Humle Skrevet June 28, 2006 Rapporter Skrevet June 28, 2006 2006-06-28: Olof Sandström Skruvade höghuset Turning Torso i Malmö kan snart få en spektakulär konkurrent. HSB Malmös förre vd vill bygga ett nytt landmärke som kan bli 220 meter högt. En 180 meters glasobelisk à la Sergels Torg i Stockholm. Eller en 220 meter hög byggnad med balkonger som vingar i toppen. När Malmö nu åter ska få ett uppseendeväckande höghus har arkitekterna inte sparat på krutet. På tisdagen presenterades de 4 bidragen i tävlingen om utformningen av husen till Malmöstadsdelen Hyllievång, nära Öresundsbrons fäste. Bakom projektet står förre HSB-vd:n Greg Dingizian, som numera är styrelseordförande för byggherren Annehem. "Det nya komplexet blir ännu ett landmärke för Malmö", säger Greg Dingizian i en kommentar. Som DI tidigare rapporterat väntas projektet gå lös på uppemot 4 miljarder kronor. Byggstarten är planerad till år 2008 och arbetet väntas pågå i två år. Tanken är att utveckla området lagom till det att Malmös nya citytunnel för tågtrafik står klar 2011. Mest spektakulärt är det så kallade torghuset, som ska sticka ut, eller snarare upp, och synas även från Köpenhamn. Glas är populärt och bildar fasad i 3 av de 4 förslagen. Norska Snöhetta leker med färg och form och har skapat ett grönt glashus som kränger sig mot himlen. Svenska White har i stället valt en lösning med flera, mindre torn som tillsammans bildar en jättelik kungakrona. Förutom höghuset ska komplexet bestå av ett lägre stationshus på cirka 10.000 kvadratmeter. Både butiker, kontor och bostäder ska inrymmas i de två husen. Tre av bidragen kommer från nordiska arkitektbyråer, medan det fjärde är ritat hos österrikiska Coop Himmelb(l)au. Det vinnande förslaget presenteras den 21 augusti.
Gio Besvaret June 28, 2006 Rapporter Besvaret June 28, 2006 Förslag 4. Arkitekt: COOP Himmelb(l)au, Österrike. Höjd: 220 meter. Fasad: Inte bestämt. Antal lägenheter: 380¿420. Specialitet: Vingliknande balkonger i toppen. De ska ligga i en riktning där de skyddas som mest för vinden och fungera som terrasser Förslag 3. Arkitekt: Snöhetta A/S, Norge. Höjd: 180-200 meter. Fasad: Glas. Antal lägenheter: Cirka 400. Specialitet: Utsvangt i toppen. Den gröna sidan ska vara vänd mot söder och ha terrasser med öppningsbara rutor. Förslag 1. Arkitekt: White Arkitekter AB, Sverige. Höjd: 90 meter. Fasad: Glas. Antal lägenheter: 200¿250. Specialitet: Projektet heter Hyllie Crown och liknar en krona med sina bra torn. En markering av platsen, tänker arkitekterna. Förslag 2. Arkitekt: CF Möller A/S, Danmark. Höjd: 180 meter. Fasad: Glas. Antal lägenheter: 250¿300. Specialitet: Projektet heter Svea torg och liknar en glaspelare intill Sveavägen vid Sergels torg i Stockholm. Möllers vill anknyta till det nordiska. Kilde og fuld artikel: http://sydsvenskan.se/malmo/article168312.ece
Mohlin Besvaret June 28, 2006 Rapporter Besvaret June 28, 2006 Ska alla nya hus i Malmö vara snurrade och oregelbundna nu? Kan ingen komma med egna idéer? Förslag 2 är det jag kan acceptera.
claus Besvaret June 28, 2006 Rapporter Besvaret June 28, 2006 Ja jeg holder nu mere til nummer 3 , det ser sgu ret fedt ud...
Gio Besvaret June 28, 2006 Rapporter Besvaret June 28, 2006 Ja jeg holder nu mere til nummer 3 ' date=' det ser sgu ret fedt ud...[/quote']4 og 2 er mere i min smag - hvis det skulle være.
Nils Besvaret June 28, 2006 Rapporter Besvaret June 28, 2006 Æhh højhuse, er det ikke meget sådan 2002? Min er højere end din. Jamen min er med skrue. Det er min også. Jamen min er med dobbelt skrue. :D
Gio Besvaret June 28, 2006 Rapporter Besvaret June 28, 2006 *mmm*...spetkaka... ;) Jeg kan stadig godt li´ den med dobbelt skrue...selv med stavefejl
larscph Besvaret June 28, 2006 Rapporter Besvaret June 28, 2006 *mmm*...spetkaka... ;) Jeg kan stadig godt li´ den med dobbelt skrue...selv med stavefejl Oh-no.. Minder mig jo om nytårskransekagerne..
Markowitch Besvaret June 28, 2006 Rapporter Besvaret June 28, 2006 Det er nogle spændende projekter som de skal bygge i "min baghave". Jeg er lidt forvirret, fordi de engang talte om et "Scandinavian Tower", men det projekt blev aldrig til noget pga. manglende økonomi. http://sv.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Tower Men nu er den økonomiske virkelighed måske anderledes?
Markowitch Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 På C.F. Møllers hjemmeside kan man se at konkurrencen om hvilke af de fire forslag der skal bygges finder sin afgørelse d. 21 august! http://www.cfmoller.com/ Flot projekt C.F. Møller har foreslået iøvrigt. :) Edit: Her er et dybt link: http://www.cfmoller.com/ren_fors_detail.asp?s=1&num=1&id=5995&alle=&r=0.2782818
Guest Cloe Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 På C.F. Møllers hjemmeside kan man se at konkurrencen om hvilke af de fire forslag der skal bygges finder sin afgørelse d. 21 august! http://www.cfmoller.com/ Flot projekt C.F. Møller har foreslået iøvrigt. :) Edit: Her er et dybt link: http://www.cfmoller.com/ren_fors_detail.asp?s=1&num=1&id=5995&alle=&r=0.2782818 Ja fremtiden område - Hyllievång - centrum af øresundsregionen. Kommer det til at blive attraktivt derude???
claus Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Ja fremtiden område - Hyllievång - centrum af øresundsregionen. Kommer det til at blive attraktivt derude??? Hvorfor spørger du ikke din nabo.....eller svenske kæreste.... de er jo så kloge.....
Guest Cloe Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Hvorfor spørger du ikke din nabo.....eller svenske kæreste.... de er jo så kloge..... :D jeg har skam min viden og idéer om hvad der sker, men man kunne måske få nogle indput fra Danmark:rolleye:
Guest Cloe Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Hvorfor spørger du ikke din nabo.....eller svenske kæreste.... de er jo så kloge..... Nej de er ikke klogere end dig... Inden du begynder dit meget negative race igen, syntes jeg du skal skaffe dig et nyanceret billede af, hvad mange svenskere syntes om danskere som dig (jf. stor bolig/bil ingen kontakt til det svenske forhold). Hvorfor ikke gøre dig selv og os andre den glæde at engagere dig mere, og ikke spilde tiden på at rakke mit forhold til svenskerne ned - det er sgu da for langt ude. Jeg har efterhånden på fornemmelsen, at mine bidrag bliver surt modtaget fordi I godt ved, det måske er lidt latterligt I ikke gør noget - andet end at "udnytte" systemet. Jeg forventer ikke du kan se hvad jeg mener, men det gør heller ikke så meget, fordi vi kommer jo ikke videre alligevel.
Markowitch Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Jeg har efterhånden på fornemmelsen, at mine bidrag bliver surt modtaget fordi I godt ved, det måske er lidt latterligt I ikke gør noget - andet end at "udnytte" systemet. Av, Cloe. Du har lige hijacket tråden. Inden stormen fra de andre her på sunddebatten kommer, kunne jeg godt tænkte mig at du forklarede hvad du mener med at "udnytte" systemet.
Guest Cloe Besvaret August 17, 2006 Rapporter Besvaret August 17, 2006 Av' date=' Cloe. Du har lige hijacket tråden. Inden stormen fra de andre her på sunddebatten kommer, kunne jeg godt tænkte mig at du forklarede hvad du mener med at "udnytte" systemet.[/quote'] den er ikke ment så bogstaveligt som jeg tror du opfatter den. Hvis du læser hele tråden kommer det sig af, at jeg har efterlyst man måske lade sig inspirere af det svenske og måske også søger lidt information der, og på den måde bliver en form for integreret. der findes jo en del svenskere som efterhånden stiller spørgsmåltegn ved danskere der kommer og bor her uden på nogen måde at engagere sig i samhållet. Bl.a. hele debatten omkring danske skoler (under dække af øresundsklasser). Danskerne kommer jo for de flestes vedkommende - lige meget om man vil eller ej - pga. billig bolig, så deraf "udnytte". Men lad nu være med at opfattes det negativt!!
claus Besvaret August 18, 2006 Rapporter Besvaret August 18, 2006 Nej de er ikke klogere end dig... Inden du begynder dit meget negative race igen, syntes jeg du skal skaffe dig et nyanceret billede af, hvad mange svenskere syntes om danskere som dig (jf. stor bolig/bil ingen kontakt til det svenske forhold). Hvorfor ikke gøre dig selv og os andre den glæde at engagere dig mere, og ikke spilde tiden på at rakke mit forhold til svenskerne ned - det er sgu da for langt ude. Jeg har efterhånden på fornemmelsen, at mine bidrag bliver surt modtaget fordi I godt ved, det måske er lidt latterligt I ikke gør noget - andet end at "udnytte" systemet. Jeg forventer ikke du kan se hvad jeg mener, men det gør heller ikke så meget, fordi vi kommer jo ikke videre alligevel. Jeg ved udmærket hvad de fleste svenskere synes om os danskere, nemlig i negativ retning, hvis jeg var ung svensker og lige havde sparet sammen til en bolig, så man kunne flytte hjemmefra , og bliver overbudt af danskere næsten hver gang, ja så får de vel et forhold til os på den lidt negative måde... Men men ...... jeg er temmelig sikker på at malmø ikke var blevet det den er idag, hvis ikke danskere var kommet og sat lidt skub i tingene med økonomien herovre.... det er der heldigvis også en del af dem der godt kan se, at det ikke er helt skidt vi er ankommet, de fleste af os bruger jo hovedparten af vores penge i SE , og det kan jo kun betegnes som godt.... Bare spørg i diverse bilforhandlere :laugh:
credde Besvaret August 18, 2006 Rapporter Besvaret August 18, 2006 Nej de er ikke klogere end dig... Inden du begynder dit meget negative race igen, syntes jeg du skal skaffe dig et nyanceret billede af, hvad mange svenskere syntes om danskere som dig (jf. stor bolig/bil ingen kontakt til det svenske forhold). Hvorfor ikke gøre dig selv og os andre den glæde at engagere dig mere, og ikke spilde tiden på at rakke mit forhold til svenskerne ned - det er sgu da for langt ude. Jeg har efterhånden på fornemmelsen, at mine bidrag bliver surt modtaget fordi I godt ved, det måske er lidt latterligt I ikke gør noget - andet end at "udnytte" systemet. Udnytte systemet... Nu må du lige klappe hesten. Jeg vil gætte på, at 95% af os arbejder i Danmark og bor her, dvs. vi betaler skat i Danmark, hvoraf så noget bliver udlignet til den svenske stat. Hvis vi skal til tandlæge i Sverige, betaler vi fuld pris men kan få penge tilbage i Danmark osv. du kan vel selv fortsætte... For mig er, at udnytte systemet noget helt andet og lig med snyd, så det er ikke det ordvalg, jeg vil bruge. Nu skal jeg ikke udtale mig om Claus' privatliv, det må vi lade ham om, men jeg synes nu altså ikke, at svenskerne synes dårligt om danskere. Personligt har jeg da ikke andet end gode oplevelser og jeg ved, at der er mange andre, som har de samme oplevelser.
ulmus Besvaret August 18, 2006 Rapporter Besvaret August 18, 2006 For nu at vende tilbage til det oprindelige emne (forurening af tråde er forbudt, Cloe!!!), så synes jeg nu bedst om nr. 1 - det ville vække opmærksomhed, tror jeg, og så minder det mig om Operahuset i Sidney.
titta Besvaret August 18, 2006 Rapporter Besvaret August 18, 2006 Udnytte systemet... Nu må du lige klappe hesten. Jeg vil gætte på, at 95% af os arbejder i Danmark og bor her, dvs. vi betaler skat i Danmark, hvoraf så noget bliver udlignet til den svenske stat. Hvis vi skal til tandlæge i Sverige, betaler vi fuld pris men kan få penge tilbage i Danmark osv. du kan vel selv fortsætte... For mig er, at udnytte systemet noget helt andet og lig med snyd, så det er ikke det ordvalg, jeg vil bruge. Nu skal jeg ikke udtale mig om Claus' privatliv, det må vi lade ham om, men jeg synes nu altså ikke, at svenskerne synes dårligt om danskere. Personligt har jeg da ikke andet end gode oplevelser og jeg ved, at der er mange andre, som har de samme oplevelser. Er ny på siden - har boet i Malmø i 3 år - og ærgrer mig over jeg ikke fandt dette forum før.... Nu til tråden: Er mest til forslag 4 !! Og så alle de andre ting i denne tråd: Men for nu lige at besvare på overnstående, så blev der jo mht. til det med at "udnytte" systemet også skrevet: den er ikke ment så bogstaveligt som jeg tror du opfatter den. Hvis du læser hele tråden kommer det sig af, at jeg har efterlyst man måske lade sig inspirere af det svenske og måske også søger lidt information der, og på den måde bliver en form for integreret. der findes jo en del svenskere som efterhånden stiller spørgsmåltegn ved danskere der kommer og bor her uden på nogen måde at engagere sig i samhållet. Bl.a. hele debatten omkring danske skoler (under dække af øresundsklasser). Danskerne kommer jo for de flestes vedkommende - lige meget om man vil eller ej - pga. billig bolig, så deraf "udnytte". Men lad nu være med at opfattes det negativt!! I den kontekst kan man da ikke syntes der er noget i vejen med cloe (eller svenskernes) holdning!
Lasse S Besvaret August 18, 2006 Rapporter Besvaret August 18, 2006 Forslag 4 er også min favorit! Ser rigtig futuristisk ud :th2: 3'eren er heller ikke dårlig, men det grønne falder ikke i min smag.
bananas Besvaret August 18, 2006 Rapporter Besvaret August 18, 2006 hmmm - jeg er ikke videre begejstret for nogen af forslagene. Forslag 4: Ja undskyld mig at jeg bliver vulgær - men fra den vinkel som man ser på billedet giver den mig mest associationer af en kæmpestor dobbelt-dildo. Forslag 3: Jeg er ikke glad for sådan nogen helt asymmetriske bygninger - og den grønne farve gør det ikke bedre. Giver mig associationer af en størknet klat snot! Forslag 2: Den er sådan set ikke grim, asymmetrisk eller lignende. Men den er bare lidt kedelig - intet spektakulært på nogen måde. Forslag 1: Den er sådan set meget pæn - jeg har ikke noget imod det forslag. Bortset fra at det jo ikke er noget tårn! Turning Torso er genial - den er symmetrisk, men på ingen måde firkantet, og meget smuk at se på. Jeg synes ikke at nogen af de 4 forslag på nogen måde kan måle sig med den.
Gio Besvaret August 18, 2006 Rapporter Besvaret August 18, 2006 Forslag 4: Ja undskyld mig at jeg bliver vulgær - men fra den vinkel som man ser på billedet giver den mig mest associationer af en kæmpestor dobbelt-dildo.He he....Rampant Rabbit har ikke levet forgæves! ;) (jeps - dén fra "Sex & The City") Nu må vi se på mandag hvad det bliver til...
titta Besvaret August 18, 2006 Rapporter Besvaret August 18, 2006 Hvis vi skal til tandlæge i Sverige' date=' betaler vi fuld pris men kan få penge tilbage i Danmark.[/quote'] Hej Credde Hvordan fungerer dette? - kan man som grænsegænger få refunderet noget af sin svenske tandlægeregning?? - i så fald hvad (undersøgelser osv.) og hvordan?? på forhånd tak!
Markowitch Besvaret August 19, 2006 Rapporter Besvaret August 19, 2006 En detaljeret præsentation af forslag Det bliver Annehem AB der står for markanvisningen til projekterne for Malmø stad. På deres hjemmeside finder man en detaljeret gennemgang af de fire projektforslag. http://www.annehem.se/document.asp?sid=133
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu