Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

WTF ? "København, den 11. september 2009 Øresundstunnelen får nyskabende fartkontrol Det er slut med at drøne af sted i Øresundstunnelen. Fra i dag indfører Københavns Politi og Øresundsbron fartkontrol i tunnelen under Øresund. Dermed bliver Øresundstunnelen den første i Danmark til at få sin egen automatiske fartkontrol. - Det er nyt land, vi betræder her, for ingen anden dansk tunnel har tidligere haft fartkontrol. Men vi kan se et behov for at kontrollere farten i Øresundstunnelen, for der er mange der kører for stærkt, fortæller Niels Bak, vicepolitiinspektør på Station Amager. Fartglade bilister har været et problem i Øresundstunnelen gennem længere tid, hvor fartkontroller i selve tunnelen ikke har været muligt på grund af faren for sammenstød med politiets målevogn. Men den nye automatiske fartkontrol kommer udenom dette problem på en simpel, men praktisk måde. Systemet bag fartkontrollen bygger på samme princip som politiet bruger på visse strækninger af de danske motorveje, hvor et fly tager målinger på bilisternes hastigheder mellem to punkter. I Øresundstunnelen bliver de samme målinger foretaget via nogle af de 200 kameraer som allerede nu overvåger strækningen og som politiet kan overvåge direkte fra stationen i Amager. På motorvejene kan målemærkerne ses som store T'er på tværs af vejbanen, og natten til i dag malede Øresundsbrons servicepersonale de selvsamme T'er på tværs af vejstriberne i tunnelen. Da Københavns Politi i forvejen modtager direkte billeder fra broens overvågningskameraer, kan politiet allerede fra i dag lave fartkontrol når de mener, der er behov for det. - Vi vil i starten møde fysisk frem og stoppe dem, der kører for stærkt. Men i fremtiden vil vi også overveje at sende fartbøderne direkte til bilisterne, for det åbner systemet også for. Vores største håb er dog, at kontrollen kan virke forebyggende og forhåbentlig mindske uheldsraten i Øresundstunnelen, siger Niels Bak. Øresundsbrons sikkerhedschef Ulla V. Eilersen er lykkelig for, at Øresundstunnelen nu bliver sikrere at færdes i. - Vi har arbejdet hårdt på at få fartkontrol i tunnelen i de sidste fem år. Så det er glædeligt, at vi nu har fundet et system der virker, og at politiet er villige til at udføre dette ekstra arbejde for vores kunders sikkerheds skyld, siger hun." Fra Øresundbroens nyhedsbrev

• Svar 111
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Tja... Man kan jo bare overholde fartgrænsen i bare 5 km... Men at kalde det AUTOMATISK trafikkontrol er da en tilsnigelse, så vidt jeg læser er det en manuel person der checker det. Automatisk trafikkontrol er jo de der faste kameraer man har rundt omkring i det svenske. Eller den norske model hvor den registererer dig når du kører ind i et område og derefter beregnet din gennemsnitsfart mellem hvert kamera. Eller den danske model med gamle kassevogne indholdende pensionerede politikfolk og et Sony HandyCam... :rolleye:

Besvaret

Hmm. Jeg troede ellers, at politiet og politikerne tidligere har udtalt, at der ikke var lovhjemmel for den slags overvågning. De stærekasser, der er sat op rundt i landet pt. er jo blot et test forsøg. Men de har vel blot fundet ud af, at der er flere penge at hente i en ren pengemaskine (med at sende bøderne direkte), og så vender man på en tallerken :sick: Bevares, nogle kører sikkert rigtig stærkt i tunnelen. Jeg må dog indrømme, at jeg personligt ikke længe har oplevet, at nogen har overhalet mig med stor hastighed om morgenen på vej til jobbet eller om eftermiddagen på vej hjem - der er simpelthen for megen trafik.

Besvaret

Jeg vil nu faktisk også sige at der de sidste mange måneder netop IKKE har været det store med meget høje hastigheder i morgen og aftentrafikken. Nu ER det jo en pressemeddelse fra Øresundsbron så det med at få bøden sendt automatisk ... tja ... "Men i fremtiden vil vi også overveje at sende fartbøderne direkte til bilisterne, for det åbner systemet også for. " - i fremtiden.. Tja.. Men det er sådan en typisk fjollet dansk halv-løsning. Hvis de endelig skal lave fartkontrol nede i den tunnel - så da op med et par kameraer der tager billeder af dem der kører for stærkt hver gang - det er da om ikke andet en straight og ligetil løsning. Og så brug strissernes tid på noget mere fornuftigt end at sidde og glo på biler de passer T markeringer i tunnellen... :rolleye:

Besvaret

Og det udstyr der måles med skal kalibreres.... og det skal der dokumentation på! :D Skræmmekampagne...... MEN HUSK!! Som svensk bosiddende i en svensk bil har i IKKE pligt til at oplyse hvem der har ført køretøjet..... de kan KUN se bilen og IKKE føreren af bilen. Derfor SKAL de ha' billederne af Øresundsbroen da det eneste billede de har af dig og bil er ved betalingsanlægget.... og de billeder skal opfylde EU's krav til identifikation. Gør de ikke det, kan de ikke bruges til noget som helst. Så de kan sende alle de bøder de vil .......HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Besvaret
Og det udstyr der måles med skal kalibreres.... og det skal der dokumentation på! :D Skræmmekampagne...... MEN HUSK!! Som svensk bosiddende i en svensk bil har i IKKE pligt til at oplyse hvem der har ført køretøjet..... de kan KUN se bilen og IKKE føreren af bilen. Derfor SKAL de ha' billederne af Øresundsbroen da det eneste billede de har af dig og bil er ved betalingsanlægget.... og de billeder skal opfylde EU's krav til identifikation. Gør de ikke det, kan de ikke bruges til noget som helst. Så de kan sende alle de bøder de vil .......HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Den hjælper så ikke så meget her i starten hvor de hiver folk ind lige efter tunnelen.
Besvaret

De kan ikke koordinere det så hurtigt. Det er bare at ligge og skifte bane konstant.....så aner de ikke hvem de skal tag. :D Desuden skal han jo lige måle tiden først og så regne på tingene..... og så ringe til dem ude på broen.....og så skal de lige give beskeden videre....og så er jeg på Lernacken.....:lol:

Besvaret
De kan ikke koordinere det så hurtigt. Det er bare at ligge og skifte bane konstant.....så aner de ikke hvem de skal tag. :D Desuden skal han jo lige måle tiden først og så regne på tingene..... og så ringe til dem ude på broen.....og så skal de lige give beskeden videre....og så er jeg på Lernacken.....:lol:
Hehe ja du kan jo prøve, men du må godt lige rapportere hvordan eksperimentet går:lol:
Besvaret

Det er præcis sådan nogen åndsbollede tiltag som dette her, som gør mig så glad for at jeg kan nu kan tage toget på arbejde. Det skulle ikke undre mig at vi kommer til at se flere sammenstød nede i tunellen fordi at folk bruger tid på at tjekke speedometeret i stedet for trafikken, samtidig med at de kommer til at køre alt for tæt på hinanden fordi de allesammen ligger og kører lige omkring 80-85 km/t. Og det bliver 80-85 fordi størstedelen ikke er klar over at deres speedometer viser alt for meget, og venstre bane ender med at blive til "elefant-rennen" Hvis så bare toget virkede ordentligt. Det er ved at være rimeligt latterligt dette her transportcirkus. Nu står transportvalget reelt mellem Gestapo-broen i bil eller toget med kæmpe-klumrianerne hos DSB Last! Pest eller kolera Siden Gestapo-broen er klart de grådigste med hensyn til pris må det dog blive toget. Derudover synes jeg også at det oprindelige Gestapos pressemeddelelser var mere troværdige end dem Øresundsbroen plejer at komme med!!!.

Besvaret

Lad os nu se om de kan håndtere den slags - den afstand de skal måle en på, skal udgøre mindst 1 km. dvs så er der måske max 4 km tunnel tilbage. Så skal de have besked på hvilken bil det er, og hvilken bane den forventes at komme ud i. Billedet får de formentlig efterfølgende, efter at de har stoppet bilisten. Så kan man pænt side og vente på de får nosset sig sammen, alt i mens en eller anden jysk betjent står og belærer dig om trafikreglerne etc etc. Gab altså. Og jeg tvivler på de kan retfærdiggøre at deres billede ID er taget ca. 7-10 km FØR forseelsen sker. Man kan jo skifte fører mv. i mellem tiden. Rent juridisk tror jeg ikke det holder med de automatiske forsendelser - billede og lovovertrædelse skal ske samtidigt. Når de stopper dig, ja så skal de jo bevise det for dig - dvs. du skal se billederne, se tiden der er målt, og se billedIDet af dig. Broens kameraer sidder så højt, at du kan tage en cap på, og så kan de ikke se dit ansigt tror jeg. Og så er der ligepludselig ikke et billedeID alligevel. Herudover vil jeg til en hver tid tage sådan en bøde i retten - kamerarene skal være eksakte og være kalibreret, tidstagningen skal ske elektronisk - og der kan altid stilles spørgsmål til om betjenten nu også har trykket 1 eller 2 sekunder for sent f.eks - eller for tideligt. Tror ikke de vinder en sag i retten på det system - hvis det er broens kamerarer der skal bruges, og en betjent der skal sidde på en distance plads og tjekke dem, evt. med et stopur. Det samme er sket med deres helikopter bøder - flere af dem jeg kender til, er frikendt, fordi politiet ikke kunne garantere at deres stopur var eksakt eller kamera som backup.

Besvaret
Man kunne jo også bare køre det man må!!!!
Ja men sådan er der så meget, det er ikke så længe siden at jeg fik en fartbøde på Roskildevej fra en fotovogn målt til 54kmt, så blev der trukket 3kmt fra som magin, altså en bøde på 51kmt hvor der var 50 :lol: ikke nok med det skulle jeg møde hos politiet i sverige pga mit danske kørekort.... det gidder jeg sku ikke pga man lige sidder og høre lidt god musik :tongue2:
Besvaret

Måske er det hele bare and. De to malede markeringer samt en pressemeddelse, har nok en ret god præventiv funktion. Ved at lave 110 km/t så var der ikke mange som kørte for stærkt mere, de kan jo bare regulere hastigheden ved meget trafik eller andet forstyrrende.

Besvaret

You got THAT right! Læg også mærke til at artiklen er svær at finde rundt omkring i netaviserne allerede.....;)

Måske er det hele bare and. De to malede markeringer samt en pressemeddelse, har nok en ret god præventiv funktion. Ved at lave 110 km/t så var der ikke mange som kørte for stærkt mere, de kan jo bare regulere hastigheden ved meget trafik eller andet forstyrrende.
Besvaret
Ja men sådan er der så meget, det er ikke så længe siden at jeg fik en fartbøde på Roskildevej fra en fotovogn målt til 54kmt, så blev der trukket 3kmt fra som magin, altså en bøde på 51kmt hvor der var 50 :lol: ikke nok med det skulle jeg møde hos politiet i sverige pga mit danske kørekort.... det gidder jeg sku ikke pga man lige sidder og høre lidt god musik :tongue2:
Øhh hvorfor skulle du møde hos de svenske basser?
Besvaret

Lad os dog alle sammen køre præcist 90 km/h og se hved dette medfører? Så får man vel en bøde for at sinke trafikken unødigt. Jeg mener ikke tunelen er en racerbane, men en hastighed på 90 er latterlig lav. Hvor hurtigt kører togen? Hvad sker der mon hvis et tog afspores? Jeg ved godt at sandsynligheden er lav, men det kan ske og så bliver konsekvenserne også derefter. Hus at tage en burka på nå i kører over næste gang, så kan bøden vel høst blive 500 kr. For der er vel mange som benytter ens bil og man kan ikke lige huske hvem der kørte den pågældende dag? Øresundsbroen eat shit:fight::mad:

Besvaret
Lad os dog alle sammen køre præcist 90 km/h og se hved dette medfører? Så får man vel en bøde for at sinke trafikken unødigt.
Ja, så sinker man de store lastbiler, som vi alle ved "kun kan køre 90 km/t" - men i praksis ligger de fleste af dem alligevel på omkring 100 km/t = fact! Det bliver fedt at ligge i højre bane og konstant se "AINACS" fylde hele bakspejlet ud, mens en halvstiv og træt polak er ved at overhale en med hans 25 meter vogntog... :thumbup: Man slipper dog for en bøde... :sick:
Besvaret

Når nu hastigmålingen bliver foretaget ud fra et skøn - er der jo ikke det helt store problem at køre fx 95 km/t - som det også er blevet skrevet så er det en jordbærtærte/citron måne spisende betjent som skal sidde og trykke på stopuret præcis på det rigtige tidspunkt - ikke et halvt sekund før eller efter man passere målepunkterne. Samme problem som der er med helikopter hastigmålingerne. Om det så betyder at der automatisk bliver lagt 5 eller måske 10 km/t ind som tolerance - ja det må tiden jo vise.

Besvaret

Jeg synes da også at det er irriterende at man ikke bare kan køre 110 som alle andre steder, men en hurtig overslagsberegning viser at det "koster" ca. 30 sek over 4000 meter at køre med 90 istedet for 110. Hvor længe mon man plejer at holde for rødt, eller hvor lang tid har det taget mig at skrive dette indlæg?????

Besvaret
Jeg synes da også at det er irriterende at man ikke bare kan køre 110 som alle andre steder, men en hurtig overslagsberegning viser at det "koster" ca. 30 sek over 4000 meter at køre med 90 istedet for 110. Hvor længe mon man plejer at holde for rødt, eller hvor lang tid har det taget mig at skrive dette indlæg?????
Jeg kører ikke 110 i tunnellen for at spare 30 sek. Jeg gør det for ikke at få udslæt. Jeg er allergisk over for noget, eksperterne kalder slowassitis. Og står det på over en længere strækning, falder jeg simpelthen i søvn. Med andre ord: Jeg kører 110 i tunnellen for din og andres sikkerheds skyld. Edit: Jeg kørte faktisk blot 100 (fartpilot) i går på vej hjem som et "eksperiment". Det er lige nøjagtigt til at leve med (hvis ikke det lige var fordi, jeg havde problemer med at overhale en større lastbil midtvejs).

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...