Jump to content
Sign in to follow this  
Kim

Har du forslag til den idelle pendleraftale for bilister på Øresundsbroen?

Recommended Posts

Ej jeg er bare fuldstændig uenig, synes overhovedet ikke der skal tidsrum på noget som helst!! og bliver der det, ja så er det toget der er at foretrække..
Som skrevet - Pendler Flex kan være for dem der ønsker mere fleksibilitet, f.eks. ingen tidsrammer, flere biler på samme bizz osv. - mod en højere pris.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror folk spilder deres tid på at komme med forslag(inkl mig selv), som aldrig når nogen person i det skod firma - som faktisk kan tage en beslutning. Broen er og bliver den største og snart eneste hindring imellem øresunds integration - det er en moneycow, og så længe de kan skabe overskud og DBS ikke leverer en 100% i orden service - så kan de sætte priserne som de vil. Tror ikke der sker en jante før den dag man kan regne med DSB, tog til tiden - ingen manglende togvogne osv osv. Og da det aldrig kommer til at ske, så kan vi kun se frem til årlige forhøjninger på bropriserne. Skulle man have en aftale, skulle det være fast pris på fast antal ture - der matcher en rimlig normal arbejdsmåned - 50 ture. Istedet for det crap der er nu, koster jo en bondegård at besøge venner og famillie i DK og omvendt de første 8 dage hver måned. Og derefter kan man så besøge for ingen penge, men ens gæster skal stadig betale kassen uanset hvornår de kommer i princippet. prisen burde ikke overstige 2000 DKK pr. måned for 50 ture. Og så se at få nogle bropaskort tilkoblet brobizzerne som man kunne dele ud til venner og bekendte. Så gæster ikke blir flået for at komme og drikke en kop kaffe. Prien på bropas tilkoblet en brobizz aftale burde koste det samme som enkelt ture med brobizzen 40-50kr. men så bare sætte et max antal ture om måneden, så det ikke blir misbrugt. Så kan man diskuterer at nogle får mange på besøg, så hvorfor skal de straffes med højere pris- hvis det overstiger max antal ture på bropasset - well, det er da bedre end det vi har nu ? Og f.eks 8-10 enkelt ture om måneden pr. bropas kort burde være nok. Det er et besøg om ugen, per kortholder. Og så kunne prisen ud over det være højere, men stadig fornuftig ala de 145kr. eller hvad det koster idag. Og man er trods alt i DK hver dag, hvis man vil se folk mere end det. For at sikre et cashflow og indtjening kunne de for min skyld godt sætte money up front for sådan en aftale, og begrænse den til 30 dage. Så længe det stadig kan trækkes via kreditkort. Tror broen vil opleve de tjener flere penge på sådan et setup, end det de har nu - plus Malmø vil måske opleve flere kommer over og handler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Som skrevet - Pendler Flex kan være for dem der ønsker mere fleksibilitet' date= f.eks. ingen tidsrammer, flere biler på samme bizz osv. - mod en højere pris.
NEJ....ingen tidsrammer, det vil være totalt ubrugeligt....hvor mange % af pendlerne kører over på præcist samme tidspunkt HVER dag. Tror ikke det er mange... Ellers ender vi jo med 4 forskellige pendler aftaler, vil være totalt uigennemskueligt, og umuligt at administrere. Modsat ønsket om en mere simpel aftale struktur.... Men ja, en fleksibel aftale, der tilgodeser så mange som muligt. Så kunne man have en der gav mulighed for at skifte mellem tog og bil....den kunne godt være løsning nr. 2 der var lidt dyrere....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den dyreste pendler skal være i myldretiden fra 7-9 og 15-17.
Aftalen skulle gerne være nem at administrere, så jeg tror ikke flere end to tidspunkter på dagen er optimalt, og slet ikke så snævert omkring myldretiderne. Der vil opstå problemer omkring tidsafgrænsningerne om broen er nødt til at lukke. Så skal Øresundsbron i forbindelse med en brolukning rykke tidsrammen til omkring det tidspunkt hvor broen genåbnes, og det er ikke sikkert det kan foregå til alles tilfredsstillelse om der er mange skæringstidspunkter at holde styr på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hvor mange % af pendlerne kører over på præcist samme tidspunkt HVER dag. Tror ikke det er mange...
Øresundsbron burde vide hvor mange det er, og det behøver bestemt ikke at være præcist samme tidspunkt hver dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjovt....Parkering København har ingen probs med at administrere forskellige priser på forskellige tidspunkter.... Synes bestemt det er aktuelt at sprede trafikken mest muligt over døgnet og den integration og vækst af regionen vil kunne betale den bro flere gange om året..... 20 kr pr tur flatrate for alle privatbilister. 50 kr flatrate for erhverv indtil 3500kg/6m. 500kr/3500kg+/12m+. Så skal i satme se vækst og arbejdspladser komme hamrende til regionen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjovt....Parkering København har ingen probs med at administrere forskellige priser på forskellige tidspunkter.... Synes bestemt det er aktuelt at sprede trafikken mest muligt over døgnet og den integration og vækst af regionen vil kunne betale den bro flere gange om året..... 20 kr pr tur flatrate for alle privatbilister. 50 kr flatrate for erhverv indtil 3500kg/6m. 500kr/3500kg+/12m+. Så skal i satme se vækst og arbejdspladser komme hamrende til regionen.....
De fleste "normale" mennesker pendler mellem kl. 6-8 og igen 15-17, det normal kontortid mv. Så er der dem der arbejder i butik eller er selvstændige, de har nogle andre køretider. Tror aldrig man rammer til alles tilfredshed med tidsafgrænsning. Men burde ikke være svært at implementere et tidssystem dog - de skanner jo i forvejen brobizzen - så den kunne sikkert kodes med et system alle P-KBH. rødt abn. 6-8 og 15-17, grønt mellem 8-10, 17-19 etc etc. Det vil dog ikke være nemt at gennemskue for den enkelte billist. Jeg tror på flatrate systemet op til 50 ture, derudover en anden højere pris. Der rammer man nok de fleste - evt. kunne de have flere flatrate tilbud. 1 for os normale pendlere 50 ture, 1 for folk der også tager toget en gang imellem og andre der ikke kører over 40-50 gange pr måned, med et mindre antal faste ture på - og så kræve penge up front, som DSB gør f.eks. Og så starte med at behandle os "faste" kunde som...ja gode og loyalekunder - giv os nogle fordele ala billige ture til vores venner og famillie. Istedet for man kan komme i tivoli 10kr billigere en sjælden gang eller parkere lidt billigere i lufthavnen. De burde se på kreditkort, hvordan man laver cashback systemer og tilbudssystemer for at holde på kunderne og gøre dem loyale. Utroligt Mastercard eller Visa kortudstedere endnu ikke har forhandlet priser med broen - de har forhandlet alle andre steder. Øresunds Mastercardet - for dig der pendler dagligt og gerne vil have nogle fordele udover de x antal millioner butikker du kan bruge kortet i. Forestil jer et kreditkort med indbygget brobiz aftale - det er sq da smart. Herudover andre fordele som i andre kort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjovt....Parkering København har ingen probs med at administrere forskellige priser på forskellige tidspunkter.... Synes bestemt det er aktuelt at sprede trafikken mest muligt over døgnet og den integration og vækst af regionen vil kunne betale den bro flere gange om året..... 20 kr pr tur flatrate for alle privatbilister. 50 kr flatrate for erhverv indtil 3500kg/6m. 500kr/3500kg+/12m+. Så skal i satme se vækst og arbejdspladser komme hamrende til regionen.....
Med risiko for at lyde pessimistisk, tror jeg der er andre ligeså afgørende detaljer, som priser på broen, der holder folk fra at integrere sig med Skåninge... Vi er mange der rejser en del dage i måneden, og skifter mellem flere rejseformer.....jeg tror vi er flere end dem der kører fast hver dag i samme tidsrum. Men, ok...lad os få to aftaler begge med flatrate.....men en 20'er er på ingen måde realistisk......uanset hvad de giver i Oslo eller Stockholm.....så kan man jo give Konsortiet skylden, men broen er opført ud fra nogle forudsætninger, dem bliver der nok ikke laver om på....

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØresundPendleren: 50 enkeltture på én kalendermåned= 3.258,- (16 ture á 142,- + 34 ture á 29,-) - billigere i weekenden. To biler på én bizz. Pendler Basic: 50 enkeltture efter klippekortmetoden= 1.400,- Én bil i tidsrummet 6 - 18 på hverdage. Højere pris udenfor tidsrum og for mere end én bil. Besparelse= 1.858,- Man kan ha' råd til et månedskort hos DSBlast ved siden af og sparer stadig 458 kroner!!! Hvor meget mere end én gang om dagen gider den almindelige gennemsnitpendler at rejse frem og tilbage?

Share this post


Link to post
Share on other sites

50 ture/måned giver ingen mening. 60/62 ture er mere reelt = 1 gang over broen både hverdag/weekend. Flat uden begrænsning vil være optimalt - som nævnt kan andre finde ud af at sammenholde afgift med nummerplader så broens undskyldning med at erhvervsdrivende vil misbruge det grunder vist mere i inkompetence fra deres side end noget andet. Sidste måned havde vi 60 ture = 1800 SEK mere end budgetttet. Idag har vi passeret broen 2 gange - begge gange pga arbejde. Sindsygt at skulle bruge 740 SEK for en enkelt dags kørsel til arbejde for 2 personer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Tak for alle jeres gode forslag, nogle mere seriøse end andre:-) Det er vigtigt at forstå at jeg repræsenterer jer og jeres interesser og at det er på vegne af bestyrelsen i Øresundsborger at jeg stiller dette spørgsmål. Vi arbejder hele tiden med at påvirke både broen, politikkere og andre, som kan lette Øresundsintegrationen. Vi kommer til at lave et konstruktivt oplæg, som vi kan bruge i vores politiske arbejde og jeg synes at nogle af jer er kommet med gode input, tak for det. I må gerne fortsætte med debatten og jeg kigger fortsat med og ser om der kommer flere gode ideer. I må gerne være konstruktive og evt. underbygge jeres forslag med økonomiske beregninger af konsekvensen af jeres forslag kontra det nuværende system. Selvom vi gerne vil have toget med ind i forslagene og de økonomiske beregninger, så er det desværre ikke muligt endnu, men dette er et andet område, som vi også bruger en del energi på. Med venlig hilsen Kim Rasmussen Formand Øresundsborger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet er helt klart fleksibiliteten og det at bor man i Sverige/Danmark, kan det slet ikke betale sig at sigte efter et deltidsjob i det "andet" land. Ergo er der mange der ikke har noget at lave, men snildt kunne få det, såfremt man satte prisen ned. Et eksempel. 150 kr i timen er højt sat for mange mennesker. Det gør det kun værre såfremt timelønnen er lavere. Jeg har kendt mange svenskere der arbejder ned til 100 kr i timen i Kbh. 2 dages arbejde i dk til 150 kr i timen = 10440 kr i indtægt pr måned = 20 ture over broen pr måned = 2388 i bropenge pr måned. = ca. 23% af BRUTTO lønnen går til bro. Betaler man ca 40% i skat, er det ca. 38% der går til broen og resten er til at dække transport. 5 dages arbejde i dk til 150 kr i timen = 26100 kr i indtægt pr måned = 44 ture over broen pr måned = 2972 i bropenge pr måned = ca 11% af BRUTTO lønnen går til bro. Betaler man 40% i skat, er det ca. 18% der går til broen og resten er til at dække transport. Så bilister der ikke lige arbejder efter 8-16 princippet og fuldtid, bliver i den grad straffet for ikke at slide på broen. Men de betaler næsten ligeså meget for at køre over pga den prismæssige struktur som der er pt. Men jeg kan godt forstå dem der ikke vil ha’ et deltidsjob i DK, for de får ingenting ud af det overhovedet når alt er betalt til bil og transport. Så er der stort set 0 kr tilbage til alt andet....og så er det bedre at være arbejdsløs for det koster ingenting. Så for dem der stadig tror broen er go’ for regionen, kan tro om igen. Den er med til at fastholde folk i arbejdsløshed og begrænse deres muligheder for at få deltidsarbejde selvom der er masser af det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Problemet er helt klart fleksibiliteten og det at bor man i Sverige/Danmark, kan det slet ikke betale sig at sigte efter et deltidsjob i det "andet" land. Ergo er der mange der ikke har noget at lave, men snildt kunne få det, såfremt man satte prisen ned. Et eksempel. 150 kr i timen er højt sat for mange mennesker. Det gør det kun værre såfremt timelønnen er lavere. Jeg har kendt mange svenskere der arbejder ned til 100 kr i timen i Kbh. 2 dages arbejde i dk til 150 kr i timen = 10440 kr i indtægt pr måned = 20 ture over broen pr måned = 2388 i bropenge pr måned. = ca. 23% af BRUTTO lønnen går til bro. Betaler man ca 40% i skat, er det ca. 38% der går til broen og resten er til at dække transport. 5 dages arbejde i dk til 150 kr i timen = 26100 kr i indtægt pr måned = 44 ture over broen pr måned = 2972 i bropenge pr måned = ca 11% af BRUTTO lønnen går til bro. Betaler man 40% i skat, er det ca. 18% der går til broen og resten er til at dække transport. Så bilister der ikke lige arbejder efter 8-16 princippet og fuldtid, bliver i den grad straffet for ikke at slide på broen. Men de betaler næsten ligeså meget for at køre over pga den prismæssige struktur som der er pt. Men jeg kan godt forstå dem der ikke vil ha’ et deltidsjob i DK, for de får ingenting ud af det overhovedet når alt er betalt til bil og transport. Så er der stort set 0 kr tilbage til alt andet....og så er det bedre at være arbejdsløs for det koster ingenting. Så for dem der stadig tror broen er go’ for regionen, kan tro om igen. Den er med til at fastholde folk i arbejdsløshed og begrænse deres muligheder for at få deltidsarbejde selvom der er masser af det.
Jeg er helt enig. Hvis man arbejder som vikar og bliver kaldt ud forskellige steder kan bilen være den eneste fornuftige løsning. En flad pris burde helt klart at være at foretrække, og så i stedet for at broen skal være tilbagebetalt i 2030 så sæt den til 2060 eller 2080 så burde prisen da kunne komme ned.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lad os bare antage at alternativet skal kunne dække de 24 timer og transporten IKKE skal overstige arbejdstiden.... Hvis jeg skal fra Vellinge til Roskilde kl 04.00 om morgenen.....Så er det umuligt. Og derfor er der reelt set intet alternativ til bilen med mindre du bor i de store byer hvor transporten er tæt på...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forresten dem der mener at prisforskellen skal til for at folk skal tage toget, så er det et helt forkert sted at sætte ind. Man kan bruge skatter/afgifter på benzin til at styre hvor meget folk skal bruge bilen. At sætte prisen højt på broen ødelægger mere end det gavner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klart man ikke bosætter sig i Vellinge, hvis man skal med tog over broen. Så bosætter man sig i Malmö, Lund eller fx her i Jakriborg eller ved nogle af de andre pågatågsstationer, hvorfra det er let at komme med toget. Omkostningerne ved at køre bil er jo også meget højere end bare broprisen. Der kommer benzin og værdiforringelse af bilen oven i. Og forsikring. Og sikkert meget andet. For ikke at tale om mistet arbejdstid, hvis man ellers kan arbejde i toget. I øvrigt er togforsinkelserne ikke markante, hvis man tager morgen-toget meget tidligt kl. 4. Nej, togforsinkelserne opstår mest omkring myldretiden. Jeg har selv pendlet til Roskilde fra både Malmö og Hjärup. I begge tilfælde tager det ca. en time og et kvarter. I øvrigt er en anden væsentlig forskel mellem prisen på bilkørsel og togkørsel jo, at man med et månedskort kører ubegrænset antal ture over broen. Vælger man bilen til, er det en luksus, man må betale for i sammenligning med at køre kollektivt. Med hensyn til prisen for det, forstår jeg heller ikke, hvorfor man ikke bare har en fast enhedspris for kørsel over broen i bil. Hvorfor skal nogen have rabat og andre ikke rabat? Vi har jo alle en andel i broen som skatteydere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vælger man bilen til, er det en luksus, man må betale for i sammenligning med at køre kollektivt.
Luksusen er ikke at tage bilen, luksusen er at tage toget da man har mulighed for at slappe af eller arbejde. At DSBfirst kører med elendig materiel og der er gentagne sporarbejde etc. skal ikke bruges som begrundelse for hvorfor det skal være så meget billigere at tage toget. Man kan politisk sige at man har et ønske om mere kollektiv trafik, men det giver kun mening hvis der er handling bag ordene. Dvs. bedre materiel, flere afgange og sidst men ikke mindst rettidighed. Disse ting har manglet til alle tider angående øresundstogene. Man burde derfor ikke strafe bilisterne som man gør nu, men give dem en fair change.
Med hensyn til prisen for det, forstår jeg heller ikke, hvorfor man ikke bare har en fast enhedspris for kørsel over broen i bil. Hvorfor skal nogen have rabat og andre ikke rabat? Vi har jo alle en andel i broen som skatteydere.
Så vidt jeg har forstået har skatteyderne ikke nogen andel i broen. Staten har givet konsortiet et statsgaranteret lån og det er kun i tilfælde af at konsortiet ikke kan betale at skatteyderne skal til lommerne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det ikke skatteydernes penge, staten udlåner til konsortiet? Eller hvorfra kommer statens penge? ;) Og at køre i bil vil da til enhver tid være en luksus, da man så kan køre en direkte vej, og helt som man vil (hvis de andre billister og politiet ellers tillader det). Men tilbage til sagen: Prisen på at køre over broen. Hvorfor ikke bare have en fast lav takst for alle personbiler og mc? Hvorfor skal nogen have rabat og andre ikke rabat? Og hvis man endelig skal have noget, der ligner tilbuddet fra toget, hvorfor så ikke have en fast pris på en måneds bilkørsel over broen, hvor man så kan køre ubegrænset antal ture?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er et muligvis upopulært forslag. Broen kunne indbygge ekstra miljøperspektiver i sin pendleraftale med bilisterne.

  • Kørsel uden for myldretiden bør være billigere, da man således vil skåne storbyerne København og Malmø for ekstra trafik i et i forvejen belastet tidsrum.
  • Miljøbiler og elbiler får rabat på pendleraftalen, for at opmuntre pendlerne til at vælge miljørigtige biler.
  • Man får en ekstra rabat på bilpendleraftalen, hvis man samtidig har et månedskort til toget.

Kigger man på finansieringen af Broen, så finder man, at hvor privatbilismen takseres pr. enhed, så har togtrafikken en fast pris pr. år. Jeg tror det er omkring 300 til 400 millioner kroner om året i 1999 priser. Faktisk er tiltag over for bilismen, Øresundsbroens eneste mulighed for at træde på den økonomiske speeder, da indkomsten på togtrafik er låst fast. Så broen ender nok med at gøre det dyrere for alle de fede biler, mens Lupo'en og C1'eren får en klækkelig rabat. Resultat: Kæmpe overskud og miljøansvar oven i hatten. Perfekt ;-).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Her er et muligvis upopulært forslag. Broen kunne indbygge ekstra miljøperspektiver i sin pendleraftale med bilisterne.
  • Kørsel uden for myldretiden bør være billigere, da man således vil skåne storbyerne København og Malmø for ekstra trafik i et i forvejen belastet tidsrum.
  • Miljøbiler og elbiler får rabat på pendleraftalen, for at opmuntre pendlerne til at vælge miljørigtige biler.
  • Man får en ekstra rabat på bilpendleraftalen, hvis man samtidig har et månedskort til toget.

Desværre så bryder ovenstående med virkeligheden. Kigger man på finansieringen af Broen, så finder man, at hvor privatbilismen takseres pr. enhed, så har togtrafikken en fast pris pr. år. Jeg tror det er omkring 300 til 400 millioner kroner om året i 1999 priser. Dette gør det svært/problematisk for Øresundsbroen at tage et miljøansvar. Faktisk er tiltag over for bilismen, Øresundsbroens eneste mulighed for at træde på den økonomiske speeder, da indkomsten på togtrafik er låst fast.

Hvorfor skal "broen" begynde at være "grøn"? Det "broen" burde gøre er at tage en snak angående tilbagebetalingstiden. Hvorfor er det lige at den skal være tilbagebetalt i 2030?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...