bananas Skrevet March 17, 2006 Rapporter Skrevet March 17, 2006 Sagen er den at når jeg engang har fået solgt min danske lejlighed, og de i løbet af nogen måneder har snøvlet sig færdige på tinglysningkontoret skal jeg til at overføre overskuddet til svenske kroner. Det løber op i et syv-cifret beløb, så det kan betale sig at kigge sig rigtig godt for. Det er jo en klassisk forbrugerfælde at bankerne tilbyder at overføre "gebyr-frit" hvorefter man bliver butt-fucked på kursen. Er der nogen, som har erfaringer med hvilker kurser de bliver veklset om til i de forskellige banker - eller rettere sagt hvilken forskel i kurs der er mellem veksle-kursen og fx nationalbankens middelkurs eller lign. Jeg har prøvet at spørge min (foreløbige) svenske gimpe-rådgiver i Nordea, om hvilke "spreads" man kommer til at betale, men hun fatter simpelthen ikke hvad jeg spørger om, og siger bare at hun jo ikke kan garantere kursen for den svinger hele tiden:rolleye:
Homer Besvaret March 17, 2006 Rapporter Besvaret March 17, 2006 Vi veksler et fast beløb hver måned via Nordea - sidst var den 28. feb., og Nationalsbankens "officielle" kurs for SEK/DKK den dag var 0,7896 - banken vekslede til kurs 0,7916.. Så en lille margin til banken...
Guest Trine Besvaret March 17, 2006 Rapporter Besvaret March 17, 2006 Altså... hvis nu du havde været ansat i en "rigtig" bank, kunne du jo overføre til nationalbankens middelkurs.:) som jeg:rolleyes: Anyway, prøv at søge i gamle tråde, mener der var en der fandt en anden smart løsning gennem et bureau og ikke en bank.
bananas Besvaret March 17, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 17, 2006 Altså... hvis nu du havde været ansat i en "rigtig" bank' date=' kunne du jo overføre til nationalbankens middelkurs.:) som jeg:rolleyes: [/quote'] Så have jeg nok slet ikke haft nogen penge at overføre i første omgang :D Havde sgu søgt - på både "Valuta" og "veksling", men der kom ikke rigtig noget frem. Nu da jeg kom hjem, fandt jeg denne her ved at skrive "overførsel": http://www.debat.sunddebat.com/showthread.php?t=2740&highlight=overf%F8rsel - er det den du mener? Tror forøvrigt jeg skal undersøge den der.
janlunde Besvaret March 18, 2006 Rapporter Besvaret March 18, 2006 Ja Nordnet er genialt til at overføre større beløb i hele Norden. Jeg bruger den sågar til almindelig løn hver eneste måned i Norge, da det er den billigste måde man kan overføre penge på mellem banker i Norden!...:th2: Og ja nogle synes det er lidt omstændeligt, det synes jeg faktisk ikke. Tværtimod er det en god måde at holde sig ajour med kursen.
Guest carspar Besvaret March 18, 2006 Rapporter Besvaret March 18, 2006 Tag og spörg flere banker og få tilbud fra dem på hvor mange svenske kroner du får ud ad de danske du vil veksle. Dem der giver flest svenske kroner kan få ordren. En af dem burde nok väre www.forex.se de er de fremträdende i sverige. Men pröv flere danske banker ligeledes.
bananas Besvaret March 26, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 26, 2006 Tak for gode råd - er nu ved at oprette et Nordnet depot.
Okroner Besvaret March 27, 2006 Rapporter Besvaret March 27, 2006 Nordnet - er ikke gratis Nordnet er uden tvivl billig men ikke gratis se tekst fra deres prisliste Valutaspreaden uanset mellem hvilke valutaer man veksler er 0,15%. D.v.s. at der mellem købs og salgskursen er en forskel på 0,15%, hvilket indebærer at købskursen respektive salgskursen afviger med 0,075% fra den middelkurs som er gældende på det internationale valutamarked ved vekslingstidspunktet
janlunde Besvaret March 27, 2006 Rapporter Besvaret March 27, 2006 Nordnet er uden tvivl billig men ikke gratis se tekst fra deres prisliste Valutaspreaden uanset mellem hvilke valutaer man veksler er 0,15%. D.v.s. at der mellem købs og salgskursen er en forskel på 0,15%, hvilket indebærer at købskursen respektive salgskursen afviger med 0,075% fra den middelkurs som er gældende på det internationale valutamarked ved vekslingstidspunktet 0-kroner: Kan man veksle billigere andre steder? Om man kan det så må du gerne lige sende en besked! :th2:
bananas Besvaret March 27, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 27, 2006 0,075% også kaldet 7,5 basispoint er da væsentligt bedre end Nordea og de fleste andre banker som tager 0,20% = 20 basispoint + en 130-150 kroner i gebyr. Bæster:fight: De sparede 12,5 basispoint bliver jo til 1250 kroner pr. million - det er sgu da en meget god efter skat timeløn for lidt ekstra papirarbejde:)
Okroner Besvaret March 27, 2006 Rapporter Besvaret March 27, 2006 Nordnet er billig - men ikke gratis Hej Igen Jeg tror ikke jeg helt forstår jeres regnestykker. Basisbank veksler til Nationalbankens gennemsnitskurs på transaktionsdagen. Til gengæld kræver de et gebyr på mellem 25 og 150 kr. Sidstnævnte ved ekspresoverførsler. Ved så store overførsler kan det ikke betale sig at lave en overførsel via Nordnet... Uden at vide det tror jeg mange banker har samme system undtagen i hvertfald Skandiabank som kræver et tillæg på 0,5%. Skandiabank kræver dog ikke gebyr. Mvh. Ole Kristensen
bananas Besvaret March 27, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 27, 2006 Jeg tror ikke jeg helt forstår jeres regnestykker. Basisbank veksler til Nationalbankens gennemsnitskurs på transaktionsdagen. Til gengæld kræver de et gebyr på mellem 25 og 150 kr. Sidstnævnte ved ekspresoverførsler. Hvem har sagt at Basisbank overfører til nationalbankens middelkurs - det får jeg i hvert fald ikke. Det forholder sig sådan at jeg selv er kunde i Basisbank, og har vekslet nogen beløb gennem de sidste 2 måneder - med betragteligt færre cifre, men dog ikke helt små. Der fik jeg IKKE Nationalbankens middelkurs kan jeg afsløre - det ser således ud: Dato Nat-Bank Basisbank Tillæg 10/02/2006 80.59 80.77 0.223% 22/03/2006 79.58 79.75 0.214% Over 20 basispoint i begge tilfælde. Jeg bad i begge tilfæde om det de kaldte for "Noteringskurs" - der er vist heller ikke andre muligheder. Med hensyn til gebyret er det rigtigt at Basisbank selv tager et gebyr på hhv. Økonomi 25 kr (3 dage) Almindelig 35 kr (2 dage) Ekspress 150 kr +1 promille (1 dag) Men DERTIL kommer så gebyret i den udenlandske modtager bank på 100 kr.
Rene Larsen Besvaret March 27, 2006 Rapporter Besvaret March 27, 2006 Basisbank veksler til den kurs som gælder for "Betaling til udlandet" Se evt. Valuta kurser hos Danskebank
Okroner Besvaret March 28, 2006 Rapporter Besvaret March 28, 2006 Måske fylder Basisbank mig bare med ... For en god ordens skyld har jeg spurgt Basisbank Her er Deres svar: Emne Re: Overførsel til Sverige/udlandet Besked Hej Ole Tak for din mail. Overførslen sker til nationalbankens gennemsnitskurs på transaktionadagen. Venlig hilsen Damir Hamzic basisbank.dk
Xenius Besvaret April 6, 2006 Rapporter Besvaret April 6, 2006 bananas, Lige en indskudt sætning, nu hvor jeg så du ville sælge din danske lejlighed: Husk at gøre det i den rigtige rækkefølge, da du ellers skal betale skat til Sverige af fortjenesten: Rækkefølgen er "sælg lejligheden før du melder flytning". Det er datoen på salgskontrakten der er gældende! Der er et par tråde herinde du lige kan søge på, for videre uddybning.
bananas Besvaret April 6, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 6, 2006 bananas, Lige en indskudt sætning, nu hvor jeg så du ville sælge din danske lejlighed: Husk at gøre det i den rigtige rækkefølge, da du ellers skal betale skat til Sverige af fortjenesten: Rækkefølgen er "sælg lejligheden før du melder flytning". Det er datoen på salgskontrakten der er gældende! Der er et par tråde herinde du lige kan søge på, for videre uddybning. Tak - altid bedre at advare en gang for meget end for lidt:th2: Har været opmærksom på problemstillingen hele vejen igennem. Ellers var jeg faktisk allerede flyttet nu - betaler her fra første april en hyresrätt på Västra Hamnen, som p.t. står tom på grund af disse åndsvage skatteregler. Flytter så snart, der er en køber, som har skrevet under. Det må vel egentlig kaldes et selvmål af grådige skattemyndigheder - de går jo glip af kommuneskat af min lønindtægt så længe. Og jeg fornemmer at jeg er meget langt fra at være den eneste i denne situation.
Nif Besvaret April 9, 2006 Rapporter Besvaret April 9, 2006 Nå fandt du ud af hvor det var billigst? Hvis man går ind i en dansk Forex kan de måske klare det? Ved det ikke, men står selv og skal overfører nogle penge i morgen og har slet ikke skænket det en tanke at det nok koster for meget at lade min alm. bank overføre det?
bananas Besvaret April 9, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 9, 2006 Hvis du skal overføre pengene lige i morgen bliver du nok nødt til at bruge din egen bank for det tager lidt tid at blive oprettet et nyt sted Men efter at være blevet vanrøgtet af Nordea er jeg begyndt at se mig lidt om - Har fundet ud af følgende: NB: 1 Basispoint = 0,01% SEB (Skandinaviska Enskilda Banken) Sundspendlerkonto - kan overføre uden gebyr en gang om måneden (fast dato, som man selv bestemmer) beløb kan dog varieres på lidt sindrig vis via 2 konti. Der overføres til Nationalbankens middelkurs +/- 15 øre på DKK/SEK - dette svarer ca. til 18,75 basispoint i kursskæring = 18,75 kr. pr. 10.000 kr. der overføres. FSB (FöreningsSparbanken) Sundspendlerkonto - man får 15 gebyrfrie overførsler pr. år. som man helt selv bestemmer hvornår og hvor meget. Der overføres til deres "chekkurs", som kan ses inde på www.FSB.SE. Da jeg tjekkede var der en forskel mellem køb og salg på 60 øre på SEK/DKK (bemærk invers kurs) . Dette svarede ca. til 23,90 basispoint i kursskæring. Nordea Man skulle efter sigende kunne få en gebyrfri overførsel om måneden. Jeg har stadig ikke fundet ud af til hvilken kurs - at dømme ud fra andre indlæg herinde er det 20 øre i kursskæring = 25 basispoint i kursskæring. Hvis man overfører over 3 mio. skal man dog aftale en kurs med deres Markets afdeling. www.Nordnet.dk (og www.nordnet.se) Først skal det lige bemærkes at dette er en internet aktie-broker og ikke en bank. Men generelt kan man inde i deres systemer veksle mellem 6 forskellige valutaer med et kursspread på kun 7,5 basispoint fra middelkursen. De stiller selv løbende kurser flere gange om dagen. Når man oprettes får man automatisk tildelt 6 valutakonti (DKK, SEK, NOK, EUR, USD og CAD). Det er meningen at man selv skal sørge for at veksle om, når man handler udenlandske aktier, så man kan veksle helt frit (til 7,5 bp selvfølgelig ;-)). Jeg har fået oprettet et depot hos dem. Har som en test indsat 1000 danske kroner og har fået dem til at veksle dem om til SEK - fungerede upåklageligt. Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg får de 1245,76 SEK ud af depotet og over på min svenske konto. Se meget lovende ud, og virker som klart det billigste - men om jeg gider at bruge dem ved hver eneste månedsløn er måske mere tvivlsomt. Ser dog også gode ud som online broker-selskab.
Nif Besvaret April 10, 2006 Rapporter Besvaret April 10, 2006 Lyder bare besværligt alt det. Så klarede den i Forex. En besparelse på omkring 6000sek i forhold til min bank som siger det var det billigste de kunne selvom jeg havde sagt hvad jeg fik af beløb i Forex. Men jeg kunne have spare mere ved at gøre alt muligt. Men det her syntes jeg var nemmere.
Thomas Besvaret April 10, 2006 Rapporter Besvaret April 10, 2006 Lyder bare besværligt alt det. Så klarede den i Forex. En besparelse på omkring 6000sek i forhold til min bank som siger det var det billigste de kunne selvom jeg havde sagt hvad jeg fik af beløb i Forex. Men jeg kunne have spare mere ved at gøre alt muligt. Men det her syntes jeg var nemmere. Var det svenske til danske eller hvad, for kan sq heller ikke finde ud af hvor man får mest for sine svenske dadler!
bananas Besvaret April 10, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 10, 2006 Lyder bare besværligt alt det. Så klarede den i Forex. En besparelse på omkring 6000sek i forhold til min bank som siger det var det billigste de kunne selvom jeg havde sagt hvad jeg fik af beløb i Forex. Men jeg kunne have spare mere ved at gøre alt muligt. Men det her syntes jeg var nemmere. 6000 sparet! Det kan ikke have været småpenge eller også er din bank nogen slemme røvere med slips. Hvor meget kostede Forex så i procent eller basispoint?. Jeg kom ikke videre end til at læse på deres hjemmeside, og der kunne jeg ikke finde andet end 1% = 100 basispoint - men det var vist for kontanter.
Nif Besvaret April 11, 2006 Rapporter Besvaret April 11, 2006 uuuha... Sådan noget går jeg ikke op i hihi Gik bare ned og sagde jeg skulle væksle kontant og beløbets størrelse var lige meget for dem. Problemet blev bare at de kun har en ½mill liggende, så det skulle bestilles. Det havd jeg ikke lige planlagt, men det var det værd i besparelse. Så den blev klaret i dag i stedet for igår. Det med basispoint og lign er ikke lige mig
hsahirf Besvaret April 11, 2006 Rapporter Besvaret April 11, 2006 Hos skandiabanken kan man med konto på begge sider af sundet overføre "gebyrfrit" jeg har overført et par gange til følgende kurser (med nationalbankens spotkurser, som var det eneste jeg kunne finde historisk, i parantes) 0,8040 (0,7912) 0,8060 (0,7957) 0,7990 (0,7896) Jeg er ikke heelt med på det med de der basispoints, men jeg er oftest helt oppe på at betale over 1 DKR mere pr. 100 SEK (=1,25 DKR pr 100 DKR = rigtig meget pr mill), det er da vist ret dyrt omregnet til basispoints, hva? Kan det passe at det svarer til 125 bp???? Kan den "spotpris" som man kan finde historik på her http://nationalbanken.dk/DNDK/statistik.nsf/side/FT_Valutakurser!OpenDocument sammenlignes med den middelkurs, der sammenlignes med i andre indlæg i denne tråd?
bananas Besvaret April 11, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 11, 2006 Undskyld for at jeg har angivet tingene i basispoint - jeg er åbenbart lidt af en fagidiot. Her kommer en lille tabel 1 basispoint = 0,01% 10 basispoint = 0,1% 100 basispoint = 1% 1000 basispoint = 10% 10000 basispoint = 100% Jeg er ikke heelt med på det med de der basispoints' date=' men jeg er oftest helt oppe på at betale over 1 DKR mere pr. 100 SEK (=1,25 DKR pr 100 DKR = rigtig meget pr mill), det er da vist ret dyrt omregnet til basispoints, hva? Kan det passe at det svarer til 125 bp???? [/quote'] Ja - og det er noget nær røveri ved højlys dag at overføre en million kroner til den kurs! Det vil koste 12.500 kr. pr million. Og bankens modydelse er at en medarbejder et sted i systemet skal arbejde en 5-10 minutter. Men hvis det er mindre beløb hjælper det dog en del, at det er gebyrfrit. ja Valuta er lidt besværligt fordi valuta ikke handles over en børs indenfor en bestemt åbningstid, ligesom aktier og obligationer - derimod handles det døgnet rundt verden over. Derfor er der ikke nogen central børs eller myndighed, som kan give en officiel "lukkekurs" eller "gennemsnit af alle handler" kurs. Der er dog nogen forskellige centralbanker (i.e. nationalbanker) eller lign, som prøver at lave nogen officielle kurser hver dag på en eller anden måde - metoden varierer fra land til land hvorfor kursen også gør det. Men faktum er at en bank ikke selv kan handle til nationalbankens middelkurs så derfor er de ikke meget for at give nogen garantier for at man kan handle til den (her ses bort fra evt. medarbejderordninger).
Thomas Besvaret April 11, 2006 Rapporter Besvaret April 11, 2006 Undskyld for at jeg har angivet tingene i basispoint - jeg er åbenbart lidt af en fagidiot. Her kommer en lille tabel 1 basispoint = 0,01% 10 basispoint = 0,1% 100 basispoint = 1% 1000 basispoint = 10% 10000 basispoint = 100% Ja - og det er noget nær røveri ved højlys dag at overføre en million kroner til den kurs! Det vil koste 12.500 kr. pr million. Og bankens modydelse er at en medarbejder et sted i systemet skal arbejde en 5-10 minutter. Men hvis det er mindre beløb hjælper det dog en del, at det er gebyrfrit. ja Valuta er lidt besværligt fordi valuta ikke handles over en børs indenfor en bestemt åbningstid, ligesom aktier og obligationer - derimod handles det døgnet rundt verden over. Derfor er der ikke nogen central børs eller myndighed, som kan give en officiel "lukkekurs" eller "gennemsnit af alle handler" kurs. Der er dog nogen forskellige centralbanker (i.e. nationalbanker) eller lign, som prøver at lave nogen officielle kurser hver dag på en eller anden måde - metoden varierer fra land til land hvorfor kursen også gør det. Men faktum er at en bank ikke selv kan handle til nationalbankens middelkurs så derfor er de ikke meget for at give nogen garantier for at man kan handle til den (her ses bort fra evt. medarbejderordninger). Så hvor vil du anbefale at man vexler svenske penge til danske, når det drejer sig om ca. 200000?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu