Rikke Rost Besvaret April 22, 2011 Rapporter Besvaret April 22, 2011 http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1448971/Borg-Sverige-pa-vag-in-i-europakten.html Sverige på vej ind i Europagten.....Det kan jo være enden på det økonomiske mirakel i Sverige ;)
franzjaeger Besvaret May 4, 2011 Rapporter Besvaret May 4, 2011 Synes godt nok SEK tager et dyk her igår og i dag.
bananas Besvaret May 4, 2011 Rapporter Besvaret May 4, 2011 Synes godt nok SEK tager et dyk her igår og i dag. Jep - den hedder 82,78 lige nu. Det er vist mere euroen som bevæger sig end SEK'en. Bloomberg har en historie om at Euroen nu er i 18 måneders højdepunkt (overfor USD) pga. forventninger/spekulation om at ECB's chef, Jean-Claude-Trichet vil signalere stigende renter, efter at ECB holder rentemøde i morgen.
elbilen Besvaret May 4, 2011 Rapporter Besvaret May 4, 2011 Ja, Trichet fastholder sin retning og det er egentlig meget sejt at der i den grad ikke tages specielhensyn til de svagere eurolande. På den anden side kan man også forvente at ECB indstiller forhøjelserne omkring årskiftet og parallelt vil Bernanke muligvis udmelde stigninger i USA. Det blive spænnende at følge SEK.
Markowitch Besvaret May 4, 2011 Rapporter Besvaret May 4, 2011 Ja' date=' Trichet fastholder sin retning og det er egentlig meget sejt at der i den grad ikke tages specielhensyn til de svagere eurolande.[/quote'] Vi får se hvor sej Trichet er, når de Europæiske banker skal have refinansieret 2 billioner euro i løbet af 2011/2012 i et uvenligt marked. Og så har jeg ikke engang nævnt PIGS. Bliver der vanskeligheder, så må EU hive den europæiske variant af TARP frem af skrivebordsskuffen. Sig goddag til EFSF - en lille AAA rated kreditfacilitet, der kan udstede gæld for 750 milliarder euro, med garantier fra IMF og hele EU's budget (!?). EFSF's udstedelser sker "desværre" på markedsvilkår, så træd nu ikke får hårdt på speederen Trichet! Og hvis han gør, så må ECB jo bare udvide M3 pengemængden og købe skidtet selv, med største diskretion forstås. Ahh, sikke et rod! Can PIGS fly?
bananas Besvaret May 17, 2011 Rapporter Besvaret May 17, 2011 Nå - det ser ud til at der (midlertidigt) er skabt en form for niveau, hvor kursen ligger og svinger lidt mellem 82,5 og 83,5. Riksbankens næste møde omkring evt. renteforhøjelse er først den 6. Juli. ECB holder "rentemøder" den 9/6 og den 7/7. Indtil disse datoer ser jeg ikke så meget andet end oblussen af PIGS krisen, som kan skubbe til kursen. Sidste udmelding fra ECB gav anledning til mange forskellige fortolkninger - det er noget uklart om renten vil blive forhøjet yderligere og i hvilken takt. Bekymringen for inflation, ,som var et stort issue for et par måneder siden, er ved at tage af i takt med at olieprisen er faldet lidt ned igen. Konsensus forventninger omkring renteforhøjelser fra ECB, er at der nok vil komme nogen, men det kommer til at gå langsomt og i små steps. Sidste gang Riksbanken meldte noget ud sagde de, at de forhøjede renten fordi de forventede inflation i fremtiden og det ville de blive ved med. . Lyder mest som en dårlig undskyldning for definitivt få bremset boligboblen og kreditekspansionen i Stockholm. På det seneste er der kommet flere og flere tal og tegn på at boligmarkedet er stoppet med at stige og nu er faldende. Vi må se om det kan få Riksbanken til at stoppe lidt op med renteforhøjelserne. Ellers vil de igen være den eneste vestlige centralbank, som forhøjer renterne. Hvilket så kan lede til stigende SEK-kurs igen. Og i sidste ende et større kollaps efter et stykke tid, fordi det kan smadre både boligpriserne og svensk eksport på samme tid.
biz Besvaret May 30, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret May 30, 2011 Så stiger den svenske kr igen (eller er det den danske der falder), efter have ligget rimeligt stabilt på ca 0,825 hele maj, er den nu steget til 0,841 d.d.! Sjovt at det altid kun sker omkring månedskiftet..
bananas Besvaret May 30, 2011 Rapporter Besvaret May 30, 2011 Så stiger den svenske kr igen (eller er det den danske der falder), efter have ligget rimeligt stabilt på ca 0,825 hele maj, er den nu steget til 0,841 d.d.! Sjovt at det altid kun sker omkring månedskiftet.. Der er gået Græksk drama i eurokursen igen: http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/208476/fire_grunde_til_at_gaeldskrisen_bliver_vaerre.html Personligt tror jeg på at sagen atter bliver skudt til hjørnespark ved at Grækenland får en pakke mere igen, igen. Og så vil den svenske krone falde lidt tilbage igen overfor EUR og DKK. Men der skal åbenbart være drama hver gang.
fdhin Besvaret May 30, 2011 Rapporter Besvaret May 30, 2011 Personligt tror jeg på at sagen atter bliver skudt til hjørnespark ved at Grækenland får en pakke mere igen, igen. Og så vil den svenske krone falde lidt tilbage igen overfor EUR og DKK. Hvad andet valg har de? Default vil lede til systemisk krise i den franske og tyske banksektor, og akut likviditetskrise som efter Lehman Bros. Der er magtfulde kræfter som ikke er interesserede i dette. På den anden side er situationen ligenu også skrækkelig. De må trykke en masse Euro til at opkøbe obligationer, hvilket gør euroen til en syg valuta næsten på linje med den amerikanske dollar. I længden leder det til inflation, og det er dermed den europæiske middelklasse som kommer til at betale regningen for PIIGS landene. Jeg vil gætte på at vi får det værste af begge scenarier at se. En græsk default om et år eller to, men i mellemtiden udhules middelklassens lønninger, pensioner og købekraft. Formentlig vil vi se et valutakollaps næste år, men jeg skal ikke sige om det er USD eller Euro: http://www.zerohedge.com/article/guest-post-economic-death-spiral-has-been-triggered
coolio Besvaret June 1, 2011 Rapporter Besvaret June 1, 2011 Så kom vi forbi den 1, og stille og roligt falder svenske kronen tilbage igen, lur mig om den ikke inden den 10 i måneden er under 0,83 igen! Så forudsigeligt, haha
Gio Besvaret June 1, 2011 Rapporter Besvaret June 1, 2011 Har nogen overvejet om det er "selvforskyldt"? ;) En ret stor portion pendlere, torpare o.l. overfører jo netop penge sidst på måneden - ergo købes en masse svensk valuta "pludselig" i perioden, og må vel alt andet lige have en indvirkning på kursen. ...bare en tanke.
dk-se-borger Besvaret June 1, 2011 Rapporter Besvaret June 1, 2011 Hvis dette er rigtigt, er der en hurtig gevinst at hente på valutatrading. hver måned...
Menace Besvaret June 1, 2011 Rapporter Besvaret June 1, 2011 Normalt får man en dårligere kurs ved køb og igen ved salg så det ikke kan betale sig før det er +1 mio eller mere du veksler og der er jo en risiko for at den ikke går den vej du gerne vil have
bananas Besvaret June 1, 2011 Rapporter Besvaret June 1, 2011 Det lyder lidt for godt til at være sandt at kursen skulle være systematisk højere ved månedsskiftet end midt på måneden. Nogen burde have opdaget det allerede, hvis det var tilfældet og tradet gevinsten væk med valutaterminskontrakter eller lign. Jeg har dog selv haft den mistanke mange gange må jeg indrømme - så meget at jeg engang gav mig til at regne lidt på det - men de mest simple gennemsitsmetoder afslørede ikke noget mønster - og jeg strandede på hvordan man skulle rense trendvækst ud af tallene og/eller finde en klarere metode. Men jeg vil ikke afvise at der kan være et eller andet systematisk mønster. Det er den gamle paradoks: "Se der ligger en hundredekroneseddel på gaden og flyder!", "Nej, det er så umuligt at jeg ikke engang gider kigge - nogen ville have samlet den op allerede".
fdhin Besvaret June 1, 2011 Rapporter Besvaret June 1, 2011 Jeg har hørt den der konspirationsteori med valutakursen omkring lønningsdag før. Men så lad os antage at 30.000 pendlere flytter 20.000 kr den dag. Det bliver skaldede 600 mio kroner. På forex markederne er det ingenting. Der har været uro om Grækenlands mulige exit fra euroen, eller statsbankerot i de seneste 10 dage. Det gør euroen blød, og SEK stærkere overfor den. DKK kører med fast kurs mod euroen, så SEK bliver også stærkere overfor DKK på den måde. I de seneste 2 dage har EU været ude og melde at de ikke lader Grækenland defaulte ligenu, og det har styrket euroen. Det er ikke SEK der er faldet, - det er euro/DKK som er blevet stærkere. Jeg håber iøvrigt at alle der får løn i DKK kører med en buffer. Det er muligt at en græsk fallit vil lede til en meget hurtig stigning i SEK overfor DKK. Lidt afhængigt..
Rikke Rost Besvaret June 3, 2011 Rapporter Besvaret June 3, 2011 Be prepared!! 71% chance for at Grækenland defaulter... http://www.business.dk/oekonomi/markedet-advarer-71-pct.-risiko-for-graesk-bankerot Moody's sender Grækenland tre skridt ned af ranglisten, mens Grækenland forhandler med EU og IMF om mere støtte. Den græske kreditvurdering har endnu en gang fået i gok i nødden af det internationale kreditvurderingsbureau Moody's, der sender middelhavslandet tre skridt ned af ranglisten til Caa1 - kun fem skridt inden en bankerot. Moody's nedjustering af Grækenlands kreditvurdering betyder, at der nu er en 50 procents risiko for et statsbankerot. Men markedet er langt fra så optimistisk. Ser man på credit default swap-markedet for 5-årige statsobligationer (forsikringer af obligationer mod konkurs) er vurderingen nu, at risikoen for en bankerot nu 71 procent. Læs også: Ragnarok hvis Grækenland kollapser Nedjusteringen sker midt i en uge, hvor den økonomiske krise i Grækenland er gået fra skidt til værre, mens Grækenland forhandler med IMF og EU om den femte udbetaling af den gigantiske redningspakke, der blev vedtaget for at redde den græske økonomi. IMF vil ikke udbetale pengene med mindre Grækenland kan overbevise om, at landet ikke vil gå bankerot inden for de næste 12 måneder. Samtidig forhandler Grækenland forhandler, ifølge Bloomberg News, med EU og IMF om en ny redningspakke på 581,5 mia. kroner. Læs også: ECB: Græsk gældsrestrukturering udelukket Den græske premierminister George Papandreou har lovet besparelser på mere end 45 mia. kroner på de offentlige budgetter i år og mere end 164 mia. kroner til og med 2015. Samtidig skal et salg af det statslige telefonselskab og el-selskab spytte godt 372 mia. kroner i kassen. Løfterne kommer for at få overbevist IMF og EU om bæredygtigheden i den græske økonomi, der på grund af risikoen for statsbankerot og den lave kreditvurdering ikke har mulighed for at skaffe tilstrækkelig finansiering på obligationsmarkedet på grund af renteniveauet. Med den nye kreditvurdering vurderes den græske økonomi til at være på linje med Cubas, og det er kun Ecuador, der har en dårligere rating.
Rikke Rost Besvaret June 7, 2011 Rapporter Besvaret June 7, 2011 KLAUS!! Hvad sker der med dansk/svenske krone når Euroen dropper som en sten efter et par alvorlige defaults? (Portugal, Grækenland) Skal vi rykke hele lortet til DK, således vi ikke står med en stærk svensk krone og en dansk krone der er nul værd efter et euro kollaps?
dannemare Besvaret June 7, 2011 Rapporter Besvaret June 7, 2011 Kan DK ikke bare beslutte at frigøre sig af fastkurspolitikken? Eller er det lettere sagt end gjort (hvis ja, hvorfor)?
Rikke Rost Besvaret June 7, 2011 Rapporter Besvaret June 7, 2011 Problemet som jeg ser det, er at en lav kronekurs vil være guld værd for DK. Så jeg tror ikke interessen er der for at gøre det.... Det vil samtidig gøre forbrugsgoder væsentligt dyrere og dermed mindske importen. Jeg tror det vil være en go' idé at smide gælden i DK i fremtiden...
EBL Besvaret June 7, 2011 Rapporter Besvaret June 7, 2011 Kan DK ikke bare beslutte at frigøre sig af fastkurspolitikken? Eller er det lettere sagt end gjort (hvis ja' date=' hvorfor)?[/quote'] Jeg ved ikke en disse om det, så jeg skal ikke forsøge at gøre mig klog, men dette her notat fra Finansministeriet om samme spørgsmål gjorde mig da lidt klogere, og står det stadig til trone (det er fra 2009) ja så er det vist lettere sagt end gjort....for ikke at sige umuligt, at frigøre sig af fastkurspolitikken.
thn Besvaret June 7, 2011 Rapporter Besvaret June 7, 2011 Uanset om DK opgiver fastkurspolitikken i følge på en krise, eller følger med € i kælderen, så bør det give markant højere rente. Der kan sikkert scores noget på valutakonverteringer, men du skal bare være klar til en høj rente. og rigtig høj, hvis det går så galt. Men Rikke Rost: plejer du ikke at tale for at SEK skal ned i 0,50 i forhold til DKK?
fdhin Besvaret June 7, 2011 Rapporter Besvaret June 7, 2011 KLAUS!! Hvad sker der med dansk/svenske krone når Euroen dropper som en sten efter et par alvorlige defaults? (Portugal, Grækenland) Skal vi rykke hele lortet til DK, således vi ikke står med en stærk svensk krone og en dansk krone der er nul værd efter et euro kollaps? Det er et meget interessant spørgsmål Brian, og jeg har brugt meget tid på at fundere over hvad der konkret vil ske. Det har bananas sikkert også, men det er svært at svare på, og der er ikke noget kort svar. :) Egentlig burde vi nok spørge direktøren i nationalbanken allerførst: Vil du lade kronen følge med i et euro kollaps, eller vil vi gå væk fra fastkurspolitikken i så fald? Jeg tror umiddelbart at han vil lade kronen følge med. Een ting er hvad Moody's siger. De er ikke helt upolitiske og upåvirkelige disse rating bureauer. Jeg kan sige at en undersøgelse lavet af Bloomberg blandt investorer siger at 85% forventer græsk default. Det afspejler den egentlige risiko bedre end hvad Moody's foreslår. Vi kan altså godt berede os på at chancen for græsk kollaps er større end chancen for at det ender lykkeligt. Hvad der vil ske afhænger lidt af timingen og hvornår det sker, men også hvordan. ECB forsøger at undgå at det bliver en "credit event", hvor ejere af græske statsobligationer tvinges ud i tab, for så forfalder CDS'er til betaling (en form for konkursforsikring). Der vil komme stort pres på bankerne i så fald. Svenske banker vil heller ikke gå fri hvis det værste scenarie hænder: En systemisk krise, med usikkerhed på de financielle markeder, og den ubehagelige domino effekt der følger med. Endnu vigtigere er dog nok at den svenske eksportøkonomi vil blive rystet, fordi lande i eurozonen vil mindske importen af svenske varer. Hvis der er en forlænget periode med euro svaghed vil riksbanken formentlig sænke renten for at gøre SEK mere blød, og måske vil de begynde at "trykke" nogle flere penge for at dumpe værdien af kronen. Det vil afhænge helt af hvor meget befolkningen i Sverige kommer til at lide under det. Et lille tvist i forhold til den bankkrise vi havde efter Lehman brothers' kollaps er at IMF og ECB har sikret sig at de er først i rækken af kreditorer her. Bankerne står sidst i rækken, i modsætning til Lehman. Derfor argumenterer nogen for at et græsk kollaps kan lede til en værre finanskrise end den vi havde i 2008. ECB vil gerne at kreditorerne frivilligt laver nogle cowboy tricks med at sænke renten og forlænge lånetiden. Hvis der ikke er noget element af tvang kan det være at det ikke bliver en "credit event". Men her må jeg sige at det nok er lige lovlig optimistisk at håbe på. Ikke at det vil være umuligt at lokke kreditorerne til det. Men Grækenland skal jo også overholde aftalerne så, og det ser jeg ikke mange chancer for. Umiddelbart vil jeg mene at en græsk kollaps, hvis den er dårligt timet, over nogle få uger vil lede til 10-15% stigning i SEK overfor DKK. Hvad der sker derefter afhænger.. Et græsk kollaps alene får ikke euroen og DKK til at dø. Heller ikke hvis Irland og Portugal skulle følge lige efter. Det skræmmende er hvis Spanien, eller endnu værre Italien, for alvor begynder at vise svaghed. Der har jo har været systemskifte i Spanien for nyligt, og nu begynder tingene at komme frem i lyset: En af de spanske regioner er reelt bankerot er det kommet frem. Gad vide hvor mange flere overraskelser af den art der venter fra Spanien de næste par måneder. Den amerikanske centralbank vil blive ved med at trykke dollars i flere kvantitative lempelser så de kan købe deres egne statsobligationer. ECB vil trykke euro for at financiere hjælpepakker. Hvis den kinesiske gældsboble også sprænger (se - stærkt anbefalelsesværdig), så vil de trykke en farlig masse yuan også. Denne øgning i pengemængden kendes under et andet ord: Inflation. Hvis den amerikanske, europæiske og kinesiske situation udspiller sig samtidigt så hvem ved. Jeg er til gengæld helt sikker på at alle lønmodtagere, inklusive jeg selv, godt kan forberede sig på at blive fattigere fremover. Uanset hvilken side af broen man måtte bo eller arbejde på. Det har de keynesianske økonomer og politikerne der lytter til dem sørget godt for. På længere sigt er valutakursen ikke det mest interessante, med mindre selvfølgelig at euroen opløses helt. Tænk på at randlandene i Europa har mistet 20% af deres konkurrenceevne over de sidste 10 år. De har også deres demografiske sammensætning imod sig med få unge og mange ældre. Deres velfærdssystemer vil være under et afsindigt stort pres fordi de simpelthen ikke har råd til dem, og i reglen ikke har haft råd til dem længe. Når (ikke hvis) disse velfærdssystemer bliver forringet i meget stor grad, vil det så også skabe pres på vores systemer i Skandinavien? Tænk på at der er åbne grænser, og fri bevægelse af arbejdskraft.
Rikke Rost Besvaret June 7, 2011 Rapporter Besvaret June 7, 2011 Skide godt svar!! Det jeg frygter lidt er at tyske og franske banker blir hevet med ned af en græsk default. og euroen kan ikke holde til tyskernes pres indefra hvis det gør for ondt på tyskerne.
Gio Besvaret June 7, 2011 Rapporter Besvaret June 7, 2011 Så i siger vi skal sætte pengene i ædle metaller igen? :D
fdhin Besvaret June 7, 2011 Rapporter Besvaret June 7, 2011 Skide godt svar!! Det jeg frygter lidt er at tyske og franske banker blir hevet med ned af en græsk default. og euroen kan ikke holde til tyskernes pres indefra hvis det gør for ondt på tyskerne. En af dagens nyheder var at Commerzbank (tysklands næststørste) er blevet stress testet, og de står og mangler 11.6 mia euro. En helt usandsynlig mængde penge http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsstory.aspx?StoryID=11720572 Det på trods af at de lige har lavet en aktieemission så vidt jeg husker, så det er altså efter at de allerede har hentet penge hos investorerne. *suk*
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu