Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Desværre er det jo Øresundsbro Konsortiet og ikke politikerne der fastsætter prisen på overfarten. Deres primære fokus er at kunne betale deres gæld på 20-30 milliarder af hurtigst muligt og indenfor den fastsatte tid. Hvad OECD mener om øresundsintegration og prisniveauet på overfarten er de formentlig desværre græskkatolske overfor. Dog er konsortiet jo statsejet, så man må trods alt forvente at politikerne hvis de vil måtte kunne have en vis indflydelse. Der er også noget med at broen er forpligtet til ikke at underbyde prisen på eks. en tilsvarende færgeoverfart over sundet, hvilket jo naturligt også er en meget god undskyldning for ikke at røre mærkbart ved prisen. Så mit gæt er at den rapport ikke ændrer en tøddel, men derfor skader det jo naturligvis ikke hvis man kunne lokke en journalist eller to til at tage historien op, hvilket sikkert kunne være meget relevant i disse krisetider hvor der er efterspørgsel efter nye vækstkatalysatorer og hvor der derfor således er plads til en sådan historie i massemedierne.

Besvaret

Nu skal vi jo også huske, at finanskrisen har sat en stopper stopper for renternes himmelflugt. Derueover har de rentefald, der har været de seneste par måneder haft en særdeles positiv indflydelse på brons renteudgifter. Renteudgivten er vel halveret... De skovler altså penge ind, og ville umiddelbart uden problemer kunne nedsætte prisen uden at dette ville påvirke tilbagebetalingstiden....

Besvaret
Renteudgivten er vel halveret... De skovler altså penge ind' date=' og ville umiddelbart uden problemer kunne nedsætte prisen uden at dette ville påvirke tilbagebetalingstiden....[/quote'] Jeg forestiller mig at Øresundsbroens lån er finansieret ved udstedelse af obligationer med en statsgaranti i ryggen. Så jeg vil gætte på at de ikke har noget større gæld i variabeltforentede lån, med mindre de finansierer en del af gælden med etårige bullets, men så kigger vi så også på den et årige rente og ikke kortere end det.
Besvaret

Jeg synes bare at huske, at have set et eller andet fra Jakob Vestergaard, hvor renteudgiften blev nævnt som en af flere faktorer førende til prisstigninger... Måske husker jeg forkert :(

Besvaret
Jeg synes bare at huske' date=' at have set et eller andet fra Jakob Vestergaard, hvor renteudgiften blev nævnt som en af flere faktorer førende til prisstigninger... Måske husker jeg forkert :([/quote'] Ja sidst var det rentestigninger.. nu kan han jo så bare sige at priserne skal stige fordi trafikmængden er faldet en smule pg.a. af konjuktur. Den nar kan altid finde en undskyldning
Besvaret

Nu er han ikke på Øresundsbroen længere.... Han er ansat nede på Fehmarnbælt forbindelsen.

Ja sidst var det rentestigninger.. nu kan han jo så bare sige at priserne skal stige fordi trafikmængden er faldet en smule pg.a. af konjuktur. Den nar kan altid finde en undskyldning
Besvaret
Nu er han ikke på Øresundsbroen længere.... Han er ansat nede på Fehmarnbælt forbindelsen.
Han er ½ tid på Øresundsbron og ½ tid på Fehmarn, så nemt slipper vi desværre ikke for ham.
Besvaret

Tilsvarende er kursen jo faldet temmelig meget, så alle der betaler overfarten med svenske penge (som jeg opdagede jeg ikke gjorde og derfor skyndte mig at skifte betalingskort fra et dansk til et svensk) betaler jo mindre og dermed kommer der mindre i kassen (10% billigere overfart) Kurs og rente følges jo ad i Sverige, så når krisen falder lidt til ro, renterne igen stiger en smule, ja so tilrettes kursen så også igen, og så er alt nok status quo.

Nu skal vi jo også huske' date=' at finanskrisen har sat en stopper stopper for renternes himmelflugt. Derueover har de rentefald, der har været de seneste par måneder haft en særdeles positiv indflydelse på brons renteudgifter. Renteudgivten er vel halveret... De skovler altså penge ind, og ville umiddelbart uden problemer kunne nedsætte prisen uden at dette ville påvirke tilbagebetalingstiden....[/quote']
Besvaret
Han er ½ tid på Øresundsbron og ½ tid på Fehmarn' date=' så nemt slipper vi desværre ikke for ham.[/quote'] Der er ikke mange broer der undslipper hans falkeøje :D Han må være en slags "Lord Of The Bridges"
Besvaret

Region Hovedstaden tager da rapporten seriøst: 1: Infrastrukturen er afgørende for væksten Beboere, pendlere og varer skal uhindret kunne komme omkring, og det skal være uproblematisk at komme til hovedstaden fra udlandet. OECD anbefaler trængselsafgifter i København, en højhastighedsforbindelse via Femern Bælt, samt lavere broafgift på Øresund. Læs mere om Infrastruktur og trængsel (pdf) (gå til linksiden herunder) 2: Gevinster over sundet Der er et stort uudnyttet potentiale i Øresundsregionen, derfor bør taksterne på Øresundsbroen nedsættes og Øresundsregionen indtænkes strategisk. Læs mere om Øresundssamarbejdet (pdf) (gå til linksiden herunder) Læs mere her ... http://www.regionh.dk/menu/regionalUdvikling/OECD-rapport+om+hovedstaden/OECD-rapport+om+hovedstaden.htm

Besvaret

Ret mig hvis jeg taler fejl Bor man i Sverige så har man en svensk aftale ikke?? Og så får man trukket det Svenske belöb, selvom det er et Dansk kort?? Eller??

Tilsvarende er kursen jo faldet temmelig meget, så alle der betaler overfarten med svenske penge (som jeg opdagede jeg ikke gjorde og derfor skyndte mig at skifte betalingskort fra et dansk til et svensk) betaler jo mindre og dermed kommer der mindre i kassen (10% billigere overfart) Kurs og rente følges jo ad i Sverige, så når krisen falder lidt til ro, renterne igen stiger en smule, ja so tilrettes kursen så også igen, og så er alt nok status quo.
Besvaret
Nogen der gider tæve Bron? Jeg har ikke tid pt, men check deres svar til mit indlæg her... http://pendlerforum.oresundsbron.com/index.php?showtopic=1983&st=0&gopid=2485entry2485 Det er sku for tyndt!
Hvordan harmonerer det her i ovenstående svar fra Bron: "Broens omkostninger i SEK er meget lavere end omkostninger i DKK og EURO som følge af at broen ikke pt. har optaget gæld i SEK." med at de har været nødt til at sætte prisen op i SEK? Derudover er de kloge hoveder på broen jo klart klogere end OECD: "Her har vi (hvilket jeg ikke mener at OECD har!) analyseret efterspørgselskurverne" og endnu bedre den sædvanlige gang øregas: "Hvis du ser på en flerårige periode, så er broens priser til de regionale kunder steget lidt mindre end inflationen når alle rabatter medregnes. Om disse svagt lavere prisstigninger end inflationen decideret har bidraget som en positiv effekt eller de har medført en 0-effekt kan vi ikke svare på."
Besvaret
og endnu bedre den sædvanlige gang øregas: "Hvis du ser på en flerårige periode, så er broens priser til de regionale kunder steget lidt mindre end inflationen når alle rabatter medregnes. Om disse svagt lavere prisstigninger end inflationen decideret har bidraget som en positiv effekt eller de har medført en 0-effekt kan vi ikke svare på."
Kunne de ikke bare have beholdt standard Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum. Det havde givet lige så meget mening, og været præcist lige så troværdigt som alt andet fra broens ledelse. :rolleye:
Besvaret
Hvordan harmonerer det her i ovenstående svar fra Bron: "Broens omkostninger i SEK er meget lavere end omkostninger i DKK og EURO som følge af at broen ikke pt. har optaget gæld i SEK." med at de har været nødt til at sætte prisen op i SEK?
Jamen det er vel logisk - skidt kan også have ret - at hvis ydelserne på lånene skal betales med DKK og euro, så skal der flere SEK i kassen, når SEK bliver mindre værd. Bortset fra det, er det ret meningsløst at konfrontere broen med OECD-anbefalingerne (eller almindelig sund samfundsøkonomisk bondefornuft), for de har ikke et samfundsøkonomisk perspektiv, men kun et snævert virksomhedsøkonomisk perspektiv, hvilket de ikke lægger skjul på. Det er en politisk beslutning, om tilbagebetalingstiden skal forlænges. Eller endnu bedre: Gælden indfris som en samfundsinvestering, der ville være helt selvfinansierende i kraft af "dynamiske effekter" plus alle de penge, der kunne spares på administration af betalingen.
Besvaret
Det er en politisk beslutning' date= om tilbagebetalingstiden skal forlænges. Eller endnu bedre: Gælden indfris som en samfundsinvestering, der ville være helt selvfinansierende i kraft af "dynamiske effekter" plus alle de penge, der kunne spares på administration af betalingen.
Hvis denne politiske beslutning blev taget, ville det være som at rive en berlinmur ned. Der ville komme super hurtig integration i øresundsregionen, og DK ville måske ligefrem opleve vækst, drevet af øget aktivitet i København - Malmö og omegn ligeså. (Læs: farvel til recession og finanskrise i Danmark og Skåne) Så det store spørgsmål er, hvilke politiske "propper" skal der tages ud, for at kunne få lavet sådan en politisk beslutning?
Besvaret

Nej, sådan hænger det ikke sammen.... Hvis du bor i SE (dansk eller svensk aftale spille ingen rolle) og har et dansk kreditkort tilknyttet - bliver der afregnet i DKK - og har man et svensk kort tilknyttet afregnes der i SEK.

Bor man i Sverige så har man en svensk aftale ikke?? Og så får man trukket det Svenske belöb' date=' selvom det er et Dansk kort?? Eller??[/quote']
Besvaret

Ifølge kundeservice trækkes du i den valuta som dit kort er fra. Jeg har altid betalt via dansk PBS, og da vi så kom over på at betale på kort, tog jeg dengang bare mit danske mastercard. Det jeg så nu ændret til mit svenske visa kort, og opkræves derved det mindre.

Bor man i Sverige så har man en svensk aftale ikke?? Og så får man trukket det Svenske belöb' date=' selvom det er et Dansk kort?? Eller??[/quote']
Besvaret

Milliarderne sidder løst i øjeblikket. Forleden var de danske sosser ude med en såkaldt "vækstplan", der indebærer "offentlige investeringer" for 36 milliarder. Altså: Man tager en masse penge, man ikke har, og smider dem ned i et sort hul. Fremtidige generationer må så prøve at få dem betalt tilbage. Man kunne jo også nuppe 10 milliarder i statskassen og betale den danske brogæld. Svenskerne kan passende gøre det samme. Det vil skabe mulighed for etablering af masser af nye arbejdspladser. Og tænkt også på alle de mennesker, der er ansat på broen til at modvirke integration, og som i stedet for kunne få sig et meningsfuldt arbejdsliv i andre sektorer.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...