Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
For at slå én ting fast....Det kan ALDRIG været farten der er årsagen.... Det er altid BILISTEN!!! Farten giver bare større konsekvenser.... Ulykken var ikke sket, såfremt vedkommende havde orienteret sig ordentligt først......Længere er den ikke!
Jeg er så enig, det er ikke farten, for den der kører lidt raskt til - de er sku vågne! Dem der har lavet ulykker på broen (især her på det sidste) har været et slumre tilfælde og en der mistede fatningen midt i en overhaling, for slet ikke at tale om turister der stopper for at nyde udsigten, men INTET har/havde noget med fart at gøre, så nej den type uheld hjælper ikke med et kamera. Vi pendlere skal bare lære at tage os i agt for de svenske biler med trailer der har kørt overlæsset lige fra Bordershoppen og nu VIL de bare hjem og trykker extra til den på broen og så dansken der skal op/over i der svenske knaldhytte i weekenden og stadig ikke har fattet brobiz og betalingsbanerne og så alle de andre turister der tager det hele som en oplevelse, sådan er det. Get use to it, det blir nok ikke mere anderledes. Følg trafikken! - og det er altså ikke alle i venstre side af vejen der har to udstødninger:fight:
  • Svar 149
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
Det er altid BILISTEN!!!
Sikke noget sludder, der er da masser af andre faktorer. Bilen reagerer vel f.eks. lidt mere ustyrligt ved 200 i forhold til 90 når dækket punkterer/eksploderer. I øvrigt ligger der en sjov dom hvor Tosse Thorkild prøvede at undgå at få taget sit kørerkort på påstande at han var sådan en god billist sammenlignet med andre, (samt at han ville miste sin racerlicens hvis man tog hans kort.) Han tabte sagen og flyttede ud af DK.
Guest Supermule
Besvaret

Nej..... Det er ALTID bilistens fejl..... resten er konsekvenser af bilistens gerninger...... Og jeg har endnu ikke hørt om en punktering ved høj fart, der var skyld i noget som helst. Jeg er selv punkteret med 220+ uden at der skete noget andet end at bilen fik lov at trille farten af.....Intet ryk i rattet eller andet ustabilt. Prøv at gennemskue den manipulation du har været udsat for i mange år om fart og forhold dig til fakta. Nu er vi lige kommet hjem fra Schweiz og Frankrig.... næsten 4000km på motorvej og ikke nogen turister. Gik som en leg..... Men når du kører i ferieperioden, så skal hr. Nielsen liiiige smide sin camp-let ud i 3 spor med 110km/t... Det er som regel de uopmærksomme bilister der er skyld i ulykkerne. Det bliver så ikke bedre når der er alkohol involveret, hvilket der er i hver 4 ulykke. Så fart er bare en undskyldning for at dække over en sindssyg ringe køreuddannelse. Desuden burde en simultankapacitets test indgå som en fast bestanddel af uddannelsen til kørekort. Man SKAL kunne blinke, orientere sig og slå en skid samtidig....:D

Sikke noget sludder, der er da masser af andre faktorer. Bilen reagerer vel f.eks. lidt mere ustyrligt ved 200 i forhold til 90 når dækket punkterer/eksploderer. I øvrigt ligger der en sjov dom hvor Tosse Thorkild prøvede at undgå at få taget sit kørerkort på påstande at han var sådan en god billist sammenlignet med andre, (samt at han ville miste sin racerlicens hvis man tog hans kort.) Han tabte sagen og flyttede ud af DK.
Besvaret

Det er fandme også for dårligt... Der er simpelthen for ringe, at jeg ikke kan få lov til at sove 3,05 minutter mere om morgen bare fordi der er nogle tumper, som ikke ka' finde ud af at køre lidt hurtigere... Hvis jeg kunne holde mine 160 hele vejen over broen uden at skulle tage hensyn til alle de turister, der kører og nyder turen med den pragtfulde udsigt og alle de gamle hoveder (læs over 40), der ikke ka' finde ud af at træde klampen i bund og tænde det lange lys, så andre ka' se de holder farten, ja så ville jeg faktisk kunne sove 3,05 minutter længere om morgen. OG helt tåbeligt ville det da være, hvis jeg kun kunne holde et snit på 130, for så kan jeg kun spare 1,72 minutter på hele passagen. :scared::rolleye::scared: Fart Loven 120 130 140 150 160 Tunnel 2,34 1,76 1,62 1,50 1,40 1,32 Bro/ø 6,49 5,95 5,49 5,10 4,76 4,46 Total 8,83 7,71 7,11 6,60 6,16 5,78 Sparet 0,00 1,13 1,72 2,23 2,67 3,05 Nej, nu må de båtnakker, der ikke kan finde ud af at køre ordentligt = mindst +50 km/t for hurtigt, altså klappe hesten, lukke munden i og så finde tidspunkter, hvor vi andre ikke skal frem og tilbage... Det ville da være fuldkommen vanvittigt, at jeg skulle til at tage hensyn til det faktum, at der kun er en bro og når den er lukket, så ka' jeg hverken komme på job eller hjem. Så alle der ikke holder minimum 160, bliv i højre vejbane og lad os andre komme uhindret frem. Vi ka' jo for pokker ikke både holde farten og tage hensyn til jer.... Ironi??? Mig???? Aldrig!!!!!! Og så vil jeg ellers ud og nyde det skønne vejr :) René

Besvaret

Et lille regnestykke mere klart Udregningen kom ikke særlig godt op, så for at de langesomme der ikke ka' finde ud af at holde farten, er her lige beviset på, hvor meget I faktisk sinker os, der vil over i en fart...

Guest Supermule
Besvaret

Hvorfor skal du gøre dig selv til dommer over hvor mange minutter DU synes det er latterligt at JEG sparer på turen over???? Hvis alle holdte til højre ved først givne lejlighed som færdselsloven foreskriver, så lad det være op til OS ANDRE om vil vil miste kortet eller ej..... JEG sinker IKKE trafikken og koster derved IKKE samfundet penge i tabt arbejdsfortjeneste...... Resten lyder bare som en undskyldning for at genere andre bilister mest muligt og især dem der godt kan li' at køre en smule stærkere end gennemsnittet. Da jeg flyttede herover, pendlede alle med 140-180 km/t over broen om morgenen....... Sjovt nok gør de ikke det mere, idet en bredere del af den danske befolkning er flyttet herover og derfor tager de dårlige trafikvaner med sig..... And those are my principles.....If you dont like them, I have others...........:D

Der er simpelthen for ringe, at jeg ikke kan få lov til at sove 3,05 minutter mere om morgen bare fordi der er nogle tumper, som ikke ka' finde ud af at køre lidt hurtigere... Hvis jeg kunne holde mine 160 hele vejen over broen uden at skulle tage hensyn til alle de turister, der kører og nyder turen med den pragtfulde udsigt og alle de gamle hoveder (læs over 40), der ikke ka' finde ud af at træde klampen i bund og tænde det lange lys, så andre ka' se de holder farten, ja så ville jeg faktisk kunne sove 3,05 minutter længere om morgen. OG helt tåbeligt ville det da være, hvis jeg kun kunne holde et snit på 130, for så kan jeg kun spare 1,72 minutter på hele passagen. :scared::rolleye: Fart Loven 120 130 140 150 160 Tunnel 2,34 1,76 1,62 1,50 1,40 1,32 Bro/ø 6,49 5,95 5,49 5,10 4,76 4,46 Total 8,83 7,71 7,11 6,60 6,16 5,78 Sparet 0,00 1,13 1,72 2,23 2,67 3,05 Nej, nu må de båtnakker, der ikke kan finde ud af at køre ordentligt = mindst +50 km/t for hurtigt, altså klappe hesten, lukke munden i og så finde tidspunkter, hvor vi andre ikke skal frem og tilbage... Det ville da være fuldkommen vanvittigt, at jeg skulle til at tage hensyn til det faktum, at der kun er en bro og når den er lukket, så ka' jeg hverken komme på job eller hjem. Så alle der ikke holder minimum 160, bliv i højre vejbane og lad os andre komme uhindret frem. Vi ka' jo for pokker ikke både holde farten og tage hensyn til jer.... Ironi??? Mig???? Aldrig!!!!!! Og så vil jeg ellers ud og nyde det skønne vejr :) René
Guest Supermule
Besvaret

Godt ord igen...:) Jeg kører pt i Starlet'en og den kommer sjældent over 110....... Kører så dejligt langt på literen. Men det er princippet det handler om og ikke mig som bilist/person.....

Det må du undskylde Brian - trækker straks til side og holder kæft' date=' så du kan spare 3,69 minut med dine 180 ;-)[/quote']
Besvaret
Godt ord igen...:)
Ny stil? :)
Men det er princippet det handler om og ikke mig som bilist/person.....
Jeg har boet her i 2 år - gennem den periode har trafikken som sådan ændret sig fra at være perfekt (alle lå om muligt til højre) til det modsatte. Dagligt er der en række bilister, som IKKE VIL TRÆKKE IND uanset hvad. De kan eller vil ikke se problemet og bliver stiktosset, hvis man genner dem ind vha. det lange lys eller andet. Ufatteligt egocentrisk at være - når det nu KUNNE VÆRE så godt! (så mange biler er der jo heller ikke på vejen mellem Sverige og DK...)
Besvaret

Ulykker og fart Når man benytter sig af ekstrem kritisk infrastruktur, såsom Øresundsbroen, bør man overholde fartgrænserne, da disse er resultatet af omfattende risikovurderinger - hvor der også er taget hensyn til de dårlige bilister der nu engang altid vil være på vejene. Et uheld på broen er mere kritisk end på almindelig vej. Om det er den dårlige- eller den hurtige bilist der har skylden for uheld, er i denne henseende fuldstændig ligegyldigt. Det primære fokus er at forhindre episoder på broen og i tunnelen uanset placering af evt. skyld. Relationen mellem hastighed og vejsikkerhed er kontroversielt her på sunddebatten og nogle af deltagerne går enda så langt som at hævde at de to ting intet har med hinanden at gøre. Et af hovedkonklusionerne fra den norsk-svenske rapport "Speed and road accidents" siger følgende:

There is a strong statistical relationship between speed and road safety. When the mean speed of traffic is reduced, the number of accidents and the severity of injuries will almost always go down. When the mean speed of traffic increases, the number of accidents and the severity of injuries will usually increase.
Så når debattører herinde hævder manglende sammenhæng mellem hastighed og ulykker, taler de mod bedre vidende. Senest har det danske traffikministerium bedt danskerne "ta 10 af farten" af samme grund. Man kan finde flere argumenter mod for høj fart på www.sikkertrafik.dk. Men, sandheden er den, at de fleste uheld ikke sker på motorvej, dog vil jeg vurdere at Øresundsbron er så kritisk for os alle, at vi skylder hindanden at overholde hastighedsgrænserne uanset hvor gode vi er til at køre bil. Der vil nemlig altid være dårlige bilister på vejene.
Besvaret

Hørt :th2: Og så er vigtigt at dem som IKKE VIL holde den hastighed som nu engang er defineret på broen og tunnellen, at de respektere de 'langsommere' bilister - og det gøres IKKE ved at køre op 'røven' på den som 'spærre' for vedkomne, og derved 'presse' den 'på-plads'.

Besvaret

Kør efter forholdene, simpelt nok. /sarkasme ON Så kan Bly-fod & Co. køre som det passer Dem, når ovenstående kriterie er opfyldt. Så sætter De kun deres eget liv (og pap) på spil, og holder mig og mit liv ude af Deres regnestykke - vågne, skarpe, veluddannede og Thyrring´ske som De jo ér. Husk lige at informere mågerne om at de skal holde afstand og flyve højt, når raketten fyres af. Hvis det da overhovedet er nødvendigt med Jeres reflekser og overblik. En måge på forruden med 200+ er jo nok hverdagskost, og ikke en faktor der spiller ind i en Elite-chauffør´s frygt-bog. /sarkasme OFF

Besvaret

Jeg forstår ikke, hvorfor folk har så travlt med at komme på arbejde om morgenen :new: . Eller er det i virkeligheden folk som lider af en usandsynlig højdeskræk, som er nødt til at skynde sig over broen? :rolleye: Jeg holder med Mogens her, i takt med, at antallet af biler, som pendler hver dag er støt stigende, så kommer der også flere "dårlige" billister (dem som kører i r-en af andre, dem der ikke holder til højre osv.). For snart 4 år siden flyttede jeg her til Malmö. Dengang var det som at køre på de nordjyske motorveje, så lidt trafik var der. De problemer, vi snakker om i dag, fandtes slet ikke dengang. Men jeg tror generelt, vi skal klappe hesten lidt og faktisk nyde, at man kan køre uhindret over broen, det varer jo nok ikke længe, før der kommer Køge-bugt-kø-tilstande.

Besvaret
Nej..... Det er ALTID bilistens fejl..... resten er konsekvenser af bilistens gerninger...... Og jeg har endnu ikke hørt om en punktering ved høj fart, der var skyld i noget som helst. Jeg er selv punkteret med 220+ uden at der skete noget andet end at bilen fik lov at trille farten af.....Intet ryk i rattet eller andet ustabilt. Prøv at gennemskue den manipulation du har været udsat for i mange år om fart og forhold dig til fakta. Nu er vi lige kommet hjem fra Schweiz og Frankrig.... næsten 4000km på motorvej og ikke nogen turister. Gik som en leg..... Men når du kører i ferieperioden, så skal hr. Nielsen liiiige smide sin camp-let ud i 3 spor med 110km/t... Det er som regel de uopmærksomme bilister der er skyld i ulykkerne. Det bliver så ikke bedre når der er alkohol involveret, hvilket der er i hver 4 ulykke. Så fart er bare en undskyldning for at dække over en sindssyg ringe køreuddannelse. Desuden burde en simultankapacitets test indgå som en fast bestanddel af uddannelsen til kørekort. Man SKAL kunne blinke, orientere sig og slå en skid samtidig....:D
Det korte af det lange er egentlig, at i DK (og i S) er man politisk enige om, at det er en samfundsmæssig fordel, at så mange som muligt kan transportere ved bil. Og ja det betyder bl.a. at køreuddannelsen er tilrettelagt sådan, at kun en lille del af befolkningen ikke har mulighed for at erhverve sig kørekort - mit gæt omkring 80-85% af befolkningen over 18 kan få kørekort, hvis de vil. Det betyder så igen, at reguleringen af trafikken - herunder fartgrænserne - er indrettet herefter. Du har ret i, at meget af debatten ikke er fagligt funderet, men baseret på følelser og gæt - jf. også din henvisning til den reelle konsekvens af et punkteret dæk ved høj fart. Du har også ret i, at hvis vi indrettede køreuddannelsen efter, at måske kun 60% vil kunne bestå køreprøven så ville vi kunne have en løsere trafikregulering, herunder højere fartgrænser. Det korte af det lange er, at trafikreguleringen sættes efter laveste fællesnævner - alt andet er simpelthen for farligt. Er der et bredt ønske i befolkningen om, at trafikreguleringen skal sættes efter en højere standard blandt trafikanterne, er det sådan set bare at beslutte det, men det skal gøres koordineret, dvs. de dårligste fx 20% skal have frataget deres kørekort (sikkert efter en test), hvorefter fartgrænserne kan hæves sammen med et par andre trafikregulerende regler kan ændres. At ændre reglerne som enkeltpersoner hænger på dette område ikke sammen da det jo betyder, at trafikken ikke længere tager udgangspunkt i laveste fællesnævner.
Besvaret
Hej Kasper Man burde lave forbud for overhalning med lastbiler, busser, trailer osv. alt over 3.5t. Ligesom man har det på motorvejne nogle steder. Mvh Nenad
Det er der allerede, der er bare ingen, der overholder det.:rolleye:
Besvaret
Må tilstå at jeg endnu ikke har oplevet hverken lastbiler, busser eller biler med trailere køre aggressivt i tunellen - og jeg har endnu tilgode at se en overhaling foretaget af førnævnte type køretøj.
Det har jeg!! Jeg har haft en stor hvid tysk lastbil så tæt på min kofanger, at der kun kunne være et enkelt tyndt stykke papir mellem os. Jeg kørte ca. 95 km/t og han pressede og pressede og blinkede af mig, som om han fik betalt for det. RØVHUL :mad:
Besvaret
Det har jeg!! Jeg har haft en stor hvid tysk lastbil så tæt på min kofanger, at der kun kunne være et enkelt tyndt stykke papir mellem os. Jeg kørte ca. 95 km/t og han pressede og pressede og blinkede af mig, som om han fik betalt for det. RØVHUL :mad:
Nu kender jeg ikke de tyske regler med hensyn til max hastighed på lastbiler, men er det KUN i DK at der findes lovpligtig fart begrænser på lastbilerne - på ca. 85 km/t??
Besvaret

Hej Supermule Problemet ligger ikke i farten folk kører med. Problemet ligger nok i at dem der kører med meget høj fart og er i 20'erne har tendens til at overvurdere deres formåen bag rettet. I deres øjne er de alle sammen en Schumacher. Så hvis du eller andre skal køre hurtigt (hvad jeg selv tænder lidt på) så gør andre en tjeneste og hold afstand og drop den høje hastighed i myldretiden.

Besvaret
Hej Supermule Problemet ligger ikke i farten folk kører med. Problemet ligger nok i at dem der kører med meget høj fart og er i 20'erne har tendens til at overvurdere deres formåen bag rettet. I deres øjne er de alle sammen en Schumacher. Så hvis du eller andre skal køre hurtigt (hvad jeg selv tænder lidt på) så gør andre en tjeneste og hold afstand og drop den høje hastighed i myldretiden.
Meget sjovt så meget i har imod folk i 20'erne. Kig i diverse trackday klubber og se aldersgruppen på medlemmerne - størstedelen er i 20'erne. Hvor mange gange har du kørt på bane i egen bil? Hvor mange gange har du kørt på glatbane i egen bil? Hvor mange gange har du kørt på manøvrebane i egen bil? Selv har jeg været medlem af KTK siden jeg var 18 (manøvrebane kursus + glatbane kursus ca. 6 gange årligt i egen bil), samt været med til diverse trackdays.... og er det ikke dette vi bliver bedre bilister af? Danny - 21 år!
Besvaret
Meget sjovt så meget i har imod folk i 20'erne. Kig i diverse trackday klubber og se aldersgruppen på medlemmerne - størstedelen er i 20'erne. Hvor mange gange har du kørt på bane i egen bil? Hvor mange gange har du kørt på glatbane i egen bil? Hvor mange gange har du kørt på manøvrebane i egen bil? Selv har jeg været medlem af KTK siden jeg var 18 (manøvrebane kursus + glatbane kursus ca. 6 gange årligt i egen bil), samt været med til diverse trackdays.... og er det ikke dette vi bliver bedre bilister af?
Danny, rolig nu :th2: Det er jo et faktum at ikke alle i 20'erne - ja, også dem som er ældre - ikke har de 'fornødne' køre færdigheder, som fx dig. En del af de unge mennesker som flytter til SE, gør det 'kun' for at kunne kører i en stor HK kraftig bil - som er til at betale. De unge mennesker har lidt eller ingen erfaring med at kunne håndtere de mange kræfter i forskillege kritiske situationer.
Besvaret

Hej dkrath Jeg forstår din pointe, men de fleste har ikke kørt på bane. Iøvrigt er øresundsbroen heller ikke en racetrack ;) Nu ved jeg ikke hvad det har med sagen at gøre, men jeg kan da besvare dine spørgsmål alligevel, bare for din skyld :) Hvor mange gange har du kørt på bane i egen bil? (næste spørgsmål besvarer vel det første) Hvor mange gange har du kørt på glatbane i egen bil? (Har gjort det i andres biler. Udover det kører jeg og køber jeg gerne biler der kan køre i alt slags vejr, også når vores landsmænd synes det er "for farligt" der ude. ) Hvor mange gange har du kørt på manøvrebane i egen bil? (Et par gange har det vel blevet til.Dog ikke i egen bil.) Desuden så bliver du vel ikke en schumacher af at køre på bane?.. Så vidt jeg ved skal du igennem en længere mange årig træning for så at nå til F3 og til sidst... aller allersidst F1. Du spørger om man bliver en bedre billist af at køre på bane.. Der må min mening være nej. Du bliver en bedre banekører. Men behersker du dig ikke mens du kører blandt almindelige mennesker "som ikke har kørt på bane" kan det virke skræmmende på dem, specielt hvis de andre billister er lidt ældre. Er iøvrigt selv i 20'erne.. Det er altid godt med lidt selvkritik. \Tom

Besvaret

Så du mener ikke man bliver en bedre billist af at prøve sin egen bil på glatbane og manøvrebane og kende dens og ens grænser? Hvad skal der så til? Du mener heller ikke man bliver bedre til at kontrollere sin bil i pressede situationer når man har prøvet tidskørsel på bane eller trackdays? Hvordan bliver man så en bedre billist?

Besvaret
Danny, rolig nu :th2: Det er jo et faktum at ikke alle i 20'erne - ja, også dem som er ældre - ikke har de 'fornødne' køre færdigheder, som fx dig. En del af de unge mennesker som flytter til SE, gør det 'kun' for at kunne kører i en stor HK kraftig bil - som er til at betale. De unge mennesker har lidt eller ingen erfaring med at kunne håndtere de mange kræfter i forskillege kritiske situationer.
Jeg er helt rolig, og mit indlæg skulle ikke lyde surt :) Det var mere for at fortælle at der faktisk er mange unge der har rigtig meget erfaring med deres egen bil i pressede (om de så er simuleret) situationer. Blot en tanke - nothing else ;))
Besvaret

Hej dkrath Det er ikke meningen man skal prøve sin bils grænser af og komme i "pressede situationer" på motorvejen (på nær Autobahn mens der er plads :) ). Det er godt du interessere dig for at blive bedre til at manøvre din bil. Det giver dig bedre kontrol over din bil... men ikke andres. Derfor bliver du aldrig en god bilist hvis du ikke har selvbeherskelsen i dig og holder ekstra øje og afstand med andre der ikke er i din situation. Den bedste måde at undgå ulykker er: location, location, location. Og det er selvfølgeligt den rigtige location jeg taler om, langt væk fra andres baglygter ;) Et tip forresten hvis du vil forbi dem hurtigt. Blink til venstre med lyset et stykke tid inden du rammer deres baglyger ;) Så undgår du at blive blændet med det lange lys. Det gælder for øvrigt ikke kun dig eller mig, men alle andre. Jeg sætter selv en ære i at være en god fører. Både i forhold til min egen formågen og andres sikkerhed.

Besvaret
Et tip forresten hvis du vil forbi dem hurtigt. Blink til venstre med lyset et stykke tid inden du rammer deres baglyger ;) Så undgår du at blive blændet med det lange lys.
Husk på, den med at blinke til venstre er blevet forbudt i Tyskland!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...