Frakkel Besvaret March 2, 2009 Rapporter Besvaret March 2, 2009 Fandt den præcise aftale her: http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/03/~/media/Files/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/03/Aftale%20forarspakke/ENDELIG_AFTALE_FORARSPAKKE_2%200.ashx Udfasningen af Befordingsfradraget og rentefradraget er ligesom i regeringens udspil. sakset fra det link, side 17: Befordringsfradrag Parterne ønsker at bevare en høj grad af mobilitet på arbejdsmarkedet. Den lavere skatteværdi af ligningsmæssige fradrag indebærer blandt andet, at værdien af tillægget på 25 pct. til befordringsfradraget for personer med indkomst under 248.700 kr. reduceres tilsvarende. Parterne er derfor enige om, at tillægget øges fra 25 pct. til 64 pct. Det maksimale tillæg forhøjes samtidig fra 6.000 kr. til 15.400 kr. Det sikrer et uændret befordringsfradrag for personer, som modtager fuldt tillæg. Det fastholder gevinsten ved lavtlønnet beskæftigelse, som indebærer en vis befordring. Ændringerne indfases gradvist i perioden 2012-2019. Den lavere skatteværdi af ligningsmæssige fradrag indebærer særligt en reduktion i befordringsfradraget for personer, som dagligt rejser langt, herunder fra en udkantskommune. Parterne er enige om at øge den daglige befordring, der udløser den høje sats, fra 100 km. til 120 km. fra 2012. Den særlige høje sats for daglig befordring over 100 km. (fremover 120 km.) fra udkantskommuner videreføres til 2018.
bananas Besvaret March 2, 2009 Rapporter Besvaret March 2, 2009 sakset fra det link, side 17: Befordringsfradrag Parterne ønsker at bevare en høj grad af mobilitet på arbejdsmarkedet. Den lavere skatteværdi af ligningsmæssige fradrag indebærer blandt andet, at værdien af tillægget på 25 pct. til befordringsfradraget for personer med indkomst under 248.700 kr. reduceres tilsvarende. Parterne er derfor enige om, at tillægget øges fra 25 pct. til 64 pct. Det maksimale tillæg forhøjes samtidig fra 6.000 kr. til 15.400 kr. Det sikrer et uændret befordringsfradrag for personer, som modtager fuldt tillæg. Det fastholder gevinsten ved lavtlønnet beskæftigelse, som indebærer en vis befordring. Ændringerne indfases gradvist i perioden 2012-2019. Den lavere skatteværdi af ligningsmæssige fradrag indebærer særligt en reduktion i befordringsfradraget for personer, som dagligt rejser langt, herunder fra en udkantskommune. Parterne er enige om at øge den daglige befordring, der udløser den høje sats, fra 100 km. til 120 km. fra 2012. Den særlige høje sats for daglig befordring over 100 km. (fremover 120 km.) fra udkantskommuner videreføres til 2018. -første kommentar slettet pga. vrøvl -- Der må være nogen herovre, som får lidt glæde af at den høje sats i beregningen af befordringsfradraget udvides fra 100 til 120 km. Malmø C til Kbh C er ca. 45 km.
Guest PeterK Besvaret March 2, 2009 Rapporter Besvaret March 2, 2009 Med farer for det allerede er nævnt i tråden: Skattepakken er noget juks hvis man er et dansk ægtepar som bor i Sverige, hvor kun den ene arbejder i DK. Har prøvet linket på TV2´s hjemmeside og der får jeg næsten ikke noget ud af det, i forhold til hvis min kone arbejdede i DK!! Tilgengæld kan jeg udnytte hendes renteudgifter, fradrag og det at hun ikke betaler mellem og topskat etc.....
thn Besvaret March 2, 2009 Rapporter Besvaret March 2, 2009 -første kommentar slettet pga. vrøvl -- Der må være nogen herovre, som får lidt glæde af at den høje sats i beregningen af befordringsfradraget udvides fra 100 til 120 km. Malmø C til Kbh C er ca. 45 km. Det hjælper helt sikkert på det hele. Skulle måske prøve at regne på hvor meget det betyder med de 20km ekstra i forhold til de 33%->25%
dannemare Besvaret March 2, 2009 Rapporter Besvaret March 2, 2009 Der må være nogen herovre' date=' som får lidt glæde af at den høje sats i beregningen af befordringsfradraget udvides fra 100 til 120 km.[/quote'] Yep. :th2: Har præcis 60 km til jobbet.
dannemare Besvaret March 2, 2009 Rapporter Besvaret March 2, 2009 SKATs beregner http://www.skm.dk/public/dokumenter/Tal45/Skatteberegning90/Skat_reform_aftale.html
Guest michaelbo Besvaret March 2, 2009 Rapporter Besvaret March 2, 2009 Yep. :th2: Har præcis 60 km til jobbet. yep. Det samme her :)
Flemming40 Besvaret March 3, 2009 Rapporter Besvaret March 3, 2009 Udbetaling af SP Er der nogen, der har et bud på, om der er risiko for, at der skal betales skat i Sverige, hvis man får udbetalt sin SP?
mrode Besvaret March 3, 2009 Rapporter Besvaret March 3, 2009 Er der nogen' date=' der har et bud på, om der er risiko for, at der skal betales skat i Sverige, hvis man får udbetalt sin SP?[/quote'] Ret lille.. umiddelbart har Danmark beskatningsretten til pensioner som er oparbejdet mens man boede i Danmark jf. den fællesnordiske overenskomst. I hvert fald sådan som jeg læser kapitel 18.
anton Besvaret March 3, 2009 Rapporter Besvaret March 3, 2009 SP-udbetalingen, som vel bliver klassificeret som pensionsudbetaling, skal selvangives i Sverige som en pensionsindkomst, som Danmark har beskattet. Da den nordiske overenskomst med hensyn til pensioner nu er en credit-overenskomst, betyder det, at Sverige vil kunne kræve skat af SP-udbetalingen, hvis den svenske skat er højere end den danske skat. Sverige beregner almindelig svensk skat, men fratrækker den dansk betalte skat. Dog er der jo et personfradrag i Sverige, som vi kan bruge, hvorved der i realiteten ikke skal betales nogen svensk skat, men man vil så for første gang få en svensk årsopgørelse med en indkomst og en beregnet svensk skat (der så forsvinder pga. at man har betalt nok skat i Danmark). Har I andre skattenørder samme udlægning?
mrode Besvaret March 3, 2009 Rapporter Besvaret March 3, 2009 SP-udbetalingen, som vel bliver klassificeret som pensionsudbetaling, skal selvangives i Sverige som en pensionsindkomst, som Danmark har beskattet. Da den nordiske overenskomst med hensyn til pensioner nu er en credit-overenskomst, betyder det, at Sverige vil kunne kræve skat af SP-udbetalingen, hvis den svenske skat er højere end den danske skat. Sverige beregner almindelig svensk skat, men fratrækker den dansk betalte skat. Dog er der jo et personfradrag i Sverige, som vi kan bruge, hvorved der i realiteten ikke skal betales nogen svensk skat, men man vil så for første gang få en svensk årsopgørelse med en indkomst og en beregnet svensk skat (der så forsvinder pga. at man har betalt nok skat i Danmark). Har I andre skattenørder samme udlægning? Nu er DBO'er ikke lige mit speciale, men "trumfer" Artikel 18 stk 3 ikke den generelle regel? Ellers er jeg enig i din udlægning og regner med at det er de færreste der kommer til at betale skat i Sverige.
Guest Trine Besvaret March 3, 2009 Rapporter Besvaret March 3, 2009 Multimediebeskatning Fik lige et spm jeg slet ikke have overvejet. Multimediebeskatningen på 5000 kr skal den medregnes som indkomst? Dvs kan man argumentere for en begrænset skattepligtig ikke skal betale den?
Ann Besvaret March 3, 2009 Rapporter Besvaret March 3, 2009 Yep. :th2: Har præcis 60 km til jobbet. Men skal de første 24 km. da ikke længere trækkes fra før km-grundlaget beregnes? 2 x 60 - 24 = 96
LotteB Besvaret March 3, 2009 Rapporter Besvaret March 3, 2009 Fik lige et spm jeg slet ikke have overvejet. Multimediebeskatningen på 5000 kr skal den medregnes som indkomst? Ja, den bliver lagt til indkomsten, som jeg læser det. Dvs kan man argumentere for en begrænset skattepligtig ikke skal betale den? Øhh, er godt nok træt og forstår altså ikke dit spørgsmål:scared: Hvorfor skulle en begrænset skattepligtig være fritaget:confused:
jolin Besvaret March 3, 2009 Rapporter Besvaret March 3, 2009 Får vi udenlandsdanskere egentlig den "grønne check"? Vi er jo ikke ramt af energi-afgifts-forhøjelserne? /Jolin
dannemare Besvaret March 3, 2009 Rapporter Besvaret March 3, 2009 Men skal de første 24 km. da ikke længere trækkes fra før km-grundlaget beregnes? 2 x 60 - 24 = 96 Jeg tror muligvis, at det tager sig således ud. Men ret mig meget gerne folkens, hvis jeg er galt på den. :D For 2009 hedder det sig: 0 - 24 km Intet fradrag 25 - 100 km 1,90 kr. pr. km Over 100 km 0,95 kr. pr. km Dvs. med 120 km om dagen: (76 km x kr 1,90 = kr 144,4) + (20 km x kr 0,95 = kr 19): I alt kr 163,4 om dagen Dvs. 32.680 om året (antaget 200 arbejdsdage). Årligt fradrag (33%): 10.784,4 Antaget at kronesatserne er de samme for 2010: 0 - 24 km Intet fradrag 25 - 120 km 1,90 kr. pr. km Over 120 km 0,95 kr. pr. km Dvs. med 120 km om dagen: 96 km x 1,90 = I alt kr 182,4 om dagen Dvs. 36.480 om året (antaget 200 arbejdsdage). Årligt fradrag (25%): 9.120,- Med andre ord: en nedgang på kr 1.664,4 årligt. Dette tal ville have været kr 2.614,4 uden flytningen af grænsen fra 100 km til 120 km. Det er nu, skattenørderne herinde skal byde ind med eventuelle korrektioner. :o
anton Besvaret March 4, 2009 Rapporter Besvaret March 4, 2009 Fra aftalen: "Værdien af fradragene reduceres således gradvist med 1 pct.-enhed årligt fra 1. januar 2012 til 1. januar 2019. Det indebærer, at fradragsværdien reduceres til gennemsnitligt 25½ pct. mod 33½ pct. i dag." Så skatteværdien af befordringsfradraget er altså først fuldt nedsat i 2019. Skatteværdien er i dag 32 % for os begrænset skattepligtige, mens den i 2019 altså vil være 24 %.
jolin Besvaret March 7, 2009 Rapporter Besvaret March 7, 2009 Suk. pr 31.12.2008 har jeg tabt ca. 35-40% af min SP opsparing. Det er hvad jeg får at vide når jeg logger ind på atp.dk. Beløbet er ikke eksakt men afrundet til nærmeste 500 kr. Og der er IKKE taget højde for yderligere tab i 2009. Atp skriver at størrelsen af tab afhænger af sp-beløb og alder. Hvad fanden har alder med noget at gøre?? /Jolin
Frakkel Besvaret March 7, 2009 Rapporter Besvaret March 7, 2009 Atp skriver at størrelsen af tab afhænger af sp-beløb og alder. Hvad fanden har alder med noget at gøre?? Kunne forestille at jo tættere på pensionsalderen du er jo mere sikkert vil de palcere dine penge.
Pede Besvaret March 7, 2009 Rapporter Besvaret March 7, 2009 Ja, jo nærmere pensionsalderen jo mere sikkert har ATP placeret ens penge. Personligt er min SP-pulje faldet fra 22K til 16K i løbet af 2008. Jeg takker ydmygt Staten for at have varetaget mine midler på så fornem vis. Hvis de nu bare havde placeret mine penge i samme pulje som dem der snart pensioneres men næ nej. Ham Rookien på coke der arbejder 18 timer i døgnet for at komme til tops har åbenbart fået mine penge og fyret den maks af på aktiemarkedet med hovet under armen og næsen proppet med tusindlapper. Jo mere galt det er gået jo mere usikkert er der sikkert blevet satset for at indhente det tabte. Ligesom når folk fyrer lommepenge af på Unibet. Mon ATP har spillet et par milliarder på nogle uafgjorte håndboldkampe for at hente lidt hjem igen?
thn Besvaret March 7, 2009 Rapporter Besvaret March 7, 2009 Jeg takker ydmygt Staten for at have varetaget mine midler på så fornem vis. Hvis de nu bare havde placeret mine penge i samme pulje som dem der snart pensioneres men næ nej. Mon ikke du takker ganske pænt for placeringen i 2003-2007? det har sikkert givet mere overskud end tabet i 2008. Så jeg synes sq ikke rigtig der er noget at klage over, ingen kunne alligevel forudse at det nuværende hul ville blive så stort
bananas Besvaret March 7, 2009 Rapporter Besvaret March 7, 2009 Atp skriver at størrelsen af tab afhænger af sp-beløb og alder. Hvad fanden har alder med noget at gøre?? Aktier giver i gennemsnit et højere afkast over tid end de mere sikre obligationer - ca. 3,5% per år i gennemsnit - men aktier svinger langt mere. På en 30 års horisont vil aktier dog have givet et bedre afkast end obligationer i mindst 9 ud af 10 tilfælde (husket frit fra hukommelsen). Derfor tilsiger almindelige investeringsråd at man skal have flere aktier i porteføljen jo længere investeringshoriosnt man har kontra at have flere obligationer jo kortere investeringshorisonten er. Det var jo meningen at SP ordningen skulle fortsætte indtil pensionstidspunktet, hvilket vil sige at fx folk omkring de 30 år havde en investeringshorisont på 35 år. Hvis politikerne på forhånd havde sagt, at de måske kunne finde på at "slagte" ordningen undervejs havde man helt sikkert investeret anderledes. Men næ nej - den skal selvfølgelig indløses ekstraordinært og uventet, når aktiermarkederne er nede i det laveste niveau i 20 år. Personligt synes jeg at det er ualmidelig elendig planlægning af det samlede folketing omkring hele SP ordningen. Det er ikke helt fair at klantre ATP for tabene - de har bare gjort hvad politikerne bad dem om. Så det er politikernes beslutninger der har ført til en formøbling af en 10-20 milliarder kroner. Men alligevel synes jeg dog, at ATP skal klantres for at have været så dumme, at de ikke på forhånd kunne gennemskue, at det vægelsindede folketing kunne finde på at lave stort set hvad som helst ved ordningen undervejs. Min far kalder altid ATP for Alle Tiders Pjat. Det må så betyde at den Midlertidige Pension, bliver til Midlertidigt Pjat. Og den Særlige Pension bliver til Særligt Pjat. Grundet den seneste tids ændringer vil tillade mig at omdøbe SP til ESP : Ekstraordinært Stort Pjat Alternativt kan P'et også stå for Pengetab, således at vi snakker om: (E)SP : Ekstraordinært Stort Pengetab MP: Midlertidigt Pengetab ATP: Alle Tiders Pengetab :D
Homer Besvaret March 7, 2009 Rapporter Besvaret March 7, 2009 Der er jo heldigvis ingen der er tvunget til at hæve sin SP-opsparing nu, så hvis afkastet har været utilfredsstillende, kan man jo bare lade pengene stå - og så håbe på et bedre fremtidigt afkast
Flemming40 Besvaret March 25, 2009 Rapporter Besvaret March 25, 2009 SP-udbetalingen, som vel bliver klassificeret som pensionsudbetaling, skal selvangives i Sverige som en pensionsindkomst, som Danmark har beskattet. Da den nordiske overenskomst med hensyn til pensioner nu er en credit-overenskomst, betyder det, at Sverige vil kunne kræve skat af SP-udbetalingen, hvis den svenske skat er højere end den danske skat. Sverige beregner almindelig svensk skat, men fratrækker den dansk betalte skat. Dog er der jo et personfradrag i Sverige, som vi kan bruge, hvorved der i realiteten ikke skal betales nogen svensk skat, men man vil så for første gang få en svensk årsopgørelse med en indkomst og en beregnet svensk skat (der så forsvinder pga. at man har betalt nok skat i Danmark). Har I andre skattenørder samme udlægning? Nu er lovforslaget om udbetaling af SP blevet fremsat. http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20081/lovforslag/L168/index.htm (Fremsat af beskæftigelsesministeren - L 168) Så vidt jeg kan se lægges der op til, at der skal betales afgift af SP-udbetalingen og ikke skat. Vil det mon få nogen betydning for os i relation til, om den svenske stat vil have del i kagen?
Humle Besvaret March 26, 2009 Rapporter Besvaret March 26, 2009 Jeg tror muligvis' date= at det tager sig således ud. Men ret mig meget gerne folkens, hvis jeg er galt på den. :D For 2009 hedder det sig: 0 - 24 km Intet fradrag 25 - 100 km 1,90 kr. pr. km Over 100 km 0,95 kr. pr. km Dvs. med 120 km om dagen: (76 km x kr 1,90 = kr 144,4) + (20 km x kr 0,95 = kr 19): I alt kr 163,4 om dagen Dvs. 32.680 om året (antaget 200 arbejdsdage). Årligt fradrag (33%): 10.784,4 Antaget at kronesatserne er de samme for 2010: 0 - 24 km Intet fradrag 25 - 120 km 1,90 kr. pr. km Over 120 km 0,95 kr. pr. km Dvs. med 120 km om dagen: 96 km x 1,90 = I alt kr 182,4 om dagen Dvs. 36.480 om året (antaget 200 arbejdsdage). Årligt fradrag (25%): 9.120,- Med andre ord: en nedgang på kr 1.664,4 årligt. Dette tal ville have været kr 2.614,4 uden flytningen af grænsen fra 100 km til 120 km. Det er nu, skattenørderne herinde skal byde ind med eventuelle korrektioner. :o Skal der ikke lægges brofradrag til ? 8kr pr. passage med tog og vistnok 50kr pr. passage med bil ?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu