thenicegirl 10 Report post Posted February 16, 2009 Hej alle I irriterede Øresundstogspendlere. Nu opretter vi et forum, hvor alle med månedskort kan få fordel af DSB's ringe evne til planlægning og af de ringe Bombardier-togs kørsel. Skal vi ikke skrive med vore erfaringer herinde om, hvornår én bestemt afgang er mere end 25 minutter forsinket? Angives (selvfølgelig) med dato, tidspunkt for afgang ved rejsens påbegyndelse og ankomst til destinationen. Efter forlydender er der indsat en grænse på maksimum 14 dage efter forsinkelsens indtræf for indberetningen af den. Det vil sige, at en forsinkelse d. 4. februar skal ske senest d. 16. februar, ellers refunderer de ikke din billet. Så vær opmærksom på denne tråd, hvis folk altså kommer til at benytte sig af den! Løbende kan man naturligvis (hvis siden fungerer) også kontrollere for forsinkelser på: http://stat.dsb.dk/cgi-bin/broker?_service=default&_program=dsbdata.system.wwwhtml.scl&kompdata=dsbweb.kmp_e_1&metadata=dsbweb.tofInter&appid=tof_start Lad os hjælpe hinanden, nu hvor DSB tydeligvis ikke vil. With love, Lise. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jakriborg 10 Report post Posted February 16, 2009 Der er nu indført 30 dages frist for reklamationer hos Skånetrafiken med Skånetrafikens Øresundskort Quote Share this post Link to post Share on other sites
michael og carina 10 Report post Posted February 16, 2009 Vil bare sige jeg har ike været mere end 15 min forsinket i over 6 mdr, så jeg syntes de kører ganske fint, men måske er jeg bare heldig Quote Share this post Link to post Share on other sites
Lollikken 10 Report post Posted February 16, 2009 Vil bare sige jeg har ike været mere end 15 min forsinket i over 6 mdr' date=' så jeg syntes de kører ganske fint, men måske er jeg bare heldig[/quote'] Du har været heldig, men de sidste 2-3 uger har været okay for mig. Denne positive respons kommer dog til at bide mig i røven, da jeg i morgen sikkert kommer til at vente 2 timer på at krydse broen. Bring it on, Karma :) Quote Share this post Link to post Share on other sites
jolin 15 Report post Posted February 16, 2009 Pendlere med DSBfirst Øresundskort (også SU) har, som altid, 60 dage til at sende ansøgningen. Jeg bidrager gerne med den første forsinkelse. Mandag 02/02-2009 Malmø C > Kbh H afgang 07:02 planlagt ankomst 07:37 aktuel ankomst 08:03 Toget var forsinket fordi der kun kunne køre tog på et spor over broen. Der var sporarbejde på det andet spor. Så er det jeg kommer til at tænke. Hvad dækker "Force Majure" egentlig. over. Naturkatastrofer, krig osv. ja, men kort sagt: Ting der er uden for DSBfirst's kontrol. Jammen, ikke-planlagte sporarbejder, godstog der bryder sammen midt på broen, defekt sporskifter, defekte lyssignaler osv osv. Disse ting ER jo ude af DSBfirst's kontrol. Så spørgsmålet er om der kan søges kompensation på denne baggrund? /Jolin Quote Share this post Link to post Share on other sites
thenicegirl 10 Report post Posted February 17, 2009 I HAR været heldige, ja. På det link, jeg anfører i den første post, kan I selv se, at der ofte - i nogle perioder dagligt - aflyses tog, og det synes jeg simpelthen ikke, er rimeligt. De forbandede tog kan få selv mig til at rase over dem i timevis efter - og jeg er et yderst tolerant og positivt menneske :O Jeg søger om alle de kompensationer, jeg kan komme til; hellere for mange end for få er min "policy". Det værste, der kan ske, er, at de siger nej. Men hvis de nu godkender den, kan jeg få en gratisbillet og få et par dage extra, inden jeg fornyer mit månedskort. Sådan ser jeg på det, but that's just me ;) Different people, different attitudes :) Og gudskelov for det! Love, Lise. Quote Share this post Link to post Share on other sites
thenicegirl 10 Report post Posted February 17, 2009 For the record står følgende forsinkelser på hjemmesidens link: 2.2.09: Malmø C - København H: 10:33 - 11:04: Ankomst 11:32. Forsinkelse: 28. (Grund: Aflyst tog forinden, så intet force majeure gældende her). 13.2.09: København H - Malmø C: 1:03 - 1:38: Ankomst: 5:58. Forsinkelse: 4t20m. 13.2.09: Malmø C - København H: 0:22 - 0:57. Ankomst: 5:00. Forsinkelse: 4t02m (Togene har åbenbart bare stået stille hele natten i begge retninger). Værsågod til jer, der kan bruge dette! Love, L. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Menace 10 Report post Posted February 17, 2009 den 13/2 kørte toget om natten rettidigt, så oplysningerne er ikke korrekte Quote Share this post Link to post Share on other sites
ClausN 10 Report post Posted February 17, 2009 den 13/2 kørte toget om natten rettidigt' date=' så oplysningerne er ikke korrekte[/quote'] Tænkte det nok. Kunne heller ikke forestille mig at DSBFirst ville aflyse tog i over 4 tmer, uden at sætte busser ind. Derfor er jeg imod en tråd som denne. Man skal nemlig kunne stole 100% på den/de personer som ligger sine forsinkelser ind. Hvad nu hvis nogle laver "for sjov" inlæg med +25 min, og 50 personer eller flere sender et brev til Skånetrfiken om samme fiktiv forsinkelse? Allerede i indlæg #7 i denne tråd, er det tilsynladen gået galt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
thn 0 Report post Posted February 17, 2009 Derfor er jeg imod en tråd som denne. Man skal nemlig kunne stole 100% på den/de personer som ligger sine forsinkelser ind. Hvad nu hvis nogle laver "for sjov" inlæg med +25 min' date=' og 50 personer eller flere sender et brev til Skånetrfiken om samme fiktiv forsinkelse? Allerede i indlæg #7 i denne tråd, er det tilsynladen gået galt.[/quote'] Det ville da være ideelt. Så kan DSB LAST se at det er et lorte system og at de skal indføre samme system som DSB kører med i resten af landet Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jakriborg 10 Report post Posted February 17, 2009 Det ville da være ideelt. Så kan DSB LAST se at det er et lorte system og at de skal indføre samme system som DSB kører med i resten af landet Hvis du køber månedskort hos DSB, kan du da selv vælge, om du vil have økonomisk kompensation udregnet som et gennemsnit af antallet af forsinkelser over en måned, eller en fribillet for hver gang, du er blevet mindst 25 minutter forsinket. Valgfrihed er vel en god ting eller hur? I øvrigt, har I bemærket Skånetrafikens nye reklamationsblanketter? Nu er personer, som kører på Øresundskort, omfattet af Skånetrafikens rejsegaranti, hvis der opstår "20 minuters försening vid resa till Danmark om förseningen inträffar på svensk sida". Det er da nyt for mig! Jeg har hidtil troet, at der skulle være tale om mindst 25 minutters forsinkelse, men nu er 20 minutter altså nok, hvis blot forsinkelsen er opstået i Sverige og ikke i Danmark eller kombineret i Sverige og Danmark. Quote Share this post Link to post Share on other sites
thenicegirl 10 Report post Posted February 17, 2009 Det var nyttig information, Jakriborg. Hvordan får man fat i kompensationsblanketterne, ved du det? Bare i Skånetrafikens billetsteder? Tak for den info, supergod viden at have med. Til Menace: Teknisk set var det den 14., de holdt stille, men DSB-døgnet gælder fra klokken 4:00 hver morgen. Så DSB's dato var den 13., men i alle andre kontexter den 14. Kan det være derfor, eller har de bare tastet forkert? Er i hvert fald glad for, du skriver om det. Og til dig, ClausN, så post eller lad være. Vær imod tråden eller vær med. Undgå den, hvis du ikke kan lide den, så bruger vi, der kan lide den i stedet for. Deal? - Lise. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bananas 14 Report post Posted February 17, 2009 I øvrigt, har I bemærket Skånetrafikens nye reklamationsblanketter? Nu er personer, som kører på Øresundskort, omfattet af Skånetrafikens rejsegaranti, hvis der opstår "20 minuters försening vid resa till Danmark om förseningen inträffar på svensk sida". Det er da nyt for mig! Jeg har hidtil troet, at der skulle være tale om mindst 25 minutters forsinkelse, men nu er 20 minutter altså nok, hvis blot forsinkelsen er opstået i Sverige og ikke i Danmark eller kombineret i Sverige og Danmark. Det lyder jo godt. Toget fra Malmø C kl. 8.02 i dag blev forsinket. Først i en 7-8 minutter fordi det ikkke nåede frem til Malmø C til tiden. Derefter yderligere en del minutter inden hovedbanen pga. et nedbrudt tog ved Østerport. Tror at forsinkelsen var over 20 minutter ved hovedbanen, men dog ikke over 25 minutter. Hvor skal jeg udfylde? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jakriborg 10 Report post Posted February 17, 2009 bananas, hvis du har et Øresundskort fra Skånetrafiken udfylder du blot Skånetrafikens rejsegarantiblanket, som du henter på deres kontorer eller downloader fra skanetrafiken.se. Jeg tvivler dog lidt på, om din rejse i morges vil være omfattet. De over 20 minutters forsinkelse skal jo være opstået på strækningen mellem Malmö C og Peberholm, hvis toget er blevet forsinket mellem Peberholm og Hovedbanegården er den forsinkelse ikke omfattet af de 20 minutters garanti fra Skånetrafiken. Så er det i stedet de sædvanlige 25 minutters forsinkelse, som gælder. Hvis toget er 18 minutter forsinket i ankomst til Svågertorp og bliver yderligere 3 minutter forsinket frem til ankomst på Hovedbanegården, er der altså ingen kompensation/gratisbillet at hente. Quote Share this post Link to post Share on other sites
thenicegirl 10 Report post Posted February 17, 2009 Okay, så hvis man køber sit kort ved DSB, skal man udfylde DSB's Øresunds Rejsegaranti-formular, og hvis man har købt sit kort ved Skånetrafiken, udfylder man hos dem? Man kan ikke hos begge så, sådan læser jeg det nu. Tror ikke, det kan bruges for mig, men for andre, og det er intet mindre end fantastisk! Tak igen, Jakriborg! - L. Quote Share this post Link to post Share on other sites
jolin 15 Report post Posted February 18, 2009 Okay, så hvis man køber sit kort ved DSB, skal man udfylde DSB's Øresunds Rejsegaranti-formular, og hvis man har købt sit kort ved Skånetrafiken, udfylder man hos dem? Man kan ikke hos begge så, sådan læser jeg det nu. Tror ikke, det kan bruges for mig, men for andre, og det er intet mindre end fantastisk! Tak igen, Jakriborg! - L. Man kan ikke få rejsegaranti hos begge. Kort/billeter købt hos DSB kompenseres af DSB. Kort/billetter købt hos Skånetrafiken kompenseres af Skånetrafiken. /Jolin Quote Share this post Link to post Share on other sites
ClausN 10 Report post Posted February 18, 2009 Og til dig, ClausN, så post eller lad være. Vær imod tråden eller vær med. Undgå den, hvis du ikke kan lide den, så bruger vi, der kan lide den i stedet for. Deal? - Lise. Deal. Jeg lader være, for i mine øjne er den for useriøs. Har min egen metode til at lokke gratis turer ud af Skånetrafiken. Den virker, og jeg kan stole på den. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sune 10 Report post Posted February 18, 2009 Man kan ikke få rejsegaranti hos begge. Kort/billeter købt hos DSB kompenseres af DSB. Kort/billetter købt hos Skånetrafiken kompenseres af Skånetrafiken. /Jolin Nej det er ikke helt korrekt. Kort/billeter købt hos DSB kompenseres af DSBFirst. Kort/billetter købt hos Skånetrafiken kompenseres af Skånetrafiken. Og her var det så min kæde hoppede af, hvorfor vil DSBFirst kun håndtere kort købt i Danmark? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jakriborg 10 Report post Posted February 18, 2009 Hvis du køber en almindelig enkelt- eller returbillet hos DSB og bliver forsinket under din rejse i Skåne på over 20 minutter, er det dog ikke DSB, du skal reklamere til, men Skånetrafiken, som så vil kompensere dig med et frikort, der gælder til 22 timers rejse i hele Skåne. Og det selv om din billet er købt i Danmark hos DSB. Quote Share this post Link to post Share on other sites
jolin 15 Report post Posted February 18, 2009 Nej det er ikke helt korrekt. Kort/billeter købt hos DSB kompenseres af DSBFirst. Kort/billetter købt hos Skånetrafiken kompenseres af Skånetrafiken. Og her var det så min kæde hoppede af, hvorfor vil DSBFirst kun håndtere kort købt i Danmark? Skånetrafiken "forhandler" biletter for Øresundstogene i Sverige. Derfor skal man henvende sig til Skånetrafiken. /Jolin Quote Share this post Link to post Share on other sites
jolin 15 Report post Posted February 18, 2009 Hvis du køber en almindelig enkelt- eller returbillet hos DSB og bliver forsinket under din rejse i Skåne på over 20 minutter' date=' er det dog ikke DSB, du skal reklamere til, men Skånetrafiken, som så vil kompensere dig med et frikort, der gælder til 22 timers rejse i hele Skåne. Og det selv om din billet er købt i Danmark hos DSB.[/quote'] OK, men det er da ret nyt ikke? Uanset KAN man stadig søge om kompensation hos DSB, uanset på hvilken side forsinkelsen opstod. Men jeg kan godt se at det er smartere at søge kompensation hos Skånetrafiken såfremt forsinkelsen er sket i Sverige, da de jo kun kræver 20 min. (mod DSB's 30 min) /Jolin Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sune 10 Report post Posted February 18, 2009 Skånetrafiken "forhandler" biletter for Øresundstogene i Sverige. Derfor skal man henvende sig til Skånetrafiken. /Jolin DSB "forhandler" biletter for Øresundstogene i Danmark. Derfor skal man henvende sig til DSB....... NEJ, man skal derimod henvende sig til DSBFirst (husk på at DSB og DSBFirst ikke er det samme selskab). Quote Share this post Link to post Share on other sites
jolin 15 Report post Posted February 18, 2009 DSB "forhandler" biletter for Øresundstogene i Danmark. Derfor skal man henvende sig til DSB....... NEJ' date= man skal derimod henvende sig til DSBFirst (husk på at DSB og DSBFirst ikke er det samme selskab).http://www.dsb.dk/Kundeservice/Rejsetidsgaranti/ /Jolin Ja, det er selvfølgelig to selskaber. Men du kan stadig søge om kompensation hos DSB, som du kan se på nedenstående link. Jeg skulle måske have været mere præcis og skrevet DSB/DSBfirst. Quote Share this post Link to post Share on other sites
thenicegirl 10 Report post Posted February 18, 2009 Damn, blev lige hurtigt forvirret, men godt, vi fik klargjort det, så folk ikke er i tvivl om, hvad de skal gøre. Tak for alle input. Kunne vi prøve at undgå for mange posts omkring alt andet og kun oplyse data for forsinkelser i tråden? Den skulle jo gerne blive her i lang tid endnu, og blive under de 100 sider ;) Sig, hvis I synes, det er en dum idé! With love, L. Quote Share this post Link to post Share on other sites
thenicegirl 10 Report post Posted February 19, 2009 En ny dato (men ikke fra i dag) med forsinkelse på 25mins+: 4.2.09. Afgang Malmø C 14:22, og planmæssig ankomst til København H 14:57. Reelt ankomsttidspunkt: Uvist, men alt afhængig af, hvordan man fandt ud af at komme derind, var man i hvert fald mere end 25 mins forsinket. Kort forinden selve aflysningen af toget, holdt det stille i Kastrup i et kvarter. Fixede problemet midlertidigt, kørte så videre til Tårnby og fik tekniske problemer IGEN, og så aflyste de det. Uanset hvad har der stået nogle tilbage på perronen, da det næste tog kom, og har ikke kunnet komme med. Udfyld hvad, du vil, hvis du vil, og brug det, I, der kan. - Lise. Quote Share this post Link to post Share on other sites