Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
Der er da lidt store fluktuationer på SEK i dag: SEK/DKK 0.8341 (low) 0.8271, stigning 0.627%
Det er pga. Vice Riksbankchefen, Svante Öberg, der i dag har præsteret at snakke om, hvordan han vil sætte renten op og op. Manden må jo være decideret tonedøv. http://di.se/Artiklar/2011/3/18/230661/OBERG-RANTAN-BEHOVER-HOJAS-VID-VARJE-MOTE-I-AR-KANSKE-2012/?sr=6&tr=285935&rlt=0 Det er altså ikke noget man bør sige højt under en periode med kæmpe børsuro og gevaldig usikkerhed. Hvis de andre centralbanker gjorde det samme ville det forværre aktiefaldene.
Besvaret

Hold da kæft en sindssyg artikel! Overophedning på arbejdsmarkedet, men arbejdsløsheden er stadig stor.... Han må da være spritstiv! Jeg fatter snart ikke hvordan de svenskere tænker....Er der nogen der tror på dem længere? Renten er stigende, aktierne faldende og arbejdsløsheden er rimelig høj. 3 ting jeg ville betragte som pænt vigtige parametre i en indikation om de næste 6 mdr. Dyr finansiering for virksomhederne, mindre egenkapital og et besværligt arbejdsmarked med helt sindssyge ansættelsesvilkår.... Er du over 55, skal du automatisk ha' 12 mdrs opsigelse. De svenskere kan noget som ingen andre i verden....håber bare snart den svenske befolkning gennemskuer vindköttbullarna.

Besvaret

Kurs lige nu : 82,88 Der er ellers faldet lidt ro på de finansielle markeder igen, men alligevel er SEK faldende i dag. Det ser ud som om at den stigende trende er brudt, og at den nu er skiftet til at være nedafgående. Mit eget gæt er at de spekulative "hot money" ikke længere synes at det er en god idé at være lang SEK og short EUR, hvilket ellers lød til at være populært for ikke så længe siden. Men det var før ECB begyndte at tale om at sætte renten op. Nu skal folk have lukket dette bet ned igen. http://www.valutakurser.dk/currency/showgraph.aspx?valutaid=233073 Jeg tror ikke at SEK vil komme op i 85-86 igen. Og formentlig vil den faldende tendens for SEK fortsætte. Der er naturligvis stadigvæk en pæn sandsynlighed for at jeg tager fejl :)

Besvaret

Nu er SEK igen oppe i over 83,5; men det må skyldes, at Portugal stadig ligger og roder og laver numre. Jeg synes da ikke, jeg har læst nogle artikler de seneste dage, hvor nogle "økonomer" i Sverige taler SEK op.

Besvaret
Nu er SEK igen oppe i over 83' date='5; men det må skyldes, at Portugal stadig ligger og roder og laver numre. Jeg synes da ikke, jeg har læst nogle artikler de seneste dage, hvor nogle "økonomer" i Sverige taler SEK op.[/quote'] Der er ganske rigtigt PIGS lande uro igen. CDS-prisen (i.e. CDS er basalt set en forsikring mod fallit) på portugisiske statsobligationer er i all time high.
Besvaret

SEK er faldet ned under 83,0 i dag Lige nu hedder den 82,969, og er faldet med ca. 0,5. Årsagen skal ses i (endnu) en vice riksbankchef, Karoline Ekholm, som er uenig med de andre i styrelsen, og siger at det ikke er smart at ignorerer vekslekursen og sætte renten op i højere takt end de andre centralbanker. http://di.se/Artiklar/2011/4/4/232024/EKHOLM-VAXELKURSEN-MASTE-BEAKTAS-VID-PEN-POL-BESLUT/?sr=6&tr=286635&rlt=0 Det har hun vist sagt hele tiden, men nu har hun sagt det i en tale, så markederne har opdaget det.:rolleye: Hendes tale er her: http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=46494 I hendes tale kan man forøvrigt også læse at hun 100% har fattet forskellen mellem det svenske "headline inflation indeks" og det andet "underlying inflation indeks", og påpeger at headline inflation kun er over 2% pro anno fordi at husholdningernes renteomkostninger regnes med ind i indekset, og de er steget fordi at Riksbanken har sat renten op. Underlying inflation (som IKKE indeholder den #¤%# hjerneblødning at indregne renteomkostninger i inflationen) er UNDER 2%. Så der er ikke den store grund til at sætte renten op for at begrænse inflationen. Vældig klog kvinde - hun siger jo det samme som jeg har sagt i lang tid. :laugh:

Besvaret

Sveriges økonomi Så kom det frem, at Sverige's økonomi slet ikke er så stærk, som alle tror - væksten det seneste år er aller mest på grund af ren held ifølge artiklen :laugh:http://di.se/Artiklar/2011/4/4/232077/Han-sagar-Sveriges-ekonomi/ Topartiklen lige nu på DI er, at der slet ikke er en bostads-bobbel i Sverige ifølge Riksbanken :scared:http://di.se/Artiklar/2011/4/5/232149/Riksbanken-Fundamentala-faktorer-bakom-hoga-svenska-bopriser/

Besvaret

HMM, tja, bum bum. Synes nu ikke artiklerne er helt så entydige. Har da blandt andet hæftet mig ved at DanskeBank, Sverige, spår om yderligere renteforhøjelse, som jo nok vil styrke den svenske kr. problemet er jo altid, hvilke guder skal man tro på. Boligbobbel artiklen har lovlig mange " på den ene side og på den anden side" til at den er klar. Argumenterne er da rigtige nok, men er konklusione: "Boligmarkedet er sundt", eller er konklusionen: " det kan godt være vi har en boligboble" Jeg synes det er svært at læse ud af artiklen. Ihvertfald hænger det jo sammen. Hæves renten, får det effekt på boligpriserne. Er Sveriges økonomi overvurderet, kan man blive nødt til at hæve renten endnu mere, med effekt på såvel kr kursen og boligmarkedet. På sigt, tror jeg stadig på at svensk økonomi er sund og at kr kursen vil stige, men, igen - alt andet lige!! Kun tiden vil vise hvilke spådamme der er mest rigtige Thage

Besvaret

...og ordrer i hjemmemarkedet baseret på stigning i boligpriser og belåning af ejendom er netop det som var årsagen til 10 års usund udvikling i Irland. Sverige skal passe på ikke at få irsk syge.

Besvaret
...og ordrer i hjemmemarkedet baseret på stigning i boligpriser og belåning af ejendom er netop det som var årsagen til 10 års usund udvikling i Irland. Sverige skal passe på ikke at få irsk syge.
Jeg vil mene, at Sverige er meget tæt på at få den irske syge, hvis ikke den allerede har inficeret svensk økonomi - man pakker det bare ind og skjuler det på god gammeldags svensk facon...!
Besvaret

Til forskel fra Irland har Sverige dog ikke haft et bygge boom i de seneste 10-15 år. Så det lidt lavere udbud trækker i den anden retning. I Irland er ejendomspriserne pt. kollapset med 40%, og nogle doomsayers forudsiger at det totale fald vil være 80% fra toppen. Det tror jeg dog ikke på i Sverige. Men 20-30% bestemt.

Besvaret

Der er godt nok mange udsvingninger på SEK for tiden. Efter for bare et par dage siden at have været nede under 0.82 (0.8180) er den igen oppe og ringe på 0.83. Men mon ikke man skal lægge i, at SEK faktisk er meget nem at tale op / ned, og den nok slet ikke er så stærk, som svenskerne tror...

Besvaret
Der er godt nok mange udsvingninger på SEK for tiden. Efter for bare et par dage siden at have været nede under 0.82 (0.8180) er den igen oppe og ringe på 0.83. Men mon ikke man skal lægge i' date=' at SEK faktisk er meget nem at tale op / ned, og den nok slet ikke er så stærk, som svenskerne tror...[/quote'] Sidst på dagen endte den over 0.83 vildt at valutaen kan hoppe een kr. på en dag.....er der nogen der kan forklare det store spring, snakken om rentestigninger??
Besvaret
Sidst på dagen endte den over 0.83 vildt at valutaen kan hoppe een kr. på en dag.....er der nogen der kan forklare det store spring' date=' snakken om rentestigninger??[/quote'] Der er vist PIGs uro igen - det er så "the wildcard" i dette her spil. En anden bidragende faktor er at Nordeas formand har saboteret Anders Borgs muligheder for at lave skærpede kapitalkrav for svenske banker, ved at true med at flytte hovedkontoret til Finland: http://di.se/Artiklar/2011/4/15/233163/Borg-vill-ha-gemensamma-nordiska-bankregler/?sr=6&tr=287219&rlt=0 Skærpede kapitalkrav er elleres en elegant løsning på at dæmpe et udlånsboom i stedet for at lade Riksbanken forhøje den korte rente. Nu røg den mulighed, hvilket ellers kunne have mindsket behovet for renteforhøjelser.
Besvaret

Nordeas forventninger Det bliver dyrere og dyrere - og kan komme til at gøre nas i nær fremtid. Her er Nordea's forventninger til renteudviklingen i de kommende år. :sad:htyxqw.jpg

Besvaret

Jeg tror nu ikke Euro'en dør. Men derimod så går det vel snart op for svenskerne, at det meste af væksten er for lånte penge. Når nu renterne stiger så meget, så må forbruget nødvendigvis falde en hel del.

Besvaret

Jeg ved det sgutte Credde..... Tror ikke Eurolandene har viljen og pengene til at redde Spanien og Portugal..... Tyskerne er oppe i det røde felt over grækerne og når Finland begynder at skramle med sabelen og er EU skeptiske, så begynder snebolden at rulle. Og ja.....jeg tror bestemt det kommer til at gøre ondt på svenskerne. Rigtigt for alvor endda.....

Besvaret

Den stiger vel fordi euroen falder. Markederne er bange for en græsk default, og så har det at True Finns vandt et valg i weekenden også haft betydning for euroen.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...