbage som jeg bruger privat, at jeg så beskattes af de 3x2 ture? Jeg kunne jo frygte at jeg så vill blive beskattet af 25x2 ture, hvilket jo ville være en del penge. Hvis jeg kun beskattes af 3x2 ture, hvad ville det så koste mig netto? Jeg er lidt lost, og påskønner virkeligt alle svar På forhånd tak Carsten
Besvaret
Skatteministeren: "Endelig fastslår Ligningsrådet, at medarbejdernes sporadiske anvendelse af periodekortet til anden privat kørsel ikke vil medføre beskatning, med mindre kortet bliver brugt i et så væsentligt omfang, at der er tale om et sparet privatforbrug." hmm
Hej Nils Den er jo kanon, hvor har du fundet den? Tror du det er noget man kan regne med? Mvh Carsten
Besvaret

Det er fra den SKAT-tekst, som der blev linket til før. Der er vel så ingen grund til at slå knuder på sig selv for at betale skat af privat kørsel. Det må være SKAT, der skal afgøre, om ens private anvendelse er inde i området for det usporadiske.

Besvaret
Styrelsen har herved lagt vægt på, * at nedsættelsen af kontantlønnen får generel virkning, herunder i forhold til pensionsbidrag, feriepenge, overtidsbetaling mv.,
Er det ikke noget med, at Skatteministeriet har ændret praksis for nyligt, så modregning i lønnen ikke længere har indflydelse på pensionsbidrag og feriepenge? Kan sikkert finde det et eller andet sted, men det kan jo være der er nogen der kan huske det fra nyhederne.
Besvaret
Er det ikke noget med' date=' at Skatteministeriet har ændret praksis for nyligt, så modregning i lønnen ikke længere har indflydelse på pensionsbidrag og feriepenge? Kan sikkert finde det et eller andet sted, men det kan jo være der er nogen der kan huske det fra nyhederne.[/quote'] Det hørte jeg også i radioen for nogle måneder siden og tænkte: Hvorfor kan arbejdsgiveren ikke bare gøre det ensidigt? :)
  • 1 month later...
Besvaret
Er det ikke noget med' date=' at Skatteministeriet har ændret praksis for nyligt, så modregning i lønnen ikke længere har indflydelse på pensionsbidrag og feriepenge? Kan sikkert finde det et eller andet sted, men det kan jo være der er nogen der kan huske det fra nyhederne.[/quote'] Nu har jeg søgt på www.skat.dk og jeg kan simpelthen ikke finde det nogen steder. Jeg er pt. ved at skrive en mail til min chef for at spørge om jeg kan få arbejdsgiverbetalt brobizz, så den ville jo være god at have i baghånden :)
Besvaret
Nu har jeg søgt på www.skat.dk og jeg kan simpelthen ikke finde det nogen steder. Jeg er pt. ved at skrive en mail til min chef for at spørge om jeg kan få arbejdsgiverbetalt brobizz' date= så den ville jo være god at have i baghånden :)
Jo, det er rigtigt at Skatteministeriet har ændret praksis. Det gælder alle lønpakker hvor man går ned i bruttoløn. Jeg har tidligere vedhæftet et pdf dokument, en artikel fra Børsen der beskriver ændringen. Men jeg gider ikke lige bruge tid på at finde tråden. Alternativt så har jeg den liggende et sted på en pc... hvis jeg skal bruge tid på at finde den så skriv lige igen.
Besvaret
Jo, det er rigtigt at Skatteministeriet har ændret praksis. Det gælder alle lønpakker hvor man går ned i bruttoløn. Jeg har tidligere vedhæftet et pdf dokument, en artikel fra Børsen der beskriver ændringen. Men jeg gider ikke lige bruge tid på at finde tråden. Alternativt så har jeg den liggende et sted på en pc... hvis jeg skal bruge tid på at finde den så skriv lige igen.
Er det mon denne du tænker på: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=2192&highlight=b%F8rsen#post45749
  • 1 month later...
Besvaret

Nu skal jeg til at have arbejdsgiveren til at betale for min brobizz mod en tilsvarende nedgang i min løn. Jeg vil jo helst ikke snyde mig selv! Så det beløb, jeg reelt set skal gå ned i løn er det det fulde brobizz beløb på 2590,- eller er det beløbet minus moms. Firmaet er jo momsregisteret.

Besvaret
Nu skal jeg til at have arbejdsgiveren til at betale for min brobizz mod en tilsvarende nedgang i min løn. Jeg vil jo helst ikke snyde mig selv! Så det beløb' date=' jeg reelt set skal gå ned i løn er det det fulde brobizz beløb på 2590,- eller er det beløbet minus moms. Firmaet er jo momsregisteret.[/quote'] Uden at være helt skråsikker, så mener jeg det er inkl. moms. Generelt kan man ikke fratrække moms på personalegoder.
Besvaret
Uden at være helt skråsikker' date=' så mener jeg det er inkl. moms. Generelt kan man ikke fratrække moms på personalegoder.[/quote'] Der står i det link til SKAT.dk som Rene Larsen har lagt her følgende: "Bruttoløntræk-modellen ønskes anvendt. Medarbejdernes bruttoløn skal reduceres fremadrettet samtidig med, at medarbejderen får stillet et BroBizz Pendler-abonnement til rådighed. Den nye lønaftale medfører en reduktion af den kontante løn med et beløb, der svarer til arbejdsgiverens faktiske udgift til et BroBizz Pendler-abonnement." Den faktiske udgift tolker jeg da som værende eksklusive moms eller???
Besvaret
Der står i det link til SKAT.dk som Rene Larsen har lagt her følgende: "Bruttoløntræk-modellen ønskes anvendt. Medarbejdernes bruttoløn skal reduceres fremadrettet samtidig med, at medarbejderen får stillet et BroBizz Pendler-abonnement til rådighed. Den nye lønaftale medfører en reduktion af den kontante løn med et beløb, der svarer til arbejdsgiverens faktiske udgift til et BroBizz Pendler-abonnement." Den faktiske udgift tolker jeg da som værende eksklusive moms eller???
Yeps.. men man må ikke trække moms fra på personalegoder. Det er imod det 6. momsdirektiv og der findes kun meget få undtagelser til dette (og jeg kan ikke se brobizzer skulle høre under dette). Det er jo sådan, at selvom en virksomhed er momspligtig, så kan der kun fradrages moms på omkostninger der kan henføres til den momspligtige aktivitet. Det kan ikke henføres til en momspligtig aktivitet at du får betalt en brobizz. Jeg vil umådeligt gerne tage fejl, men jeg er rimelig sikker (dog uden at have helt håndfast dokumentation, da momsloven ikke er min stærke side). Mht. "Den faktiske udgift", så tolker jeg det som at der skal reguleres hvis det bliver dyrere end det man får trukket hver måned. Denne regulering kan dog nøjes med at ske en gang om året og kun fremadrettet, da virksomheden skal bære risikoen.
Besvaret

Jaja, det skal da ikke være for nemt. Så er det åbenbart kun, hvis man arbejder i den finansielle sektor, at man kan snakke om at prisen er 25% lavere. Finansielle virksomheder betaler ikke moms af de "varer" de sælger (fordi man fx. ikke kan lægge moms på en rentemarginal). Dog skal de betale moms af de fysiske varer de køber. Men i stedet for moms på deres salg af varer skal de betale 25% i lønsumsafgift af al udbetalt løn. Så hvis man går 1000 kr. ned i løn før skat sparer arbejdsgiveren 1250 kroner.

Besvaret
Jaja, det skal da ikke være for nemt. Så er det åbenbart kun, hvis man arbejder i den finansielle sektor, at man kan snakke om at prisen er 25% lavere. Finansielle virksomheder betaler ikke moms af de "varer" de sælger (fordi man fx. ikke kan lægge moms på en rentemarginal). Dog skal de betale moms af de fysiske varer de køber. Men i stedet for moms på deres salg af varer skal de betale 25% i lønsumsafgift af al udbetalt løn. Så hvis man går 1000 kr. ned i løn før skat sparer arbejdsgiveren 1250 kroner.
Aah.. det er vist ikke helt rigtigt.. Lønsumsafgiften for finansielle virksomheder er omfattet af lønsumsafgiftsloven § 4, stk. 2, nr. 1 (metode 2). Dvs. lønsumssatsen er: 5,08 pct. af den del af afgiftsgrundlaget, der udgøres af virksomhedens lønsum med tillæg af 4,50 pct. af 90 pct. af lønsummen, jf. § 5, stk. 2. Omregnet udgør afgiftssatsen 9,13 pct. af lønsummen. Men den finansielle sektor er en indviklet sag, specielt fordi de har primært ikke-momspligtig aktiviteter, men dog stadig en ikke-ubetydelig momspligtig aktivitet. Hvis man synes dette er interessant, så kan man læse mere i Lønsumsafgiftsvejledningen 2006-2 :rolleye:
Besvaret

eksempel - medarbejder bredbånd jeg har før haft medarbejderbredbånd, og i min lønnedgang havde min arbejdsplads bevidst undladt at betale for momsen, så jeg fik dejligt billigt bredbånd. Det er vel og mærke en børsnoteret virksomhed, så de burde jo kende reglerne, men man kan jo tage fejl :p

Besvaret
jeg har før haft medarbejderbredbånd, og i min lønnedgang havde min arbejdsplads bevidst undladt at betale for momsen, så jeg fik dejligt billigt bredbånd. Det er vel og mærke en børsnoteret virksomhed, så de burde jo kende reglerne, men man kan jo tage fejl :p
Medarbejderbredbånd er en helt anden sag.. argumentationen ligger jo i at du har det fordi du kan arbejde hjemmefra.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...