Gio Besvaret December 17, 2008 Rapporter Besvaret December 17, 2008 Økonomi-rutsjebanen hygger sig verden rundt. Norge skar 175 basispoint af deres toneangivende rente i dag (4,75->3,00), og $ styrtdykker mod €. Rå-olien handles til laveste pris i fire år (40$/td) Med andre ord, så skal man nok passe på med at blive for "smart", hvis man kan holde øko-skindet på næsen på anden vis. Man kan også spare sig ihjel...
Rikke Rost Besvaret December 17, 2008 Rapporter Besvaret December 17, 2008 Så er det jo nok nu det er godt...Man sparer en masse på kursen og det varer ikke længe for Dk sætter renten ned. De har ikke råd til andet, når nu alle omkring os har sat den ned.
Bjarne233 Besvaret December 18, 2008 Rapporter Besvaret December 18, 2008 Har man sit lån i Swedbank lyder det ikke som det store problem at flytte det til DKK - sakset fra deres danske side: "Lån i danske og svenske kroner Vi kan tilbyde dig finansiering i både danske og svenske kroner. Det kan være en fordelagtig løsning, hvis du arbejder i Danmark og bosætter dig i Sverige. Du reducerer din valutarisiko hver måned, når du deler finansieringen op i de to valutaer. " - Tror de får et opkald fra mig imorgen. En hurtig udregning viser at der ummidelbart er 120.000 at tjene på en omlægning nu. Ikke dårligt på et lån på kun 1 million SEK. Har spurgt dem : Tack för ditt mail. Vi kan inte flytta svenska lån till danska lån. Svenska bostäder belånas endast i Sverige. Med venlig hilsen Eva Sjönvall
Rikke Rost Besvaret December 18, 2008 Rapporter Besvaret December 18, 2008 Det er fandme for ringe..... De bedriver ikke bank, men pantelånerbiks....
swoop Besvaret December 18, 2008 Rapporter Besvaret December 18, 2008 Har spurgt dem : Tack för ditt mail. Vi kan inte flytta svenska lån till danska lån. Svenska bostäder belånas endast i Sverige. Nordea tilbyder lån både i SEK og DKK.
Menace Besvaret December 18, 2008 Rapporter Besvaret December 18, 2008 Nordea tilbyder lån både i SEK og DKK. Vi har ihvertfald fået muligheden da vi skulle låne og min bankrådgiver snakker stadig om det, men det er altså ikke realkreditlån, men "normalt" lån i danmark hvor det ligger på en 8-10% i rente mod 3.75 i sverige, dvs. at vi skal betale langt mere på et mindre lån så vidt jeg kan tyde tal
LotteB Besvaret December 18, 2008 Rapporter Besvaret December 18, 2008 .. Jeg tror SEK har set 80 for sidste gang med mindre DKK slipper euro. Dét tror jeg så også du har ret i. Et andet scenarie kunne være, at svenskerne er ved at være møre mht. euro. Der har da været en stigende tilslutning her i den senere tid. Selv fra den Sahlin´ske front blæser der lidt mildere vindere, sååå hvem ved i disse tider:rolleyes: Hvad angår deflation' date=' så er det jo en beskeden deflation i et enkelt år, regeringen forudsætter. Desuden stiger priserne kun, hvis nogen vil - og kan - købe varerne. Jeg tror ikke regeringen regner forkert. Det kan godt være, den lyver, men den kan godt regne. :)[/quote'] For så vidt angår deflationen, er jeg ikke så sikker på, at det kun er kortvarigt. Når først der er gang i deflationsspiralen, er den svær og stoppe. Kan jo ikke lade være med at drage nogle paralleller til den japanske økonomi, som jeg jo selv har været underlagt en del år. Det har ikke været et kønt syn. Det startede tilbage i begyndelsen af 90´erne og er ikke slut endnu. De havde deflation i mange år og nulrente. Først for et par år siden så det ud, som om det begyndte at vende, men det kniber stadig gevaldigt:scared: Problemet i Japan er så nok også, at skiftende regeringsledere ikke har turde/haft mod til at tage fat om nældens rod og få gang i nogle reformer. De er pr. definition konfliktsky:D På trods af, at både DK og SE allerede har gjort flere tiltag, synes det desværre ikke at have hjulpet synderligt. Det er dét, der kan få mig til at tvivle på, at deflationen kun er af kortere varighed. Jeg håber ikke jeg får ret, det vil være altødelæggende med en længere periode med deflation.
thn Besvaret December 18, 2008 Rapporter Besvaret December 18, 2008 Dét tror jeg så også du har ret i. Et andet scenarie kunne være, at svenskerne er ved at være møre mht. euro. Der har da været en stigende tilslutning her i den senere tid. Selv fra den Sahlin´ske front blæser der lidt mildere vindere, sååå hvem ved i disse tider:rolleyes: Hvordan behandles sådan en sag egentlig? Lad os sige at SE havde folkeafstemning i dag, og det blev ja til Euro. Hvilken kurs ville man så finde frem til? Vælger man bare en dato, og så er det markedskurs?
Nils Besvaret December 18, 2008 Rapporter Besvaret December 18, 2008 Jeg tror ikke på, at en ny svensk euroafstemning er op over, for svenskerne vil formentlig stemme nej, og det er jo som bekendt ikke formålet med EU-afstemninger. Et ja vil kræve masser af politisk lederskab og snu veltalenhed af den kaliber som Göran Persson og Anna Lindh kunne levere - det var så ikke nok alligevel til et ja. Det er svært at forestille sig en Mona Sahlin besnakke den svenske befolkning til at stemme ja. Reinfeldt kunne risikere at give euroen dødskysset, for sosserne ville uden tvivl finde på noget, der kunne vende det imod ham, hvis han rejste den sag nu. Så indtil videre er det ret hypotetisk, men den kurs, der kommer til at gælde efter et ja, bliver den centralkurs, som SEK får i ERM II, og som kan holdes i mindst to år uden alt for vilde ryk i styregrejerne. Der bliver altså en længere overgangsperiode, hvor man har en fastkurspolitik som den danske, før man veksler.
Sannie Besvaret December 18, 2008 Rapporter Besvaret December 18, 2008 Har i dag, torsdag vekslet til kursen 68,2.. :D Lækkert lækkert !
Pede Besvaret December 18, 2008 Rapporter Besvaret December 18, 2008 Er sidste dag i 2008 for børser og kurser imorgen eller tager de et par dage med i næste uge evt ml jul/nytår? - tænker på om slut-renten imorgen eftermiddag er den der holder året ud. Nogen der ved det?
Guest Trine Besvaret December 18, 2008 Rapporter Besvaret December 18, 2008 Er sidste dag i 2008 for børser og kurser imorgen eller tager de et par dage med i næste uge evt ml jul/nytår? - tænker på om slut-renten imorgen eftermiddag er den der holder året ud. Nogen der ved det? Nej mandag tirsdag i næste uge samt i ugen op til nytår er normale bankdage både i DK og SE. Den 31 er bankhelligdag i DK nu, er lidt i tvivl med SE....
MC Manden Besvaret December 18, 2008 Rapporter Besvaret December 18, 2008 Den 31 er bankhelligdag i DK nu' date=' er lidt i tvivl med SE....[/quote'] Den er også helligdag i SE (iflg. Outlook) ....
Jan Besvaret December 19, 2008 Rapporter Besvaret December 19, 2008 Har i dag, torsdag vekslet til kursen 68,2.. :D Lækkert lækkert ! Ja den stiger, hvad :D er der i det ?
Markowitch Besvaret December 20, 2008 Rapporter Besvaret December 20, 2008 Ja den stiger' date=' hvad :D er der i det ?[/quote'] Hvis man regner med SEK stiger, skal man selvfølgelig tage en lang position i SEK og det er derfor smart at veksle DKK til SEK. Omvendt, hvis man tror at SEK falder yderligere, skal man være kort i SEK og lang i DKK. Altså behold pengene i Danmark. Er der nogen herinde der tager positioner i valuta spotmarkedet? Det kunne jo være en måde at sikre sig imod en stigende SEK, som alternativ til Euro lån.
Lasse Besvaret December 20, 2008 Rapporter Besvaret December 20, 2008 Hvad tror du? SEK op eller ned? JEg ved det ikke, men tror at det afhænger meget af om DK går med i euroen eller opgiver fastkurspolitikken, det sidste er netop blevet anbefalet af Steen B fra Danske bank, dog afviser nationalbankdirektøren det som en mulighed. En anden faktor, er om Sverige joiner Euroen. Hvis det sker er det selvfølgelig helt sikkert at DKK/SEK ligger fast, med mindre vi er ude i at DK går solo ved at opgive fastkurspolitikken.
MC Manden Besvaret December 21, 2008 Rapporter Besvaret December 21, 2008 Hvad tror du? SEK op eller ned? JEg ved det ikke, men tror at det afhænger meget af om DK går med i euroen eller opgiver fastkurspolitikken, det sidste er netop blevet anbefalet af Steen B fra Danske bank, dog afviser nationalbankdirektøren det som en mulighed. . Det ville være meget smart at opgive fastkursen. DK er ved at skrue sigselv op i et hjørne, hvor danske vare er umulige at afsætte, da de er ved at være "for dyre" for andre lande...F.eks. SE og GB. Det betyder jo tab af arbejdspladser, se bare på transportsektoren hvor man allerede har mistet stor omsætning. Derimod er det nok ikke nogen skidt idé for SE og GB at kursen falder, det betyder jo at varene bliver billigere når de eksporteres og så længe man køber svenske vare, så er kursen jo uden betydning for en svensker.
thn Besvaret December 30, 2008 Rapporter Besvaret December 30, 2008 http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2008\12\30\317873&SectionId=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter Ja hvis de forudsigelser holder så har vi et halvt år mere foran os med superkurs :-)
patbateman Besvaret December 30, 2008 Rapporter Besvaret December 30, 2008 Hvad tror du? SEK op eller ned? En anden faktor, er om Sverige joiner Euroen. Hvis det sker er det selvfølgelig helt sikkert at DKK/SEK ligger fast, med mindre vi er ude i at DK går solo ved at opgive fastkurspolitikken. Jeg er lidt usikker, en en omlæggelse til EUR i Sverige vi måske kræve ændring af grundloven. Hvilket så kræver 2 regeringsperioder inden det kan gøres, dvs. aller tidligst i 2012 og så skal Reinfeldt sætte processen igang nu. Mit gæt: SEK skal op mod 80 igen, men det vil gå langsomt. Måske op til 75 næste år og 80 i 2010.
Homer Besvaret December 30, 2008 Rapporter Besvaret December 30, 2008 Mit gæt: SEK skal op mod 80 igen, men det vil gå langsomt. Måske op til 75 næste år og 80 i 2010. Mit gæt: Aldrig over 80 igen hvis DK fastholder fastkurspolitikken..
elbilen Besvaret December 30, 2008 Rapporter Besvaret December 30, 2008 Mit gæt: SEK skal op mod 80 igen, men det vil gå langsomt. Måske op til 75 næste år og 80 i 2010. Jeg er med på det gæt, vil tilmed gå så langt at forudsige SEK til 130 2014/2015
claus Besvaret December 31, 2008 Rapporter Besvaret December 31, 2008 Jeg er med på det gæt' date=' vil tilmed gå så langt at forudsige SEK til 130 2014/2015[/quote'] Der har vi Euro i Danmark ... så den holder nok ikke ... .jeg er spændt på Patbateman's forudsigelser denne gang .... de plejer at holde stik .. eller...
credde Besvaret December 31, 2008 Rapporter Besvaret December 31, 2008 Jeg er med på det gæt' date=' vil tilmed gå så langt at forudsige SEK til 130 2014/2015[/quote'] Hvad begrunder du det gæt med? Vil sige som min Juventus ven, Claus, at der er der nok Euro i både Danmark og Sverige, så det vil være svært at sammenligne i såfald.
bananas Besvaret December 31, 2008 Rapporter Besvaret December 31, 2008 Der har vi Euro i Danmark ... så den holder nok ikke ... .jeg er spændt på Patbateman's forudsigelser denne gang .... de plejer at holde stik .. eller... Tja - det er da ganske prisværdigt at han tør. Jeg selv har forlængst lært, at på forudsigelser om hvorvidt SEKDKK kursen skal op eller ned, har jeg kun ret i ca. 50% af tilfældene ;). Og det gælder forøvrigt også for stort set alle andre analytikere.
Martin_M Besvaret February 18, 2009 Rapporter Besvaret February 18, 2009 Dagens realtidskurs er pt. 67,03!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu