Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Sypigevalutaspekulation Interessant, Stenmann. Vågne sundoverskridende banker burde jo tilbyde den slags i stangvareudgaver til private - kunne være interessant i forbindelse med boligsalg og flytning/tilbageflytning. Også en årskontrakt kunne sikkert være interessant for mange. Men kontrakten i dit eksempel indebærer, så vidt jeg forstår, at man har forpligtet sig til at indbetale et bestemt beløb i DKK hver måned et år frem, og sæt man en måned ikke kan betale. Så er det vel kronofogden og dernedad. :eek: Og lige i den aktuelle situation ville mange sikkert have indgået kontrakter, da SEKken stod på 72 og så møghamrende herfra-kan-det-kun-gå-opad-agtig ud, og resultatet for banken: Masser af sure kunder. Og lidt profit. Men when the lights go on again bliver det måske mere interessant. :)

• Svar 298
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
Interessant' date=' Stenmann. Vågne sundoverskridende banker burde jo tilbyde den slags i stangvareudgaver til private - kunne være interessant i forbindelse med boligsalg og flytning/tilbageflytning. Også en årskontrakt kunne sikkert være interessant for mange. [/quote'] Den eneste bank jeg ved der gør dette er Nordea, og det er gennem deres erhvervsafdeling
Besvaret
Men kontrakten i dit eksempel indebærer, så vidt jeg forstår, at man har forpligtet sig til at indbetale et bestemt beløb i DKK hver måned et år frem, og sæt man en måned ikke kan betale. Så er det vel kronofogden og dernedad. :eek:
Hvad med valutaoptioner med en call option og hvis man er out-of-the-money, kan man jo blot lade være med at udnytte sin call option... Men det koster sikkert. Typisk bruges de når man afgiver tilbud eller har usikre pengestrømme. Med valutaoptioner køber man retten til at købe SEK på et fremtidig tidspunkt, men man er ikke forpligtet til at gøre det. Iøvrigt er både valutaoptioner og valutaterminskontrakter OTC (over the counter) produkter og næsten helt sikkert mest til erhvervskunder... Man kunne også prøve sig frem med valutafutures, som er standardiserede valutaterminskontrakter der kan handles på en børs. Måske kan man handle med dem i Nordnet?
Besvaret
Hvad med valutaoptioner med en call option og hvis man er out-of-the-money' date=' kan man jo blot lade være med at udnytte sin call option... Men det koster sikkert.[/quote'] En af de parametre, som indgår i den teoretiske pris på en option er volatiliten på det underliggende aktiv. Volatilitet er defineret som den annualiserede standardafvigelse på afkastene. Siden kursen svinger helt vildt meget for tiden, vil optionerne være helt vildt dyre at købe. Jo længere optionen løber jo dyrere bliver prisen også. Så hvis man rent fakitsk kunne købe dem som privatperson, er jeg er ikke sikker på, at det ville være så smart en idé.
Besvaret

Handelsbanken Jeg tror alle banker tilbyder dette produkt - også til private - og ellers gør Handelsbanken det. Det er jo et almindeligt bankprodukt til afdækning af sin kursrisiko, og selvfølgelig er det et problem, hvis man ikke kan betale det beløb i DKK som er aftalt, men det må man tage med i sine overvejelser før indgåelse af aftalen. Ligger det helt fast at man skal betale afdrag på sine lån med f.eks. 10.000 SEK pr. måned, så opnår man sikkerhed for at man har råd til at betale med sin nuværende DKK løn. Om man skal indgå en sådan aftale eller håbe på yderligere fald er jo op til en selv, men det er samme diskussion man tager mht. at binde sin rente eller køre med variabel rente.

Guest michaelbo
Besvaret

nånå

Jeg tror alle banker tilbyder dette produkt - også til private - og ellers gør Handelsbanken det. Det er jo et almindeligt bankprodukt til afdækning af sin kursrisiko, og selvfølgelig er det et problem, hvis man ikke kan betale det beløb i DKK som er aftalt, men det må man tage med i sine overvejelser før indgåelse af aftalen. Ligger det helt fast at man skal betale afdrag på sine lån med f.eks. 10.000 SEK pr. måned, så opnår man sikkerhed for at man har råd til at betale med sin nuværende DKK løn. Om man skal indgå en sådan aftale eller håbe på yderligere fald er jo op til en selv, men det er samme diskussion man tager mht. at binde sin rente eller køre med variabel rente.
Specielt den sidste sætning er interessant. Det koster noget at binde si rente /kurs. Jeg er da af den overbevisning at når en bank udbyder dette som en tjeneste, så er det fordi de kan tjene på det, i det lange løb. hvis de tjener på det gør jeg sansynligvis ikke. Derfor rørlig. Og derfor er os med rørlig rente ikke særlig velkomne efterhånden, der er for lidt at tjene.
Besvaret
Specielt den sidste sætning er interessant. Det koster noget at binde si rente /kurs. Jeg er da af den overbevisning at når en bank udbyder dette som en tjeneste' date=' så er det fordi de kan tjene på det, i det lange løb. hvis de tjener på det gør jeg sansynligvis ikke. Derfor rørlig. Og derfor er os med rørlig rente ikke særlig velkomne efterhånden, der er for lidt at tjene.[/quote'] Ja, banken tjener jo lidt på en kurssikring/terminsaftale, men jeg tror du misforstår den måde som produktet afvikles på. Det banken gør på dag 1 er at gå ud og købe SEK for DKK - forskellen er blot at de køber alle sammen på en gang, og så sælger dem til mig efterhånden som jeg skal bruge dem, og dermed løber banken heller ingen (stor) risiko. Forskellen er blot at jeg ikke behøver at låne 300.000 DKK, som jeg så køber SEK for på 1. dag, og så hver måned afdrager med f.eks. 25.000 DKK over 12 måneder.
Besvaret

Nordea havde for ca 1 måned siden et officielt forecast der hed kurs 78,5 på tolv måneder. Om det har ændret sig ved jeg ikke, men jeg fik det på mail fra Henrik Drusebjerg - ham som tit udtaler sig på TV på vegne af Nordea.

Nu er verdensøkonomi ikke lige mit stærkeste felt. Så bær over med mig Når nu den svenske kurs er så lav ( hvilket jo er fint for min økonomi ) hvor længe kan man så forvente det vare før den kommer retur til de "normale" 0,80Man går vel ud fra den altid kommer på ret kurs igen ...... snakker man måneder eller hur...
Besvaret
Nordea havde for ca 1 måned siden et officielt forecast der hed kurs 78' date='5 på tolv måneder. Om det har ændret sig ved jeg ikke, men jeg fik det på mail fra Henrik Drusebjerg - ham som tit udtaler sig på TV på vegne af Nordea.[/quote'] Jeg menes også at Nordea var ude i August måned sidste år og sige at det var et godt tidspunkt at købe aktier på. :rolleyes:
Besvaret
Nordea DK's forecast per dags dato: 9 marts 64,4 3 mdr. 67,8 6 mdr. 0,71 12 mdr. 76,9 24 mdr 0,81
Lyder som noget Batman med patter også ville kunne forudsige...
Besvaret

Her er Swedbanks officielle forecast fra deres hjemmeside - ku ikke finde det op mod Dk men da vi jo ligger op af euroen er det jo lige så godt. Er ikke så god med tal, så hvad det lige vil sige at det er præcist op mod Dk kronen, kan jeg ikke regne ud. EUR/SEK Idag 11,47 3 mdr. 10,40 6 mdr. 9,80 12 mdr. 9,50 PS. Nordea blev i februar kåret som verdens 22. mest sikre bank at have sine penge i, og suverænt nr. 1 i Norden.

Besvaret
Nordea DK's forecast per dags dato: 9 marts 64,4 3 mdr. 67,8 6 mdr. 0,71 12 mdr. 76,9 24 mdr 0,81
EUR/SEK Idag 11,47 3 mdr. 10,40 6 mdr. 9,80 12 mdr. 9,50
antagelse 1 euro = 7,50 dkk så bliver det Idag 65,39 3 mdr 72,12 6 mdr 76,53 12 mdr 78,95 [dkk for 100 sek] Swedbank regner åbenbart med at det går hurtigere tilbage til "normalen" på de 80 end Nordea.
Besvaret

Og jeg takker for hjælpen med matematikken :-)

antagelse 1 euro = 7,50 dkk så bliver det Idag 65,39 3 mdr 72,12 6 mdr 76,53 12 mdr 78,95 [dkk for 100 sek] Swedbank regner åbenbart med at det går hurtigere tilbage til "normalen" på de 80 end Nordea.
Besvaret

Fik lige en mail fra SEb med deres forecast: Hejsa Dan Jeg har talt med vores FX folk og vi har et forecast, men du skal være kunde for at komme ind og se det i vores netbank. Jeg kan dog fortælle dig at det forventes at være EUR/SEK 10,00 ultimo 2009 (dette svarer ca. til SEK/DKK 74,55)

• 2 weeks later...
Besvaret

Så er overførslen til DK foretaget. Den gik igennem til kurs 67,6 contra den kurs vi dengang købte til (ca 81). Så selvom jeg absolut nyder den lave svenske kurs lige for tiden, så undskyld kære sunddebatører, men jeg kan fra og med nu kun ønske den højt højt op så hurtigt som muligt.... Har andre også overført?

Besvaret
Nordea blev i februar kåret som verdens 22. mest sikre bank at have sine penge i' date=' og suverænt nr. 1 i Norden.[/quote'] Ja og lad os så sætte et lille bogmærke her, for mit gæt er at den vurdering bliver bragt til skamme i løbet af det næste års tid, hvor det formentlig vil blive klart, at Nordea og måske også andre af store svenske banker nu skal til at tage alle de tæsk som Danske Bank allerede har fået overstået.
  • 2 weeks later...
Besvaret
Lad os se om den "store bank" får ret' date=' jeg tror det modsatte, at den svenske krone skal op og faktisk op over 0,8 igen på 1-2 års sigt[/quote'] Nu sammenligner banken op mod USD og svejtserfranc og du sammenligner med €. Så begge ting kan jo faktisk sagtens lade sig gøre
Besvaret
Jeg har 100% ret i min forventning om, at det enten går den ene vej eller den anden vej :p (men den svenske krone måtte da gerne falde)
Endelig en 100% troværdig udmelding. :) SEK overfor DKK og EUR ser ud til at være ret tæt korreleret med aktiemarkederne generelt. Falder de falder SEK også. Jeg er nok mest enig med George Soros, der i går var ude og sige, at det aktie-rally vi har haft i Marts er urealistisk og markedet skal have en tur nedaf igen. Så jeg tror mest på en faldende SEK på den kortere bane. Men der er selvfølgelig kun lidt over 50% sandsynlighed for at jeg får ret :p

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...